Klapband

1967-1980
72sonett3
Geregistreerd lid

Klapband

Bericht door 72sonett3 » wo 17 mar, 2010 22:10

De afgelopen weken zat er steeds al een bonk-bonk-bonk gevoel in het stuur van de jubi, zaterdag de voorwielen naar achter verplaatst, iets minder bonk-bonk-bonk maar nog niet weg.
Vanochtend slipte de auto bij het oprijden van de snelweg in de bocht wat weg, ijs dacht ik... maar na ca 500 m op de snelweg, bij ca 90 km/u opeens een knal en klapperdeklapperdeklapper en rook achter de auto :(

Op de vluchtstrook bleek de band linksachter helemaal aan flarden, de steenvanger was half losgescheurd en zat met de spatlap helemaal verfrommeld bovenin het spatbord. Wiel er af, steenvanger teruggebogen, reservewiel er op en weer op weg.

De bandenspanning was wel goed, maar de banden waren al oud, zeker 10 jaar, en de auto staat veel stil zodat de banden makkelijk vervormd raken of zwakke plekken krijgen. Gelukkig zat de band niet meer voor, anders was ik misschien zo de vangrail ingezeild.

Vanavond twee nieuwe banden besteld, in 2 dagen bezorgd, misschien zaterdag monteren.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Klapband

Bericht door Sapphire » wo 17 mar, 2010 22:41

72sonett3 schreef:De bandenspanning was wel goed, maar de banden waren al oud, zeker 10 jaar, en de auto staat veel stil zodat de banden makkelijk vervormd raken of zwakke plekken krijgen.

Vanavond twee nieuwe banden besteld, in 2 dagen bezorgd, misschien zaterdag monteren
Kan niet in jouw portemonnee kijken, maar als je banden 10 jaar oud zijn en je hebt net zo'n akkefietje gehad, dan lijkt vier nieuwe banden mij niet zo'n slecht plan :oops:

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Klapband

Bericht door 72sonett3 » wo 17 mar, 2010 22:54

De voorbanden zijn jonger en hebben nog een goed profiel. Ik ben niet van plan om steeds 4 nieuwe banden te kopen als er nog meer dan voldoende profiel op zit, alleen omdat ze 4-5 jaar oud zijn.

Er zaten ook verschillende maten op zag ik nu; 165/15 voor, 155/15 achter. De 2 nieuwe banden gaan naar voren de voorbanden weer naar achteren.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 17 mar, 2010 23:03

Gezien het profiel zou ik zeggen: tien jaar en een heel beetje.
Lijkt veel op een heel oud en vrij grof Uniroyal, Semperit, Vredestein of Gislaved profiel maar iets van een Mabor, Marchal Tigor, Federal, Fate of een vaag ander merk zou ook kunnen.
Staat er al een dot code in en zo ja welke?
Zo kom je goed weg, neem je nu een rond en zwart band of komt er een wat meer a segment band onder het merk dat staat voor veiligheid?
Cornell

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 17 mar, 2010 23:30

sb153b schreef: Zo kom je goed weg, neem je nu een rond en zwart band of komt er een wat meer a segment band onder het merk dat staat voor veiligheid?
Cornell
Eventjes de link in de openingspost aanklikken:

Firestone F 560 165 R15 86T

thomkins
Geregistreerd lid

Bericht door thomkins » wo 17 mar, 2010 23:30

zien er uit als oude Vredesteins. Je hebt geluk gehad! De discussie over banden is al zo vaak gevoerd dat ik niet goed begrijp dat jou dit overkomt, Gewoon vier nieuwe banden kopen en een als reserve bewaren.Ook in het Noorden zijn banden toch niet zo kostbaar??? Verkeerde zunnigheid die zichzelf straft, dit keer zonder vervelende gevolgen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 17 mar, 2010 23:34

Semperit, HiLife M401, er staan een hoop codes op, o.a. "DOT BUP7 SYG 3590". Dat zou betekenen gemaakt in week 35 van 1990??

