Mijn 9-3 Hirsch Is niet meer... snif Nieuwe Aero zie p.59

1993-2002
Gebruikersavatar
Descendent
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 1844
Lid geworden op: do 01 mar, 2012 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Mijn 9-3 Hirsch Is niet meer... snif Nieuwe Aero zie p.59

Bericht door Descendent » ma 14 jan, 2013 18:36

Na een jaartje een 9-3 SS op G3 te hebben gereden en na een half jaartje een zwarte 9-3 uit 2001 op G3 te hebben gereden ben ik vlakbij mijn woonplaats gaan werken. Veel plezier beleefd aan de zwarte; leren bekleding uit 9-5 ingebouwd, getuned tot 200 pk, turbo opgeblazen etc, maar G3 was niet meer rendabel.
De zwarte 9-3 g3 dus de deur uit gedaan (particulier verkocht) en een 9-3 benzine uit 1999 (met T5 motor Hirsch getuned tot 225pk) gekocht met 208000 NAP op de teller. Die er vlak na aankoop zo uitzag:

Afbeelding
De eerste pagina's van dit topic gaan dus over mijn belevenissen met mijn zwarte 9-3 OG op G3. Tot ongeveer het gedeelte waar een ree wordt aangereden.(pagina 6).... Vlak daarna komt deze zilveren.
Na enige :roll: aanpassingen -zie ook 'to do list' hieronder- ziet ie er nu zo uit:

Afbeelding
(hieronder nog op de oude 17"Hirsch set)

Afbeelding
Custom 'Descendent' made grille

Afbeelding
Aero stuur, audio upgrades, Aero interieur el. bediend

En dat brengt me gelijk op een grote to do list; want ook deze dient natuurlijk te worden 'gecustomized'. De belangrijkste wijzigingen:
- Radio+ Composetje inbouwen. DONE
- Subwoofertje erin (DONE)
- Cruise Control inbouwen! (dacht dat die er standaard op zou zitten...helemaal niet naar gekeken bij aankoop. :shock: ) DONE
- Chromen deurgreepjes (ipv plastic) DONE
- Turbo logo in grille (weet ik, hoort niet bij 9-3, maar ik vind t gewoon leuk) DONE
- Airco bijvullen / controleren op lekken DONE
- Bekerhouder DONE
- Kentekenplaathouder(s) vervangen DONE
- Dubbele stabi's achter erop: DONE
- Stevigere veerpootbrug voor: DONE
- Dubbele Stabilisatorstang achter DONE
- Carbonfolie op de raamstijlen DONE
- Aero stuur DONE
- Leren Armsteun DONE
- Saab Tuners Dumpvalve. DONE
- BSR Sportluchtfilter DONE
- Voorruit professioneel laten polijsten DONE
- Vacuumslangetjes allemaal vervangen voor siliconen DONE
- Aero spoiler DONE
- Remupgrade voorkant (308mm+brackets) DONE
- Verlagingsset H&R eronder. DONE
- Zelfdimmende binnenspiegel. (DONE)
- Pinkertjes vervangen (ivm condens/vocht) DONE
- Mesh Chrome Grill erin -eigen maaksel- DONE p. 26
- Remschijven (en blokken) achter vervangen (DONE)
- Aero / Viggen interieur erin (voorstoelen electrisch) DONE (mart 2014)
- Bijbehorende leren deurpanelen erin DONE
- MAPTUN slangen (koelvloeistof en intercooler) DONE
- 17 inch Hirsch velgen DONE-
- Aero / Viggen bumperset (zie ook p. 38) DONE
- Goodridge remslangen+ nwe remvloeistof DONE
- Viggen einddemper DONE
- Tellerunit met turbodruikmeter erin. DONE
- Zonnekleppen met verlichte spiegels DONE
- Steering brace DONE
- Bilstein B8 voor en achter DONE
- ALU performance Intercooler DONE
- hoedenplankbakje erin. DONE
- Nwe Accu DONE (juni 2015)
- Powerflex in draagarmen voor DONE
- Remklauwen voor zwart DONE
-18" Hirsch velgen DONE
-Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen (lekte) DONE
- Nog meer siliconengeslangte bij dumpvalve etc. DONE

