Saab 9-3 audio

1993-2002
Plaats reactie
Roz
Geregistreerd lid

Saab 9-3 audio

Bericht door Roz » vr 05 mei, 2006 12:39

ik heb sinds een week een saab 9-3 TID gekocht uit 2002. Prima auto, maar het geluid van de radio is niet echt schitterend. Heb hiervoor een leaseauto gehad, een Renault Laguna benzine. Het audiogeluid klonk veel beter. Wat kun je eraan doen? Het is zo'n ingebouwd audiosysteem met alles erop en eraan, alleen het geluid is dus knudde.

hitcham
Geregistreerd lid

Bericht door hitcham » vr 05 mei, 2006 12:53

Als geld geen rol speelt kun je de audio laten "upgraden" naar AS-3 bij je dealer. Er wordt dan een versterker, subwoofer en andere luidsprekers gemonteerd. Voordeel is dat je de originele unit behoudt.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 audio

Bericht door SpeekTuning » vr 05 mei, 2006 12:53

Roz schreef:ik heb sinds een week een saab 9-3 TID gekocht uit 2002. Prima auto, maar het geluid van de radio is niet echt schitterend. Heb hiervoor een leaseauto gehad, een Renault Laguna benzine. Het audiogeluid klonk veel beter. Wat kun je eraan doen? Het is zo'n ingebouwd audiosysteem met alles erop en eraan, alleen het geluid is dus knudde.
Er is voor de 9-3 een upgrade, AS3 heet dat. Dit is een externe versterker met 2 luidsprekers in de deuren. Dit is een hele verbetering t.o.v. het standaard geluid.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » vr 05 mei, 2006 12:54

hitcham schreef:Als geld geen rol speelt kun je de audio laten "upgraden" naar AS-3 bij je dealer. Er wordt dan een versterker, subwoofer en andere luidsprekers gemonteerd. Voordeel is dat je de originele unit behoudt.
tegelijk gepost Hitcham!

AS3 is volgens mij bij de 9-3 alleen een extra versterker en 2 luidprekers voor in de deuren.

Ed93
Geregistreerd lid

Bericht door Ed93 » zo 07 mei, 2006 20:57

Inderdaad is de geluidskwaliteit van de standaard installatie 'verdrietig'. Beetje van het niveau 'wekker-radio' van 7,50.

Als je de specificaties van de radio bekijkt in het instructieboekje zie je dat die prima in orde zijn. Het probleem zit dus vooral in de gebruikte speakers, vooral in het dashboard. Die kunnen eigenlijk alleen middentonen weergeven dat maakt dat de hele set nogal iel klinkt.

En dat is echt jammer als je weet dat Saab dat wel goed heeft georganiseerd in de 9-5. (Het Saab AS3 systeem dat standaard in de 9-5 Griffin werd geleverd was ronduit fantastisch! Om eerlijk te zijn, dat en de geventileerde stoelen zijn twee zaken die ik nog altijd mis na wisseling met de 9-3 Cabrio.)

De extra versterker met deurspeakers als aanbod van Saab voor de 9-3 komt inclusief inbouw en BTW op bijna 500 euro. Dat is nogal wat en bovendien blijf je dan met de belabberde kwaliteit van de speakers in het dashboard zitten... en achter is het ook niet geweldig.

Dus op zoek gegaan naar een alternatief... Ik heb het gevonden in 2 stappen. In plaats van het bijplaatsen van de extra speakers in de deur raadde 'Car Hifi Professionals' me een tweeweg systeem aan met tweeters in plaats van de oorspronkelijke speakers in het dashboard en woofers in de deuren. Door het betere frequentiebereik en het hogere rendement van de speakers zou geen extra versterker nodig zijn. Na het beluisteren in de winkel heb ik gekozen voor een setje van JBL.
Het setje is geplaatstl inclusief bijpassend scheidingsfilter; kosten ruim minder dan de helft van het Saab aanbod. (Er is van JBL maar 1 set die past geloof ik.)
Het resultaat was verbluffend! Heel open sound bij muziek en... verstaanbare gesprekken bij alle snelheden.

Nu twijfelde ik nog over de achter speakers. Als je de fader verschoof klonk het vanachter nog altijd of er een deken over de speaker lag en merkte ik een behoorlijke bijklank door resonantie.

Hierop heb ik een speaker met heel breed bereik gekozen (40-50000 hz) bij 90db rendement. Van JVC was dat de CS-FX602. Dit is een van de weinige typen die past in de zijpanelen van de cabrio. Om hem netjes te kunnen plaatsen heb ik de afstandhouder van de oorspronkelijke speakers 'geleend' (afgesneden). Als resultaat: de 'deken' is weg. De resonantie is stukken minder. Een heel wat prettigere strakke bas en sprankelend hoog.
(Voor de gesloten 9-3 zijn ongetwijfeld ook alternatieve achterspeakers te vinden.) Hiermee zijn alle 'boosdoeners' vervangen en bleef ik totaal nog onder de prijs voor alleen de hardware ex. btw van de Saab-set.

