Aral Ultimate 102

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
carlsson
Geregistreerd lid

Aral Ultimate 102

Bericht door carlsson » vr 06 aug, 2010 23:07

Om hun activiteiten in de DTM onder de aandacht te brengen hebben ze bij Aral de 100 octaan opgehoogd tot 102 octaan.
Kost wel € 1,60 per liter in Duitsland maar de Saab ECU reageert positief op deze godendrank, helaas is de pomp ca. 30 km rijden want niet ieder Aral tankstation voert deze variant :cry:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Aral Ultimate 102

Bericht door Sapphire » vr 06 aug, 2010 23:13

Wees blij dat het maar 30 km is, voor mij is het 200 km dus ik kan net heen en terug op een tank :lol:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 06 aug, 2010 23:38

Ik knal volgende week richting Berlijn, ga er naar uitkijken! Voor wanneer ik net wat sneller wil dan op LPG :P

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 07 aug, 2010 0:11

Ja, het grappige is dat gas ook 102 octaan schijnt te hebben, dus de prestatie zijn mogelijk vergelijkbaar, alleen koelt benzine iets beter. Viel op dat de motor boven de twee honderd nog vrij alert reageerde. Hij loopt er mooi op rond terwijl ik de tank nog deels had gevuld met RON 95 van een duistere Belgische leverancier, maar dat brouwsel kost ook maar € 1,35 per liter.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 07 aug, 2010 0:18

Gas heeft naar mijn weten een lagere calorische waarde, dus de prestaties is zeker niet vergelijkbaar. Anders zou het niet zo'n probleem zijn om dezelfde vermogens uit LPG te halen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 07 aug, 2010 0:44

Volgens mij is tegenwoordig het hele verhaal minder vermogen op gas niet meer van toepassing. Dit was vroegah zo omdat je een venturi in een venturi (carburateur) maakt, dus een nog kleinere snorkel naar de motor toe. Een G3 LPG injectiesysteem levert volgens mij evenveel vermogen als euro 98, DavidJoost haalde zelfs een hogere top op gas dan op BP Ultimate. De enige beperkende factor is de opbrengst van de injectoren, momenteel 65 pk per injector. Een oplossing is 2 injectoren per cilinder, en vooraleer je aan 130 pk per cilinder zit duurt wel even.

Derek
Geregistreerd lid

Bericht door Derek » za 07 aug, 2010 0:53

millerman schreef:Ik knal volgende week richting Berlijn, ga er naar uitkijken! Voor wanneer ik net wat sneller wil dan op LPG :P
Wellicht dat je een inkoopactie op het forum kan organiseren hiervoor. 8)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 07 aug, 2010 1:09

Dat biedt leuke mogelijkheden met een V6 Saab, dan zou je dus technisch gezien tot 390 pk kunnen gaan qua G3-gasinjectoren.
Die 102 octaan voor gas had ik ergens van het forum gehaald, om even te kijken of er als een onderwerp over was :wink:

Schijnt overigens al in mei 2010 te zijn geïntroduceerd :oops: , zie http://www.aral.de" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.aral.de/aral/IntermediateSea ... omeId=5005" onclick="window.open(this.href);return false;
Aral is trouwens van het BP concern en ze willen dat bedrijf weer verkopen om geld op te trommelen om de gevolgen van die olieramp in de Golf van Mexico te financieren, dus doe een goed bod :lol:

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 07 aug, 2010 10:35

Derek schreef:
millerman schreef:Ik knal volgende week richting Berlijn, ga er naar uitkijken! Voor wanneer ik net wat sneller wil dan op LPG :P
Wellicht dat je een inkoopactie op het forum kan organiseren hiervoor. 8)
Hmmm, ik ruik een lucratief handeltje :wink:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 07 aug, 2010 10:46

Af en toe met een tankwagen heen en weer rijden?