Eventueel: (in progress)
- Stoelverwarming aansluiten
- Carbon pookknop
- Nieuwe waterpomp (ligt klaar, reserve)
- Maptun geslangte voor bij waterpomp (ligt klaar).
- USA blinkers

En dr zal nog wel meer bijkomen....
Laatst gewijzigd door Descendent op wo 21 okt, 2015 22:21, 386 keer totaal gewijzigd.
Voorheen: Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t 2005 G3, Saab 9-3 2.0T SE 2001 G3
Saab 9-3 2.0t 1999 zilver. (flink geupgraded) zie ook: viewtopic.php?t=126778" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 ss Aero G3
Nu: 9-5 Aero estate MY 2005 Nocturne blue. Zie: viewtopic.php?f=8&t=152529" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
graeme
Geregistreerd lid
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 20:36

Re: Van 9-3 SS naar 9-3 NG, showen en paar vraagjes

Bericht door graeme » ma 14 jan, 2013 23:48

Ten eerste het is een 9-3 OG, er is niet echt een 9-3NG dit is de SS geworden :wink:
Voor de banden moet je even kijken naar de steekmaat, 15" past wel maar de steekmaat moet dan wel 110 zijn(uit mijn hoofd).
Bij tunen gaat alles eerder kapot, je vraagt immers meer van je motor dan voorheen. Of het nog verstandig is durf ik niet te zeggen. Onderhoud in het verleden is belangrijk natuurlijk maar ik denk dat de tuners hier meer over kunnen zeggen, ik begin me net in te lezen in de materie. Wel kan ik je zeggen dat je vanwege gas niet verder kan dan 200pk. Ik verwacht dat er mensen zijn die me ongelijk kunnen geven maar de standaard setup kan je niet verder gaan dan 200pk
9-3 2.0 lpt aut. uit 2001
opgeGIJSt naar 225pk

Gebruikersavatar
Skalare
Geregistreerd lid
Berichten: 224
Lid geworden op: do 16 dec, 2010 23:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Van 9-3 SS naar 9-3 NG, showen en paar vraagjes

Bericht door Skalare » di 15 jan, 2013 0:00

Descendent

Hele mooie auto. Trots zeker.
Mijn mening is dat je met zo'n kilometerstand en gas niet nog meer uit je motorblok moet willen halen.
Dat is volgens mij vragen om problemen.

Gaat ie niet hard genoeg dan.
Volgens mij loopt zo'n 2,0 Turbo toch prima.

Veel plezier er mee.

En: Tis jou auto ;-)
Saab 900 S, 2.3 i (B 234i) coupe, 13/11/97 (model 98) viewtopic.php?f=23&t=91729" onclick="window.open(this.href);return false;
metallic green-silver

Saab 9-3 2.0 turbo(B205R) Aero,Cabrio,03/01/02, viewtopic.php?f=37&t=78232&start=585#p1307705" onclick="window.open(this.href);return false;
steel grey




Fly like an eagle

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35

Re: Van 9-3 SS naar 9-3 NG, showen en paar vraagjes

Bericht door AlexJ » di 15 jan, 2013 9:28

Verstandige keus, veel betere auto deze :mrgreen:
Daily: BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid
Berichten: 9630
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49

Re: Van 9-3 SS naar 9-3 NG, showen en paar vraagjes

Bericht door carlsson » di 15 jan, 2013 11:11

Bij oliekeuze kun je veelal dezelfde olie als voorheen gebruiken. Houdt een beetje het midden tussen 0W30 en 10/30 of 40.
Het eerste cijfer gaat dat om de viscositeit bij lage temperaturen, b.v. als je net de motor hebt gestart en in de opwarmfase.
Zo'n 0W30 is dus iets sneller waar die zijn moet, meestal iets lager verbruik in de opwarmfase.
Je moet ook ff kijken of het een full syntheet is of een half-synthetische oliesoort, die moet je niet te veel door elkaar gebruiken.
Bij hoge verschillen tussen de eerste en de tweede waarde moet er meer gebruik worden gemaakt van additieven, nadeel is dat die vaak snel zijn uitgewerkt, zeker bij veel korte stukken rijden.
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis

Gebruikersavatar
Descendent
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 1844
Lid geworden op: do 01 mar, 2012 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Van 9-3 SS naar 9-3, showen en paar vraagjes

