Nee, aan de wagen zelf. Vorige eigenaar ging altijd om de 20.000km en nu zou ik ineens om de 10.000km moeten?carlsson schreef:Welk onderhoud bedoel je aan je Aero of aan die Opti-flow.
Nairua's 9-3 SS 2.0T Aero
-
Nairua
- Donateur

Re: Nairua heeft weer een 9-3 SS 2.0T Aero
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Dat is wat overdreven, hangt mede af van je jaar gemiddelde, zit dat rond de 20.000- 30.000 km's dan kun je gewoon het onderhoudsschema van het serviceboekje aan houden. Alleen als je weinig rijdt en ook veel stadsritten, dan mag je wel een keer per jaar de olie/oliefilter wisselen. Dat is goed zelf te doen. Een filter, een koperring voor de afloopdop, zo'n 6 liter olie klasse GM-LL-A-025. Desnoods kun je nog een extra afloopdop er bij bestellen, dan hoef je die niet direct uit de olie te vissen als hij er in valt
Bij het vullen kun je dan het beste eerste 5 liter er in kiepen en de rest wat later, dan loopt je niet de kans dat je er teveel inkiept. Het verschil tussen de twee inkepingen op de peilstok is circa 1 liter.
Om het programma goed te volgen moet je zien te achterhalen wat er allemaal is gebeurd de laatse tijd.
Ze lopen bij de beurten veel controle punten na, dat kun je ook zelf doen, wat hoogte punten uit het onderhoudsinspectieboekje:
elke 30.000 of twee jaar: motorolie/filter, pollenfilter
elke 60.000 of vier jaar: koelwater en remvloeistof, lichtfilter, batterij afstandsbediening, de accu
elke 120.000 of 8 jaar: bougies vervangen, aandrijfriem airco/dynamo,
elke 180.000 of 12 jaar: de brandstoffilter, zit ergens bij de tank en de olie in de versnellingsbak
Bij 210.000 begint het weer opnieuw.
Een aandachtpunt zijn de ketting die in de motor de nokkenassen aandrijven en een tweede ketting die de balansassen aandrijft en hun spanningsregelaars en geleiders.'Die kettingen gaan lang mee, maar als ze "ontsporen" kunnen ze veel schade aanrichten. Helaas is de inspectie van de kettingen wat bewerkelijk
Veel service-onderdelen staan op de site van http://www.rendcarparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , dan heb je een idee wat die ongeveer mogen kosten.Ook interessant is http://www.partsforsaabs.com" onclick="window.open(this.href);return false; maar daar komen dan verzendingskosten bij. Dan kun je beter wat spullen in een keer op voorraad nemen
Bij het vullen kun je dan het beste eerste 5 liter er in kiepen en de rest wat later, dan loopt je niet de kans dat je er teveel inkiept. Het verschil tussen de twee inkepingen op de peilstok is circa 1 liter.
Om het programma goed te volgen moet je zien te achterhalen wat er allemaal is gebeurd de laatse tijd.
Ze lopen bij de beurten veel controle punten na, dat kun je ook zelf doen, wat hoogte punten uit het onderhoudsinspectieboekje:
elke 30.000 of twee jaar: motorolie/filter, pollenfilter
elke 60.000 of vier jaar: koelwater en remvloeistof, lichtfilter, batterij afstandsbediening, de accu
elke 180.000 of 12 jaar: de brandstoffilter, zit ergens bij de tank en de olie in de versnellingsbak
Een aandachtpunt zijn de ketting die in de motor de nokkenassen aandrijven en een tweede ketting die de balansassen aandrijft en hun spanningsregelaars en geleiders.'Die kettingen gaan lang mee, maar als ze "ontsporen" kunnen ze veel schade aanrichten. Helaas is de inspectie van de kettingen wat bewerkelijk
Veel service-onderdelen staan op de site van http://www.rendcarparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , dan heb je een idee wat die ongeveer mogen kosten.Ook interessant is http://www.partsforsaabs.com" onclick="window.open(this.href);return false; maar daar komen dan verzendingskosten bij. Dan kun je beter wat spullen in een keer op voorraad nemen
-
Nairua
- Donateur

