lekkage
-
MISTY
- Geregistreerd lid
lekkage
Niet zolang geleden heb ik mn kap laten vervangen van mn 900 s 91.
Na een paar dagen ,vocht in de kofferbak,dus terug naar de garage.
Ze hebben toen onderaan de achterruit wat gekit.Hiermee was het probleem niet opgelost!
Heb uiteindelijk zelf alles opnieuw gekit en het bleef droog.
Nu heb ik water staan aan de bijrijderskant achterin(voeten)
Dit doet zich alleen voor met zware regenbuien.
Heeft iemand deze zelfde problemen gehad?
Weet iemand een oplossing?
mvg Misty
Na een paar dagen ,vocht in de kofferbak,dus terug naar de garage.
Ze hebben toen onderaan de achterruit wat gekit.Hiermee was het probleem niet opgelost!
Heb uiteindelijk zelf alles opnieuw gekit en het bleef droog.
Nu heb ik water staan aan de bijrijderskant achterin(voeten)
Dit doet zich alleen voor met zware regenbuien.
Heeft iemand deze zelfde problemen gehad?
Weet iemand een oplossing?
mvg Misty
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Herken het helemaal. Mijn vader zit sinds de vervanging van zijn kap, een aantal jaar geleden al, met hetzelfde probleem.
Aanvankelijk werd gedacht aan het niet helemaal passen van de achterruit, maar ook na die te hebben vervangen bleef het binnen gutsen.
Onlangs hebben we de kap achter helemaal los gemaakt en bleek dat de schroeven in de kunststof strip onder de afdekplint bij de achterruit (onzichtbaar met de kap er op dus) op verschillende plaatsen gewoon waren afgebroken maar niet waren verwijderd en dat er op andere plaatsen gewoon nieuwe gaten waren geboord.
De perfecte omstandigheden voor een natte kont lijkt me.
Er komt nu wederom een nieuwe kap op, geen vertrouwen meer in deze, maar zullen er ditmaal wel beter op letten. Je kunt niet alles blijven dicht smeren met kit!
Was overgens wel bij een off. Saabdealer, dus ook daar kan het wel eens misgaan
Aanvankelijk werd gedacht aan het niet helemaal passen van de achterruit, maar ook na die te hebben vervangen bleef het binnen gutsen.
Onlangs hebben we de kap achter helemaal los gemaakt en bleek dat de schroeven in de kunststof strip onder de afdekplint bij de achterruit (onzichtbaar met de kap er op dus) op verschillende plaatsen gewoon waren afgebroken maar niet waren verwijderd en dat er op andere plaatsen gewoon nieuwe gaten waren geboord.
De perfecte omstandigheden voor een natte kont lijkt me.
Er komt nu wederom een nieuwe kap op, geen vertrouwen meer in deze, maar zullen er ditmaal wel beter op letten. Je kunt niet alles blijven dicht smeren met kit!
Was overgens wel bij een off. Saabdealer, dus ook daar kan het wel eens misgaan
-
duccoen
- Geregistreerd lid
Het hoeft niet altijd via de achterruit te komen, eerder op dit forum werd vermeld dat de afvoerkanaaltjes langs de zijkant wel eens verstopt kunnen zijn, best ook eventjes nakijken!
Bij mij komt het water gewoon langs boven, maar daar zullen de 2 grote scheuren wel voor iets tussenzitten
Een nieuwe kap komt er aan, gewoon in de US besteld en heb een vakman gevonden die het voor een paar honderd eurootjes wil monteren, dus dat valt nog mee!
Waarom zou je dit bij Saab laten doen trouwens?dit is niet hun core business me dunkt, of vergis ik me?
Bij mij komt het water gewoon langs boven, maar daar zullen de 2 grote scheuren wel voor iets tussenzitten
Een nieuwe kap komt er aan, gewoon in de US besteld en heb een vakman gevonden die het voor een paar honderd eurootjes wil monteren, dus dat valt nog mee!
Waarom zou je dit bij Saab laten doen trouwens?dit is niet hun core business me dunkt, of vergis ik me?
-
MISTY
- Geregistreerd lid
Hallo,ik heb alle afvoerkanalen eruit getrokken onderaan de portieren om te checken of deze de boosdoeners zijn.(niet dus)
Ook hebben we de zijspoilers eraf gehaald om te zien hoe de stof hieronder is bevestigd.
