De foto's
De eerste is de gedemonteerde klep op tafel... niet zo moeilijk nog
Dit is de klep met de onderkant eraf. Je krijgt de onderkant eraf door een beiteltje of een ander scherp voorwerp op de naad te zetten en voorzichtig met een hamer een tikkie erop te geven...
De laatste foto laat de klep zien als hij uit z'n behuizing is.
Als je goed kijkt zie je aan de bovenkant (zoals de foto is genomen) nog de twee aderparen, verpakt in (katoenen?) afscherming uit de stalen behuizing komen. Van een aderpaar was een draad gebroken. In de praktijk zul je denk ik zien dat het onderste (op de foto rechts) aderpaar beschadigd is door de klep. Als je op de foto heel goed kijkt (opslaan en inzoomen denk ik) kun je de beschadiging ook zien. Het is net alsof iemand er met een nogal bot mes een gleuf in gesneden heeft (van onder naar boven op de foto... dus vanaf de kant van de klep).
Het strippen van de afscherming leverde een beeld op van 2 lakdraden waarvan er een gebroken was... ik heb allebei de draden afgeknipt en er nieuwe lakdraden (iets dikkere) aangesoldeerd. Je moet dan wel goed uitkijken dat je een extra stukje isolatie (krimpkous o.i.d.) over de solderingen heentrekt, anders maak je sluiting en dat vindt de ECU ook niet zo leuk (zekering no. 5 schijnt te traag te zijn voor de bescherming van de MOSFET's in de ECU). Een kapotte MOSFET zal dan waarschijnlijk het gevolg zijn.
Succes met eventuele reparaties!!
Groeten van een blije turbo-chauffeur!
Guido