Ja, vandaar ook dat ik om de 10.000km zo vreemd vond. Bedankt voor de info!
-
hannes85
- Geregistreerd lid
Deze intervals zijn (helaas) voor MY08 en hoger versneld.... zo moet er nu om de 15k nieuwe olie in en om de 30k een beurtje (of eens per jaar). Waarom, shoot me...carlsson schreef:elke 30.000 of twee jaar: motorolie/filter, pollenfilter
-
carlsson
- Geregistreerd lid
@Hannes85,
Kan misschien te maken hebben met je Biopower motor, die "moet" vaker olie verversen, als je daarmee ook op E85 rijdt.
Ethanol dat is eigenlijk een ontvetter en een motor wordt niet graag ontvet
In de koudloopfase komt dus wat ethanol in je olie terecht langs de zuigerveren.
Omdat ze zonder dat je het weet ook in gewone (loodvrije) benzine wat Ethanol kiepen, hier iets rond de 5% en in Frankrijk zelfs tot 15% is het niet onverstandig die oude 30.000 km oliewissel snel te vergeten. Die was meer bedacht in de Longlife hype, die vaak juist het tegenovergestelde veroorzaakt.
In de instructie van een Biopower wordt ook geadviseerd af en toe eens een volle tank echte brandstof er in te kiepen, vooral als je veel stadsritten maakt, net als bij LPG, dat smeert ook niet zo goed, maar dat vervuilt de olie weer aanzienlijk minder
Kan misschien te maken hebben met je Biopower motor, die "moet" vaker olie verversen, als je daarmee ook op E85 rijdt.
Ethanol dat is eigenlijk een ontvetter en een motor wordt niet graag ontvet
Omdat ze zonder dat je het weet ook in gewone (loodvrije) benzine wat Ethanol kiepen, hier iets rond de 5% en in Frankrijk zelfs tot 15% is het niet onverstandig die oude 30.000 km oliewissel snel te vergeten. Die was meer bedacht in de Longlife hype, die vaak juist het tegenovergestelde veroorzaakt.
In de instructie van een Biopower wordt ook geadviseerd af en toe eens een volle tank echte brandstof er in te kiepen, vooral als je veel stadsritten maakt, net als bij LPG, dat smeert ook niet zo goed, maar dat vervuilt de olie weer aanzienlijk minder
-
Nairua
- Donateur

BSR tuning is er weer uit, voel me er niet meer prettig bij(zie ander topic). Bovendien heb ik er teveel angstaanjagende verhalen gelezen over de betrouwbaarheid ervan.
Enfin, bij deze dus de vraag: Iemand een aanrader voor chiptuning? T8Suite is geen optie bij gebrek aan kennis(howel het me leuk lijkt het zelf te kunnen), Power Plus Engineering is nog "bezig" met de ontwikkeling van een tuning en Heinz heb ik maar alvast een mailtje gestuurd. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Speektuning heb ik al ergens gelezen en ook iets over Nordic, Maptun? Hoe is de betrouwbaarheid? Zelf heb ik eigenlijk wel goede ervaringen met ZipTuning, maar dat was altijd met dieseltjes. Hirsch zal wel de meest veilige optie zijn?
Advies, anyone?
Enfin, bij deze dus de vraag: Iemand een aanrader voor chiptuning? T8Suite is geen optie bij gebrek aan kennis(howel het me leuk lijkt het zelf te kunnen), Power Plus Engineering is nog "bezig" met de ontwikkeling van een tuning en Heinz heb ik maar alvast een mailtje gestuurd. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Speektuning heb ik al ergens gelezen en ook iets over Nordic, Maptun? Hoe is de betrouwbaarheid? Zelf heb ik eigenlijk wel goede ervaringen met ZipTuning, maar dat was altijd met dieseltjes. Hirsch zal wel de meest veilige optie zijn?
Advies, anyone?
-
gfgf
- Donateur (2x)

