Rijtesten

2010-2012
Plaats reactie
De Teng
Geregistreerd lid

Re: Rijtesten

Bericht door De Teng » do 05 aug, 2010 21:19

Jazeker. Wat ik ook nog over de motor wil vermelden is dat ze in die test het relatieve verschil aangeven met een 2.8 liter zescilinder van Audi ten opzichte van een 2.0 Turbo van Saab. Ik heb zelf ook in de 2.0T XWD met 220pk gereden en dat ding ging als de brandweer vooruit. Ja, hoger in de toeren is ie wel hoorbaar, maar dan heb je het wel gezegd hoor. In mijn beleving moet een auto niet compleet geisoleerd zijn van de motor (hoe gek dat nu ook even klinkt). Ik neem daarom het commentaar van de schrijver met een zoutkorrel.

Even een beetje off-topic: stiekem heb ik in de Volvo V70 gezeten en gereden afgelopen week en dat deed toch een stuk sterker aan allemaal dan de soms 'net-niet' Saab 9-5 van binnen. Goedkope plastic kapjes, dat soort dingen zullen door de opstart komen -want die kwaliteit kwam je in 1998 in een 9-3 nog niet tegen gevoelsmatig- maar je rekent 'm er wel door af deels. Die motor, looks en superstoelen maken wel heel veel goed en zouden me uiteindelijk niet weerhouden om een goede reisauto te kopen.. maar een dierenartsenbak? Daarvoor moet ie nog even verder ontwikkelen. Iets teveel dingetjes te kwetsbaar zijn of stuk kunnen.:P

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 05 aug, 2010 22:11

Ik ben erg benieuwd naar de test in AutoVisie! :D Overigens heb ik ook al een dubbeltest in de planning met de 9-5 tegen een andere Duitse concurrent, maar dat is pas begin oktober...

Boterbloem
Geregistreerd lid

Bericht door Boterbloem » di 10 aug, 2010 16:32

Erg leuke test in Autovisie!
Goed te lezen dat Saab weer mee kan. Bedenk wel gelijk dat, wanneer de nieuwe A6 uitkomt eind dit jaar, de 9-5 misschien weer gelijk komt achter te lopen..

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » za 14 aug, 2010 7:41

Goed punt.. maar als ze de materialen beter voor elkaar krijgen en vooral het statuur 'Saab is er weer' krijgen, zouden we er veel last van hebben in de huidige opstart?

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » za 21 aug, 2010 20:26

Een rijtest met een ehhh...

Andere "invalshoek"

http://www.hifi.nl/artikel_pagina2/2101 ... uning.html

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » zo 22 aug, 2010 17:19

Leuk artikel zeg!
Goed om ook eens de audio belicht te hebben.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 27 aug, 2010 12:14

zuur verhaal op Autocar.co.uk: http://www.autocar.co.uk/CarReviews/Roa ... SE/252413/" onclick="window.open(this.href);return false;

toch grappig hoe al die autojournalisten elkaar tegenspreken. Waardeloos medium dus eigenlijk, een autoblad.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » vr 27 aug, 2010 13:03

Ik vind het niet zo zuur, een aantal zaken wordt terecht aan de kaak gesteld:
- sportchassis op de instapdiesel: dat is louter voor de CO2-reductie maar neemt comfort weg dat je juist bij deze uitvoering verwacht;
- koppelcurve: als die cijfers kloppen kan dat inderdaad beter, kan iemand die al met de instapdiesel heeft gereden dit bevestigen?
- handling en sturen van dit model vergelijken met een 5 of een E is gezien de voorwielaandrijving onbegonnen werk, de rust in het stuur zoals een achterwielaandrijver die heeft krijg je nu eenmaal niet voor elkaar bij een simpele voorwielaandrijver - ik mis wat dit betreft de vergelijking met een A6 instapdiesel.

Blijkt wel weer: als je niets om "status" of "premium" geeft koop je het beste een Volksaudi Superb :mrgreen:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 06 sep, 2010 18:04

Op http://www.autobild.de" onclick="window.open(this.href);return false; staat weer een nieuwe wat uitgebreidere test van een 9.5NG AWD 2.0T, ze hebben er ook een oude 900 bijgehaald om wat stijl-iconen te vergelijken.
De test is vrij positief in vergelijking met een eerdere korte impressie waarbij ze nog meenden dat de 9.5NG een auto voor "Oberlehrer" was.

Boterbloem
Geregistreerd lid

Bericht door Boterbloem » wo 08 sep, 2010 19:46

In de nieuwe autoweek wordt hij getest tegen de S80 en 5 serie.
Uitslag zal ik nog even voor me houden.. :wink:

t464120
Geregistreerd lid

Bericht door t464120 » za 11 sep, 2010 11:47

Boterbloem schreef:In de nieuwe autoweek wordt hij getest tegen de S80 en 5 serie.
Uitslag zal ik nog even voor me houden.. :wink:
Kom kom kom niet flauw doen hé... :D

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 11 sep, 2010 21:43

Beste leuke test, maar het was wel een 3.0 liter in lijn BMW, die in een BMW 523i ligt en dan nog met een 8 gang automaat.
Niet dat de 220 pk Saab met 6 gang automaat dat niet bij kan houden, maar hij verbruik er meer brandstof bij en het gaat niet helemaal van harte door een klein turbogat en het wat terugvallen van de turbo bij hogere toerenrtallen. De bekende 6 cylinder klinkt mooier en bouwt zijn vermogen gelijkmatiger op, hij is wel 50 kilo zwaarder.
Daarnaast wat beperkt enthousiasme over de gebruikte materialen in het interieur, de wat minder informatieve besturing en de matige passing van de carrosseriedelen.
Bij het restwaarde rapport ook weer opvallende verschillen, een 9 voor de BMW en een 7 voor de Saab en 8,5 voor de Volvo.
De Saab 9.5NG kwam op de tweede plaats, in ieder geval vóór zijn Zweedse concurrent en dat is al een mooi resultaat.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » zo 12 sep, 2010 10:51

carlsson schreef:Bij het restwaarde rapport ook weer opvallende verschillen, een 9 voor de BMW en een 7 voor de Saab en 8,5 voor de Volvo.
De Saab 9.5NG kwam op de tweede plaats, in ieder geval vóór zijn Zweedse concurrent en dat is al een mooi resultaat.
Meer mag je nu denk ik ook niet verwachten. Het heeft gewoon tijd nodig voordat Saab de wat minder wenselijke GM trekjes heeft laten varen. Overigens is het altijd mooi om te kijken hoe de vergelijking met BMW opgaat, is tenslotte de ultieme rijdersauto. Jammer van dat o zo foute imago.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 12 sep, 2010 12:31

Imagoproblemen hebben BMW, Audi en MB, de Volvo niet. In de wat ruimere formaten zou de Skoda Superb en de nieuwe Peugeot 508 nog als alternatief kunnen fungeren op de zakelijke markt.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » zo 12 sep, 2010 15:30

carlsson schreef:Imagoproblemen hebben BMW, Audi en MB, de Volvo niet.
I beg to differ.

Ik weet niet in welke kringen jij verkeert, maar ik weet dat het in de hoek van de zakelijke dienstverlening waar ik zit algemeen "not done" is om met een beemer aan te komen kakken, dan zit je meteen in de bumperklevende proletenhoek. Alleen patsers rijden een nieuwe beemer. Een Benz is dan voor 50 plussers, Audi en Volvo kan, Saab zeker ook.

Plaats reactie