vervangen benzinepomp saab 9-3

1993-2002

vervangen benzinepomp saab 9-3

Berichtdoor groove_champion » vr 06 jan, 2012 21:13

Misschien wel leuk om even te delen voor de mensen die niet vies zijn voor een beetje werk en geen zin hebben in een hoge garage rekening.
hoe het begon:
Op de terugweg vanuit antwerpen naar nederland stopte ik in de stromende regen bij een tankstation om de gastank nog eens bij te vullen om zo weer met een vertrouwd gevoel naar nederland komen.
Het tanken duurde ongelovelijk lang (moest zeker van ver komen ofzo haha) maargoed uiteindelijk zat het tankje vol.
vervolgens wil ik de auto starten, echter sloeg hij meteen weer af. vervolgens nog een keer met het zelfde resultaat.
Daarna deed de auto helemaal niks meer.
in de regen even op onderzoek uit gegaan wat er nou aan de hand kon zijn met helaas niks voor handen aangezien je dit eigenlijk niet verwacht.
Doormiddel van een klerenhanger kunnen controleren of de auto nog vonkte en dat was het geval, dus zo kon ik gelijk een defecte krukassensor uitsluiten.
daarna met een bus deodorant (had niks anders) eens gekeken of de auto wou aanslaan als ik het in de inlaat zou spuiten. en vervolgens verschenen er enkele tekenen van leven.
dus conclusie een brandstofprobleem.
helaas start deze gasinstallatie op benzine(en volgensmij is dat voor zo ver ik weet niet te omzeilen met dat ene knopje wat er op zit??)
maargoed met deo de motor gedurende 20 seconden draaiende kunnen houden waarna ze weer keurig overschakelde op gas. dus terug naar huis gereden en gelijk in de garage gezet.

de operatie.
na wat zoeken via google en diverse forums kwam ik verschillende verhalen tegen over het woord benzine/brandstofpomp.
Ook kwam ik absurd hoge bedragen tegen tussen de 1500 en 3000 euro dus dat schrikt ook al aardig af.
vervolgens heb ik ook nog even onder de achterbank gekeken om er achter te komen dat er wel een toegangsklep zit, echter zit deze op de verkeerde plek(lekker handig zon ontwerpfout)
hier zie je als je er schuin in kijkt de pomp zitten.
Afbeelding
ook las ik dat het een lastige klus zou zijn en dat er vaak een gat geslepen word in de achterbank om zo de pomp makkelijk en snel er uit te kunnen halen.
Ik heb er wel overna zitten denken om dat ook te doen omdat het een boel werk zou schelen, maar heb toch besloten dit niet te doen aangezien de auto in een warme droge garage staat.

bij nadere inspectie bleek de tank echt overal in de weg te zitten omdat hij zo mooi is van vorm. zo van oh hier hebben we ook nog een beetje ruimte laten we de tank ook maar een stukje naar die kant ontwerpen.
Afbeelding

vervolgens heb ik de auto opgekrikt aan de achterkant en er 2 assteunen onder gezet. 2 felle lampen er onder en ik had een goed beeld van de tank.
Als eerste heb ik de vul slangen van de tank losgemaakt ( 2x een slangklem losdraaien en het is los ) . Deze slangen heb ik omgevouwen en vastgemaakt zodat ze dicht bleven zitten en er geen benzine uit kon lekken.