Maptun is volgens mij prima en heeft tegenwoordig ook zo'n soort kastje als BSE. Met Hirsch hou je als enige de fabrieksgarantie, die hebben vaak voor wat oudere modeljaren een gunstigere prijs. Moet je wel voor naar de dealer.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
De Maptuner van Maptun, die wordt nu ook gepromoot op http://www.saabuniteds.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Zonder meer een aanrader, want die Maptuner, een soort PPS kan weer net wat meer.
Nordicuhr heeft trouwens ook vrij recent een soortgelijksysteem, hebben een stage 1 met 250 pk voor jou Aero.
Verder heeft de Speedpartsimporteur in Nederland, Speek Tuning uit Almelo, net wat programmatuur voor de Trionic 8 ontworpen/ontwikkeld.
Hirsch heeft voor jou auto nu alleen een stage 1, met een kortingsregeling van 30%. (€ 910 ipv € 1.300), de vermogenstoename is niet echt veel, 230 pk ipv 210 pk, het koppel neemt wel met 50 Nm toe. Dat wordt vooral vertaald in betere (tussen) accelleraties.
Zonder meer een aanrader, want die Maptuner, een soort PPS kan weer net wat meer.
Nordicuhr heeft trouwens ook vrij recent een soortgelijksysteem, hebben een stage 1 met 250 pk voor jou Aero.
Verder heeft de Speedpartsimporteur in Nederland, Speek Tuning uit Almelo, net wat programmatuur voor de Trionic 8 ontworpen/ontwikkeld.
Hirsch heeft voor jou auto nu alleen een stage 1, met een kortingsregeling van 30%. (€ 910 ipv € 1.300), de vermogenstoename is niet echt veel, 230 pk ipv 210 pk, het koppel neemt wel met 50 Nm toe. Dat wordt vooral vertaald in betere (tussen) accelleraties.
-
Nairua
- Donateur

