Brandstofverbruik hoger door stroomverbruik

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Manic
Lid van verdienste

Re: Brandstofverbruik hoger door stroomverbruik

Bericht door Manic » wo 24 mar, 2004 21:04

dirk schreef:
Maarten schreef:Een airco verbruikt inderdaad nogal wat vermogen, dus ook brandstof. Toen de airco in mijn auto alweer defect bleek, heb ik dit niet laten repareren. Ook is er een zogenaamde shortbelt gemonteerd, zodat de poelie van de aircopomp niet meer aangedreven wordt. Het scheelt weer iets in brandstof, maar het gaat me voornamelijk om de (minimale :roll: ) vermogenswinst.

Alle beetjes helpen :wink: .
gooi gewoon 't dakje open :D

maarten schreef:Als ik het te warm krijg zet ik het schuif-/kanteldak open.
Hierdoor wordt de stroomlijn echter dusdanig verslechterd dat de vermogenswinst meer dan tenietgedaan wordt , maar in de winter ben ik sneller .

I rest my case..... :lol:

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » vr 25 nov, 2005 14:58

Ja, hebben jullie die vergelijking gezien op Myth Busters tussen een Ford Explorer met de ramen allemaal open en de Ford Explorer met de airco aan. Evenveel benzine erin, zelfde bandenspanning e.d.

De Explorer met alle ramen open reed veel langer door. Niet een paar rondjes, maar een stuk of 20. Terwijl Ford had opgegeven dat dat niet zo is. Fabrikanten houden mensen voor de gek.

Irritant is dat veel/de meeste airco's automatisch aan gaan als je start.

Leonardo da Vinci

Bericht door Leonardo da Vinci » vr 25 nov, 2005 18:28

Krijg echter de indruk meesten niet weten hoe het is, om in ander klimaat airco ook echt nodig te hebben. In plaats van heated seats bestemd voor Scandinavia is het dan meer wenselijk iets voor je zwetende reet te doen.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 25 nov, 2005 23:00

Leonardo da Vinci schreef:Krijg echter de indruk meesten niet weten hoe het is, om in ander klimaat airco ook echt nodig te hebben. In plaats van heated seats bestemd voor Scandinavia is het dan meer wenselijk iets voor je zwetende reet te doen.
Wellicht in sommige klimaatzones. Maar mensen konden zich voor een jaar of tien geleden ook redden zonder airco in de auto.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 26 nov, 2005 0:22

Leonardo da Vinci schreef:Krijg echter de indruk meesten niet weten hoe het is, om in ander klimaat airco ook echt nodig te hebben. In plaats van heated seats bestemd voor Scandinavia is het dan meer wenselijk iets voor je zwetende reet te doen.
wat zwets je nou man.
wij hebben in californie de airco vrijwel nooit aangehad bijvoorbeeld.
ook in de filippijnen ging ie alleen even aan als het echt nodig was.

30 jaar geleden en ook in de tijd van je naamgenoot was italie al behoorlijk warm in het seizoen.. of men het wilde of niet, men kon er mee leven, men leerde ermee leven want men moest wel.

het is dus niet "echt nodig te hebben" maar eerder, niet zonder willen.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 26 nov, 2005 8:31

ralph12 schreef:Ja, hebben jullie die vergelijking gezien op Myth Busters tussen een Ford Explorer met de ramen allemaal open en de Ford Explorer met de airco aan. Evenveel benzine erin, zelfde bandenspanning e.d.

De Explorer met alle ramen open reed veel langer door. Niet een paar rondjes, maar een stuk of 20. Terwijl Ford had opgegeven dat dat niet zo is. Fabrikanten houden mensen voor de gek.

Irritant is dat veel/de meeste airco's automatisch aan gaan als je start.
Ja die aflevering heb ik gezien.

Airco's kun je ook programmeren dat ze in een andere stand aangaan als auto. Althans bij ACC.
Bij manuele AC kun je gewoon de knop airco uitschakelen.

Een ander groot voordeel van airco behalve de temperatuurregeling is:
Dat de lucht droger wordt.Met alle sneeuw van gister krijg je heel veel vocht in de auto sneeuw aan je schoenen sneeuw op je jas enz enz. Alle ramen beslaan gelijk. Echter met airco ben je daar veel sneller weer vanaf.

robertw

Bericht door robertw » za 26 nov, 2005 9:55

Dat de lucht droger wordt.Met alle sneeuw van gister krijg je heel veel vocht in de auto sneeuw aan je schoenen sneeuw op je jas enz enz. Alle ramen beslaan gelijk. Echter met airco ben je daar veel sneller weer vanaf.
Desmond,

ik ben de laatste die twijfelt aan je kennis, maar weet je dit zeker? Ik heb altijd geleerd (of niet goed geluisterd) dat je ACC/MAC automatissch uitschakelt als de temparatuur onder 0 (nul) zakt ivm bevriezen van de condensor en/of pomp.

/rw

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 26 nov, 2005 10:19

het is zeker zo dat een pluspunt van AC het ontwasemen in dit jaargetijde is. voor de rest ervaar ik persoonlijk de drogere lucht als vervelend. het droogt mij letterlijk uit. :wink:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 26 nov, 2005 10:58

Robert klopt bijna is per merk verschillend. Sommege merken hebben via een foefje -5 sommige hebben + 5 en andere temperaturen.

