Versnellingsbakrevisie
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Versnellingsbakrevisie
Afgelopen week heb is de versnellingsbak van mijn 96 gereviseerd. Ondanks mijn plannen om dit zelf te doen, heb ik toch maar besloten dit over te laten aan de Saab-versnellingsbakkengoeroe van Nederland, Rein v.d. Pol. Kost wel iets maar dan heb je ook wat.
Wat een kundige man. Hij weet alles van de klassieke Saabs.
Ik was erbij toen de bak gedemonteerd werd. In 20 minuten ligt alles netjes gerangschikt op de werkbak. Zonder het speciale gereedschap moet je hier echt niet zelf aan beginnen.
Alle lagers waren slecht (lawaaierig).
Na 2 dagen heb ik de bak weer opgehaald en gemonteerd. Wat een verschil met het rijden. Voorheen hoorde ik alleen de versnellingsbak en de motor nauwelijks. Nu is het precies andersom. Ook bleek van een motorsteun het rubber afgescheurd, waardoor deze met het metaal op de carosserie lag. Staat ook garant voor het nodige lawaai.
Tevens heb ik de motorruimte eens leeggeschept (wat een bende was dat), ontvet, in de washprimer, epoxyprimer en 2K lak gezet, zodat het weer eens een keer netjes oogt.
Nu weer op naar de volgende klus, de achterremmen.
Wat een kundige man. Hij weet alles van de klassieke Saabs.
Ik was erbij toen de bak gedemonteerd werd. In 20 minuten ligt alles netjes gerangschikt op de werkbak. Zonder het speciale gereedschap moet je hier echt niet zelf aan beginnen.
Alle lagers waren slecht (lawaaierig).
Na 2 dagen heb ik de bak weer opgehaald en gemonteerd. Wat een verschil met het rijden. Voorheen hoorde ik alleen de versnellingsbak en de motor nauwelijks. Nu is het precies andersom. Ook bleek van een motorsteun het rubber afgescheurd, waardoor deze met het metaal op de carosserie lag. Staat ook garant voor het nodige lawaai.
Tevens heb ik de motorruimte eens leeggeschept (wat een bende was dat), ontvet, in de washprimer, epoxyprimer en 2K lak gezet, zodat het weer eens een keer netjes oogt.
Nu weer op naar de volgende klus, de achterremmen.
-
LeoR
Ik heb de versnellingsbakolie vandaag vervangen.
1,7 liter 80W van Kroon erin gegoten. Wel eerst even doorgespoeld met terpetine: aftapplug dicht en goed schudden met die wagen). De oude olie was pikzwart en stroperig dik, terwijl de nieuwe olie vrij dun is. Ook zat er zeker 1 cm ijzerschrapsel aan de magnetiche aftapdop. Hoog tijd voor nieuwe olie dus.
Echter één probleem. Volgens diverse meldingen op internet zou er een niveau-controle-moer aan de zijkant van de bak moeten zitten, die heb ik niet kunnen vinden. Kan dat kloppen, en hoe controleer in nu het niveau?
1,7 liter 80W van Kroon erin gegoten. Wel eerst even doorgespoeld met terpetine: aftapplug dicht en goed schudden met die wagen). De oude olie was pikzwart en stroperig dik, terwijl de nieuwe olie vrij dun is. Ook zat er zeker 1 cm ijzerschrapsel aan de magnetiche aftapdop. Hoog tijd voor nieuwe olie dus.
Echter één probleem. Volgens diverse meldingen op internet zou er een niveau-controle-moer aan de zijkant van de bak moeten zitten, die heb ik niet kunnen vinden. Kan dat kloppen, en hoe controleer in nu het niveau?
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Die plug zit er wel, ik heb 'm echter nog nooit gebruikt. Je ziet de plug pas als de bak uit de auto is. Hij zit voor en onder de linkse homokineet. Gewoon de voorgeschreven hoeveelheid erin, en ieder jaar verversen (aanbeveling Saabclub).
Volgens het werkplaatshandboek mag je bij moeilijk schakelen ook 75W toepassen. Deze wordt echter niet meer gemaakt. In plaats hiervan kun je ook 75W90 erin doen. Deze is iets dunner dan 80W.
Toen ik mijn auto kocht zat er ook van die dikke donkere stroop in de bak. Na vervanging door de juiste olie maakte de bak wel veel meer herrie, omdat toen de slechte staat van de lagers aan het licht kwam.
Volgens het werkplaatshandboek mag je bij moeilijk schakelen ook 75W toepassen. Deze wordt echter niet meer gemaakt. In plaats hiervan kun je ook 75W90 erin doen. Deze is iets dunner dan 80W.
Toen ik mijn auto kocht zat er ook van die dikke donkere stroop in de bak. Na vervanging door de juiste olie maakte de bak wel veel meer herrie, omdat toen de slechte staat van de lagers aan het licht kwam.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Er zit wel degelijk een boutje aan de linkerzijkant van de bak (beter gezegd; het differentieelhuis), tussen de bobbel van de startmotor en de bus van de binnenste aandrijfas.LeoR schreef:...niveau-controle-moer aan de zijkant van de bak moeten zitten, die heb ik niet kunnen vinden.