Het echte krachtige en lage 'laag' ontbreekt nog. Waarschijnlijk dat daar alsnog wat meer vermogen voor nodig is dan wat door de standaard radio wordt geleverd...

Onder de achterbank is daartoe een ruimte uitgespaard voor een subwoofer. Ik ben benieuwd of daar al iemand ervaring mee heeft.

Groeten,
Ed

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » ma 19 jun, 2006 13:31

dit weekend ook even aan het "onderzoeken" gegaan. m'n dashboardspeakers zijn vervangen (87mm) maar aan de speakers achteraan heb ik me nog niet gewaagd.

Ed, jij hebt dus de afstandhouders weggenomen, hoe staan je speakers dan nu vast? de diameter van de standaard speakers ligt rond de 11.5cm (heb ze snel gemeten en zijpaneel teruggezet). Hoe heb je die CS-FX602'en van 16cm er dan ingekregen?

heb je ondertussen misschien al ergens informatie gevonden over de ruimte onder de achterbank? ik vind daar enkel een uitsparing van ongeveer 8cm doorsnee met erin een kabelaansluiting. Niks wat zou kunnen dienen voor een woofer...

alvast bedankt voor je reactie.
Kristof

Ed93
Geregistreerd lid

Bericht door Ed93 » ma 19 jun, 2006 22:04

Hoi Kristof,

Het is beetje een zeldzame vorm die officieel in het zijpaneel past.
Ik heb de oorspronkelijke speaker eruit genomen en een tekening van de omtrek gemaakt. Vervolgens heb ik daar een passende speaker bijgezocht die qua audio 'goede specificaties' had.

De CS-FX602 past tussen de metalen steunen zij het met een 'kleine aanmoediging'.

Met de afstandhouder bedoel ik de kartonnen rand die voorop de metalen ring van de oorspronkelijke speakers zit. Die heb ik voorzichtig losgesneden van de oorspronkelijke speakers en op de nieuwe speakerrand geplakt om te voorkomen dat de conus van de speaker de bekleding zou raken bij verre uitslag.

Een beetje doe-het-zelven maar een hele verbetering!

Succes!
Ed

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » di 20 jun, 2006 11:55

Dag Ed, bedankt voor je antwoord.
Eer ik op zoek ga naar speakers (dus vooraan in het portier + achteraan + eventueel een subje in de koffer), zit ik met nog wat vragen:
Zou het een oplossing zijn om:
- dashboardspeakers + speakers in portier aan te sluiten op de head-unit
- dmv pre-amp uitgang van radio een rca kabel tot in koffer (+ voeding versterker)
- in koffer 2 versterkers met signaal naar speakers in zijpanelen + signaal naar subje in koffer. (kan dit ook gedaan worden met 1 versterker?)

wat zijn volgens jou (of anderen die dit lezen natuurlijk!) de positieve en negatieve aspecten aan die opstelling?
Groetjes,
Kristof

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 jun, 2006 12:09

virjinz schreef:Dag Ed, bedankt voor je antwoord.
Eer ik op zoek ga naar speakers (dus vooraan in het portier + achteraan + eventueel een subje in de koffer), zit ik met nog wat vragen:
Zou het een oplossing zijn om:
- dashboardspeakers + speakers in portier aan te sluiten op de head-unit
- dmv pre-amp uitgang van radio een rca kabel tot in koffer (+ voeding versterker)
- in koffer 2 versterkers met signaal naar speakers in zijpanelen + signaal naar subje in koffer. (kan dit ook gedaan worden met 1 versterker?)

wat zijn volgens jou (of anderen die dit lezen natuurlijk!) de positieve en negatieve aspecten aan die opstelling?
Groetjes,
Kristof
Hoi Kristof, nu heb ik geen 9-3, maar wel een audio-installatie in mijn auto met voldoende vermogen en ik heb voor dezelfde keuze gestaan.
Ik heb in mijn auto een 6-kanaals versterker, ben je meteen klaar, alles kan daar op aangesloten worden.
Het is geen goed idee de voorspeakers direct op de head-unit te zetten. Dit omdat het dan een stuk moeilijker allemaal af te regelen is. Het mooiste is namelijk als alles neutraal staat op de head-unit en je vanaf de externe versterker alles regelt, volume, klankkleur en frequentie-filter. Wil je dit, moet je ook niet het meest goedkope setje aanschaffen.
Pre-amp uitgangen zijn altijd erg fijn. Ik weet niet precies welke radio je hebt, maar die van mij kan ik zo regelen dat wanneer de pre-amp rca's aangesloten zijn de head-unit versterker uitstaat. Dit is beter voor de geluidskwaliteit en de levensduur van je systeem.
Ja verder heb ik nog een subje ingebouwd, erg prettig.

Succes met de inbouw en houd ons op de hoogte.

Groet,

Eelco

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » di 20 jun, 2006 15:19

Eelco,
Kan je op je amp de verschillende kanalen apart regelen? Of hoe heb je het klaar gekregen dat je dashboardspeakers minder belast worden dan die in je portieren of achteraan ?
En krijgt je sub hetzelfde signaal of …?

