Driewegklep (solenoid) reperatie uitdaging

1984-1997
Dilemma
Geregistreerd lid

Driewegklep (solenoid) reperatie uitdaging

Bericht door Dilemma » do 05 jan, 2006 11:54

Ik heb gisteren vastgesteld dat mijn driewegklep uit m'n 9000 turbo het begeven heeft. Tweede slangetje los levert een waanzinnige vermogenswinst op (met het risico op fuel-cut, zoals ik aan den lijve ondervond ;-)). Klep gedemonteerd en nagemeten en ja hoor... een van de 2 spoelen overleden.
Na wat zoekwerk is de minimale prijs voor een nieuwe klep zo'n 140 euro... beetje jammer. Klepje uit elkaar gehaald en een van de 4 draadjes (2 voor elke spoel) bleek 'doorgehakt' te zijn door de klep zelf (wat een *&^ constructie is dat zeg!!). Draadjes hersteld (ienie minie lakdraad, lekker om weer met een soldeerboutje in de hand te zitten) en nagemeten. Netjes weer 3 ohm op allebei de aansluitingen (1-2 en 2-3). Dichtgelijmd... klaar. Nou natuurlijk balen omdat ik op m'n werk zit en de 9000 thuis voor de deur staat... kan ik vanavond pas proberen :-(

Wordt vervolgd!!!

Guido

Maarten C
Geregistreerd lid

Bericht door Maarten C » do 05 jan, 2006 13:29

FOTO's ???????

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 05 jan, 2006 18:02

De klep WERKT !!!!

Gaat nu als de brandweer...
Ik heb 2 foto's gemaakt van de klep toen ie uit elkaar was... zal proberen ze zsm op het forum te krijgen.
Op zich een klusje van niks, tenminste als je mazzel hebt dat de draadjes gebroken zijn op een punt waar je er nog bij kunt. Die kans is echter groot omdat de klep de draden altijd op dezelfde plek zal raken.

Ben benieuwd hoelang ie het volhoudt :twisted:

Guido

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 05 jan, 2006 19:47

De foto's

De eerste is de gedemonteerde klep op tafel... niet zo moeilijk nog ;-)

Afbeelding

Dit is de klep met de onderkant eraf. Je krijgt de onderkant eraf door een beiteltje of een ander scherp voorwerp op de naad te zetten en voorzichtig met een hamer een tikkie erop te geven...

Afbeelding

De laatste foto laat de klep zien als hij uit z'n behuizing is.
Als je goed kijkt zie je aan de bovenkant (zoals de foto is genomen) nog de twee aderparen, verpakt in (katoenen?) afscherming uit de stalen behuizing komen. Van een aderpaar was een draad gebroken. In de praktijk zul je denk ik zien dat het onderste (op de foto rechts) aderpaar beschadigd is door de klep. Als je op de foto heel goed kijkt (opslaan en inzoomen denk ik) kun je de beschadiging ook zien. Het is net alsof iemand er met een nogal bot mes een gleuf in gesneden heeft (van onder naar boven op de foto... dus vanaf de kant van de klep).

Het strippen van de afscherming leverde een beeld op van 2 lakdraden waarvan er een gebroken was... ik heb allebei de draden afgeknipt en er nieuwe lakdraden (iets dikkere) aangesoldeerd. Je moet dan wel goed uitkijken dat je een extra stukje isolatie (krimpkous o.i.d.) over de solderingen heentrekt, anders maak je sluiting en dat vindt de ECU ook niet zo leuk (zekering no. 5 schijnt te traag te zijn voor de bescherming van de MOSFET's in de ECU). Een kapotte MOSFET zal dan waarschijnlijk het gevolg zijn.

Afbeelding

Succes met eventuele reparaties!!

Groeten van een blije turbo-chauffeur!

Guido

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 05 jan, 2006 19:49

O ja...

vergeet niet de klep weer dicht te lijmen achteraf met bv. 2 componenten lijm.. volgens mij is luchtdichtheid van de onderste kamer van de klep afhankelijk van de sealing van de twee delen van de plastic behuizing!