Bericht door Descendent » di 15 jan, 2013 19:22

Dank allen; ik ga wel ff naar de garage om te checken of de oliesoort die er in schijnt te zitten (staat met benzinestift op olievuldop 5w 30) er ook echt inzit.
Ik heb overigens (blijf aan de gang) de speakers al direct vervangen. Heerlijk geluid nu.
En over dat tunen.... ach ja; Nodig is het zeker niet (maar stiekem wel leuk misschien... :oops: )

P.s.
Als iemand nog een mooie antennevin overheeft hoor ik het graag.
Voorheen: Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t 2005 G3, Saab 9-3 2.0T SE 2001 G3
Saab 9-3 2.0t 1999 zilver. (flink geupgraded) zie ook: viewtopic.php?t=126778" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 ss Aero G3
Nu: 9-5 Aero estate MY 2005 Nocturne blue. Zie: viewtopic.php?f=8&t=152529" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Chilly-Pepper
Geregistreerd lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 17 okt, 2011 22:20
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Van 9-3 SS naar 9-3, showen en paar vraagjes

Bericht door Chilly-Pepper » wo 16 jan, 2013 21:40

Descendent schreef:Als iemand nog een mooie antennevin overheeft hoor ik het graag.
Kruip even over marktplaats... scharel daar een dummy vandaan en dan een beetje prutsen op de keukentafel om de ingewanden in de dummy te zetten..
Dicht maken met body kit... klaar is klara... of eigen Descendent :roll:
1999 SAAB 9-3 Cabrio, Midnight Blue, Automaat, 448.000+ Km. Drive her like I stole her.
SAAB en muziek verslaafde ADServices.nl Music is passion, my passion is music.

Gebruikersavatar
Descendent
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 1844
Lid geworden op: do 01 mar, 2012 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Van 9-3 SS naar 9-3, showen en paar vraagjes

Bericht door Descendent » do 17 jan, 2013 22:29

[]Yup; heb al een dummy uit Taiwan over laten komen. Zodra ie er is ga ik ff prutsen.
Vandaag een setje winterbanden mét Lm velgen gehaald voor een luttel sommetje. :D
Nu er nog ff onder zetten... 8)
Laatst gewijzigd door Injectie op vr 18 jan, 2013 6:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Voorheen: Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t 2005 G3, Saab 9-3 2.0T SE 2001 G3
Saab 9-3 2.0t 1999 zilver. (flink geupgraded) zie ook: viewtopic.php?t=126778" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 ss Aero G3
Nu: 9-5 Aero estate MY 2005 Nocturne blue. Zie: viewtopic.php?f=8&t=152529" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Descendent
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 1844
Lid geworden op: do 01 mar, 2012 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Van 9-3 SS naar 9-3 NG, showen en paar vraagjes

Bericht door Descendent » vr 18 jan, 2013 0:48

AlexJ schreef:Verstandige keus, veel betere auto deze :mrgreen:
Nou; beter.... T is in elk geval meer een 'echte' Saab als mn SS.
De SS reed wél lekkerder als in rusitger; maar rijden met deze is ook allesbehalve een straf. :)
Voorheen: Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t 2005 G3, Saab 9-3 2.0T SE 2001 G3
Saab 9-3 2.0t 1999 zilver. (flink geupgraded) zie ook: viewtopic.php?t=126778" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 ss Aero G3
Nu: 9-5 Aero estate MY 2005 Nocturne blue. Zie: viewtopic.php?f=8&t=152529" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Descendent
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 1844
Lid geworden op: do 01 mar, 2012 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Van 9-3 SS naar 9-3, showen en paar vraagjes

