Imperiaal vraagje:

2002-2012
Plaats reactie
Michiel747
Geregistreerd lid

Imperiaal vraagje:

Bericht door Michiel747 » wo 10 mar, 2010 11:22

Op Marktplaats heb ik een imperiaal gekocht voor mijn 2003 SS. Het past, maar ik ben er niet helemaal zeker van of het de goede zijn. De schroeven passen prima en ik heb er al wat mee vervoerd, maar ik vind het raar dat de metalen voetjes van de daksteunen gewoon los op de carrosserie leunen. Ik zou verwachten dat die voetjes in een gleufje ofzo zouden moeten vallen. Of hoort dit zo?

Afbeelding

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 10 mar, 2010 11:46

ja dit hoort zo.

hij steunt voornamelijk op de plaats waar je de schroef indraait.
ideaal systeem lekker snel erop en eraf.

rots
Geregistreerd lid

Bericht door rots » wo 10 mar, 2010 12:15

rutgerreinier schreef:ideaal systeem lekker snel erop en eraf.
Klopt. De rubberen poten worden ook tegen het dak aangetrokken door de bout, en het geheel staat als een huis als het vastzit.

Toen ik ze kocht, probeerde de dealer mij een stel 'security bolts' aan te smeren. Heb ze niet gekocht, maar ik vroeg me af of diefstal van dakdragers een probleem is?

Ik neem trouwens aan dat het geheel gewoon Thule is? De ronde kapjes in de eindkappen lijken gemaakt voor de Thule cilindersloten.

Edwin

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 10 mar, 2010 12:29

rots schreef:
rutgerreinier schreef:ideaal systeem lekker snel erop en eraf.
Klopt. De rubberen poten worden ook tegen het dak aangetrokken door de bout, en het geheel staat als een huis als het vastzit.

Toen ik ze kocht, probeerde de dealer mij een stel 'security bolts' aan te smeren. Heb ze niet gekocht, maar ik vroeg me af of diefstal van dakdragers een probleem is?

Ik neem trouwens aan dat het geheel gewoon Thule is? De ronde kapjes in de eindkappen lijken gemaakt voor de Thule cilindersloten.

Edwin
welke kapjes? ik heb er geen kapjes bij. Maar alles is origineel SAAB maar zal wel gemaakt zijn door thule. thule levert ook de skiboxen die je bij saab en volvo kan kopen.

Nadeeltje is idd dat je de dragers zo van het dak kan schroeven zonder dat de deur open moet. beetje diefstal gevoelig. nou kosten die dragers niet zoveel, maar die box die ik er op heb liggen met de vakantie wel.

rots
Geregistreerd lid

Bericht door rots » wo 10 mar, 2010 12:45

rutgerreinier schreef:welke kapjes? ik heb er geen kapjes bij.
Zoals deze bij elkparts:
http://www.elkparts.com/saab-93-ss-m03/ ... p2639.html

Op het eind van de stang zit een draaibare kap. Helemaal links in die kap zit een soort rond dopje.

vwb diefstal - heb overwogen om een stel security torx bouten met bolle kop te plaatsen, maar kan zo 1-2-3 geen leverancier vinden. Vreemd genoeg zijn de sleutels wel makkelijk online te bestellen.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 10 mar, 2010 14:02

Diefstal van dakdragers valt wel mee. Het komt wel voor dat ze de dakdragers stelen en dan gelijk de auto ook meenemen.

Michiel747
Geregistreerd lid

Bericht door Michiel747 » wo 10 mar, 2010 15:08

Bedankt voor de reacties, ik ben weer gerust gesteld.

Vroegah klemde bij de universele Thule dakdragers de deuren om de steunen heen, dus als de auto op slot was, kon je ze er niet af halen. Met deze nieuwe moet je er wel rekening mee houden als je er iets duurs op hebt zitten.

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » wo 10 mar, 2010 18:41

Vandaar dus de "security bolts", wat eigenlijk gewoon een mooie term is voor een imbus met een nippeltje erin. De imbussleutel heeft dus een gaatje.

@ rots: Vreemd dat "de dealer' je die los probeerde te verkopen. Bij ons zaten deze imbusjes gewoon in de verpakking bij de dakdragers.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 10 mar, 2010 18:44

Pff die heb je toch zo open... imbus met gaatje koop je bij elke bouwmarkt bitjs van voor een paar euro.

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » wo 10 mar, 2010 20:04

Des te vreemder dat je die apart bij je dakdragers zou moeten aanschaffen.

Maar het "even bij de bouwmarkt gaan halen" is voor de gelegenheidsdief wel net een stapje te veel. En dus zal deze zich er niet aan wagen. Moet je trouwens eens proberen, een volle dakkoffer met twee eraan bevestigde dakdragers van je auto te tillen. Dat doe je dus never nooit alleen.

rots
Geregistreerd lid

Bericht door rots » do 11 mar, 2010 10:36

N207 schreef:het "even bij de bouwmarkt gaan halen" is voor de gelegenheidsdief wel net een stapje te veel.
Daar ga ik dan ook van uit.

Security Torx (en alle andere 'tamperproof' koppen) zijn nog net niet gangbaar genoeg dat de meeste mensen hem thuis hebben liggen, en met een bolle kop werkt een tang ook niet.

De kunst is per slot van rekening om een potentiele dief te overhalen een ander z'n rek te jatten :)

Plaats reactie