Daar bestaat ook een peilstokje voor waarmee je via de vulopening het olieniveau kan controleren, SAAB onderdeelnr 786244.hoe controleer ik nu het niveau?
Ik heb er zelf één gemaakt van een stuk stevig ijzerdraad (laselectrode);

Als je deze in de vulopening steekt, schuin naar voren/beneden richting niveauboutje, tot je niet verder kunt, dan moet de olie bij het merkstreepje staan.
-
sabo
- Geregistreerd lid
-
LeoR
-
szaab
- Geregistreerd lid
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Ik betaalde bijna 600,= euro, maar dat komt omdat ik perse mijn eigen bak terug wilde hebben. Je kunt ook je bak inleveren en een andere kiezen uit verschillende prijsklassen: 350,= / 450,= / etc.
Alles met garantie (ik moet er niet aan denken om alles er weer uit te moeten halen). Hij heeft ook nog enkele fabrieksnieuwe bakken liggen.
Alles met garantie (ik moet er niet aan denken om alles er weer uit te moeten halen). Hij heeft ook nog enkele fabrieksnieuwe bakken liggen.
-
sabo
- Geregistreerd lid
-
szaab
- Geregistreerd lid
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
2 Lagers in de bak ( 1 rollenlager en 1 dubbelrijig lager) zijn schijnbaar erg moeilijk te vinden, ook in Zweden. Ik heb gisteren de oude lagers gewassen en bij het dubbelrijige lager (dit is demontabel) is het loopvlak van de buitenring helemaal beschadigd. De andere lagers klinken ook niet best.
Ik weet nu ook dat je het freewheel nooit mag vastlassen om het te blokkeren, maar dit altijd moet doen met een afstandbus en verwijdering van het gaffeltje. Rein had toevallig een bak liggen met een vastgelast freewheel waarvan een lager helemaal aan stukken lag. Je maakt namelijk een starre as die niet uitgelijnd is, en dus altijd slingert.
Hij doet ongeveer 5 uur over het opbouwen van een bak (met het speciale gereedschap wat hierbij hoort), dus ga maar na hoelang je daar zelf over zou doen. Hij vraagt of het freewheel geblokkeerd moet worden, vult de bak met olie, draait de buitenste huls van de homokineten 90 graden, en spuit de bak aluminiumkleurig. Al met al ziet het er keurig uit.
Ik weet nu ook dat je het freewheel nooit mag vastlassen om het te blokkeren, maar dit altijd moet doen met een afstandbus en verwijdering van het gaffeltje. Rein had toevallig een bak liggen met een vastgelast freewheel waarvan een lager helemaal aan stukken lag. Je maakt namelijk een starre as die niet uitgelijnd is, en dus altijd slingert.
Hij doet ongeveer 5 uur over het opbouwen van een bak (met het speciale gereedschap wat hierbij hoort), dus ga maar na hoelang je daar zelf over zou doen. Hij vraagt of het freewheel geblokkeerd moet worden, vult de bak met olie, draait de buitenste huls van de homokineten 90 graden, en spuit de bak aluminiumkleurig. Al met al ziet het er keurig uit.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Hier staan nog wat plaatjes en een foto van de vrijloop;Martien_96V4 schreef:... freewheel nooit mag vastlassen...
viewtopic.php?t=6812
Die afstandsbus komt tussen het lager en de meenemer (6), zodat de meenemer altijd in de bus van de vrijloop zit. Je kunt dan ook de kooi met de rollers (4) er uit laten.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Ja, geinig he...Martien_96V4 schreef:Ik heb daarstraks zo'n peilstok gemaakt en het werkt echt goed.
Ik heb het ding geijkt door de bak eerst te vullen tot de peilboutopening en toen mijn peilstokje er in te steken. Op het niveau van de olie heb ik toen een kerfje erin gevijld, bleek op 4 cm van onder te zitten.
Je kunt dit peilstokje niet recht naar beneden steken want dan stoot hij op het diff. kroonwiel of de lagerkappen of zoiets, hij wil alleen goed schuin naar beneden en naar voren.
-
esalet
- Donateur (8x)

Ha,
wil ook erg graag zo'n peilstokje voor mijn bejaarde 95 maken.
Maar het plaatje doet het niet (ik zie alleen een wit vakje met rood kruisje.....).
Kan iemand dit plaatje opnieuw erop zetten of anders de maten even omschrijven?
En wat bedoel je met schuin naar voren (dat snap ik) én schuin naar beneden (dat snap ik niet, je gaat toch altijd naar beneden, welke kant dan op?)/
Nou ben benieuwd. Ga dit weekend met 95 plus Eriba weg en wil graag zijn vitale sappen in de gaten houden.......
wil ook erg graag zo'n peilstokje voor mijn bejaarde 95 maken.
Maar het plaatje doet het niet (ik zie alleen een wit vakje met rood kruisje.....).
Kan iemand dit plaatje opnieuw erop zetten of anders de maten even omschrijven?
En wat bedoel je met schuin naar voren (dat snap ik) én schuin naar beneden (dat snap ik niet, je gaat toch altijd naar beneden, welke kant dan op?)/
Nou ben benieuwd. Ga dit weekend met 95 plus Eriba weg en wil graag zijn vitale sappen in de gaten houden.......