Een maand cruisen: huren of kopen?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
jelleiden
Geregistreerd lid

Een maand cruisen: huren of kopen?

Bericht door jelleiden » ma 19 jul, 2010 22:41

Een familielid uit ''verweggistan'' komt rond september een maand naar Nederland. Omdat ik mijn auto niet echt voor een langere periode achtereen kan missen, maar toch wil helpen om een grote reisvijheid te regelen, heb ik tarieven van autoverhuurbedrijven bekeken. Voor een maand kom je met een instapmodelletje toch snel op E 1000,- tot 1500,-. En in veel gevallen komt daar een vergoeding per gereden kilometer, verzekering en zovoorts bij. Op zich niets van te zeggen: een maand lang een nieuwe, weliswaar niet te grote, maar zuinige auto zonder verder gezeur, tot je beschikking.

Alternatief is het kopen van een auto. Maar goed: meer risico en meer potentieel gezeur, maar ook mogelijk meer auto en geen kilometervergoeding (die bij een roadtripje door Europa toch aardig gaat aantikken). En dan natuurlijk de vraag welk model auto. Natuurlijk meteen geneigd te denken aan een saab, in het bijzonder aan een 9.3, maar misschien zit ik helemaal mis en is een klein aziatisch model veel couranter. Heeft iemand hier ervaringen, ideeen en suggesties? Ik las bijvoorbeeld dat group1950 aan het zoeken is naar een vakantiecruiser. Al succes? Dingen waar ik zeker aan moet denken? Of toch gewoon huren? En in dat geval dan nog tips voor bedrijven/aanbiedingen?

Ik snap dat ik het gevaar loop op "aan de ene kant, maar aan de andere kant" antwoorden: so be it.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Een maand cruisen: huren of kopen?

Bericht door gfgf » ma 19 jul, 2010 22:49

Een ouwe 9000 op camping gaz moet toch voor minder te vinden zijn...

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 19 jul, 2010 23:40

Hier moet toch wel iets tussen zitten? Ik snap dat je denkt in Saab, maar er is genoeg jonger spul te krijgen als de maat en merk-imago er minder toe doen.

Suzuki Baleno, Fiat Seicento, Ford Mondeo.. Zijn drie auto's in verschillende grootte allemaal wel tot 1500e te vinden.

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » di 20 jul, 2010 8:34

Een 9000 had ik ook aan gedacht. Als ik de verhalen hier lees, moet dat heerlijk rijden.
Ik zit overigens niet vast aan Saab, dus ik zal zeker wat verder kijken. Maar het zou het zoeken wel wat makkelijker maken :D .
Als ik jullie goed begrijp, niet huren dus?

Doc
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Doc » di 20 jul, 2010 8:43

Ik denk dat je toch haast beter voor een kleine middenklasser van een ander merk kunt gaan. Heb het vermoeden dat je die sneller weer kwijt bent wanneer men weer terug gaat....

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » di 20 jul, 2010 9:37

Doc schreef:Ik denk dat je toch haast beter voor een kleine middenklasser van een ander merk kunt gaan. Heb het vermoeden dat je die sneller weer kwijt bent wanneer men weer terug gaat....
Ik vrees dat je gelijk hebt. En dan zal het wel zo iets worden: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bhg1jyriw3xj. De fait palio, nog nooit van gehoord. Hoewel, ik word altijd wel wat huiverig van die nat gespoten auto's.

Maar kijk dit nou...http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vr3oboldrlj4. Geweldig toch? Mooie rode 9-3 op gas. Ik kon hem niet vinden in het gespot gedeelte. Is deze al gespot? Iemand bekend met deze wagen?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 20 jul, 2010 9:41

Automaaktbak en dakraam, kost ook geen drol!

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » di 20 jul, 2010 9:51

Een maand lang met een gehuurde auto door Europa toeren wordt inderdaad een zeer kostbare aangelegenheid.

Ik zou voor een betrouwbaar bakkie gaan die je na afloop makkelijk weer kwijt raakt. De Fiat (eindeloos gezeik met elektronica) of de 9-3 (3 ton met LPG) lijken mij daarom minder geschikt. De 9-3 heeft volgens mij ook schade aan de rechterzijde.

Spuuglelijke auto, maar wel goedkoop en betrouwbaar: http://www.autowereld.nl/mitsubishi/car ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(Nummer 4 op een lijst uit 2006 van meest betrouwbare auto's (http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/ ... wbare_auto" onclick="window.open(this.href);return false;)

Pluseight
Geregistreerd lid

Bericht door Pluseight » di 20 jul, 2010 15:36

Een auto huren is toch wat aan de dure kant, zeker bij reguliere verhuurbedrijven. In Amerika heb je het Rent a Wreck concept, waarbij het begrip wreck vaak nog wel meevalt. In Nederland heb je voor zover ik weet alleen http://www.rentabrik.nl;" onclick="window.open(this.href);return false; dat komt op hetzelfde neer. Zij verhuren wat oudere Opels tegen redelijke prijzen, misschien dat dat een optie is. Het scheelt in ieder geval een hoop rompslomp.

Mocht je toch op zoek gaan naar een auto dan zou ik voor zoiets gaan:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vsuljsgumpsx#
Zelfs met hout!! :P

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » di 27 jul, 2010 17:02

Wat een sympathiek idee dat ''rent a brik''. Iemand ervaring met deze club? Gelukkig heb ik nog even de tijd. Zul je zien dat het een leuk oldtimer saabje wordt dat ik zelf kan houden...

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » di 27 jul, 2010 17:19

Kijk wel even kritisch naar de voorwaarden, bijvoorbeeld:
Wij verhuren uitsluitend naar de landen: Benelux, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken
Ik weet niet of de roadtrip bijvoorbeeld ook Italie of Spanje omvat?

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » di 27 jul, 2010 17:24

wij hebben meestal wel een 900 of 9000 als reserve die we aan familie/bekenden uitlenen/verhuren. Nu even niet, maar eind augustus wel weer. Stuur je een pb.
Koos

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » di 27 jul, 2010 17:27

Had ik gezien. Italie staat eigenlijk wel op het programma. Wat zou de reden hierachter zijn? Spanje is nog tot daar aan toe :lol:, maar Italianen zijn toch niet erger dan Fransen. De voorwaarden voor een tweede bestuurder vond ik juist wel weer gunstig.
Wel prettig dat er mensen mee kijken trouwens, je zou er maar overheen gelezen hebben...

Plaats reactie