Distributieriem/ketting

2002-2012

Distributieriem/ketting

Berichtdoor JWVH » zo 09 jul, 2006 17:19

Hallo, Wie kan mij antwoord geven.
Ik heb sinds kort een Saab 93 2.2 TID van juni 2003. In het onderhoudsschema lees ik dat ik bij 120.000 km de aandrijfriem moet vervangen. Ik zit nu op een 120.000 km en heb aan de dealer gevraagd of aandijfriem hetzelfde is als de distributieriem. Ik kreeg het antwoord dat de Saab 93 2.2 TID een distributieketting heeft en geen riem. Omdat het een ketting is en door de olis van de motor zou lopen hoeft deze nooit vervangen te worden. Kan iemand dit bevestigen. Ik ben er namelijk altijd van uitgegaan dat elke auto een distributieriem of ketting heeft en dat deze altijd na een xxxx aantal kilometers vervangen moeten worden om zware schade en hoge reperatie nota's te voorkomen. Als de aandrijf riem niet hetzelfde is als de distributieriem/ketting, wat is dan wel de aandrijf riem.

Groet en bedankt alvast voor jullie reactie?

JWvH
JWVH
Geregistreerd lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: zo 09 jul, 2006 17:08
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor jwaterink » zo 09 jul, 2006 17:44

Je boekje bedoelt de Multiriem. Die drijft je waterpomp, dynamo, stuurbekrachtingspomp en evt airco aan.

De distributieketting drijft de nokkenassen aan en inderdaad als die breekt is de schade niet te overzien. Deze hoort trouwens eigenlijk net zo lang als de auto mee te gaan dus meerdere tonnen. (enkele uitzondering daargelaten)
'83 Saab 99 GL 16v
'92 Saab 900ep c
'04 Peugeot Partner HDI
Avatar gebruiker
jwaterink
Geregistreerd lid
 
Berichten: 8143
Geregistreerd: vr 17 maart, 2006 19:06
Woonplaats: Hardenberg

Berichtdoor Injectie » zo 09 jul, 2006 17:45

De aandrijfriem Drijft je dynamo en dergelijke aan. De distributie Ketting drijft de nokkenassen aan.
Avatar gebruiker
Injectie
Moderator
 
Berichten: 9029
Geregistreerd: wo 20 aug, 2003 20:49
Woonplaats: Vaassen

distributieketting.

Berichtdoor JWVH » ma 10 jul, 2006 0:33

[quote="jwaterink"]
De distributieketting drijft de nokkenassen aan en inderdaad als die breekt is de schade niet te overzien. Deze hoort trouwens eigenlijk net zo lang als de auto mee te gaan dus meerdere tonnen.

Dus de distributieketting hoef je normaal gesproken niet te vervangen,

Maar wat zit er nu in een Saab 9.3 2.2 TID, een riem of een ketting.
JWVH
Geregistreerd lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: zo 09 jul, 2006 17:08
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor Injectie » ma 10 jul, 2006 6:54

een ketting.

En een multieriem die bij 120.000 km moet worden vervangen.
Avatar gebruiker
Injectie
Moderator
 
Berichten: 9029
Geregistreerd: wo 20 aug, 2003 20:49
Woonplaats: Vaassen

Berichtdoor Ronin9-3 » ma 30 okt, 2006 19:10

Eventjes een klein ''schopje''!

Wat zit er eigenlijk bij een 2004 9-3 1.8t in? Een ketting of een riem?

En kan je het onderhoudsschema van Saab ook ergens downloaden? Ik heb het onderhoudsboekje eventjes niet tot mijn beschikking! :)
Ronin9-3
Geregistreerd lid
 
Berichten: 531
Geregistreerd: di 24 okt, 2006 19:51
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor DrDree » di 14 nov, 2006 1:10

Bij een 93 bouwjaar 2006 is dit een distributie-RIEM of KETTING ?en op of rond welke km-stand dient deze vervangen te worden ?
DrDree
Geregistreerd lid
 
Berichten: 94
Geregistreerd: wo 01 nov, 2006 23:08
Woonplaats: Geraardsbergen (België - Oost - Vlaanderen)

Berichtdoor Injectie » di 14 nov, 2006 7:44

Ronin9-3 schreef:Eventjes een klein ''schopje''!