Is het mogelijk om op een 4-kanaals (bridgeable) amp 2 kanalen te gebruiken voor gewone speakers en de andere 2 te bridgen tot 1 kanaal met dubbel vermogen ?

Groetjes,
Kristof

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 jun, 2006 15:48

virjinz schreef:Eelco,
Kan je op je amp de verschillende kanalen apart regelen? Of hoe heb je het klaar gekregen dat je dashboardspeakers minder belast worden dan die in je portieren of achteraan ?
En krijgt je sub hetzelfde signaal of …?

Is het mogelijk om op een 4-kanaals (bridgeable) amp 2 kanalen te gebruiken voor gewone speakers en de andere 2 te bridgen tot 1 kanaal met dubbel vermogen ?

Groetjes,
Kristof
Hey Kristof,

Ja ik kan de kanalen verschillend regelen, zoals beschreven in mijn vorige post. Die zitten dus allemaal op de versterker en worden vanaf mijn head-unit allemaal dmv rca's aangestuurd.

Afbeelding

Je ziet hier dus de rca aansluitingen, de kleine draaischijfjes tussenin zijn voor de regeling. Ook bij mij heb ik de subwoofer gebridged. Ik heb op mijn radio een sub-out en op mijn versterker speciale kanalen voor de sub. Deze zijn dus niet geschakeld met de overige kanalen.
Ik vermoed dat het echter wel kan met een vier-kanaals, maar voordat je er eentje koopt zou ik even de specificatie doorgronden als ik jou was. Overigens is een gebridged kanaal nooit exact twee maal het vermogen van een enkel ongebridged kanaal.

Ik heb overigens rondom nieuwe draden gelegd van hogere (dikkere) kwaliteit, dit is altijd beter dan de standaard, helemaal als je er redelijk wat vermogen over wilt gooien.

Afbeelding
Beetje showen Dit is de sub, 300 Watt RMS, 1200 Watt max. breed frequentiebereik (let daar ook op!!). Door het inkijkje zie je de speaker, wanneer de radio aangaat, gaat ook de verlichting van de sub aan, erg gaaf 's avonds, maar toch ook wel kitscherig :D Kan bijzonder hard, maar dat doe ik bijna niet, vind de veel vollere klank die de set nu geeft al voldoende.

Groet,

Eelco

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » di 20 jun, 2006 17:52

mooi gedaan Eelco!

m'n grootste probleem is dat ik graag met de originele saab-radio verder zou gaan...
nadeel:
1. k*t om aansluiting voor een mp3 speler erop te maken maar ik ga het binnenkort toch wagen om m'n radio (via solderen op pcb, telefooningang) van een ingang te voorzien
2. beperkt volume
3. geen aparte sub-uitgang
4. heeft het moeilijk met gekopieerde cd's

voordeel:
1. stuurbediening
2. origineel saab
3. minder kans op diefstal (zeker aangezien k een cabrio heb)

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 20 jun, 2006 18:05

virjinz schreef:mooi gedaan Eelco!

m'n grootste probleem is dat ik graag met de originele saab-radio verder zou gaan...
nadeel:
1. k*t om aansluiting voor een mp3 speler erop te maken maar ik ga het binnenkort toch wagen om m'n radio (via solderen op pcb, telefooningang) van een ingang te voorzien
2. beperkt volume
3. geen aparte sub-uitgang
4. heeft het moeilijk met gekopieerde cd's
1. Je kan niet alles hebben.
2. Ding kan echt harder dan mijn oren aankunnen. (Met versterker)
3. Hoe bedoel je. Je kan er toch een 5 kanaals versterker op aansluiten.
4. De mijne niet. Wellicht een keer schoonmaken.

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » wo 21 jun, 2006 10:14

In m’n vorige auto had ik een JVC met mp3. Dan is het moeilijk om een stap terug te doen naar een back-to-basics radio.
De JVC speelde elk cd’tje zonder problemen, zelfs de allergoedkoopste op 48x gebrande schijfjes.
Ipv. 10 à 15 albums op 1 schijfje dat in m’n radio bleef zitten, ligt er nu een stapel cd’s in m’n handschoenenkastje.
Het max. volume (zonder vervorming) van de saab-unit ken ik niet maar het lijkt me geen 4x50w te zijn (zodat ik wel moet werken met een meerkanaals versterker, bij JVC was enkel signaal voor subje voldoende).

Dus nu op zoek naar manier om mp3 aan te sluiten (op het forum staan een aantal mogelijkheden, nu nog zien wat ik ga doen) + een versterker aansluiten (moet me wel nog een 8-polige DIN naar RCA zien te vinden) + speakers in de voordeur inbouwen (zit met AS2) + speakers achteraan vervangen (er bedenkelijke kwaliteit) + eventueel subje ter ondersteuning.

Behoorlijk wat werk voor de boeg dus…

Plaats reactie