Deze blijkt tussen de carroserie te zitten ongeveer 4/5 cm lager dan de spoiler.(ter hoogte achterruitje)
Dus tussen de spoiler en de kap kan het water gewoon naarbinnen stromen!!(heb het dus over ZIJ spoiler)
Dit kan namelijk ook niet anders want op deze hoogte moet de stof kunnen vouwen/rekken bij open/dichtgaan.
Onderin de holle ruimte zitten dus de beruchte afvoergoten om het water direct af te voeren.
Met de tuinslang erop stroomde idd het water onderuit deze afvoergaten.
Misschien komt het dan toch van voor??
Gr Mistislav
bedankt voor de reacties
Ook hebben we de zijspoilers eraf gehaald om te zien hoe de stof hieronder is bevestigd.
Deze blijkt tussen de carroserie te zitten ongeveer 4/5 cm lager dan de spoiler.(ter hoogte achterruitje)
Dus tussen de spoiler en de kap kan het water gewoon naarbinnen stromen!!(heb het dus over ZIJ spoiler)
Dit kan namelijk ook niet anders want op deze hoogte moet de stof kunnen vouwen/rekken bij open/dichtgaan.
Onderin de holle ruimte zitten dus de beruchte afvoergoten om het water direct af te voeren.
Met de tuinslang erop stroomde idd het water onderuit deze afvoergaten.
Misschien komt het dan toch van voor??
Gr Mistislav
bedankt voor de reacties
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Dat denk ik niet, want dan zou het voor natter moeten zijn dan achter. Ik denk dat het toch langs de achterzijde komt. Ik had zelf een heel slecht achterpand en had met name lekkage tussen de overlappingen van kap en achterruitpand. Het water stroomde in de kapbak achter de achterbank en volgens mij liep het, als deze kap overstroomde, langs de achterzijde van het achterbankschot alsnog de cabine in.MISTY schreef:Misschien komt het dan toch van voor??![]()
Ik heb het achterpand vervangen door een goed tweedehands exemplaar en kreeg daarbij de tip om een spuitbus Tectyl ML met het rode slangetje erop, spuitend van links naar rechts onder de alu afdekstrip langs te halen (dus in die kier waar de afdekkappen worden gestoken). Een paar keer heen en weer gegaan met tussenpozen om het even te laten inwerken / drogen.
Ik weet niet of het door deze tip komt, maar ondanks dat ik het achterpand zelf heb gemonteerd is mijn auto nu droog. Het is de moeite van het proberen waard. De ML volgt de capillaire route van het water en sluit dat af.
Als het gelukt is om de boel weer waterdicht te krijgen volgt de uitdaging om je interieur weer droog te krijgen. Een vochtvretertje of in de zon zetten is echt niet de oplossing: de ondermatten zijn van een sponsachtige samenstelling met aan de bovenzijde een afsluitende laag. Dat wordt nooit meer droog tenzij je de dorpels en de achterbank losschroeft en ze eronder vandaan haalt om ze te laten drogen. Los over een stoel doen ze er nog meer dan een dag over om te drogen....
Als je dan toch bezig bent is het een kleinere moeite dan je denkt om je stoelen en gordels er ook uit te schroeven, de middenconsole los te maken en je vloerbedekking er helemaal uit te halen om die eens even lekker in een bad met vanish of biotex te zetten. Wordt je auto 10 jaar jonger van....
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Een Saabdealer doet dit ook nooit zelf, maar stuurt hem door naar een kapmaker. Het is de moeite waard om te achterhalen waar ze die auto naartoe hebben gebracht, opdat je niet zelf ook weer naar diezelfde toko gaat.duccoen schreef:Waarom zou je dit bij Saab laten doen trouwens?dit is niet hun core business me dunkt, of vergis ik me?
-
MISTY
- Geregistreerd lid
Herken je verhaal helemaal Wimz.
Nm,waar jij ml hebt gebruikt ben ik met de kitspuit geweest.
Wel eerst de alu strip gedemonteerd.
Heb toen precies op het einde van de stof/begin metaal alles dichtgekit.