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » za 07 aug, 2010 12:48

Ook de V-power 100 octaan van Shell doet het goed in de tank van mijn Saabje... Deze vakantie naar Italie alleen maar Aral 102 en V-power 100 getankt. Ik vind de prijs die inderdaad wel iets hoger ligt dan de 98 en 95 benzines het dubbel en dwars waard. Zeker met een caravan achter de auto achter KAssel waar de weg nogal omhoog en omlaag gaat.
carlsson schreef:Om hun activiteiten in de DTM onder de aandacht te brengen hebben ze bij Aral de 100 octaan opgehoogd tot 102 octaan.
Kost wel € 1,60 per liter in Duitsland maar de Saab ECU reageert positief op deze godendrank, helaas is de pomp ca. 30 km rijden want niet ieder Aral tankstation voert deze variant :cry:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 07 aug, 2010 13:49

Hoe maken jullie optimaal gebruik van die hoge octaan gehaltes? Zonder handmatig van maps te wisselen dan...

Ik kan op LPG hogere drukken aan en vroeger ontsteken zonder dat ie gaat pingelen. Echter is 't niet aan te raden deze maps op 95 of zelfs 98 te rijden. Mijn LPG bin is dus vrij conservatief opgebouwd wat dat betreft, want ik rijd af en toe ook wel eens op 98 :roll: (autobahn...)

De biopower bins daarentegen kunnen wel "schuiven" tussen brandstof en ontstekings maps maar doen dat volgens mij vooral op basis van lambda en brandstof hoeveelheid, ethanol heeft een andere AFR nodig). Dit gaat echter niet op voor 100 of 102 octaan... hier heb je wel de standaard AFR nodig, het is alleen klopvaster...(?)

EDIT: Oh... bedenk me net dat jullie T5's hebben.... tja...

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » za 07 aug, 2010 14:18

Ik merk zonder te wisselen van software zowel bij mijn 9-5 (T7) als bij mijn NG900 (T5) als ook bij mijn 900 (lh2.4) veel verschil tussen ron95 en ron102. De motor loopt er mooier op en het lijkt gewoon alsof ie beter aan het gas hangt. Met de 9-5 merk ik met name dat ik bij minder gas meer koppel tot mijn beschikking heb.

Echter kun je zoals jij zegt ook je software aanpassen zodat je met een hoger octaan getal (geen octaangehalte) een hoger vermogen kunt halen. Een mooi voorbeeld is dat brute ding van Speedparts wat op speciale racefuel (is dat al kerosine? :D ) een hoger vermogen kan halen dan met gewoon een supertje plus.[]

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 07 aug, 2010 14:38

millerman schreef:Gas heeft naar mijn weten een lagere calorische waarde, dus de prestaties is zeker niet vergelijkbaar. Anders zou het niet zo'n probleem zijn om dezelfde vermogens uit LPG te halen.
Heb jij hetzelfde verbruik op LPG als op benzine? :lol:

Dat dacht ik al. :wink: De lagere calorische waarde wordt gecompenseerd door het meerverbruik. Door het hogere octaan zou een turbomotor op LPG in potentie (en theorie) beter moeten kunnen presteren dan op benzine. De S80 T6 waar ik tegenwoordig in rijd is een keer bij Tovami op de rollenbank geweest en inderdaad. 2pk en 20nm meer op LPG t.o.v. de run op benzine. Vooral de koppeltoename was opvallend en te verklaren door een pingelgrens die verder weg ligt (en dus hogere turbodruk toestaat) bij het hogere octaangetal van LPG.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 07 aug, 2010 14:42

Ik rij Trionic 8 met een Hirsch tuning, in feite wordt trouwens middels het ionisatiesysteem vastgesteld of er sprake is van mogelijke detonatie en voortdurend met de ontsteking en inspuiting gegoocheld. De optimale programma waarden worden alleen ingezet wanneer de omstandigheden dat toelaten, dus je hebt niet veel meer pk's/koppel maar de ECU grijpt gewoon iets minder in waardoor de motor wat levendiger wordt en meer de vrij hand heeft. Dat biedt vooral voordelen bij zwaardere belastingen zoals het beklimmen van een berg of zware tussen acceleraties/ hernemingen. Hoe hoger de tuningsstage hoe meer profijt je er van zult hebben, want daar wordt feitelijk nog vaker de zaak afgeregeld door de ECU omdat je sneller in omstandigheden komt waar een detonatie of een andere technisch nadelig fenomeen de kop op steekt.

Plaats reactie