daarna een krik onder de tank gezet en de tankbeugels(2x) met sleutel 13 los gedraaid en zo kon ik voorzichtig de tank naar voren laten zakken.
Hierna een koppelstuk boven op de tank los gemaakt (vraag me niet hoe maar het was even prutsen om dat uitelkaar te krijgen)
en vervolgens de tank op de grond neergelegd.
De benzinepomp was goed te zien en ook alle kabels waar hij mee verbonden was.
als eerste heb ik de stroomtoevoer los gemaakt (kwestie van een schuifje uittrekken en je haalt zo de kabels los)
en daarna de 2 leidingen (aanvoer en retour) let wel op : spuit ze eerst goed in de wd40 buig voorzichtig het gele borglipje aan de kant en trek ze er daarna heel voorzichtig uit.
bij mij brak uiteindelijk het witte stukje af en daar heb ik voor 15 euro een andere voor gekocht bij een saabspecialist (voor de oh het moet nieuw bij de dealer fanaten: ongeveer 60 euro en het moet uit sweden komen :mrgreen: )
(dit heb ik met een stuk benzineslang van 8mm en 2 slangklemmen weer herstelt)
Afbeelding

inmiddels was de tank er uit en kon het openmaken beginnen. het schijnt dat je hier speciaal gereedschap voor moet hebben. ook diverse constructies gezien op het internet waar je soms van denkt hoe verzin je het.
ik heb het los gemaakt met een hamer en een stompe platte schroevendraaier.
zet de schroevendraaier op een van de vele nokjes en tik voorzichtig met de hamer de afdicht ring los.
En haal voorzichtig het hele pompgebeuren er uit( is even een secuur klusje aangezien het er nogal lomp in zit )
en daar hebben we m dan:
Afbeelding
en hier het onderdeel: de defecte benzinepomp
Afbeelding

Na heel wat rondbellen en nare sloperijen aan de lijn te hebben gehad heb ik me maar even een paar dagen bezig gehouden op marktplaats. de pompen die uitwisselbaar zijn :
Code: Selecteer alles
SAAB   900 16V.       11-1988   08-1993
   SAAB   900 HATCHBACK       09-1993   02-1998
   SAAB   900 COUPE / CABRIO       02-1994   02-1998
   SAAB   9-3       03-1998   07-2002
   SAAB   9-3 COUPE       03-1998   07-2002
   SAAB   9-3 CABRIOLET       03-1998   07-2003
   SAAB   9-3 SPORTSEDAN       08-2002   09-2007
   SAAB   9-3 SPORTSEDAN       09-2007   04-2011
   SAAB   9-3 SPORTCOMBI       09-2005   09-2007
   SAAB   9-3 SPORTCOMBI       09-2007   04-2011
   SAAB   9000 HATCHBACK       02-1985   09-1998
   SAAB   9000 SEDAN       10-1988   09-1998
   SAAB   9-5       09-1997   10-2001
   SAAB   9-5 ESTATE       01-1999   10-2001
   SAAB   9-5       09-2001   10-2005
   SAAB   9-5 ESTATE       09-2001   10-2005
   SAAB   9-5 SPORT SEDAN       10-2005   01-2010
   SAAB   9-5 SPORT ESTATE       10-2005   10-2010


zo vond ik op marktplaats een pomp van een saab 9-5(overgens een aanrader aangezien je deze pomp WEL via de achterbank kan verwisselen omdat er een speciale klep voor zit). de eigenaar had het probleem dat zijn saab slecht liep op benzine en dit probleem veranderde niet met een andere pomp.
dus opgebeld en over kunnen nemen voor 50 euro. (prijzen van deze pompen varieren van 50 tot 150 euro ongeveer)

ding opgehaald en eens goed bekeken, hij leek me verder compleet echter ook hier was het witte verbindingstukje afgebroken en in het deksel blijven zitten. en helaas was er een geel nokje afgebroken dus was deze deksel niet meer bruikbaar.

na wat knutselen heb ik de deksel van mijn oude pomp kunnen aansluiten op de nieuwe pomp.
de bedrading kun je gewoon losklikken, echter moet je wel 1 benzineslang doorknippen en opnieuw met elkaar verbinden doormiddel van een nieuw stukje slang.
en zo had ik een nieuwe pomp met een oud deksel.
Afbeelding

Daarna de boel weer inelkaar gezet, toen de unit in de tank lag heb ik m volgegoten met benzine zodat het bakje in iedergeval vol zat.
en daarna dichtgedraaid.
onder de auto gemonteerd en vervolgens 20 liter benzine in de tank gegoten.

hierna duurde het ongeveer 5 seconden langer voordat de auto ineens aansloeg. maar hij liep gelijk prima.