Het is vanaf toen een paar maanden droog gebleven totdat de herfst inviel.(fikse buien)
De kapbak bleef nu wel droog maar nu dus bekleding voeten achterbank
Van het weekend maar weer met de tuinslang in de weer
Bedankt allemaal...
Misty
Het is vanaf toen een paar maanden droog gebleven totdat de herfst inviel.(fikse buien)
De kapbak bleef nu wel droog maar nu dus bekleding voeten achterbank
Van het weekend maar weer met de tuinslang in de weer
Bedankt allemaal...
Misty
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Aan de onderzijde van de alu strip zitten afvoerkanaaltjes (uitgefreesde dwarsgroeven) waar het water doorheen zou moeten kunnen stromen. Als je de strip in de verse kit hebt gedrukt, dan heb je kans dat deze kanaaltjes dicht zitten, met als gevolg dat er water op het onderste randje van de kap wil blijven staan. Ik zou dus wel even controleren of die kanaaltjes nog open zijn. De ML-oplossing dicht capillaire wegen af. Dit kan je met kit niet bereiken. In combinatie met het eventueel juist afsluiten van de afvoergaatjes zou het dus kunnen dat je met kit juist een probleem hebt geintroduceerd of verlegd. Toch is het wel een goed teken dat je kapbak nu droog blijft.MISTY schreef:Herken je verhaal helemaal Wimz.
De kapbak bleef nu wel droog maar nu dus bekleding voeten achterbank![]()
Van het weekend maar weer met de tuinslang in de weer![]()
Bedankt allemaal...
Misty
Ik zou, als je met de tuinslang in de weer gaat, eerst even de zitting van de achterbank verwijderen. Mogelijk dat je dan ziet wat er gebeurt. Let vooral op de plaats waar de ruimte onder de achterbank op de dorpel aansluit, met name achter in de hoeken.
In de dorpel zitten diverse afwateringsgaten. Deze moeten allemaal open zijn. Als je de zijbekledingspanelen naast de achterbank weg haalt, wat vrij eenvoudig is als je de achterbank hebt gedemonteerd, kan je goed in de ruimte van je achterscherm kijken en bovendien goed doorspoelen met de tuinslang (eerst even de rubber doppen uit de onderzijde halen). Er kan nog een hoop vuil in liggen, ook al komt er netjes water uit de afvoertjes gelopen.
-
S@@B
- Geregistreerd lid
Ik heb hetzelde gehad en toen kwam het dus wel via de zijspoiler. (zonder het verhaal van Wimz uit te willen sluiten want dat klinkt ook plausibel).
Het is inderdaad zo dat de kap aan de BINNENKANT van het achterscherm afwatert. Het water verdwijnt tussen de zijspoiler en de kap en loopt via de binnenkant van het achterscherm naar de bodem en verdwijnt dan via de beruchte afvoergaatjes op straat. Bij mij nam een deel van het water een ander route. De punt van de kap (met die springveer eraan om de kap op spanning te houden) is bij mij tekort (of te lang) maar zit in ieder geval niet goed (niet meer de originele kap). Via de binnenkant van de wielkast loopt het de auto in. Tot overmaat van ramp ook nog op de goot langs de kokerbalk, waardoor het water 'ineens' aan de zijkant (ter hoogte van de voorstoel!) onder het tapijt uit een afwatergaatje kwam. Dat verwacht je niet als je achter lekkage hebt.
WIMz zegt terecht dat je de zitting van de achterbank eruit moet halen. Ik zou tevens het zijpaneel eruit halen en het tapijt oplichten door de dorpel en de 17mm bout van de gordel los te halen). Je kunt het tapijt dan voldoende optillen.
Succes,
Edwin
Het is inderdaad zo dat de kap aan de BINNENKANT van het achterscherm afwatert. Het water verdwijnt tussen de zijspoiler en de kap en loopt via de binnenkant van het achterscherm naar de bodem en verdwijnt dan via de beruchte afvoergaatjes op straat. Bij mij nam een deel van het water een ander route. De punt van de kap (met die springveer eraan om de kap op spanning te houden) is bij mij tekort (of te lang) maar zit in ieder geval niet goed (niet meer de originele kap). Via de binnenkant van de wielkast loopt het de auto in. Tot overmaat van ramp ook nog op de goot langs de kokerbalk, waardoor het water 'ineens' aan de zijkant (ter hoogte van de voorstoel!) onder het tapijt uit een afwatergaatje kwam. Dat verwacht je niet als je achter lekkage hebt.
