Opel dealer gaat SAAB onderhoud doen

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
kamphajm
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 18 feb, 2008 0:45
Regio: NL - Provincie Limburg

Opel dealer gaat SAAB onderhoud doen

Bericht door kamphajm » wo 10 feb, 2010 2:00

GM Opel-dealer Hekkert (Limburg) heeft personeel en inventaris overgenomen van Saab Kompier en start in het filiaal Beek met onderhoud van Saab...
Het kan verkeren...

Gebruikersavatar
BMWillem
Geregistreerd lid
Berichten: 802
Lid geworden op: wo 17 jan, 2007 20:50
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door BMWillem » wo 10 feb, 2010 10:50

Jij bent snel op de hoogte... :wink:
SAAB 900 Cabriolet T16 Sweedspeed 1989 | SAAB 9-5 2.3T Aero Estate 2000 | SAAB 9-3 Coupé 2.0i S 1999
BMW R1100(R)S 1993 | BMW R1200GS 2004 Unit Garage Dakar

GONE > 9-3 Sport Estate 2.0t Norden Exclusive Hirsch 2011 | 9-3 Sport Estate 1.8i Business 2007 | 9-3 2.0t S Luxury 2001

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid
Berichten: 9630
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door carlsson » wo 10 feb, 2010 11:06

Saab-dealer Boy Heynen doet weer Opel onderhoud, komt eindelijk de aap uit de mouw, een moderne Saab is een Opel. Alleen de onderdelen en de service zijn gewoon veel duurder, daar trapte bijna niemand meer in.
Boy Heynen doet er ook nog de KIA bij, best handig want die hebben veel meer kleine auto's in portefeuille, w.o. de Venga en ook nog een betaalbare SUV. Die Sorento begint ook volwassen te worden, en allemaal 7 jaar garantie, dat is wel wat anders dan een schammele 2 jaar.
Tja, die Hekkert, die heeft aardig wat omzet gedraaid met de Insignia en nu nog de nieuwe Astra, met een Saabdealerschap was de laatste jaren helaas geen cent meer te verdienen :oops:
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis

Gebruikersavatar
Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 2309
Lid geworden op: do 24 dec, 2009 0:33
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Barboer » wo 10 feb, 2010 11:36

carlsson schreef:Saab-dealer Boy Heynen doet weer Opel onderhoud, komt eindelijk de aap uit de mouw, een moderne Saab is een Opel. Alleen de onderdelen en de service zijn gewoon veel duurder, daar trapte bijna niemand meer in.
Boy Heynen doet er ook nog de KIA bij, best handig want die hebben veel meer kleine auto's in portefeuille, w.o. de Venga en ook nog een betaalbare SUV. Die Sorento begint ook volwassen te worden, en allemaal 7 jaar garantie, dat is wel wat anders dan een schammele 2 jaar.
Tja, die Hekkert, die heeft aardig wat omzet gedraaid met de Insignia en nu nog de nieuwe Astra, met een Saabdealerschap was de laatste jaren helaas geen cent meer te verdienen :oops:
Ik vind objectief kritisch zijn goed, maar ik bespeur in jouw postings een soort continue negatieve teneur. Waarom is dat? Het verbaast me dat niet veel meer Opel dealers Saab er in de GM periode bij zijn gaan doen en vice versa (zie de VW/Audi dealers). En als je hetzelfde onderdeel veel goedkoper kunt leveren met een opel stickertje er op hoor je mij niet klagen ;-)

Hier in Zwolle is gek genoeg Leerentveld Saab er bij gaan doen nadat Saab dealer Janse ten onder ging, Leerentveld is van origine Mazdadealer, heeft Kia als low-end brand er bij genomen, en nu dus Saab. Miks mis mee, multimerkdealers hebben de toekomst, belangrijker is dat er voldoende plaatsen zijn waar je je Saab kunt kopen en onderhouden.
Born from jets / Safety Fast
----------------------------
900c Sedan '81 'Mr. Blue'
900 Gli Coupé '84 'Moneypit'
9000i HB '89 'Mr. Ambassador'
9-3i '98 'Dutte'
9-3t S Luxury '00 'Grieze'
9-5 Aero Estate '02 "Kuifje"

9-5 2.0t Estate '05 "Toto"
MG-TF 135,'03

Gebruikersavatar
Frigo
Geregistreerd lid
Berichten: 101
Lid geworden op: di 26 jan, 2010 23:13
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Frigo » wo 10 feb, 2010 12:20

Ik word persoonlijk ook een beetje moe van het 'Opel-bashen' m.b.t. nieuwere SAAB's :roll: Ook al staat een 9-3 op een Vectra-bodemplaat, hierdoor is het nog geen Opel (maar dat hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen).