Guido

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: Driewegklep (solenoid) reperatie uitdaging

Bericht door SpeekTuning » do 05 jan, 2006 23:56

Ik vind het SUPER :applause:

knap gedaan.....zal menigeen heel wat kosten besparen.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » vr 06 jan, 2006 0:18

Prachtig ! spaart weer een hoop euro's.

Heb de fotos goed bekeken maar heb toch nog een vraag:

Ik neem aan dat de draadjes vanaf de aansluitkontakten naar het cylindertje lopen waar de spoelen inzitten. Maar gaat deze gehele cylinder nu op en neer of zit deze ingesloten in het klephuis?

Of beter gezegd, zijn de draadjes afgebroken door het vele bewegen van de klep ("koper moeheid" :wink: ) of waren ze net een beetje te kort om een schok op te vangen ?

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » vr 06 jan, 2006 0:26

De metalen huls zit vastgeklemd in de plastic behuizing... die kan niet bewegen. Er zit in de metalen huls een mechaniekje (ik hem 'm niet uit elkaar gehad!) dat voor een deel uit de twee uitsparingen (gleufjes) in de metalen huls kan komen. Het deel dat uit de huls kan komen, stoot steeds tegen de bedrading aan en daardoor sluit er een inkeping in de bedrading waardoor die uiteindelijk stuk gaat.

Hoop dat dit kan helpen!

Grtz
Guido

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » za 07 jan, 2006 17:38

Shit, ben je net een weekje te laat. Heb er bij mij net een nieuwe ingezet.

Prijs bij de dealer opgevraagd: €200 excl. BTW. Toen maar bij PartsforSaabs in Engeland besteld; €170 incl. BTW en verzendkosten en binnen een week in huis.

Ik ga natuurlijk wel kijken wat er met de oude klep aan de hand was.

Goed werk!

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 21 jan, 2006 23:34

Bart M schreef:Shit, ben je net een weekje te laat. Heb er bij mij net een nieuwe ingezet.

Prijs bij de dealer opgevraagd: €200 excl. BTW. Toen maar bij PartsforSaabs in Engeland besteld; €170 incl. BTW en verzendkosten en binnen een week in huis.

Ik ga natuurlijk wel kijken wat er met de oude klep aan de hand was.

Goed werk!
Hoi Bart, Weet jij of de solenoid valve voor de 900 (ivm mijn aanstaande ombouw) en de 9000 verschillend zijn?

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » za 21 jan, 2006 23:58

Volgens mij zijn ze verschillend.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 22 jan, 2006 10:27

Robberts schreef:Hoi Bart, Weet jij of de solenoid valve voor de 900 (ivm mijn aanstaande ombouw) en de 9000 verschillend zijn?

Vanaf 1985 tot 1988 hebben ze de solinoid gebruikt die ook op de 900 zit, en ik denk dat ze toen de 3 stekker solinoid zijn gaan gebruiken ivm DI/APC.

Gr, Bennie

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 23 jan, 2006 23:00

Bart M schreef:Volgens mij zijn ze verschillend.
Had ik ook eigenlijk moeten zien: ze zien er anders uit!

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 18 sep, 2006 15:52

Wij (broer en ik) hebben net ook het binnendeel uit elkaar gehaald.

Hier zit een metalen plaatje in dat door een van beide spoelen naar de ene dan naar de andere kant wordt getrokken. Op deze manier wordt de lucht verdeeld.

Bij deze 3wegklep zaten de draden nog goed vast, maar was het metalen plaatje tussen de 2 spoelen volledig aan stukken.

De diagnose voor een kapotte klep is dus als volgt.
Maakt de 3weg klep als de auto op kontakt staat geluid, dan is het bovenstaande metalen plaatje kapot. Komt er geen geluid meer uit dan is een stukje van de bedrading kapot.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 18 sep, 2006 16:58

Hey... da's bijzonder. Bij mij zag het plaatje er nog zo netjes uit. Zou er iets in zijn gekomen bij jullie waardoor het stuk is gegaan?

Nog even en we kunnen zelf een service manual schrijven adhv de info op het forum... dan kan Haynes wel inpakken LOL

Guido

Plaats reactie