Saab 9-5 Aero op LPG - Update p17: Abbot-onderd. gemonteerd!
-
Stef cabrio
- Geregistreerd lid
Benaero schreef: Daarvoor wel enkele Opels op LPG gehad, maar ja, je wordt ouder, maakt carrière en dan ben je toch wel blij dat je jezelf een auto op benzine kunt veroorloven![]()
![]()
Tja waar een mens tegenwoordig al 'status' mee denkt te bereiken, het is al ver gekomen.
Ikzelf kan me heel makkelijk op benzine rijden veroorloven maar toch prefereer ik op LPG te rijden want ik verkies een iets rijkere bankrekening, terwijl ik ook de regering helemaal dat geld van de benzinetaks niet gun
Zo eenvoudig is dat.
En anderzijds spreekt men hier nog steeds van een zogenaamde 'koprevisie' terwijl dit met de nieuwste LPG-systemen vrijwel onbestaande is omdat het rijden op gas de motor helemaal niet meer heter maakt zoals vroeger met de verouderde systemen wel het geval was.
Ik lach nu wel steeds in mijn vuistje als ik aan de pomp die 'rijke' benzinerijders hun bak zie vol kappen voor minimaal 70 euro, maarja, dat is status he
-
ARROWS
- Geregistreerd lid
En je bent de zoveelste LPG rijder die zich rijk rekend zonder de inbouw + wegenbelasting er bij op te tellen... en dit uit te strijken over meerdere jaren.Stef cabrio schreef:Benaero schreef: Daarvoor wel enkele Opels op LPG gehad, maar ja, je wordt ouder, maakt carrière en dan ben je toch wel blij dat je jezelf een auto op benzine kunt veroorloven![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tja waar een mens tegenwoordig al 'status' mee denkt te bereiken, het is al ver gekomen.
Ikzelf kan me heel makkelijk op benzine rijden veroorloven maar toch prefereer ik op LPG te rijden want ik verkies een iets rijkere bankrekening, terwijl ik ook de regering helemaal dat geld van de benzinetaks niet gun![]()
Zo eenvoudig is dat.
En anderzijds spreekt men hier nog steeds van een zogenaamde 'koprevisie' terwijl dit met de nieuwste LPG-systemen vrijwel onbestaande is omdat het rijden op gas de motor helemaal niet meer heter maakt zoals vroeger met de verouderde systemen wel het geval was.
Ik lach nu wel steeds in mijn vuistje als ik aan de pomp die 'rijke' benzinerijders hun bak zie vol kappen voor minimaal 70 euro, maarja, dat is status he![]()
![]()
Dat is verkeerde zuinigheid he
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
ik ben het volledig eens met wat je allemaal zegt, maar of het bovenstaande ook klopt...? als de lpg geen hetere verbrandingstemperatuur zou hebben dan benzine, zou dat betekenen dat hij minder zou presteren dan op benzine.... of wordt er simpelweg méér lpg dan benzine ingespoten? maar dat maakt het toch ook heter?En anderzijds spreekt men hier nog steeds van een zogenaamde 'koprevisie' terwijl dit met de nieuwste LPG-systemen vrijwel onbestaande is omdat het rijden op gas de motor helemaal niet meer heter maakt zoals vroeger met de verouderde systemen wel het geval was.
ik ben vrij a-technisch, maar van wat ik hierover heb gelezen heb je ook met de nieuwste lpg-systemen een hogere verbrandingstemperatuur in de motor, en sommige, uit minderwaardig materiaal vervaardigde motoren kunnen daar minder goed tegen (met als gevolg: koprevisie)..... evenals auto's met vaste ipv hydraulische klepstoters (Volvo's van 2000 tot 2004)....
correct me if I'm wrong...
davidjoost
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
zelfs incl. koprevisie, meerprijs aan wegenbelasting en de inbouwkosten kom je nóg voordeliger uit met een lpg auto... als je 4 jaar lang meer dan 20.000km per jaar rijdt tenminste.... (ruwe schatting, maar reken het voor de aardigheid eens naEn je bent de zoveelste LPG rijder die zich rijk rekend zonder de inbouw + wegenbelasting er bij op te tellen... en dit uit te strijken over meerdere jaren.
Dat is verkeerde zuinigheid he
davidjoost
-
Benaero
- Donateur (6x)

Tja, alles heeft zijn prijs
Het is overigens wel opmerkelijk dat mij geestig bedoelde opmerking over het veroorloven van een auto op benzine, door een 18-jarige student wordt gekwalificeerd als status, terwijl hij juist op zoek is naar de opvolger van zijn vaders auto, een Aero op LPG. Waarom nu juist een Aero als veel deskundigen dat afraden, status???

