Nu vertelde iemand mij dat nieuwere automaatgeschakelde auto's meer op de motor afremmen dan oudere types. Heeft iemand hier ervaring mee en vooral zou ik willen weten hoe dat is bij nieuwere Saab modellen.
automaat in de bergen
-
Robert nog 9000
- Geregistreerd lid
automaat in de bergen
Ik rijd in een 9000 2,3 T automaat uit 1991 en ben er een paar keer mee in de bergen geweest. Nu viel het mij op dat deze auto bij afdalingen wel heel erg weinig op de motor afremt. Uiteraard heb ik diverse afdalingen in zijn 1 en 2 gereden maar het kwam ook wel eens voor dat de auto zelfs in zijn 1 steeds harder ging en ik behoorlijk moest bijremmen met oververhitte remmen als gevolg.
Dit was uiteraard alleen bij serieuze afdalingen. De automaat bak is volgens mij in prima staat dus daar zal het denk ik niet aan liggen.
Nu vertelde iemand mij dat nieuwere automaatgeschakelde auto's meer op de motor afremmen dan oudere types. Heeft iemand hier ervaring mee en vooral zou ik willen weten hoe dat is bij nieuwere Saab modellen.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Auto's met een automaat remmen in princiepe niet af op de motor. Dat komt doordat er een vloeistofkoppeling gebruikt wordt ipv een koppelingsplaat met een drukgroep. Bij de laatste (voor een handbak dus) wordt er een mechanische verbinding tussen de motor en bak gemaakt. Bij een vloeistofkoppeling wordt door de motor vloeistof tegen een soort schoepenwiel geslingerd. Daardoor wordt het schoepenwiel aangedreven. Als je gas lostlaat dan wordt er minder vloeistof tegen het schoepenwiel aangeslingerd. Dan heb je minder aandrijving, maar dat is geen afremmen op de motor. In de bergen geldt hetzelfde omdat de wielen dan wielen motor "aandrijven". Veel automaatbakken hebben een bergversnelling. Vaak de 1e versnelling. Ben even vergeten of dat dan een mechanische verbinding is tussen motor en bak. Moet haast wel. Misschien kunnen moderne bakken ook de bergvernelling op hogere versnellingen inschakelen.
-
Jacco K.
- Geregistreerd lid
Je ziet vooral in landen met bergen weinig of geen auto's met automaat.
Een automaat remt inderdaad niet af op de motor.
Heb het 3 jaar terug meegemaakt met een 9-5 2.3 automaat op vakantie in Oostenrijk.
Ik maakte een afdaling en zette de automaat in stand 1 of 2 en moest behoorlijk bij-remmen.
Idd oververhitte remmen en heb de auto stil gezet om af te koelen de auto remde vervolgens niet meer. (damp en rook kwam van de remmen af terwijl ik stapvoets reed).
Een automaat remt inderdaad niet af op de motor.
Heb het 3 jaar terug meegemaakt met een 9-5 2.3 automaat op vakantie in Oostenrijk.
Ik maakte een afdaling en zette de automaat in stand 1 of 2 en moest behoorlijk bij-remmen.
Idd oververhitte remmen en heb de auto stil gezet om af te koelen de auto remde vervolgens niet meer. (damp en rook kwam van de remmen af terwijl ik stapvoets reed).
-
Robert nog 9000
- Geregistreerd lid
-
De Flok
- Geregistreerd lid
Nee nieuwe bakken hebben er ook nog steeds moeite mee. Maakt niet uit welk merk auto. Vorige week met een nieuwe BMW 5-serie van oom in de Zwitserland gereden, precies hetzelfde euvel.Robert nog 9000 schreef:Ok, dus er is niet veel veranderd in de tijd. Dus ook de nieuwe automaatbakken hebben geen echte bergversnelling.
-
Robert nog 9000
- Geregistreerd lid
De afgelopen paar weken met de 9-5 Griffin in de pyreneeen geweest. Al weer bevestigd gekregen dat een automaat in de bergen geen goede combi is. Bij afdalingen veel bijremmen. De bergversnelling houdt de auto ook niet echt tegen. Bij serieuze klimpartijen raakte de automatische versnellingsbak zelfs oververhit en moest ik een tijdje aan de kant.
