Fabrieksschuifdak 99

1967-1984
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Fabrieksschuifdak 99

Bericht door Sapphire » di 09 mar, 2010 2:28

Ter oriëntatie: hoe zit het met de uitrusting van 99 sedans met een fabrieksdakje? Ik weet dat de 99 van Stef van Dongen er eentje heeft, maar dakplaat is er wel later opgelast dus wellicht van een 900?

Ik ben een enorme fan van deze optie en mis het enorm op mijn 99, zeker nu het weer mooier weer aan het worden is. Maar een Vermeulen/Hollandia dak er in zagen vind ik een stuk minder elegant dan zo'n mooi fabrieksdakje met opstaande rand.

Kan ik de dakplaat en hemel van een 90 met schuifdak ook gebruiken? Of moet ik dan veel aanpassen aan de achterzijde?

Wat ook een optie is natuurlijk, is om een stuk uit een 900 dak te zagen en in mijn dak te lassen. Ben echter bang dat je dit altijd zal blijven zien (contouren). En het moet zo mooi mogelijk natuurlijk.

Ook zit je met de hemel, hoe is dit op te lossen? Bij een Vermeulen/Hollandia dakje heb je dit probleem niet omdat het vaak naar buiten openklapt. Het liefst heb ik een origineel hemeltje indien mogelijk, dus geen spanhemel.

Zijn er al forummers die hun 99 sedan van een origineel schuifdak hebben voorzien? Ik wil het gaan doen op de manier die timo hier beschreven heeft. Dus dakplaat afslijpen en overzetten van een andere auto.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 09 mar, 2010 11:53

Ik heb onlangs eens gemeten... volgens mij past de dakplaat van een 99 zo op een 900 classic, en vice versa.

Is nogal een werkje... alle puntlasjes bij de dakgoot doorboren... bij de donor net zo. Oef.

Kun je eigenlijk alleen doen als het onderdeel is van een hele grondige restauratie.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 09 mar, 2010 13:22

Stomme is.. heb net een sloper weggedaan met schuifdak en goede cassette :P

bak
Geregistreerd lid

Bericht door bak » di 09 mar, 2010 13:57

Heb eventueel tzt een compleet groen dak met fabrieksschuifdak in de aanbieding. (supernette gespannen hemel zit er ook bij)

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » di 09 mar, 2010 13:59

In helmond staat ook een 99 op de sloop met origineel schuifdak..

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 09 mar, 2010 23:33

Ik begrijp je verlangen helemaal.

Vooral zo'n fabrieksschuifdak, dat is grooooooot.

En erg mooi met zo'n opstaand randje aan de voorkant in de dakplaat zelf.

Succes met de queeste en de uitvoering.

Oja laatst was een forummer bij me die een grilletje voor zijn Pine Green 99 kocht (bekende kleur?! Maar dan wel een vierdeurs).

En die had ook een schuifdak. Geen rare aftermarket klap- of andere dakjes, maar een mooi pinegreen stalen dak dat onder de dakplaat schuift én waarbij een mini pinegreen winddeflectortje "vanzelf" omhoog kwam bij het openen. :surprise:

Heb er met bewondering naar staan kijken.

Evenals naar het stalen schuifdak in de 99 van RobertJansen. Is ook ná aflevering ingebouwd, maar dan toch wel heel erg netjes (en met een netjes opnieuw beklede hemelschaal).

Weet je zeker dat er geen bedrijven meer zijn die dit kunnen in jouw bestaande dak?

(kost waarschijnlijk een klein vermogen en jou kennende ga je voor de best option zijnde een dakplaat met fabrieksschuifdak, maar toch, ik vroeg het me af).

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 10 mar, 2010 1:43

Er zijn wel bedrijven die dit kunnen ja... in Haarlem zit een Webasto dealer die ook inbouwen doet. Maar zoals gesteld vind ik dit minder elegant. Probeer dus eerst of het dak overzetten een succes gaat worden, zie ik er geen heil in dan wordt het een elektrisch glazen Webasto schuif/kantel dakje (wel zelf inbouwen dan). Een schuifdak komt er in elk geval in.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » wo 10 mar, 2010 9:56

esalet schreef: Geen rare aftermarket klap- of andere dakjes, maar een mooi pinegreen stalen dak dat onder de dakplaat schuift én waarbij een mini pinegreen winddeflectortje "vanzelf" omhoog kwam bij het openen. :surprise:
Lijkt op het kenmerk van een (Vermeulen)Hollandia dak. Schuifdaken werden indertijd in staal i.p.v. in glas uitgevoerd.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 10 mar, 2010 11:57

Ik had in een vorige auto een stalen Webasto met winddeflector. Fantastisch dakje was dat.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » wo 10 mar, 2010 13:35

op mijn 99 my 75 zit ook een schuifdakje.

Is nu wel gedemonteerd maar als ik je kan verder helpen met het opnemen van afmetingen, foto's... laat je maar iets horen!

Gert-Jan

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 12 mar, 2010 0:52

Heb nu van 2 mensen foto's ontvangen van dakjes. Helaas beide niet origineel maar een stalen webasto/hollandi/vermeulen dak met ingebouwde winddeflector. Ben enkel op zoek naar fabrieksdakje met dus een opstaand randje in het dak gefelst, zoals bij de 900 classic.

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » vr 12 mar, 2010 17:30

Die van Gert-Jan44 zal wel orgineel zijn gok ik. Volgens mij hebben alle 99-ers die in Belgie zijn geassembleerd een schuifdak (die ik had in elk geval wel). Ik denk dit omdat in Amerika weleens specifiek naar een belgische 99 (chasis 99xx70xxx) wordt gezocht vanwege het schuifdak.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » vr 12 mar, 2010 18:44

correct, mijn is origineel.

Als ik morgen op tijd gedaan heb met werken zal ik er wat foto's van nemen, misschien ben je er wat mee.

Gert-Jan

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Fabrieksschuifdak 99

Bericht door Sapphire » ma 22 mar, 2010 23:22

Dat alle belgisch geassembleerde 99's een schuifdak hebben gekregen (wat net zo goed een metalen webasto dak kan zijn) betekent dit nog niet dat dit ook het originele saab schuifdak is... jullie logica zie ik niet helemaal.

Desalniettemin zie ik graag foto's van jouw schuifdak, gert jan.

Thom
Donateur
Donateur

Re: Fabrieksschuifdak 99

Bericht door Thom » wo 24 mar, 2010 20:07

ik meen eens gehoord te hebben dat een fabrieksschuifdak vanaf modeljaar 1976 leverbaar was

Plaats reactie