Bericht door Descendent » ma 18 mar, 2013 0:34

Ondertussen:
- Nieuwe winterbanden met velgen (vanaf dec eronder)
- Antennevin van sloop gehaald en erop gezet
- Nieuwe uitlaat eind- en middenstuk geplaatst.
- Naar >200 pk en 300nm gebracht in Rutten, en beurt uitgevoerd (brandstoffilter, vloeistoffen etc)
- Kroketten gegeten in Rutten
- Audio After market radio geupgrade.
- Versterker (MAgnat) gekocht; deurspeakers vervangen; nu versterker er nog in).
- Uitlaatsierstukje erop gezet.
- Nu 306000 op teller zonder problemen.
Voorheen: Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t 2005 G3, Saab 9-3 2.0T SE 2001 G3
Saab 9-3 2.0t 1999 zilver. (flink geupgraded) zie ook: viewtopic.php?t=126778" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 ss Aero G3
Nu: 9-5 Aero estate MY 2005 Nocturne blue. Zie: viewtopic.php?f=8&t=152529" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Descendent
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 1844
Lid geworden op: do 01 mar, 2012 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Van 9-3 SS naar 9-3, showen en paar vraagjes

Bericht door Descendent » vr 12 apr, 2013 17:36

309400 km..... de gevreesde witte rook alsof mijn Saab persoonlijk nog ff wilde aangeven dat er recent een nieuwe Paus gekozen was.... :(
Jawel; Turbo kapot. (voor de zekerheid -heb dat lidmaatschap tenslotte niet voor niets- ANWB erbij; en die bevestigde mijn angstige vermoeden.
Was de eerste Turbo; dus die is 309000 km meegegaan; toch ook weer netjes.
Zet de koffie en de roze koeken en kroketten maar weer klaar..... :wink:
Laatst gewijzigd door Descendent op vr 12 apr, 2013 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen: Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t 2005 G3, Saab 9-3 2.0T SE 2001 G3
Saab 9-3 2.0t 1999 zilver. (flink geupgraded) zie ook: viewtopic.php?t=126778" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 ss Aero G3
Nu: 9-5 Aero estate MY 2005 Nocturne blue. Zie: viewtopic.php?f=8&t=152529" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Chilly-Pepper
Geregistreerd lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 17 okt, 2011 22:20
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Van 9-3 SS naar 9-3, kapotte Turbo!

Bericht door Chilly-Pepper » vr 12 apr, 2013 20:16

Jij kent HET adres dus ook... Doe Buur, JeroenGSI en 9000fan de hartelijke groetjes van me....

BTW... zelf roze koeken meenemen!!! :offtopic:

We balen van je turbo..
1999 SAAB 9-3 Cabrio, Midnight Blue, Automaat, 448.000+ Km. Drive her like I stole her.
SAAB en muziek verslaafde ADServices.nl Music is passion, my passion is music.

Gebruikersavatar
Descendent
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 1844
Lid geworden op: do 01 mar, 2012 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Van 9-3 SS naar 9-3, fluitend weer de weg op

Bericht door Descendent » zo 14 apr, 2013 11:23

En we rijden weer!
Voorheen: Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t 2005 G3, Saab 9-3 2.0T SE 2001 G3
Saab 9-3 2.0t 1999 zilver. (flink geupgraded) zie ook: viewtopic.php?t=126778" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 ss Aero G3
Nu: 9-5 Aero estate MY 2005 Nocturne blue. Zie: viewtopic.php?f=8&t=152529" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jeroengsi
Geregistreerd lid
Berichten: 3558
Lid geworden op: za 26 dec, 2009 19:13
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Van 9-3 SS naar 9-3, fluitend weer de weg op

Bericht door jeroengsi » zo 14 apr, 2013 12:41

hij rijd weer goed :wink: was een leuke dag gister veel lol gehad haha
saab 9-5
heb veel saab onderdelen 900ng 9-3 9000 9-5
repareer graag saabs

Gebruikersavatar
Descendent
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 1844
Lid geworden op: do 01 mar, 2012 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Van 9-3 SS naar 9-3, fluitend weer de weg op

Bericht door Descendent » zo 14 apr, 2013 22:53

Vond ik ook. Af en toe wel Jammer dat ik zelf niet know how heb en wat meer mee kon sleutelen.
Ik zit overigens stiekem nog wel een beetje met een grijze rijschoolauto in mn hoofd sinds gister...... :twisted:
Voorheen: Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t 2005 G3, Saab 9-3 2.0T SE 2001 G3
Saab 9-3 2.0t 1999 zilver. (flink geupgraded) zie ook: viewtopic.php?t=126778" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-3 ss Aero G3
Nu: 9-5 Aero estate MY 2005 Nocturne blue. Zie: viewtopic.php?f=8&t=152529" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie