Mijn SID was onleesbaar. Ongeveer 30% van de pixels deden het nog. Ik heb hem dus uit elkaar gehaald en gerepareerd en het resultaat is bijna perfect. Nu is het weer volledig leesbaar. Ongeveer 95% is weer terug en de overige 5% is een beetje gedimd. Waarschijnlijk heb ik dus niet hard genoeg gedrukt of niet lang genoeg gestreken. Uiteindelijk ben ik nog geen half uur bezig geweest. Omdat ik nergens een 9-3 stappenplan vind heb ik er een gemaakt.
Om te beginnen heb ik een mens genomen en dat omwikkeld met tape om te voorkomen dat ik deuken te maken in het dashboard. Vervolgens heb ik drie keer afwisselend links en rechts met het mes het SID eruit gehaald. Dit gaat veel makkelijker dan je zou denken.

Vervolgens moet je de kabel ontkoppelen. Er zit een weerhaak die je even opzij moet duwen en dan is hij los. Om hem volledig open te maken moet je de twee schroeven achteraan verwijderen.

Dan moet je eerst het klepje aan de onderkant verwijderen. Het zit links en rechts vast geklemd. Met een schroevendraaier krijg je het makkelijk los.

Dat is een beetje prutsen maar uiteindelijk komt het wel los.

Dan moet je binnenin één schroef verwijderen.

Nu kan je het front verwijderen, maar wees voorzichtig.

Verwijder nu de twee laatste schroeven onderaan. Die maken het scherm los van het moederbord.

Die twee schroeven waren bij mij enorm moeilijk los te krijgen. Als ze eenmaal los zijn kan je het scherm van het moederbord halen door het van de stekker te trekken.

Vervolgens heb ik twee boeken neergelegd om de connectie vrij te maken.

Dat is het stuk dat bewerkt moet worden. In een paar keer heb ik de connectie gestreken door over en weer te gaan. Het strijkijzer stond op z'n heetst. Kijk uit dat je nooit op één punt blijft staan want dan smelt het plastiek en kan je mogelijk permanente schade maken. Gewoon op een rustig tempo over en weer gaan voor een aantal minuten. Ik heb twee korte pauzes genomen.

Als je daar mee klaar bent kan je alles weer in elkaar steken. Vergeet alleen niet de rubber terug op de mini speaker te zetten, die valt er namelijk nogal makkelijk af.

Daarna kan je alle stappen weer achterstevoren herhalen.