ruitensproeierpomp of zekering stuk?
- Franks
- Geregistreerd lid
- Berichten: 175
- Lid geworden op: di 10 jun, 2008 21:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
ruitensproeierpomp of zekering stuk?
Ik heb sinds kort een 900 cabrio (my 89) waarvan de ruitenwisser sproeier niet werkt. Bij het aantrekken van hendeltje aan het stuur hoor je niets en gebeurt er niets. Ook de koplamp wissers doen niets. Ik vermoed dat ik de pomp moet vervangen. Ik zal daar een posting voor maken op het vraag onderdeel. Over 1 ding twijfel ik. Kan het zijn dat er een zekering kapot is? Zo ja, welke zekering is dit normaal gesproken?
Saab 9-3 SE Business Edition 2002 ( verkocht )
Saab 900 Cabriolet T16 FPT Zwart 1989
Saab 900 Cabriolet T16 FPT Zwart 1989
- JanWessel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 9263
- Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
- Regio: NL - Provincie Groningen
- Contacteer:
Als de koplampwissers ook niks doen, zou ik ineerste instantie de zekering en in tweede instantie het relais verdenken. Relais zit achter het knie-schot, onder je stuur.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
- Rhinobirds
- Geregistreerd lid
- Berichten: 989
- Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 19:41
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
ik heb precies het zelfde probleem bij de auto van mijn broertje. Hendeltje even gewisseld maar dat was het niet, relais gewisseld maar ook dat gaf geen verandering. Bij het naar je toe halen van de hendel gaan wel de wissers een paar keer heen en weer maar de koplampwissers en de pomp blijven stil. De volgende stap is om met de multimeter aan de slag te gaan maar daar kwam het vanavond niet meer van. Zekering (nr 8 zo uit mijn hoofd) is ook heel.
1996 SAAB 9000CSE LPG
1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)
1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)
- Rhinobirds
- Geregistreerd lid
- Berichten: 989
- Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 19:41
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Vervangend relais bij iemand anders uit een auto halen. Of, even kijken welke pinnetjes het relais doorverbind en dat met een stukje draad doen, dan moeten de wissers en pomp ook van op en neer gaan.
Als de pomp en de wisser van de koplampen beide het niet doen, dan zou het wel heel toevallig zijn als ze alledrie tegelijk stuk zijn. Ze worden alle drie gezamelijk aangestuurd en dan vermoed ik eerder iets in de aansturing (slecht contact ergens) of zoals JanWessel noemde de zekering.
Als de pomp en de wisser van de koplampen beide het niet doen, dan zou het wel heel toevallig zijn als ze alledrie tegelijk stuk zijn. Ze worden alle drie gezamelijk aangestuurd en dan vermoed ik eerder iets in de aansturing (slecht contact ergens) of zoals JanWessel noemde de zekering.
1996 SAAB 9000CSE LPG
1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)
1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)
- Wouter
- Donateur (2x)
- Berichten: 8431
- Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Zo toevallig is dat niet hoor. Het zijn kwetsbare motortjes die het vaker niet dan wel doen. Ook zie je vaak dat de stekkertjes van de koplampwissers zijn losgetrokken om zo te voorkomen dat ze halverwege het koplampglas stil blijven staan.Rhinobirds schreef:Als de pomp en de wisser van de koplampen beide het niet doen, dan zou het wel heel toevallig zijn als ze alledrie tegelijk stuk zijn.
- Rhinobirds
- Geregistreerd lid
- Berichten: 989
- Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 19:41
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Een voor een testen dan. De motortjes voor de koplampen worden met drie draden aangestuurd, een plus (rood?), een min (zwart?) en eentje voor aan/uit (geel?). Volgens mij is die gele draad ook gelijk de aansturing van de pomp?
1996 SAAB 9000CSE LPG
1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)
1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd)
1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
1986 SAAB 900 T8 (projectje)
- Wouter
- Donateur (2x)
- Berichten: 8431
- Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
@Franks: Ja, zie ook: viewtopic.php?t=73154
Koplampwissermotoren zijn er al af. Ruitensproeierreservoir heb ik ook al gebruikt (gewisseld). Ik heb nog wel een goed exemplaar hier in Rotterdam liggen. Relais idem.
Koplampwissermotoren zijn er al af. Ruitensproeierreservoir heb ik ook al gebruikt (gewisseld). Ik heb nog wel een goed exemplaar hier in Rotterdam liggen. Relais idem.
- JanWessel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 9263
- Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
- Regio: NL - Provincie Groningen
- Contacteer:
Ik zit net te denken: Motortje en koplampwissers krijgen hun aarde op dezelfde plek, volgens mij. Op de radiator-balk linksvoor. Misschien is daar door de pekel afgelopen maanden corrosie ontstaan.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
- brinky
- Donateur
- Berichten: 19970
- Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Radiator balk rechtsvoor bedoel je toch... Waxle?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
- JanWessel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 9263
- Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
- Regio: NL - Provincie Groningen
- Contacteer:
Hangt er vanaf hoe je dr voor staat... maar idd, vanuit de auto gezien rechtsvoor ja;)
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
- elektrovolt
- Geregistreerd lid
- Berichten: 71
- Lid geworden op: di 06 okt, 2009 0:50
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- JanWessel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 9263
- Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
- Regio: NL - Provincie Groningen
- Contacteer:
Middenconsole losmaken (boutje achter asbak en twee schroeven onder het geribbelde stukkie plastic voor de pook), plastic kapje achter onderaan je stuur los, boutjes aan beide kanten achter de spatbordschermen los (dus motorkap moet even open), en de speciale bout in het midden van het kniestuk losdraaien. Dan kun je 'm voorzichtig naar benee laten zakken. Let wel even op de asbakverlichting, die moet je even loskoppelen.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier