T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
korpy
Geregistreerd lid

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door korpy » ma 04 okt, 2010 8:56

evo schreef:... witte rook? Waarschijnlijk niet je turbo... als die gaat ziet 't zwart achter je :oops:
Heb je daar ervaring mee? In eerste instantie dachten wij aan iets als de koppakking, maar de belgische ww kwam met de turbo. We wachten even af. Vandaag hoor ik meer. @millerman, het enige wat ik aan heb gepast is het pk veld in het tune-me-up dialog. Die heb ik op 235 gezet, want dat is gangbaar voor mijn motor heb ik begrepen.

gr -frank-

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 04 okt, 2010 10:04

Klopt, de 2.3t kan rond de 230/235pk leveren. Zie bijvoorbeeld ook de opgaven van tuners als Maptun/BSR/Hirsch etc.

Was de roek zoetig van geur? Dan heb je koelvloeistof te pakken die ergens aan het lekken is.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 04 okt, 2010 15:36

Witte rook en krachtverlies, dat zal eerder een koppakking zijn :cry:
Met dat rallye schildje voor de grill, wordt er mogelijk niet optimaal gekoeld :wink:

korpy
Geregistreerd lid

Bericht door korpy » ma 04 okt, 2010 15:46

carlsson schreef:Met dat rallye schildje voor de grill, wordt er mogelijk niet optimaal gekoeld :wink:
Nou, daar kan je me in elk geval enigszins mee laten lachen :-D

Overigens is die met het schildje op de gril mijn vorige saab. Een 9-3 die naar een ander forum lid is gegaan.
Over mijn kaduke 9-5 nog geen nieuws helaas.....

korpy
Geregistreerd lid

Bericht door korpy » ma 04 okt, 2010 19:34

Nou, inmiddels is de diagnose binnen. De turbo is kaduuk. Hij gaat binnenkort op transport naar nl waar ik hem kan laten repareren. De volgende vraag komt nu op. Ligt dit aan verkeerde tune? En hoe is daar achter te komen? Of als er niets mis was met de tune-me-up is het dan met een nieuwe turbo wel verstandig deze te laten zitten? Kortom, volop nieuwe vragen van iemand die bezig is door schade en schande wijs te worden :oops:

gr -frank-

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 04 okt, 2010 22:02

De Garret GT17 turbo zoals in jouw 9-5 staat er om bekend wat zwakker te zijn. Deze moet ook zonder tuning vaak na verloop van tijd vervangen worden. Of het aan de tuning ligt, kan ik niet zeggen. Als je alleen het pk omhoog hebt gegooid, lijkt het me van niet. Ik kan echter zo niet beoordelen wat er allemaal aangepast is. Kan ook gewoon reguliere slijtage zijn, waarbij de tuning net de druppel is geweest. Dan was ie ook kapot gegaan zonder tuning, misschien een week later.

Dikke tip: koop meteen een Mitsubishi TD04. Veel degelijker en als je toch aan het tunen bent, kun je een stuk meer vermogen vragen. Je hebt alleen een adaptiesetje nodig voor de olieleidingen, verder plug & play. Mocht je twijfelen over T7: plaats je volgende aangepaste bin hier. Genoeg medeforummers die je willen helpen! Of organiseer een BBQ, komen er meteen een paar man langs om het bij je thuis te bekijken ;)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 04 okt, 2010 22:14

millerman schreef:...
Dikke tip: koop meteen een Mitsubishi TD04. Veel degelijker en als je toch aan het tunen bent, kun je een stuk meer vermogen vragen. Je hebt alleen een adaptiesetje nodig voor de olieleidingen, verder plug & play. Mocht je twijfelen over T7: plaats je volgende aangepaste bin hier. Genoeg medeforummers die je willen helpen! Of organiseer een BBQ, komen er meteen een paar man langs om het bij je thuis te bekijken ;)
Er zijn ook nieuwe TD04's waarbij de conversieset niet meer nodig is.

Enne hoe doe je dat, die bin hier plaatsen? :-P+

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 04 okt, 2010 22:41

Oh, dat wist ik niet! Mooi product dan. Bin uploaden naar je eigen server of webspace die je ergens anders hebt en een linkje plaatsen bijvoorbeeld. Nouja, beter gewoon een BBQ geven :P

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 05 okt, 2010 0:16

Over wat er nu waarom stuk is... (enne, ja ik heb ervaring met een kaduke Garrett... :( maar goed da was bij afgerond 3 ton...)

Wellicht dat de turbo al op zijn retour was... en dat 't beetje extra werk dat je 'em gegeven hebt 'em zijn kop heeft gekost (kan 't niet laten... :P ).

