Ervaring met strijkijzer reparatie SID

1993-2002

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Berichtdoor Jacco 9000Aero » di 24 jul, 2012 9:13

@ rudy,

ik heb gestrijkijzerd volgens de handige foto handleiding , maar deel flatcable was los geraakt en heb ik wel 2weer vastgekregen, maar was net niet precies genoeg. Nu doet helft van dispaly het wel.
Nu de vraag:

hoe kan je een nieuwe kabel van pixelfix bevestigen?: moet je die ook vastlijm -strijken?

ik hoor graag
Jacco
Jacco 9000Aero
Geregistreerd lid

Berichtdoor Rudy » za 28 jul, 2012 15:18

Jacco 9000Aero schreef:@ rudy,

ik heb gestrijkijzerd volgens de handige foto handleiding , maar deel flatcable was los geraakt en heb ik wel 2weer vastgekregen, maar was net niet precies genoeg. Nu doet helft van dispaly het wel.
Nu de vraag:

hoe kan je een nieuwe kabel van pixelfix bevestigen?: moet je die ook vastlijm -strijken?

ik hoor graag
Jacco

Hoi,

Ik was een weekje op vakantie dus vandaar mijn late reactie.
De kabels worden niet gelijm. Op de SID moet je deze met plakband vastplakken (maar dat is alleen om ze op de plek te houden). Onder de rubberen ring komen dan foamen plakstripjes welke er voor zorgen dat er genoeg druk op de verbinding komt wanneer je het display weer op de printplaat monteert. Eenvoudig en werkte bij in één keer goed. En werkt nog steeds goed. Op het ACC display wordt de kabel net zo bevestigd, maar daar schoef je dan een alluminium plaatje op vast met daar tussen een foamen plakstripje welke er voor zorgt dat de kabel goed op de print vast zit. Een goede oplossing. Maar aan de kant van de display zit het alleen met plakband vast en moeten twee foamen kussentjes die je aan de zijkant op het kunstof huisje plakt er voor zorgen dat er genoeg druk op de verbinding komt van het display nadat je deze in elkaar hebt gezet. Daar ging het bij mij fout. Ik vind dat een beetje knullig, mede omdat je niet kan zien of het wel goed zit omdat het kabeltje zo kort is. Als je dit in elkaar hebt zitten kan je niets meer zien of controleren. Door de manier waarop dit in elkaar moet heb je geen controle en moet je maar hopen dat het goed zit. Door mijn eigen schuld is dit fout gegaan. Toen ik het papiertje van één van de kussentjes afhaalde kwam de plakzijde los (tja dikke vingers). Dat kreeg ik wel weer terug, maar toen plakte ik de eeste ook nog verkeerd. Tja weer los halen en goed geplakt. Maar daardoor plakte deze niet goed meer en kwam los. Dus display viel al heel snel weer uit. Ik heb toen zelf een oplossing gevonden alleen te laat. Ik heb het verprutst. Ik wil het precies doen zoals omschreven nu, maar dan moet ik wel een nieuw kabeltje hebben want deze heb ik beschadigd.. lang verhaal.. Deze zou ik opgestuurd krijgen tegen betaling van alleen de verzendkosten, dit heb ik meteen over gemaakt, maar de kabel is niet opgestuurd. Na een mailtje kreeg ik het antwoord dat ik deze al heb ontvangen op 14-7, maar dat was de eerste zending. Ik wacht nog op een antwoord... Beetje vreemd, miss dat ik een andere oplossing moet zoeken...

Succes...

Wat betreft het strijken. Daar moet je geluk mee hebben denk ik. Ik heb gezien dat er lijmresten op de kontakten zaten.De kabel smelt wel weer vast, ook op lijn, maar doordat er lijmresten tussen zitten of komen maakt deze niet op elke verbinding goed kontakt.
Saab 9-3 2.0 lpt Vialle G3 lpi... Met de mooie 3x2 spaak Aero velgen
Rudy
Geregistreerd lid

Berichtdoor Rudy » di 31 jul, 2012 21:44

Gisteren een mailtje ontvangen van pixelfix emt hun excuses dat ze de betaling van de verzendkosten over het hoofd hadden gezien. Ze hebben de kabel gisteren opgestuurd en vandaag kreeg ik deze al binnen. Ze wilde de verzendkosten ook terug storten maar vond ik niet nodig. Ik was vergeten dat ik alleen om een kabeltje had gevraagd. Dus ik heb zelf moeten improviseren hoe ik druk zet op de verbinding op het LCD scherm. Het display werkt goed, maar helaas alweer op twee streepjes van de ventilatie stand en het symbool voor de achterruit verwarming na. Ik heb het gechecked, dubbel gechecked, en dubbel dubbel.... dat de flatcable echt wel goed op de kontakten ligt, de unit weer open weer gechecked .... en nog beter in elkaar gezet maar nog steeds hetzelfde. Ik denk dat er toch nog iets anders moet zijn. Ik heb de unit geloof ik wel 6 keer uit en in elkaar gehaald met steeds hetzeflde resultaat. Als je de AAC unit uit elkaar hebt en het kabeltje los hebt kan je het beste het display op zijn plek leggen en het witte kapje erop leggen om te kijken hoe deze precies op het display komt te liggen. Alles eerst goed bekijken en passen. Ik denk dat het wel goed zal werken. Bij het setje van pixelfix zitten twee vierkanten foamen plakstrippen welke op de zijkant van het kapje worden geplakt, en ongeveer een halve centimeter moeten uitsteken om zo op de verbinding te drukken. Deze kon ik niet meer gebruiken.