Bij het stijgen zoveel mogelijk de automaat in een vaste stand gezet )meestal 2, en dat helpt zeker maar regelmatig was verbrande olie te ruiken.
Volgende keer maar met een turbo diesel en handgeschakelde bak.
Bij het stijgen zoveel mogelijk de automaat in een vaste stand gezet )meestal 2, en dat helpt zeker maar regelmatig was verbrande olie te ruiken.
Volgende keer maar met een turbo diesel en handgeschakelde bak.
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Kom net terug uit Kroatië; 4500 km gereden, waarvan zo'n 2500 in de bergen (over de Alpen, en dan natuurlijk Kroatië zelf). Ik moet zeggen dat ik weinig problemen heb gehad met m'n 9-5 Aero; 1e, 2e, en 3e 'versnelling' hebben het werk i.c.m. de cruisecontrol prima gedaan. Natuurlijk regelmatig wel wat bijremmen, maar lang niet zo veel als ik had verwacht.
Het viel mij dus 100% mee; alleen het olieverbruik was wat hoger dan normaal (motorolie). De versnellingsbakolie ziet er prima roze uit en ruikt nog steeds neutraal.
Al met al goede ervaringen; tenminste met een FPT motor.
Het viel mij dus 100% mee; alleen het olieverbruik was wat hoger dan normaal (motorolie). De versnellingsbakolie ziet er prima roze uit en ruikt nog steeds neutraal.
Al met al goede ervaringen; tenminste met een FPT motor.
-
jelger
- Geregistreerd lid
tja,... niet voor niets ruik je in de VS zo vaak een penetrante remlucht van een auto voor je...
ook mijn ervaring, met een zware Lexus RX automaat, afdalingen doen en in de handmatige 1 of 2 vaak nog flink bijremmen. maar goed, zo lang je dat met tussenpozen doet [afkoelen] valt het wel te overzien. De remmen van een Lexus zijn best toereikend wat dat aangaat, die vangen het gebrekkig afremmen op de motor gelukkig nog enigszins goed op.

ook mijn ervaring, met een zware Lexus RX automaat, afdalingen doen en in de handmatige 1 of 2 vaak nog flink bijremmen. maar goed, zo lang je dat met tussenpozen doet [afkoelen] valt het wel te overzien. De remmen van een Lexus zijn best toereikend wat dat aangaat, die vangen het gebrekkig afremmen op de motor gelukkig nog enigszins goed op.
behalve in bovengenoemd landJe ziet vooral in landen met bergen weinig of geen auto's met automaat.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Dan zou er ook een mechanische (centrifugaal?) koppeling tussen moeten zitten anders zou je met draaiende motor nooit kunnen stoppen.paul99gl83 schreef:...Ben even vergeten of dat dan een mechanische verbinding is tussen motor en bak. Moet haast wel.
Ik herinner me dat in het Dafje van mijn vader een knop op het dashbord zat die je bij rijden in de bergen moest uittrekken voor het remmen op de motor. Voor zover ik me dát nog herinnner werkte het perfect, maar de Daf Variomatic was een principieel ander systeem dan de vloeistofkoppeling/koppelomvormer. De knop op het dashbord stuurde spruitstukvacuum naar de poelies van de variomatic die daardoor niet verder 'opschakelden' en de motor met hoger toerental bleef draaien, de berg af.
Het zal in de moderne versie van de Variomatic, de CVT, ook wel goed gaan.
-
Robert nog 9000
- Geregistreerd lid
Een en ander is wel afhankelijk van het soort weg en de hellingspercentages. Ik neem aan dat je over de Alpen gewoon de snelweg hebt genomen? Daar heeft mijn auto (griffin automaat) met cruisecontrol ingeschakeld ook geen enkel probleem mee. Ik bedoel de kleine bergweggetjes zoals je er heel veel hebt in de hoge Pyreneeen met haarspeldbochten en langdurige stijgings- en dalingspercentages tussen de 6 en 12 %. De zogenaamde colletjes.Kom net terug uit Kroatië; 4500 km gereden, waarvan zo'n 2500 in de bergen (over de Alpen, en dan natuurlijk Kroatië zelf). Ik moet zeggen dat ik weinig problemen heb gehad met m'n 9-5 Aero; 1e, 2e, en 3e 'versnelling' hebben het werk i.c.m. de cruisecontrol prima gedaan. Natuurlijk regelmatig wel wat bijremmen, maar lang niet zo veel als ik had verwacht.