Het is overigens wel opmerkelijk dat mij geestig bedoelde opmerking over het veroorloven van een auto op benzine, door een 18-jarige student wordt gekwalificeerd als status, terwijl hij juist op zoek is naar de opvolger van zijn vaders auto, een Aero op LPG. Waarom nu juist een Aero als veel deskundigen dat afraden, status???
-
ARROWS
- Geregistreerd lid
Er vanuit gaande dat de auto die je vader nu rijdt ook 2 jaar oud geweest zal zijn bij aanschaf (aangezien je vader hier nu ook naar zoekt en tevens gezien de tenaamstelling), zou je de 9-5 2.0T dus net 4 jaar gereden kunnen hebben... begint het net aantrekkelijk te worden...davidjoost schreef:zelfs incl. koprevisie, meerprijs aan wegenbelasting en de inbouwkosten kom je nóg voordeliger uit met een lpg auto... als je 4 jaar lang meer dan 20.000km per jaar rijdt tenminste.... (ruwe schatting, maar reken het voor de aardigheid eens naEn je bent de zoveelste LPG rijder die zich rijk rekend zonder de inbouw + wegenbelasting er bij op te tellen... en dit uit te strijken over meerdere jaren.
Dat is verkeerde zuinigheid he)
davidjoost
Nogmaals; een Aero rij je omdat je het leuk vindt en niet alleen maar voor eventuele status met het drukken van de kosten door gasinbouw.
Kan aan mij liggen hoor...
Overigens zal ik niet snel een 9-5 rijden...gewoon geen saab meer... ik blijf steken bij de 9000
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
We rijden de huidige 9-5 inderdaad net 4 jaar, de reden van verkoop is dat mijn vader weer iets anders wil, hij heeft nog nooit zo lang in dezelfde auto doorgereden.....
De 9-5 Aero is een soort droom van hem en mij, maargoed ik zou graag de handbak hebben gehad terwijl hij een automaat prefereert. Een estate voor de ruimte (die we toch echt vaak missen in de sedan).
We rijden gemiddeld zo'n 50.000km per jaar, en dan wordt een benzine auto wel erg duur. Om de kosten te drukken gaat er dus een gasinstallatie in. Want stel dat je 1 op 8 op benzine rijdt, de benzine is 1,35 per liter en je rijdt 1 op 7 op lpg, wat 0,5 per liter is krijg je het volgende rekensommetje:
50000km/8=6250l brandstof 6250x1,35 = €8.437,50 aan benzine
50000km/7=7143l brandstof 7143x0,50 = €3.571,42 aan lpg
--------------------------
besparing op brandstof per jaar = €4.866,08 verschil
Een koprevisie is €2.000,-, de installatie nog eens €2.000 euro (je schrijft hem dan in 1 jaar af) en dan heb je nog een paar honderd euro meer aan belasting..... In de volgende jaren bespaar je dan toch nog zo'n 4000 euro per jaar. Kun je hele leuke dingen mee doen, dacht ik zo?
davidjoost
De 9-5 Aero is een soort droom van hem en mij, maargoed ik zou graag de handbak hebben gehad terwijl hij een automaat prefereert. Een estate voor de ruimte (die we toch echt vaak missen in de sedan).
We rijden gemiddeld zo'n 50.000km per jaar, en dan wordt een benzine auto wel erg duur. Om de kosten te drukken gaat er dus een gasinstallatie in. Want stel dat je 1 op 8 op benzine rijdt, de benzine is 1,35 per liter en je rijdt 1 op 7 op lpg, wat 0,5 per liter is krijg je het volgende rekensommetje:
50000km/8=6250l brandstof 6250x1,35 = €8.437,50 aan benzine
50000km/7=7143l brandstof 7143x0,50 = €3.571,42 aan lpg
--------------------------
besparing op brandstof per jaar = €4.866,08 verschil
Een koprevisie is €2.000,-, de installatie nog eens €2.000 euro (je schrijft hem dan in 1 jaar af) en dan heb je nog een paar honderd euro meer aan belasting..... In de volgende jaren bespaar je dan toch nog zo'n 4000 euro per jaar. Kun je hele leuke dingen mee doen, dacht ik zo?