Wat zit er eigenlijk bij een 2004 9-3 1.8t in? Een ketting of een riem?

En kan je het onderhoudsschema van Saab ook ergens downloaden? Ik heb het onderhoudsboekje eventjes niet tot mijn beschikking! :)


Een ketting

DrDree schreef:Bij een 93 bouwjaar 2006 is dit een distributie-RIEM of KETTING ?en op of rond welke km-stand dient deze vervangen te worden ?


Welke motor?
Avatar gebruiker
Injectie
Moderator
 
Berichten: 9029
Geregistreerd: wo 20 aug, 2003 20:49
Woonplaats: Vaassen

Berichtdoor DrDree » di 14 nov, 2006 17:30

Graag geweten of bij een 1.9 Tid 150 Pk het een distributie-riem of ketting is en hoeveel km te vervangen
DrDree
Geregistreerd lid
 
Berichten: 94
Geregistreerd: wo 01 nov, 2006 23:08
Woonplaats: Geraardsbergen (België - Oost - Vlaanderen)

Berichtdoor Ronin9-3 » di 14 nov, 2006 22:22

@ injectie: Bedankt voor je antwoord! Dat vermoeden had ik ook al, alleen beweerde 'SAAB Caspers' te Groningen dat de distributieRIEM op mijn auto bij 90.000km vervangen diende te worden..! Geeft vertrouwen in de garage! :cry:
Ronin9-3
Geregistreerd lid
 
Berichten: 531
Geregistreerd: di 24 okt, 2006 19:51
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor Injectie » wo 15 nov, 2006 0:26

DrDree schreef:Graag geweten of bij een 1.9 Tid 150 Pk het een distributie-riem of ketting is en hoeveel km te vervangen


Das een riem. Die om de 120.000 km moet geloof ik. weet ik niet zeker.
Avatar gebruiker
Injectie
Moderator
 
Berichten: 9029
Geregistreerd: wo 20 aug, 2003 20:49
Woonplaats: Vaassen

Berichtdoor nevaR » za 18 nov, 2006 23:35

Injectie schreef:
En een multieriem die bij 120.000 km moet worden vervangen.


wat kost het eigenlijk om deze te vervangen?
Avatar gebruiker
nevaR
Geregistreerd lid
 
Berichten: 165
Geregistreerd: za 18 nov, 2006 23:02

Berichtdoor nevaR » ma 20 nov, 2006 23:22

heb ut ff bij de dealer gevraagd en...

multiriem+arbeidsloon = € 51,00 ex btw (€ 60,69 incl btw)
En dient bij elke 60.000 km vervangen te worden volgens voorschrift
Avatar gebruiker
nevaR
Geregistreerd lid
 
Berichten: 165
Geregistreerd: za 18 nov, 2006 23:02

Berichtdoor Otto » di 21 nov, 2006 10:11

De enige Saabs met distributieriemen zijn:

* 1.8i en de 1.9TID

De 1.8i moet de distributieriem vervangen worden om de 60.000km. Bij de 1.9TID moet de distributieriem vervangen worden om de 120.000km.

Otto
Saab 900 2.1 sedan 1991
Saab 90 1985
Saab 9000CSE 2.3turbo 1990
Saab 900c 1989
Saab 96 LV4 1979
Saab 9-3 2.0lpt G3 Vialle LPI 2001
Saab 900 NG Cabrio Vialle LPI 1996
Saab 9-3 2.2TiD Hirsch 2000
Saab 900 GL 1983
Saab 9-3 2.2TiD 1998
Saab 9-3 2.0 T Vialle LPI
Avatar gebruiker
Otto
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: di 09 maart, 2004 2:18
Woonplaats: Assen

Berichtdoor Injectie » di 21 nov, 2006 19:05

vergeet je niet de 2,5 V6 en de 3.0 V6 benzine motoren. En de 3.0 V6 Tid Otto???
Avatar gebruiker
Injectie
Moderator
 
Berichten: 9029
Geregistreerd: wo 20 aug, 2003 20:49
Woonplaats: Vaassen

Volgende

Keer terug naar 9-3 Sport Sedan en Estate

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flower, frits 9-3, lauxus en 14 gasten