Anyway. Zoals ik al eerder heb aangegeven in deze tread zie ik de tune-me-up als een leuk en handig (en leerzaam) speledingentje. Maar.... Als je snel een STG1 wilt raad ik je aan er eentje te downloaden welke getest is of wellicht van een pro-tuner afkomstig is (en ook ter lering te gebruiken uiteraard...).

Mijnsinziens vermoed ik dat een met tune-me-up naar SGT1 opgerekte stock bin niet optimaal zal lopen. Zeker bij 't langer gebruik maken van veel vermogen (in de bergen bijv) zou je wellicht onwenselijke situaties kunnen krijgen. Ik denk dan bijv aan hoge EGT's met alle nare gevolgen van dien.

Anyway, veel plezier, succes, een TD04 en wat niet nog allemaal :D

EDIT:
Oh, enne... ik keek zojuist effe in de tune-me-up dialoog... als je alleen je pk's heb aangepast staat daar wel.... en nu komt ie: 400nm!!! :roll:

Meeste wat ik mijn Garrett ooit heb zien draaien was ongeveer 355nm en dat was niet express... en zou ik ook niet veel vaker uit proberen... Oorzaak gevonden wellicht?

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 05 okt, 2010 8:39

Tja, wellicht moet er een detectie plaatsvinden van het type bin dat geladen is en de voorgestelde waarden daarop aanpassen? (edit: reeds gedaan, volgende versie)

Het feit dat je turbo (of koppakking) het begeeft kan meerdere oorzaken hebben natuurlijk zoals hierboven al aangegeven. Het gebeurt maar al te vaak dat na het plaatsen van een getunede ECU er e.e.a. het begeeft. Vaak heeft het niks met de tune te maken (in dit geval kan ik me dat ook niet voorstellen, maar post de bin maar eens) maar met de status van de onderdelen die stuk gaan.

De kleine turbo moet voor de gevraagde luchtmassa al hard werken en als er in je inlaattraject een restrictie zit (of je LMM meet niet 100% meer) dan loopt de turbodruk hoog op om de gevraagde luchtmassa te kunnen halen.

Het beste is dan ook om een kleine controle te doen van intercooler, gasklephuis, LMM en zomeer voordat het spel begint ;)

korpy
Geregistreerd lid

Bericht door korpy » di 05 okt, 2010 20:20

Op http://www.xs4all.nl/~korpy/fk-new.bin" onclick="window.open(this.href);return false; staat de gebruikte bin.

Nu ik toch aan een nieuwe turbo moet zie ik veel tips over de TD04. Hoe kom ik daar het beste aan en wat zijn gangbare prijzen voor het laten vervangen van zoiets? Helaas geen tijd om het zelf te doen nu namelijk en aangezien mijn oude 99 op dit moment ook op aandacht zit te wachten heb ik niks rijdends meer paraat en moet ik smeken om het golfje van mijn wederhelft :-(

Bedankt voor alle tips in elk geval :-)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 05 okt, 2010 21:24

Ik las dat ze hier: http://wxmz.com/product.asp?page=1&big= ... arger&key=" onclick="window.open(this.href);return false; voor $160 over de toonbank gaan...

zie ook deze thread: http://forum.ecuproject.com/viewtopic.p ... 121#p32241" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb je welliswaar geen originele Mitsubishi maar voor dat geld... Ik wist 't wel...

Succes!

Edit:
About the bin...

Yep 400nm... (1240 mg/c van 2000 t/m 4000 rpm) ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel je Garrett heeft kunnen leveren.
Een waarde van max 1050 mg/c oid was waarschijnlijk beter/realistischer geweest :wink:

Jens Dekker
Geregistreerd lid

Bericht door Jens Dekker » di 05 okt, 2010 21:43

Op de engelse ebay staan de td04's ook wel voor aangename prijzen, iets van 280 pond met 18 pond verxzendkosten meen ik mij te herinneren :lol: 8)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 05 okt, 2010 22:30

evo schreef:About the bin...

Yep 400nm... (1240 mg/c van 2000 t/m 4000 rpm)
Dat is inderdaad net wat te hoog. Annemelijker is 370nm. Wil niet zeggen dat dat dus de turbo heeft opgeblazen, hooguit de druppel. Een beter excuus voor een TD04 heb je niet, dus hup aan de slag! Voor de montage kun je ook een berichtje posten in bijvoorbeeld het 9-5 subforum. Wellicht is er een forummer bereid je te helpen.

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » zo 10 okt, 2010 18:50

Zo ik heb mijn 2de stap richting het tweaken. Ik heb een reserve ECU op de kop getikt. Nu nog een keertje tijd vinden om dit topic van voor tot achteren door te nemen. En dan weer verder.

Even een kort vraagje. Wat voor voeding gebruiken jullie voor de ECU?

Plaats reactie