9-3 SS Hatch en Kenwood radio

2002-2012
Retep
Geregistreerd lid

9-3 SS Hatch en Kenwood radio

Bericht door Retep » vr 04 jun, 2010 8:48

Ik kocht vorig jaar een nieuwe 9-3 Hatch met de optie navigatie via een DNX 8220BT van Kenwood.

Van in het begin viel op dat het radiosignaal niet echt optimaal was wat ook invloed heeft op de TMC van de navigatie. In de garage werd als test een bijkomende versterker geplaatst wat een bijzonder slecht resultaat opleverde.

Op het navigatieforum werd me de vraag gesteld hoe de antenneversterker (welke standaard in de wagen zou zitten volgens de garage) wordt gevoed. Gebeurt dit via de coax van de radio dan wel afzonderlijk?

Heeft iemand een antwoord op deze vervelende vraag?

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9-3 SS Hatch en Kenwood radio

Bericht door gfgf » vr 04 jun, 2010 10:26

Een fotootje van de versterker van een Sedan uit 2003, ervan uitgaande dat de antenneversterking bij de SH -2008 op dezelfde manier werkt (maar dat weet ik zo gauw niet zeker bij gebrek aan documentatie momenteel). Je ziet de versterker die achter de bekleding van de rechter C-stijl zit. In dit geval is het een versterker met diversity, die een wat betere ontvangst geeft dan het basismodel (extra draadjes aan de bovenkant die naar de achterruit leiden). De groene draad is volgens mij de voeding van de achterruitverwarming, de roze draad ernaast komt van de headunit af en schakelt de versterker naar behoefte in (ideale plek dus om je extra versterker mee aan te sturen, maar dat terzijde). Dat is dan tevens de voeding van de versterker. Naar mijn weten loopt er geen voeding door de antennekabel.

Dat een extra versterker na de standaard-versterker niet lekker werkt kan ik me wel voorstellen. Is de aarding misschien niet helemaal in orde? Ik kan het vanavond evt. nog wel even opzoeken in de WIS.

Afbeelding

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » vr 04 jun, 2010 10:41

Al hartelijk dank voor de snelle reactie. De Kenwood werd geleverd af-fabriek en de test met de antenneversterker werd uitgevoerd door de dealer.

Misschien toch nog een bedenking, het gaat om een Kenwoodradio dus die kan dan de aansturing niet geven???

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 04 jun, 2010 18:41

icm met een kenwood zou ik altijd een antenneversterker plaatsen, ivm de matige ontvangst. of het verlies ook zit in de oude "pen" aansluiting van de antenne durf ik niet te stellen...

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » vr 04 jun, 2010 21:40

Rest alleen de vraag waarom de versterker welke door de dealer werd getest zo een slecht resultaat gaf...

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 05 jun, 2010 8:18

De Kenwood werd geleverd af-fabriek.

In een 9-3 SS Hatch is nooit af-fabriek kenwood geleverdt, wordt altijd achteraf door dealer omgebouwdt en daar is waarschijnlijk wat mis mee gegaan,

Diezelfde 9-3 Hatch heeft standaardt slechts aan de rechter achterste zijraam met die drie diagonaal lopende lijntjes de radio antenne zitten, nou is er ook een accessoires om de linkerzijde erbij te betrekken, zodat je aan beide zijde,s de radio ontvangst hebt, verbeterdt namelijk het ontvangst in stedenrijke bebouwingen. :O:

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » za 05 jun, 2010 8:31

Klopt, ik bedoelde dat deze blijkbaar bij de invoerder is ingebouwd.

Was op mijn vraag daar deze optie bij de 9-5 een tijdlang werd aangeboden.

Kan deze accessoire nadien nog worden geactiveerd of ingebouwd?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 05 jun, 2010 19:53

Kan deze accessoire nadien nog worden geactiveerd of ingebouwd?

Jazeker,officeel heet ie een twee kanalen antenneversterker onderdeelnr.32025554. :O:

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 15 jun, 2010 18:58

Ik heb vorige week een 2008 9-5 Bioethanol (zelfde radio) binnen gehad voor een Pioneer inbouw. Ik was hierbij een Saab naar ISO adapter nodig en die bleek niet goed bedraad te zijn. Alleen de audioversterker kreeg spanning.