Speedparts, is dat een bedrijf van BSR? Ze geven namelijk dezelfde waarden op.
Speektuning zet er gewoonweg een andere ECU in? Ze geven voor mijn wagen 245pk en 320nm op. Vreemd, gezien hij origineel al 313nm heeft. Mijn koppeling kan de BSR tuning niet aan, kon hij ook al niet in 2008 maar wat was ik alweer vergeten. :-/ Las het toevallig in een oud topic van mij terug.
Op zich is Hirsch misschien niet eens zo slecht, ze zullen sowieso binnen de veiligheidsmarges blijven en doen niet mee om zoveel mogelijk pk's/nm eruit te slepen.
Zal nog eens gaan googelen.
Speektuning zet er gewoonweg een andere ECU in? Ze geven voor mijn wagen 245pk en 320nm op. Vreemd, gezien hij origineel al 313nm heeft. Mijn koppeling kan de BSR tuning niet aan, kon hij ook al niet in 2008 maar wat was ik alweer vergeten. :-/ Las het toevallig in een oud topic van mij terug.
Op zich is Hirsch misschien niet eens zo slecht, ze zullen sowieso binnen de veiligheidsmarges blijven en doen niet mee om zoveel mogelijk pk's/nm eruit te slepen.
Zal nog eens gaan googelen.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
1/ Speedparts heeft veel meer onderdelen voor de sportievere Saab, de PPC/BSR tuning is een van.
2/Geen idee, maar jou B207R motor heeft af fabriek wel "maar" 300 Nm. Jouw kopeling kan zeker 350 Nm aan, ligt zeker aan de manier van ontkoppelen en laten terugkomen
Zelfs van een auto met slechts een paar luttele Nm's kun je de koppelingsplaten al verbranden bij mishandeling. Gewoon een kwestie van geen gas geven tot dat de verbinding weer tot stand is gekomen en niet te oude platen met verslappe drukveren. Sommige bestuurders laten hun voet soms ook te lang op de koppelingspedal rusten.
3/ 250 pk/350Nm ligt wel binnen de veiligheidsmarge, de ECU schroeft de druk toch terug als de omstandigheden niet optimaal zijn. Teveel toeren draaien is toch niet mogelijk, het zou hoogstens te heet kunnen worden of er treed detonatie op. Daarom is een freeflow intercooler het eerste item dat hier wat tegen helpt, naast een downpipe/race of sportcat en sportuitlaat met wat minder tegendruk om nog een paar extra pk's te laten vrijkomen, dat is puur fysica en leidt niet tot extra belasting van de motor.
BSR en Maptun komen als snel met grotere injectoren op de proppen, dat gaat mogelijk wel wat ten laste van de motor en het verbruik. Maar als je bij de Mitsibishi EVO of Subaru WRC kijkt zie je dat je uit 2 liter aardig wat pk's kunt toveren uit een "standaard" fabrieks auto.
2/Geen idee, maar jou B207R motor heeft af fabriek wel "maar" 300 Nm. Jouw kopeling kan zeker 350 Nm aan, ligt zeker aan de manier van ontkoppelen en laten terugkomen
3/ 250 pk/350Nm ligt wel binnen de veiligheidsmarge, de ECU schroeft de druk toch terug als de omstandigheden niet optimaal zijn. Teveel toeren draaien is toch niet mogelijk, het zou hoogstens te heet kunnen worden of er treed detonatie op. Daarom is een freeflow intercooler het eerste item dat hier wat tegen helpt, naast een downpipe/race of sportcat en sportuitlaat met wat minder tegendruk om nog een paar extra pk's te laten vrijkomen, dat is puur fysica en leidt niet tot extra belasting van de motor.
BSR en Maptun komen als snel met grotere injectoren op de proppen, dat gaat mogelijk wel wat ten laste van de motor en het verbruik. Maar als je bij de Mitsibishi EVO of Subaru WRC kijkt zie je dat je uit 2 liter aardig wat pk's kunt toveren uit een "standaard" fabrieks auto.
-
koning020
- Geregistreerd lid
en de prijs ad 299,- is zeer scherp vergeleken met hirsch (ca. 1000,-) en maptun (ca. 700,-). wellicht te scherp???Nairua schreef: Speektuning zet er gewoonweg een andere ECU in? Ze geven voor mijn wagen 245pk en 320nm op. Vreemd...
-
koning020
- Geregistreerd lid
bovenop de 5,5 vlaamse euro'tjes komen nog zo'n 1,9k hollandse bpm euro's: 7,4k. tegen deze prijs koopt u geen gelijkwaardige 9-3 aero terug in ons vlakke land. meenemen dus!Nairua schreef: Historiek:
05/2010: 9-3 SS 2.0T Aero (2003) gekocht met 195.000 km voor 5.500.
.... En buiten dat, ik zit nu in België en zal met een half jaar weer in NL gaan zitten. De wagen dan weer verkopen of meenemen naar NL? Is dat betaalbaar?
Help!
-
gfgf
- Donateur (2x)

Als je 'm langer dan zes maanden hebt en na immigratie minimaal een jaar houdt, betaal je geen BPM.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Dus de volgende keer tijdelijk naar Amerika verhuizen en b.v. een Dodge Challenger STR8 kopen, die kost hier bijna 3 keer zo duur 
-
Nairua
- Donateur

Dank voor de uitgebreide info. Ik vind het principe van 'zelf tunen' nog altijd erg leuk en ik ga dan ook maar voor de software van Maptun.carlsson schreef:1/ Speedparts heeft veel meer onderdelen voor de sportievere Saab, de PPC/BSR tuning is een van.
2/Geen idee, maar jou B207R motor heeft af fabriek wel "maar" 300 Nm. Jouw kopeling kan zeker 350 Nm aan, ligt zeker aan de manier van ontkoppelen en laten terugkomenZelfs van een auto met slechts een paar luttele Nm's kun je de koppelingsplaten al verbranden bij mishandeling. Gewoon een kwestie van geen gas geven tot dat de verbinding weer tot stand is gekomen en niet te oude platen met verslappe drukveren. Sommige bestuurders laten hun voet soms ook te lang op de koppelingspedal rusten.