In de oude SAAB's zaten toch Ford-motoren, is het hierdoor dan ook een Ford? Als GM of een ander concern indertijd SAAB niet had overgenomen, was ons merk denk ik al lang ter ziele geweest.

Er is bijna geen automerk dat geen componenten van derden betrekt; in een Rolls Royce Ghost zit b.v. een motor uit de BMW 7-serie, brandstofinjectie van Bosch, accu's etc. en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Saab 9-3 2.0t SE Cabrio Monte Carlo Yellow '99
Saab 9-5 2.3T SE-Estate '01 (sold)
Saab 9-3 2.0T Aero '02 (gone)

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid
Berichten: 9630
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door carlsson » wo 10 feb, 2010 13:09

@Barboer,
Dat klopt wel, autofabrikanten/importeurs zijn soms gewoon ordinaire oplichters en de dealers hun handlangers. Dat blijkt al uit die speciale computerprogramma's waardoor de service merk gebonden is. Daarnaast mogen ook veel onderdelen lang niet vrij geleverd worden, dus moet je naar de dealer.
De consumenten zijn dat gewoon zat en ze zijn ook koopmoe en nu gaan de dealers opeens bijsturen. Maar dat zie je op meer gebieden, vroeger werd je bij een notaris ook het vel over de oren getrokken en nu ga je gewoon notarissen/makelaar/banken/verzekeringsboeren tegen elkaar uitspelen. Maar zo zijn er vele voorbeelden te vinden. Het blijft er natuurlijk om gaan om jou beurs leeg te zuigen, niemand komt je iets brengen :oops:
Een goede service is best wat waard, maar het vertrouwen dat is gewoon misbruikt en beschaamd door veel dealers :cry:
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis

B235R
Lid van verdienste
Berichten: 3396
Lid geworden op: zo 06 jul, 2003 19:22
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door B235R » wo 10 feb, 2010 13:55

Barboer schreef: En als je hetzelfde onderdeel veel goedkoper kunt leveren met een opel stickertje er op hoor je mij niet klagen ;-)
die vlieger gaat in 95% van de gevallen niet op, soms is hetzelfde onderdeel in het opel doosje zelf duurder. er is behoorlijk gewerkt aan die prijsharmonisatie opel vs saab, maar ook tussen de verschillende landen NL vs DE of BE.
Hier in Zwolle is gek genoeg Leerentveld Saab er bij gaan doen nadat Saab dealer Janse ten onder ging, Leerentveld is van origine Mazdadealer, heeft Kia als low-end brand er bij genomen, en nu dus Saab. Miks mis mee, multimerkdealers hebben de toekomst, belangrijker is dat er voldoende plaatsen zijn waar je je Saab kunt kopen en onderhouden.
voor saab gaat dat niet op, van alle dealers in NL zijn er misschien 4 bedrijven die je echt kunt aanmerken als multimerkdealer. de meuk die onder kroymans dealer was is failliet gegaan of hebben geen contract gekregen om te verkopen of repareren.

Gebruikersavatar
WimZ
Geregistreerd lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 12:13
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door WimZ » wo 10 feb, 2010 14:11

Zoveel is er niet eens gelijk, in ieder geval niet bij de 4-cilinders. Ik kom niet erg veel verder dan wat remwerk en een enkel verwarmingsklepje.
9-5 Aero estate '06 => eigen import uit Zweden
900 T8 5-d ‘83 Heuschmidt => Franse barnfind, geheel gerestaureerd
900 T16 Aero cabrio '90 => spijt dat ik die niet meer heb
9-5 2.3t SE '97 Speedparts stage 1 => gesloopt met 500k+ km
900 T16 cabrio '89 => gone
900i sedan '85 => gone

Gebruikersavatar
marq101
Geregistreerd lid
Berichten: 7386
Lid geworden op: za 19 jun, 2004 23:44
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door marq101 » wo 10 feb, 2010 15:19

carlsson schreef:Saab-dealer Boy Heynen doet weer Opel onderhoud, komt eindelijk de aap uit de mouw, een moderne Saab is een Opel. Alleen de onderdelen en de service zijn gewoon veel duurder, daar trapte bijna niemand meer in.