Er zijn 2 voedingssignalen benodigd. 1 voor de externe versterkers (in geval van bose oid) en een aparte schakeldraad voor de antenneversterker! De kwam erachter nadat de ontvangst ronduit belabberd was en ik eens op de bovenzijde van de radio keek. Pin 6 is voor de audio versterker, pin 12 voor de antenne versterker.

Afbeelding

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » di 15 jun, 2010 19:18

Hartelijk dank! Ik zend het naar de dealer.

Caracalla
Geregistreerd lid

Bericht door Caracalla » do 24 jun, 2010 11:09

met het nieuw model heb ik qua audio (nog) geen ervaring. (M'n pa wil geen upgrade doen :evil: )

Maar uit mijn algemene ervaring met ICE zitten er op de nieuwe antenne's bij wagens voeding.
Zo is dat bvb ook het geval in m'n schoonvader z'n X-trail. Op gegeven moment had hij ook ontvangst, maar deze was zeer matig, zeker niet zoals vroeger.
Na wat openbreken en uitmeten, bleek er op de vin geen spanning meer te zitten. Dus heb ik een apart 12V circuit doorgeknipt en hier parallel een kabel op gesoldeerd om die te gebruiken voor de vin. En ra ra ra, het probleem was opgelost.

Lijkt me in dit geval ook iets die simpelweg met spanning te maken heeft, maar dat werd 2 posts boven deze ook al aangehaald.
Dus de kabel die voor de spanning van de antenne zorgt, 'k zou zeggen: doorknippen en een uitgemeten 12V op solderen. Dat is toch wat ik zou doen.
Want als de antenne niet aangesloten zou zijn, dan zou je GEEN ontvangst hebben. Enkel ruis. Nu is de ontvangst matig, dus zit er niet genoeg spanning op de lijn.

Wat je trouwens kunt proberen, om te checken als het niet aan de radio zelf ligt:
Haal de kenwood eruit en achteraan heb je dan de ronde aansluiting voor de antenne. Wat je gewoon doet is hier een stuk koperdraad in stoppen. Heb je dan mooie ontvangst, dan is je radio zeker niet kapot. Heb je dan nog matige ontvangst, ligt het aan de radio.

hansgonda
Geregistreerd lid

Bericht door hansgonda » di 30 aug, 2011 21:22

Mijn Saab 9-3 sport sedan heeft een Kenwood DNX7200 radio, maar het ontvangst is belabbert. Als ik de enige antenne in het zijraampje aan de rechterkant los maak (drukknopje) dan wordt het ontvangst niet slechter. Kan ik concluderen dat mijn antenne danwel de aansluiting niet goed is? Iemand ervaring?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 30 aug, 2011 22:06

Als je in het zijruitje een antenne hebt, dan heb je een diversity antenne. Jij hebt ook een antenne in de achterruit ( de draden ter weerszijden van je remlicht). Als je met die combinatie een slechte ontvangst hebt dan zou ik eerst eens alle aansluitingen controleren.

hansgonda
Geregistreerd lid

Bericht door hansgonda » di 30 aug, 2011 22:15

Bedankt voor je reactie!
Er zit een groen kastje achter de C stijl, daar komt de draad naar de rechterzijruit vandaan. Daar heb ik wat aan zitten "jutteren"maar geen resultaat.
Waar zit de aansluiting naar de antenne in de achterruit? Enige idee hoe ik die kan controleren?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 30 aug, 2011 22:43

Je antenneversterker zit achter de bekleding van je rechter C stijl en is aangesloten met een stekker op je achterruit. Als je de bekleding van de C stijl weghaalt zou je dat zo moeten kunnen zien. Dezelfde antenne versterker is ook aangesloten op je diversity. Mogelijk problemen zijn slecht contact op je stekkers (ook achterkant radio). Draadbreuk van één van de draden in je achterruit, het filter van je antenne naar massa (onder de linker C stijl bekleding) en natuurlijk als laatste een defecte antenneversterker. Ik zou eerst systematisch alle aansluitingen controleren voordat je tot vervanging overgaat, mocht één van je draden in de achterruit beschadigd zijn dan zijn daar speciale setjes voor te koop.

Plaats reactie