Feit is voor mij dat mijn display +1 aangaf en dat mijn acc nog wel werkte.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 26 nov, 2005 22:11

Injectie schreef:Robert klopt bijna is per merk verschillend. Sommege merken hebben via een foefje -5 sommige hebben + 5 en andere temperaturen.

Feit is voor mij dat mijn display +1 aangaf en dat mijn acc nog wel werkte.
Volgens Saab (zeg maar henk of jan voor de ingewijden), koelt mijn airco pas vanaf +7 graden. Echter, deze is onder de 7 graden toch gewoon ingeschakeld. De pomp schakelt in, evenals de extra fan. Dan zal deze wel niet heel veel koelen, maar ik merk toch een duidelijk verschil met beslagen ramen, mét airco aan zijn mijn ramen aan de binnenzijde een stuk sneller schoon als met uitgeschakelde airco.
Wel vreemd overigens, ik denk dat ik een van de weinigen ben die 's winters de airco vaker gebruik dan 's zomers.

Gr,

Dennis

Troll fan
Geregistreerd lid

Re: Brandstofverbruik hoger door stroomverbruik

Bericht door Troll fan » za 26 nov, 2005 22:54

Sjaak schreef:Onderstaand stukje komt uit Autoweek en het leek me interessant genoeg om te plaatsen.

Reken voor het voeren van dimlicht op 3% hoger brandstofverbruik. De ingeschakelde achterruitverwarming "kost" u ongeveer de helft daarvan. Stuurbekrachting en vooral een airco zijn beruchte energieslurpers. Bij een Mazda noteerde de ANWB in stadsverkeer een verbruikstoename van maar liefst 14,6% toen de airco werd aangezet! Het zit "m in de aandrijving van de compressor en het veelvuldig draaien van de koelventilateur(s). Over dit nadeel van de airco houden de fabrikanten maar liever hun mond! (DB)
Zo zal elke optie extra brandstof verbruiken (stoelverwarming, verlichting, ABS, Traction control, navigatie computer e.d.) Maar de meeste brandstof gaat toch op aan versnellen en een "onrustige rechter voet" .
Dus door wat rustiger op te trekken, op tijd te schakelen kun je het best compenseren.

Ik heb overigens die extra brandstof er best voor over want al die opties, (en een goede kreukelzone) verkleinen de kans op ongelukken of verwondingen en dat is onbetaalbaar !

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 26 nov, 2005 23:42

want al die opties, (en een goede kreukelzone) verkleinen de kans op ongelukken of verwondingen en dat is onbetaalbaar
kan me niet indenken dat al die hippe navigatieschermen die in de nacht als een Westland-kas het interieur in staan te stralen nu wat aan de veiligheid bijdragen, om maar even iets te noemen.

disclaimer : daarmee zeg ik niet dat alle fratsen onzin zijn oid.

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » za 26 nov, 2005 23:49

jelger schreef:
want al die opties, (en een goede kreukelzone) verkleinen de kans op ongelukken of verwondingen en dat is onbetaalbaar
kan me niet indenken dat al die hippe navigatieschermen die in de nacht als een Westland-kas het interieur in staan te stralen nu wat aan de veiligheid bijdragen, om maar even iets te noemen.

disclaimer : daarmee zeg ik niet dat alle fratsen onzin zijn oid.
Zeker nooit achter zoekende automobilisten gereden,met zo,n michelinkaart op het dashbord die plots op de rem trappen om vervolgens in de achter-uit je nieuwe chromen gril aan diggelen te drukken,en dan nog niets in de gaten hebben door geruzie over links of rechts? :lol: :lol:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 27 nov, 2005 0:25

je moet gewoon de weg weten.
er is er maar 1 de baas over de route...
etc... :P

edwardk
Geregistreerd lid

re: brandstofverbruik hoger door

Bericht door edwardk » vr 09 dec, 2005 20:27

Ik geloof dat dat best meevalt,ik rij s'zomers en s'winters met licht aan. De acc staat altijd bij (nooit uitgeschakeld),ik houdt me redelijk aan de snelheid, trap het gas nog wel eens in wanneer er zo'n zeikert voor me zit om zo vooraan in de file te kunnen rijden . maar over het algemeen houdt ik me aan de snelheid en rijdt 80% van de afgelegde weg met de cruise aan. Toch bereik ik een gemiddelde van 1:10,5/1:11met mijn 9000 2.3 Turbo gemiddeld over het hele jaar.
Het zal dan wel zo zijn dat het zonder licht aan en airco , als dat niet nodig is zuiniger rijden is,maar vind mijn waarden niet verontrusttend.Ben van mening dat een SAAB zeker in combinatie met de cruise toch voordelig loopt. :lol: Dan kost die airco wel extra brandstof wat ik weer bespaar met de cruise,en wat denkje wat je extra gebruikt wanneer je een raam open zet wat ten kostte gaat van je stroomlijn en het verkoelt niet eens.En met die airco blijf je lekker fit en kan je je gedachten bij de weg houden, idem met cruise dan rij je noot te snel.

Plaats reactie