caburateurdeksel-pakking

1967-1980
LeoR

caburateurdeksel-pakking

Bericht door LeoR » ma 02 jan, 2006 19:01

Bij het inorde maken van mijn 96 V4 kom ik nu het volgende tegen:

De pakking van het caburateurdeksel lekt, en behoorlijk ook. Plas op mijn motorblok!!!
Als ik het zo zie is het deksel niet meer vlak, maar dat kan nog meevallen als ik 'm eraf heb.

Zijn de pakking nog te krijgen, of wordt het een 'melkpak-king'?

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 02 jan, 2006 19:46

Wat voor carburateur heb je ? Op mijn 96 zit een FoMoCo en daarmee had ik hetzelfde probleem. De pakking uit een revisieset paste bij mij niet (heb ik nog wel). Ik heb het deksel VOORZICHTIG weer wat recht geklopt door de kromme delen te ondersteunen en naast deze delen heel voorzichting te hameren. De laatste beetjes heb ik met een vijl gevlakt en met de oude pakking had ik weer een dichte carburateur.

Is het wel de pakking ? Als de vlotternaald niet goed afsluit, komt de benzine uit het overlooppijpje op de vlotterkamer.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » ma 02 jan, 2006 21:53

Veel carburateurondelen zijn te bestellen bij BCCP Fuelsystems in Gramsbergen (www.bccp.nl).

Om een kleine bolling uit je carburateurdeksel te krijgen kun je ook een groot stuk fijn schuurpapier nemen. Schuurpapier op een vlakke ondergrond neerleggen en hier zachtjes met het deksel over heen schuren.
Let op, schuur er niet teveel vanaf. Bij er teveel afschuren verzwakt het iets je deksel en het vlotterniveau wordt op den duur iets anders.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: caburateurdeksel-pakking

Bericht door 72sonett-III » ma 02 jan, 2006 22:29

LeoR schreef:De pakking van het caburateurdeksel lekt...
Je kunt bij de betere automaterialenhandel speciaal pakkingpapier kopen, in verschillende diktes. Uit dit papier kun je iedere gewenste pakking knippen/snijden.
Zoals Martien al opmerkte; het kan ook de vlotternaald zijn, als het rubber puntje versleten is, of (open) vast zit, wordt de vlotterkamer helemaal volgepompt en loopt de boel over. Het kan ook nog zijn dat de vlotter lek is en dus niet meer drijft, maar gewoon op de bodem ligt en de benzineaanvoer niet meer afsluit.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » di 03 jan, 2006 10:34

Vlakken van het deksel met schuurpapier lukt niet omdat het simpelweg niet vlak is. Er steken aan de onderzijde diverse delen uit die niet te verwijderen zijn (bij FoMoCo in ieder geval).

LeoR

Bericht door LeoR » di 03 jan, 2006 21:36

Vlakken was inderdaad niet mogelijk.
Beetje 'bijbuigen' was voldoende, hij is weer dicht.

Maar volgende lekje openbaarde zich al, de acceleratie-sproeier lekt ook.
Ik denk langs het stangetje.
Ik zal volgend weekend de hele carurateur er eens afhalen en aan een grondig onderzoek onderwerpen.

Heeft iemand een Exploded View van dat ding?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 03 jan, 2006 22:05

LeoR schreef:Heeft iemand een Exploded View van dat ding?
Er zijn twee verschillende merken carburateur gebruikt (Solex of Fomoco) in verschillende typen. Het merk staat op de carb. Van welk jaar is jouw 96?

Het membraan van de acceleratiepomp zal wel gescheurd zijn, dan lekt er benzine 'langs het stangetje' (en dan zou ik er ook niet meer mee rijden...).

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » di 03 jan, 2006 22:30

Voor de FoMoCo zijn er revisiesets te koop bij http://www.oldcars.de.
De dekselpakking paste bij mij niet, maar de vlotternaald en de acceleratiepomp waren wel bruikbaar, hoewel ik de plunjer van de pomp zelf op lengte moest maken.
Voor een Solex kun je waarschijnlijk wel terecht bij http://www.bccp.nl, hoewel ik van deze mensen nog nooit antwoord heb gekregen op gestelde vragen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 03 jan, 2006 22:49

Martien_96V4 schreef:Voor een Solex kun je waarschijnlijk wel terecht bij http://www.bccp.nl, hoewel ik van deze mensen nog nooit antwoord heb gekregen op gestelde vragen.
Nee, ook niet echt, tenminste... voor de Solex 32 TDID leveren ze je een set voor een Pierburg 32/35 (=Audi 80 GL/100LS). Daar zit o.a. wel een membraan in en een vlotternaald/zitting.
Afbeelding

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 04 jan, 2006 12:05

Ik heb ooit eens antwoord van BCCP gekregen dat ze solex niet meer konden reviseren omdat er niet voldoende onderdelen voor te krijgen waren. Hun advies om een Weber te gebruiken heb ik opgevolgd. De 96 trekt hierdoor ook nog eens stukken beter.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » wo 04 jan, 2006 13:19

Geert, had je toen ook een ander spruitstuk nodig ?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 04 jan, 2006 14:42

Martien_96V4 schreef:... ander spruitstuk nodig ?
Een Weber 32/36 DGAV past zo op een Solex 32 TDID spruitstuk. Je moet wel de bodemplaat van het luchtfilter aanpassen.
http://members.home.nl/saab96/cabrio/cabrio96.htm

Afbeelding

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » do 05 jan, 2006 10:28

Bij een 2-traps moet je inderdaad het luchtfilterhuis aanpassen. Bij een enkele carburateur hoeft dit niet. Alles past dan, zowel op het spruitstuk als op het luchtfilterhuis.
Naast de Weber heb ik een sportluchtfilter gemonteerd. Nu komt de carterontluchting wel niet meer in het luchtfilter uit. Dat was dus apk-afkeur. Zet ik nu even voor de apk het oude luchtfilter erop.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 05 jan, 2006 13:37

sabo schreef:Nu komt de carterontluchting wel niet meer in het luchtfilter uit. Dat was dus apk-afkeur.
De carterontluchting komt niet uit in het luchtfilter, dat is de ingang, zodat er gefilterde lucht de motor wordt ingezogen :!: Zie ook fig 1.21 (bovenste plaatje) van Haynes. De uitgang is de pijp uit het linker kleppendeksel, via de PCV klep naar de flens onder de carburateur - dáár heerst vacuum, dus dáár wordt de carterlucht uit de motor gezogen. Wat dat betreft was die afkeur dus niet terecht.... Of heeft jouw 96 het eerdere systeem 'open carterventilatie'?

Je zou zo een klein luchtfiltertje op het pijpje van de olievuldop kunnen maken. Ik heb gewoon een pijpje in de bodemplaat van het luchtfilter gelast (binnen het filter) en dat met de vuldop verbonden, zoals het ook zat bij de Solex.

LeoR

Bericht door LeoR » vr 06 jan, 2006 13:17

Volgens het instructieboekje moeten de 'bouten en moeren van het inlaatspruitstuk tot op de voorgeschreven spanning' aangehaald worden.
Zie: http://home.hetnet.nl/~Saab96V4/instruc ... root33.htm

Kan iemand mij vertellen wat de voorgeschreven spanningen zijn?

Ik heb nog geen werkplaatsboek, zal er rapjes één nodig hebben......

Plaats reactie