Demontage tank duurde 1 uur (omdat je je toch moet orienteren op wat je los moet halen)
montage pomp ongeveer een half uurtje
Montage benzinetank 2 uur( duurde net wat langer omdat het nogal een gepiel is om die tank in de juiste hoeken te krijgen en alles heel te houden)


totale kosten:
50 euro benzinepomp
6 euro klein spul (slang en klemmetjes)
15 euro wit stukje op de pomp

kortom dit is erg goed te doen ookal lijkt het niet zo 8)
Laatst bijgewerkt door groove_champion op vr 06 jan, 2012 21:57, in totaal 1 keer bewerkt.
saab 9-3 '98
saab 900 '95


Ex Saab 900 '84
groove_champion
Geregistreerd lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: wo 25 nov, 2009 1:00

Re: vervangen benzinepomp saab 9-3

Berichtdoor Swedish style » vr 06 jan, 2012 21:40

Mooi verhaal. Als ik dit soort verslagen lees dan kan ik bijna niet wachten tot bij mij de benzinepomp stukgaat! 8)

Die 9-3tjes zijn toch lekkere klusbakken. Een waardige opvolger van de 900 classic wat mij betreft.
GT register: www.900gt.nl
Avatar gebruiker
Swedish style
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1592
Geregistreerd: vr 01 dec, 2006 21:53
Woonplaats: Amsterdam

Re: vervangen benzinepomp saab 9-3

Berichtdoor Berry » za 07 jan, 2012 12:49

Bij een vriend van mij werd, door de garagist, gewoon een luikje geflext. Dus twee insnijdingen vanaf het gat (onder de achterbank), metaal omklappen, pomp vervangen, metaal terugbuigen en duct-tape erover.

Dit is toch meer hoe het zou moeten.

Puike job, chapeau!
Op zoek naar bieb vol technische SAAB informatie? PM mij voor meer info.
Klus-blog: The two dudes and their cars...
Avatar gebruiker
Berry
Geregistreerd lid
 
Berichten: 4009
Geregistreerd: vr 21 okt, 2005 23:12

Re: vervangen benzinepomp saab 9-3

Berichtdoor ReinO » za 07 jan, 2012 13:04

ik kan heel goed wachten totdat die kapot gaat, mooi gedane klus maar ik blijf bij
Berry's oplossing. ik dacht niet dat het om een roestgevoelige plek ging daar: even verven ' and bob's your uncle'
Laatst bijgewerkt door ReinO op zo 23 maart, 2014 9:50, in totaal 1 keer bewerkt.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T, 9-5 remmen en stoelen
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-3 2.2 TiD SE, 1999
9-5 20T biopower 2001.
ReinO
Geregistreerd lid
 
Berichten: 5342
Geregistreerd: di 03 mei, 2011 6:07
Woonplaats: Lelystad

Re: vervangen benzinepomp saab 9-3

Berichtdoor groove_champion » za 07 jan, 2012 19:06

mocht dit me nog een keer overkomen wil ik overwegen om er een toegangsluik in te lassen van een saab 9-5 zodat het in iedergeval minder werk is en het makkelijker te vervangen is en er ook nog netjes uit ziet uiteindelijk
saab 9-3 '98
saab 900 '95


Ex Saab 900 '84
groove_champion
Geregistreerd lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: wo 25 nov, 2009 1:00

Re: vervangen benzinepomp saab 9-3

Berichtdoor ruudk » vr 17 feb, 2012 0:39

Met behulp van de beschrijving hierboven heb ik vandaag in de 9-3 van mijn vrouw de benzinepomp vervangen.
Ik ben niet zo'n auto-knutselaar, maar de 700-1000 euro die de Saab-dealer in Alphen a/d Rijn voor deze reparatie vraagt was me toch echt te gortig.
Hier mijn ervaringen:

Om bij de pomp te komen heb ik onder de achterbank, vanuit het kleine gat naast de pomp twee naden geknipt en het metaal omgebogen.
Ik heb de zittingen van de achterbank er uitgehaald om meer ruimte te hebben.