WIMz zegt terecht dat je de zitting van de achterbank eruit moet halen. Ik zou tevens het zijpaneel eruit halen en het tapijt oplichten door de dorpel en de 17mm bout van de gordel los te halen). Je kunt het tapijt dan voldoende optillen.
Succes,
Edwin
-
MISTY
- Geregistreerd lid
S@@B,dit is dus precies waar ik gister ben achtergekomen!!
Idd stroomt bij mij ook het water naar voren tot aan het voorste portier.
Het rare is dat het water wel uit de afvoergaten/rubbers loopt,maar niet allles dus
Gister alle bekleding eruit gehaald,stoelen,achterbank,zijschot,middenconsole.(bodem nog keihard)
Met gieter water in de weer.
Water stroomt naar voren door de balk en komt naar buiten door de gaten/sleuven.
Alle gaten daar dichtgekit.
Ik laat de bekleding er nog ff uit,ook ivm drogen van de antidreunmatten maar voornamelijk om zicht te houden op eventuele nieuwe lekkage.
Btw,waar zit het punt van de kap met springveer??? en heb je zelf al een oplossing gevonden voor dit probleem?
Gr Misty
Idd stroomt bij mij ook het water naar voren tot aan het voorste portier.
Het rare is dat het water wel uit de afvoergaten/rubbers loopt,maar niet allles dus
Gister alle bekleding eruit gehaald,stoelen,achterbank,zijschot,middenconsole.(bodem nog keihard)
Met gieter water in de weer.
Water stroomt naar voren door de balk en komt naar buiten door de gaten/sleuven.
Alle gaten daar dichtgekit.
Ik laat de bekleding er nog ff uit,ook ivm drogen van de antidreunmatten maar voornamelijk om zicht te houden op eventuele nieuwe lekkage.
Btw,waar zit het punt van de kap met springveer??? en heb je zelf al een oplossing gevonden voor dit probleem?
Gr Misty
-
S@@B
- Geregistreerd lid
Hey Misty,
Het deel van de kap dat achter de zijspoiler verdwijnt, eindigt bij mij in een punt. In die punt is een oog geslagen en daar zit een veer in die weer aan de body vast zit. De veer lijkt me nodig om bij kap open/dicht de rek op te vangen. Ik vermoed dat daar of een ontwerpfout zit of iets fout is gegaan bij montage. Ik had het tijdelijk verholpen door er een extra stuk overheen te plakken, maar dat heeft niet gehouden. Het was toen wel even weg. Moet eigenlijk iets structureels aan gedaan worden. Maar ja, ik vrees dat voor stikken de kap los moet.
Het is nu 2,5 jaar geleden en ik heb er niets meer aan gedaan, behalve wat symptoombestrijding: het rubber dopje uit de bodemplaat gehaald zodat het water weg kan. Het wordt nu in ieder geval niet meer zo nat, hooguit wat vochtig.
Jij hebt dus die gaten dicht gekit. Kan het water nu nog wel weg? Bij twijfel zou ik dat even checken, want persoonlijk heb ik liever een vochtig tapijt dan rotte dorpels en balken. Zeker bij een cabrio waar de dorpels en balken zeer belangrijk zijn voor de stijfheid.
Wil je me op de hoogte houden? Vanzelfsprekend zal ik jou ook informeren als ik een oplossing heb (alleen is het wel zo dat ik de bewuste auto alweer enige tijd geleden uit de vaart heb gehaald voor een als gevolg van gezinsuitbreiding niet vorderende versnellingsbakrevisie).
M.vr.gr,
Edwin
Het deel van de kap dat achter de zijspoiler verdwijnt, eindigt bij mij in een punt. In die punt is een oog geslagen en daar zit een veer in die weer aan de body vast zit. De veer lijkt me nodig om bij kap open/dicht de rek op te vangen. Ik vermoed dat daar of een ontwerpfout zit of iets fout is gegaan bij montage. Ik had het tijdelijk verholpen door er een extra stuk overheen te plakken, maar dat heeft niet gehouden. Het was toen wel even weg. Moet eigenlijk iets structureels aan gedaan worden. Maar ja, ik vrees dat voor stikken de kap los moet.