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Nou, die 'colletjes' in Kroatië, Slovenië, Oostenrijk en Duitsland mogen er ook wezen... En ja, op de terugweg zijn we over de tol- en autosnelwegen gegaan. Maar op de heenweg dus niet.... En dat was af en toe flink peentjes zweten! Hellingen in Kroatië tot 18% zijn niet vreemd...Robert nog 9000 schreef:Een en ander is wel afhankelijk van het soort weg en de hellingspercentages. Ik neem aan dat je over de Alpen gewoon de snelweg hebt genomen? Daar heeft mijn auto (griffin automaat) met cruisecontrol ingeschakeld ook geen enkel probleem mee. Ik bedoel de kleine bergweggetjes zoals je er heel veel hebt in de hoge Pyreneeen met haarspeldbochten en langdurige stijgings- en dalingspercentages tussen de 6 en 12 %. De zogenaamde colletjes.
Dit soort, en ook over die berg heen!
-
Robert nog 9000
- Geregistreerd lid
Oke, maar 18% afdalingen is absoluut niet meer op de motor remmend te doen. Ook niet meer met een handgeschakelde auto denk ik. Dan heb je echt een terreinauto nodig met een lage gearing.
Het heet worden van de versnellingsbakolie gebeurde bij mij op een klim van ca 8% over enige kilometers met regelmatig haarspeldbochten waardoor ik eerst moest stilstaan voordat ik de bocht in zijn 1 kon nemen. Dat was blijkbaar toch te veel. Wanneer ik in zijn 2 kon blijven en met gelijke snelheid kon blijven doorklimmen was er nooit een probleem. Bij vergelijkbare afdalingen heb ik de eerste versnelling niet gebruikt want daar zakt de auto toch doorheen en de versnellingsbak maakte een gierend geluid. Ik deed het maar in zijn 2 met pompend remmen. Een paar keer een pauze ingelast om geen oververhitte remmen te krijgen. Dat heb ik al eens met de 9000 gehad en als je met je kinderen in de auto zit en je komt de berg af zonder remmen dan staat je hart even stil heb ik toen gemerkt. Sindsdien neem ik wat dat betreft geen risico's.
Het heet worden van de versnellingsbakolie gebeurde bij mij op een klim van ca 8% over enige kilometers met regelmatig haarspeldbochten waardoor ik eerst moest stilstaan voordat ik de bocht in zijn 1 kon nemen. Dat was blijkbaar toch te veel. Wanneer ik in zijn 2 kon blijven en met gelijke snelheid kon blijven doorklimmen was er nooit een probleem. Bij vergelijkbare afdalingen heb ik de eerste versnelling niet gebruikt want daar zakt de auto toch doorheen en de versnellingsbak maakte een gierend geluid. Ik deed het maar in zijn 2 met pompend remmen. Een paar keer een pauze ingelast om geen oververhitte remmen te krijgen. Dat heb ik al eens met de 9000 gehad en als je met je kinderen in de auto zit en je komt de berg af zonder remmen dan staat je hart even stil heb ik toen gemerkt. Sindsdien neem ik wat dat betreft geen risico's.
-
Bubba
- Geregistreerd lid
Ik heb natuurlijk wel het 'S'-knopje veelvuldig gebruikt (electronische aanpassing van versnellingsbak en motormanagement). Ik weet niet of jij die mogelijkheid hebt, maar het doet veel, vooral tijdens stijgingen. Ik zal niet ontkennen dat ik bij de afdalingen flink heb moeten bijremmen, natuurlijk niet, maar de door jou geschetste symptomen heb ik niet gehad.
Ik heb wel kort vóór ik ging de schijven en blokken laten vervangen.... Wellicht heeft dat geholpen?
Ik heb wel kort vóór ik ging de schijven en blokken laten vervangen.... Wellicht heeft dat geholpen?
-
Robert nog 9000
- Geregistreerd lid