Het losdraaien van de ring om de pomp ging redelijk simpel, eerst een tijdje in de WD-40 gezet en daarna rondom tikken tegen de vinnetjes gegeven tot er beweging in kwam.
Toen de handvatten van een lange tang aan weerszijden tegen de binnenkant van de ring gezet en verder losgedraaid. Zo kon ik beter kracht zetten, en de ring was snel los.
De slangen en stekker bovenop de pomp heb er heel af kunnen krijgen (en zijn dat ook gebleven tijdens het uithalen van de pomp, wat ik al een prestatie op zich vond).

Voor het uitnemen van de pomp had ik nogal wat ruimte nodig, gelukkig was het gat dat ik had geknipt net groot genoeg, maar het is wel wat gepiel om de pomp eruit te krijgen. Een kwartslag draaien en dan kantelen doet de truc, maar makkelijk is anders.
Een luik van zo'n 20cm doorsnede heb je wel nodig - veel groter dus dan het luikje dat naast de pomp zit.

Bij saab-tuners.com had ik een nieuwe Henko pomp besteld (60 euro), die de volgende dag al binnen kwam. Hierbij zat ook een stukje benzineslang + slangklemmen.
De bovenkant van de nieuwe pomp is anders van vorm dan de originele pomp, ik moest daarom de rubber ring die om de bovenkant van de pomp gaat uitsnijden. Met een stanley-mesje is dat goed te doen.
Ook de plus en min aansluiting moeten aangepast worden, de originele stekker past niet op de nieuwe pomp. Ik heb de oude stekkertjes afgeknipt en de nieuwe meegeleverde stekker aan de plus en min draden vastgezet.
Omdat je het slangetje niet van de oude pomp af kan schuiven is daar maar één oplossing voor: afknippen. Om dat slangetje vast te zetten op de nieuwe pomp heb ik het stukje slang gebruikt dat bij de nieuwe pomp werd meegeleverd.
Op de website van saab-tuners staat trouwens ook nog wat tips over het vervangen van de pomp.

Hierna de hele boel weer in de tank laten zakken en vastgezet met de ring.
De motor startte na een paar seconden en liep als een zonnetje!

Tot slot de ijzerboel weer netjes teruggevouwen en stevig afgeplakt met tape, tapijt er weer op en stoelzittingen teruggezet.

Alles bij elkaar toch wel wat uurtjes bezig geweest vandaag, maar voor een eerste keer viel het me zeker niet tegen!
ruudk
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: vr 12 sep, 2008 12:11

Re: vervangen benzinepomp saab 9-3

Berichtdoor meistersinger » vr 17 feb, 2012 12:12

Toevallig vorige week (in de vrieskou) pomp vervangen. Zou dit er iets mee te maken hebben?

Wat was de kmstand? Mijn Saab 9-3 2000 LPG G3 is 345.000. Was eerste pomp.

Met groet! Fred
meistersinger
Geregistreerd lid
 
Berichten: 26
Geregistreerd: vr 17 jun, 2011 15:10
Woonplaats: DEN HAAG

Re: vervangen benzinepomp saab 9-3

Berichtdoor ruudk » za 14 apr, 2012 16:35

Sorry Fred, beetje late reactie...
Ik heb de pomp vervangen bij km-stand 220.000

Groet!
Ruud
ruudk
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: vr 12 sep, 2008 12:11


Keer terug naar 9-3 en 900 NG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beethovenlaan, Efraim, Google [Bot] en 16 gasten