Het is nu 2,5 jaar geleden en ik heb er niets meer aan gedaan, behalve wat symptoombestrijding: het rubber dopje uit de bodemplaat gehaald zodat het water weg kan. Het wordt nu in ieder geval niet meer zo nat, hooguit wat vochtig.
Jij hebt dus die gaten dicht gekit. Kan het water nu nog wel weg? Bij twijfel zou ik dat even checken, want persoonlijk heb ik liever een vochtig tapijt dan rotte dorpels en balken. Zeker bij een cabrio waar de dorpels en balken zeer belangrijk zijn voor de stijfheid.
Wil je me op de hoogte houden? Vanzelfsprekend zal ik jou ook informeren als ik een oplossing heb (alleen is het wel zo dat ik de bewuste auto alweer enige tijd geleden uit de vaart heb gehaald voor een als gevolg van gezinsuitbreiding niet vorderende versnellingsbakrevisie).
M.vr.gr,
Edwin
-
karel koekjes
- Geregistreerd lid
Erg interessante topic,mijn cabrio heeft hier soms ook last van.Ik heb een jaar geleden het hele interieur er uit gehaald,en de teermatten er uit gestoken omdat er vocht onder kruipt.Daarbij heb ik de bodem schoongetold en in de zinkprimer met 2 lagen chassislak gezet.Om problemen met condens en vocht voor te zijn heb ik de isolatiematten weggelaten,en daarvoor in de plaats rubber ringmatten,met ronde gaten er in,op maat gesneden en er in gelegd.Mocht er ooit vocht onder komen,kan het water opdrogen.Die originele matten zijn op termijn het doodvonnis voor je bodem.Origineel zit er ook folie over de zijkant gelijmd van het binnenscherm,wat moet voorkomen dat er water naar binnen loopt en op de bodem belandt.
-
S@@B
- Geregistreerd lid
Volledig eens, KarelKoekjes.
Bij mij staat de bodemplaat in de SAAB top 3 verraderlijke roestplekken (tezamen met aandrijfas doorvoer en de voorste dwarsbalk (zoals bij Meer in de rubriek "restauraties"). De motorkap, deuren en de wielkasten kent iedereen omdat je het meteen ziet. Ik heb drie SAAB (2 cabrio's en een coupe) en allemaal hebben ze oppervlakkige roest onder de anti-dreunplaten. Elke kenner weet dat de meeste classic SAAB's gewoon geen droge auto's zijn. Ik heb ook met een plamuurmes alle platen afgestoken en behandeld. Bij mijn T16S (zelf geimporteerde zgn roestvrije Italiaan) moest zelfs gelast worden. Het roest van binnen uit dus je ziet het pas als het van onderen door de tectyl heen komt. Veel te laat dus ......
Ik heb met mezelf afgesproken dat als ik aan een nieuwe kap toe ben, ik alleen maar van de kapbouwer wil weten of hij dit euvel kent. Als hij niet weet waar ik het over heb, ga ik naar een ander. Geen zin om te pionieren.
M.vr.gr,
Edwin
Bij mij staat de bodemplaat in de SAAB top 3 verraderlijke roestplekken (tezamen met aandrijfas doorvoer en de voorste dwarsbalk (zoals bij Meer in de rubriek "restauraties"). De motorkap, deuren en de wielkasten kent iedereen omdat je het meteen ziet. Ik heb drie SAAB (2 cabrio's en een coupe) en allemaal hebben ze oppervlakkige roest onder de anti-dreunplaten. Elke kenner weet dat de meeste classic SAAB's gewoon geen droge auto's zijn. Ik heb ook met een plamuurmes alle platen afgestoken en behandeld. Bij mijn T16S (zelf geimporteerde zgn roestvrije Italiaan) moest zelfs gelast worden. Het roest van binnen uit dus je ziet het pas als het van onderen door de tectyl heen komt. Veel te laat dus ......
Ik heb met mezelf afgesproken dat als ik aan een nieuwe kap toe ben, ik alleen maar van de kapbouwer wil weten of hij dit euvel kent. Als hij niet weet waar ik het over heb, ga ik naar een ander. Geen zin om te pionieren.
M.vr.gr,
Edwin