Betrouwbaarheid 1.9 TID blok (120 pk)

2002-2012
koning020
Geregistreerd lid

Bericht door koning020 » zo 28 feb, 2010 11:28

benny1 schreef:Een defecte turbo zou je toch direct moeten voelen lijkt mij.
Die 120pk rijdt vlotjes maar hij mist toch ietsje power vind ik persoonlijk.
dan weet ik wel waar jij thans op wacht ;-)

benny1
Geregistreerd lid

Bericht door benny1 » zo 28 feb, 2010 11:31

Inderdaad. :lol:

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » zo 28 feb, 2010 11:43

Wat betreft de reset-test die Benny1 gaat doen. Kan uit ervaring spreken dat gemiddeld verbruik direct na de reset enorm varieert wat ook logisch is. De auto die koning020 en ik gisteren testten was overduidelijk niet gereset. Gemiddelde bleef keurig op 9,8 hangen.

benny1
Geregistreerd lid

Bericht door benny1 » zo 28 feb, 2010 11:49

DaanS schreef:Wat betreft de reset-test die Benny1 gaat doen. Kan uit ervaring spreken dat gemiddeld verbruik direct na de reset enorm varieert wat ook logisch is. De auto die koning020 en ik gisteren testten was overduidelijk niet gereset. Gemiddelde bleef keurig op 9,8 hangen.
Je zou die teller eens terug op nul moeten zetten en dan een rondje rijden van +- 10km dan zou je toch al wat meer moeten weten.

koning020
Geregistreerd lid

Bericht door koning020 » zo 28 feb, 2010 11:49

DaanS schreef:Wat betreft de reset-test die Benny1 gaat doen. Kan uit ervaring spreken dat gemiddeld verbruik direct na de reset enorm varieert wat ook logisch is. De auto die koning020 en ik gisteren testten was overduidelijk niet gereset. Gemiddelde bleef keurig op 9,8 hangen.
yup, en dan niet te vergeten dat die auto dagelijks min. 400 snelwegkms zou moeten rijden.

is dat constant plankgas? is dat dan constant fileverkeer?

koning020
Geregistreerd lid

Bericht door koning020 » zo 28 feb, 2010 11:54

benny1 schreef:
Je zou die teller eens terug op nul moeten zetten en dan een rondje rijden van +- 10km dan zou je toch al wat meer moeten weten.
dat zou de test moeten zijn geweest. maar ja, op andere punten, m.n. vering en demping, heb ik zelf die auto al afgeschreven helaas (vraagprijs 8.5k, met 220k km op de teller). een leerzame ervaring in ieder geval.

ander leerpuntje: verkoper was geen saab-liefhebber. reed zelf een (mooie en dikke) amerikaan (en een fraaie S3(!)), dus qua saabzorgplicht een onvoldoende, wat zich uitte in bovengemiddelde gebruikssporen ;-)

Ronin9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Ronin9-3 » zo 28 feb, 2010 13:09

Dat verbruik is echt absurd hoog.

Ter indicatie, mijn 150 pk doet bij 'maximaal rijden' in NL verkeer, dus veel optrekken en +- 150/160 aanhouden max 7l/100km. Ga je in Duitsland langere tijd 160+ rijden is het blokje helemaal blij, ik had laatst over 1100km een gem. verbruik van 6,4l/100km en dat was met grote stukken 160+ en vol optrekken na baustellen om het VAG spul te pesten.

benny1
Geregistreerd lid

Bericht door benny1 » zo 28 feb, 2010 17:43

Ook niet te vergeten airco aan of uit.
Ga ik morgen eens meten wat dat scheelt.

Ronin9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Ronin9-3 » zo 28 feb, 2010 18:17

benny1 schreef:Ook niet te vergeten airco aan of uit.
Ga ik morgen eens meten wat dat scheelt.
Volgens mij is het verschil nihil. Ik merk er in elk geval niks van. Hebben de 9-3's niet een variabele compressor die een stuk zuiniger is dan conventionele types?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » zo 28 feb, 2010 19:32

Het verschil met de airco is nihil.

De lekkerste plek om te zitten met de 1.9 is 1.500 tot 2.500rpm. Doortrekken kan gerust, dit blok heeft in hogere toeren een iets langere adem dan andere diesels.

benny1
Geregistreerd lid

Bericht door benny1 » ma 01 mar, 2010 15:47

Verbruik met en zonder airco zat vandaag op 6l.
Maar ik veronderstel dat wanneer de verwarming op automatisch staat de airco nu ook afstaat in deze koude perioden of staat deze altijd aan ?

Thorgal
Geregistreerd lid

Bericht door Thorgal » ma 01 mar, 2010 20:01

benny1 schreef:Verbruik met en zonder airco zat vandaag op 6l.
Maar ik veronderstel dat wanneer de verwarming op automatisch staat de airco nu ook afstaat in deze koude perioden of staat deze altijd aan ?
Staat volgens mij altijd aan, haalt vocht uit lucht. Zet deze maar eens continu af en 10 minuten later zijn al je ramen aangedampt.

Riny
Geregistreerd lid

Bericht door Riny » di 02 mar, 2010 12:15

meest verbazingwekkend was het (gemiddeld) verbruikscijfer: 9,8l/100km (!!!).

Als hij voorzien is van standkachel en daar ga ik wel van uit, dan schiet het verbruik bij gebruik ook de hoogte in. Deze draait n.l ook op diesel heb ik begrepen.
Het is een voorziening die ik de afgelopen (lees huidige) winter bijna dagelijks heb gebruikt en het viel me op dat het verbruik omhoog schoot.
Alhoewel 9,8l/100 km dan nog fors is.

Riny.

koning020
Geregistreerd lid

Bericht door koning020 » di 02 mar, 2010 12:28

kijk, dat werpt nieuw licht op de zaak.

is saab trouwens het enige merk voorzien van dergelijke apparatuur? in noorwegen heb ik in ieder geval gezien dat men externe kacheltjes inbouwt (in niet-saabs dus), maar dan op stroom... (enig die verlengkabels op straat).

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » di 02 mar, 2010 12:57

Ik heb ook een standkachel en gebruik die bij vorstnachten dagelijks. Van een toegenomen verbruik heb ik niets gemerkt. Het gemiddelde verbruik op de SID blijft min of meer gelijk en je mag verwachten dat het verbruik van de standkachel wordt gecompenseerd door het voordeel van een warme start. zo geeft Saab het aan en zo ervaar ik het ook. Het gemiddelde verbruik wordt in mijn beleving vooral bepaald door mijn rijgedrag. Bij een zijdezacht voetje kan het zakken naar 5.8/100km en stijgen tot ca 6.4 bij 'ruig' rijden.

In Scandinavie (en ook daarbuiten natuurlijk) hebben ze diverse soorten standkachels, blokverwarmers en veel daarvan zijn elektrisch vanuit een externe stroombron. Deze zijn ook wel voor de 9-3 te krijgen, compleet met timer e.d. Ze zijn er voor veel merken auto's, niet alleen voor Saab.

Plaats reactie