De reden dat ik het had verprutst was omdat twee streepjes en een symbool niet werkte. En nog steeds niet (waarschijnlijk alleen bij mij haha). Na de eerste poging werkte het display zoals nu.
Rudy
Geregistreerd lid

Berichtdoor Sebusta » di 31 jul, 2012 22:19

Via een forummer ben ik aan een andere acc gekomen. Heb hiervan de printplaat gebruikt en opnieuw de socket erop gesoldeerd. Volgens mij was alles goed gegaan, maar heb idd ook geen symbool van achterruitverwarming en twee streepjes van de fansnelheid. Denk dat als ik het nog even het soldeer opnieuw laat vloeien dat de verbinding dan wel goed is. Dit word een klusje voor de winter. Voorlopig vind ik het goed zo. Kan weer de temp zien en of de airco aanstaat.
Denk wel dat deze oplossing, mits je het goed doet, wel een kwalitatief betere oplossing is dan de flatcable erop te lijmen. Tevens heb je meteen een nieuw scherm erbij.
Heden: Saab 9-3 cabrio (2000)
Verleden: Saab 900 T16 classic cabrio (1989)
Sebusta
Geregistreerd lid

Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Berichtdoor Rudy » wo 01 aug, 2012 1:14

Dat is wel heel toevallig. Het gekke is dat dit na elke poging het enige was dat niet werkte. Na heel wat pogingen. Ik kan me voorstellen dat dan het ene en dan weer iets anders niet goed werkt. De oplossing van pixelfix is in feite eenvoudig, en lijkt goed te werken. Hoe wordt voorkomen dat tijdens het solderen de contacten niet worden door verbonden. De contacten liggen eng dicht bij elkaar?
Rudy
Geregistreerd lid

Berichtdoor Sebusta » wo 01 aug, 2012 20:50

Rudy schreef:Hoe wordt voorkomen dat tijdens het solderen de contacten niet worden door verbonden. De contacten liggen eng dicht bij elkaar?

Het beste is om het met een soldeerbout te doen met een fijne punt. Die van mij had een vrij groeve punt, maar hier is het ook mee gelukt. Gewoon secuur werken, dat is het belangrijkste.
De tweede keer met solderen heb ik eerst de kontaktjes een voor een met wat soldeer voorzien. Toen de socket op de verbindingen leggen en weer een voor een solderen zodat die vast zit. Vervolgens heb ik nog een klein beetje extra soldeer op de kontaktjes gedaan zodat deze goed verbonden waren. Denk dat ik hier een of twee vergeten ben of nog iets meer soldeer op moet.
De oplossing van pixelfix is idd het makkelijkste.
Heden: Saab 9-3 cabrio (2000)
Verleden: Saab 900 T16 classic cabrio (1989)
Sebusta
Geregistreerd lid

Berichtdoor Theun49 » za 08 sep, 2012 10:46

Net de strijkbout procedure herhaald. Vanwege de ene pixel met haarscheurtje in de geleiderbaan. Totaal ca. halfuur inclusief het maken van een steun met zacht PVC apparaatvoetjes.

PS: De steun is nodig voor:
1. vermijden van het risico van lostrekken van de nog warme verbinding
2. goede ondersteuning bij het stevig aandrukken van de zijrand van het strijkijzer (behoorlijke druk nodig, risico op uitschieters).
Saab 9-3 2.0i Vialle LPI 350dkm+ automaat. Next: geen turbo, maar elektro.
Theun49
Geregistreerd lid

Berichtdoor Rudy » zo 09 feb, 2014 16:58

1,5 jaar verder, en pixels werken nog steeds goed :D . En heb mn Saapie nog steeds.. haha.
Rudy
Geregistreerd lid

Berichtdoor Evoman » zo 09 feb, 2014 23:56

Goede tutorial. Helder en duidelijk uitgelegd, voorzien van duidelijke foto's. Top!
Addicted to that Turbo rush..

Saab 9-3 Coupe 2.0T Aero

Saab 900 Cabriolet Hirsch Troll 23R
Evoman
Geregistreerd lid

Vorige

Keer terug naar 9-3 en 900 NG