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 17 mar, 2010 23:35

Misschien niet voor iedereen dichtbij, maar wel een heel goedkoop adres: Van Essen banden in Emst (tussen Apeldoorn en Epe, min of meer langs de A50). Toen ik vorig jaar mijn Vredesteins bij ze kocht, waren ze goedkoper dan op het internet en ze monteren ze ook voor je.

Hier hun site: http://www.van-essen.nl/

Menno

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 17 mar, 2010 23:43

72sonett3 schreef:Dat zou betekenen gemaakt in week 35 van 1990??
Jazeker... 19.5 jaar oud dus - keurig.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 17 mar, 2010 23:55

Ik meende ze al te herkennen, zaten ook onder de 81-er Mits Galant TD van m'n pa, waarschijnlijk de 2e of 3e set en ergens rond 1990 gemonteerd.
Pwie, op een haar na 20 jaar oud, niet gering.
Cornell

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 17 mar, 2010 23:57

Het konden bijna de originele banden nog zijn...
Goed om te vermelden dat banden met de jaren uitharden... het rubber verliest z'n veerkrachtige structuur en daardoor krijg je minder grip. Of de banden nog veel of weinig profiel hebben doet er niet zoveel toe.

dadunk
Geregistreerd lid

Bericht door dadunk » do 18 mar, 2010 11:40

Hmm, thuis maar even kijken wat de leeftijd van de bandjes van de 96 is :oops:

1 klapband is voldoende! viewtopic.php?t=75494

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 18 mar, 2010 22:08

Tja... ik heb net even gekeken wat er voor op zit: een Pneumant uit de "German Democratic Republic", die is dus ook al van vóór 1989...

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 18 mar, 2010 22:35

Op zich was die Semperit destijds een kwaliteits band.
Van de Pneumant kan je dat echt niet zeggen, die hoort thuis in het rijtje Mabor, Marchal, Tigor, Federal.
Ik heb ooit tests gezien met Pneumant banden van die tijd en alleen een Avon turbosteel banden waren nog slechter. De oude Skoda's met achterwielaandrijving waren toegerust met Pneumants, Oostblok motorfietsen als bij de MZ ook.
In de maat 165/15 is maar weinig keus.
De Firestone F560 heeft een aardig tijdseigen profiel, de rijkwaliteiten zijn helaas navanant.
Zelf zou ik waarschijnlijk voor 1 van de weinige andere aanbieders, Vredestein met z'n classic. Die heeft mede door het meeliften met e innovatie van de tijd ook zeker z'n beperkingen maar is beter dan een Firestone.
Neemt niet weg dat ik onder m'n 92 waarschijnlijk ga kiezen tussen een Firestone, een Toyo of een Nankang, Michelins zijn het helemaal maar die zijn ruim 3x zo duur. Vredestein levert de daarvoor benodigde maat 135/15 niet.
Cornell

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 18 mar, 2010 22:44

Oei, wel schrikken.

Tot mijn schaamte :oops: :oops: moet ik zeggen dat ik nooit echt zo goed beseft heb dat de leeftijd van banden zo cruciaal is.

Zo beschouw ik de Vikings die mijn moeder in 2001 onder de 90 liet leggen nog steeds als "de nieuwe banden". :roll:

Onder de Sommerbil zitten nu wat onduidelijke 195 sloffen, weliswaar met voldoende profiel, die ik binnenkort eens ga screen op DOT codes en zo.

Onlangs een setje hele mooie Michelins 175 op de kop getikt. Ook geen idee hoe oud die zijn. Zal ook eens naar de DOT codes kijken op die dingen.

Sh*t, wéér een nadeel van zo weinig rijden als ik doe :wink:

(Verhip, zelfs op mijn Suzuki die ik in 2000 kocht zitten nog de originele Michelins. En de eerste uitlaat en remblokken, for that matter. jaja, de echte zondagsrijder!!!).

Moet ik nou echt alles gaan vernieuwen :roll:

Plaats reactie