Boy Heynen doet er ook nog de KIA bij
Jou logica volgende dat als een dealer twee merken doet, deze twee merken dan maar gelijk hetzelfde zijn moet ik dus concluderen dat Saab=Opel=Kia...... :?

Gebruikersavatar
Roger
Geregistreerd lid
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 06 okt, 2007 18:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

dealer

Bericht door Roger » wo 10 feb, 2010 15:50

Dat er aan het Saabdealerschap, niets meer te verdienen zou zijn valt wel mee. Kompier is genekt/meegesleept door het faillisement van de importeur en de gevolgen daarvan voor het pand.
Er schijnt wel geworven te worden voor een nieuwe dealer in de regio.

Gebruikersavatar
Frisk
Donateur
Donateur
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 06 aug, 2007 19:23
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door Frisk » wo 10 feb, 2010 18:59

Het valt mij op dat saab dealers die in glazen paleizen aan een snelweg zaten bijna allemaal failliet zijn. In een groot aantal van die gevallen waren dat ASM en Kroymansgarages. Familiebedriijven overleven vaak omdat zij in de meeste gevallen een kleinere en goedkopere garage op een goedkopere locatie hebben en een trouwe klantenkring hebben. In het noorden zijn dat bv Wassenaar Leeuwarden en Joel Groningen. Hun garages zijn niet erg groot, maar hun klantenkring is wel behoorlijk (merken)trouw.

Opelbashing is volgens mij gewoon een kwestie van opgekropte frustratie bij de saabliefhebbers. Zonder Opel was Saab alllang van het toneel verdwenen. Laat onverlet dat GM de boel in de laatste jaren financieel heeft verkwanseld.
Fryske fiersichten yn 'e Saab en it libben is bjusterbaarlik moai en ryk.Hjoeddeiske auto is de SAAB 9-3 2.0i frost grey 1999. Ex-auto's. Saab 96 1977- 1978. Saab 99-1981. Saab 90-1985. Saab 900-1985 en 1989. Saab 9000 1988-1992-1994

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door tanisha » wo 10 feb, 2010 20:08

de eerlijkheid gebied mij als ex opel rijder te zeggen dat de techniek in alle gm saabs best wel vertrouwt over komt heel veel delen zijn zelfs uitwisselbaar.

en wat er wel anders is is van zeer goede kwaliteit en echt verbetert ten opzichte van opel
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
RogerWilco
Geregistreerd lid
Berichten: 43
Lid geworden op: di 12 jan, 2010 19:44
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door RogerWilco » za 13 feb, 2010 11:59

Frisk schreef:Het valt mij op dat saab dealers die in glazen paleizen aan een snelweg zaten bijna allemaal failliet zijn. In een groot aantal van die gevallen waren dat ASM en Kroymansgarages. Familiebedriijven overleven vaak omdat zij in de meeste gevallen een kleinere en goedkopere garage op een goedkopere locatie hebben en een trouwe klantenkring hebben. In het noorden zijn dat bv Wassenaar Leeuwarden en Joel Groningen. Hun garages zijn niet erg groot, maar hun klantenkring is wel behoorlijk (merken)trouw
ASM en Krooymans hebben veel stuk gemaakt, niet in de laatste plaats zichzelf.
De manier waarop met Joel omgesprongen is en er zo nodig een (in 3 jaar weer falliete) locatie aan de A28 moest komen vond ik niet normaal gewoon. Gelukkig is Joel nu gewoon weer de dealer in Groningen.
SAAB 9-3 SE 2.0lpt 2001
Voorheen 900 2.1i 1991

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Sapphire » za 13 feb, 2010 14:33

carlsson schreef: allemaal 7 jaar garantie, dat is wel wat anders dan een schammele 2 jaar.
You get what you pay for. Die garantie zit gewoon bij de prijs in :)

Gebruikersavatar
marq101
Geregistreerd lid
Berichten: 7386
Lid geworden op: za 19 jun, 2004 23:44
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door marq101 » za 13 feb, 2010 16:00

En ondanks dat zijn ze toch goedkoper :wink:

Plaats reactie