Ik vind de 9-5 een stuk meer 'Saab-achtig' dan een 9000! De 9000 heeft geen eens het sleutelcontact in het midden! Verder lijkt de 9000 te veel op zijn platform genoten (Alfa 164/Fiat Croma/Lancia Thema)... Overigens vind ik de 9000 wel een mooie auto hoor, begrijp me niet verkeerd...Overigens zal ik niet snel een 9-5 rijden...gewoon geen saab meer... ik blijf steken bij de 9000
davidjoost
-
ARROWS
- Geregistreerd lid
Ik snap je helemaal hoor, gewoon lekker babbelen over "what to do" 
Opzich klopt je berekening wel redelijk, echter loopt een Aero niet altijd 1 op 8 hoor... dit kan zuiniger met normaal rijgedrag.
Je hebt in je advertentie staan dat de gereviseerde kop goedis voor 100.000 dus gaat 2 jaar mee.
Ik vraag me af of het al met al die "paar" centen wel waard is... ik zou het zelf eens moeten berekenen mocht ik in dezelfde situatie zitten.
Tja, over de 9000 is het een kwestie van smaak. Als een contactslot de auto meer Saab maakt dan weet ik het niet meer. Een 9-5 "rijdt" in iedergeval geen Saab meer als je het mij vraagt.
Ach zo is er voor alles wel iets te zeggen, ik zou alleen sowiezo voor een nog jongere 9-5 gaan, oude model dus.
Opzich klopt je berekening wel redelijk, echter loopt een Aero niet altijd 1 op 8 hoor... dit kan zuiniger met normaal rijgedrag.
Je hebt in je advertentie staan dat de gereviseerde kop goedis voor 100.000 dus gaat 2 jaar mee.
Ik vraag me af of het al met al die "paar" centen wel waard is... ik zou het zelf eens moeten berekenen mocht ik in dezelfde situatie zitten.
Tja, over de 9000 is het een kwestie van smaak. Als een contactslot de auto meer Saab maakt dan weet ik het niet meer. Een 9-5 "rijdt" in iedergeval geen Saab meer als je het mij vraagt.
Ach zo is er voor alles wel iets te zeggen, ik zou alleen sowiezo voor een nog jongere 9-5 gaan, oude model dus.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
dan lees je het verkeerd, of ik heb het er verkeerd in gezet.... er is een speciale gaskop (in vaktermen) opgekomen die wél tegen de hogere verbrandingstemperatuur kan, zo'n koprevisie is (mits je dus een betere kop erop zet) een eenmalige ingreep, waarna het probleem niet meer zal terugkerenJe hebt in je advertentie staan dat de gereviseerde kop goedis voor 100.000 dus gaat 2 jaar mee.
davidjoost
-
ARROWS
- Geregistreerd lid
Dat er een gaskop op zit snap ik, ik dacht dat deze dus maar 100.000 mee ging.davidjoost schreef:dan lees je het verkeerd, of ik heb het er verkeerd in gezet.... er is een speciale gaskop (in vaktermen) opgekomen die wél tegen de hogere verbrandingstemperatuur kan, zo'n koprevisie is (mits je dus een betere kop erop zet) een eenmalige ingreep, waarna het probleem niet meer zal terugkerenJe hebt in je advertentie staan dat de gereviseerde kop goedis voor 100.000 dus gaat 2 jaar mee.
davidjoost
Je bedoelt dus dat hij er bij 100.000 op is gegaan, pas het even aan, zo las ik het namelijk wel toen ik het hele verhaal las.
Could be me overigens
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
ARROWS
- Geregistreerd lid
-
Hanm
- Lid van verdienste
Wat een onzin, ik heb mijn LPG auto tweedehands gekocht, voor een prijs die niet verschilde van vergelijkbare uitvoeringen zonder LPG (al moest ik wel wat harder zoeken). Ik geef nu Eur 6,60 uit aan brandstof voor iedere 100 km die ik maak, i.t.t. Eur 13,00 in de tijd dat ik op benzine reed. Ik spaar daarmee Eur 2.240,00 op jaarbasis uit (35000 km). Daar gaat ongeveer 240 euro extra wegenbelasting vanaf (meer kan ik er echt niet vasn maken)..... blijft er toch 2000 euro over, daar had ik het eerste jaar zelfs een nieuwe installatie voor kunnen kopen.ARROWS schreef: En je bent de zoveelste LPG rijder die zich rijk rekend zonder de inbouw + wegenbelasting er bij op te tellen... en dit uit te strijken over meerdere jaren.
En het rijdt super hoor, 210 pk op LPG!
-
Style&Co
- Moderator + Donateur