Computer in het stuur?Jogga schreef:Nou jongens heden heb ik de boel laten uitlezen.
Men heeft ontdekt dat de mogelijke oorzaak van mijn contactslot komt .
Nieuwe contactslot en 1 uur arbeid komt totaal op circa € 238 incl btw. Maar als blijkt dat ik de storing nog over hou, zal men in het stuur zelf de computer unit moeten vervangen en dat is chasissnr gebonden heb ik begrepen. Kosten € 700. Ik ga ook verder winkelen , want een andere dealer vraag € 349. Wellicht heeft die zich vergist ik ga dat verder uitzoeken, maar de voorlopige diagnose is nieuw contact slot
Stuurlock mail function, make a safe stop, contact a Saab de
-
Blacky Turbo S
- Geregistreerd lid
-
Hans Hoek
- Geregistreerd lid
steerlock mal funct. , make a safe stop
Gm,
Heb nu ook de code "steerlock mal func. enz " in display staan . Binnen verlichting en achteruit verwarming werken ook niet meer.Kan iemand mij verder helpen omtrent kosten/dealers ed . Kan even niet specifieker zijn omtrent foutmelding omdat ik zeevarend ben en nog aan boord zit, melding doorgekregen van partner, maar heb vorig jaar ook deze code aleens gehad . Toen gereset en 1 jaar weggeweest.
BVD voor de hulp.
Heb nu ook de code "steerlock mal func. enz " in display staan . Binnen verlichting en achteruit verwarming werken ook niet meer.Kan iemand mij verder helpen omtrent kosten/dealers ed . Kan even niet specifieker zijn omtrent foutmelding omdat ik zeevarend ben en nog aan boord zit, melding doorgekregen van partner, maar heb vorig jaar ook deze code aleens gehad . Toen gereset en 1 jaar weggeweest.
BVD voor de hulp.
-
Jogga
- Geregistreerd lid
Hans, eerst zul je de auto eerst moeten laten uitlezen om de fouten te herkennen. De fouten kunnen zitten in jou contactslot of stuur computer en liefst de software laten updaten. Echter in mijn geval was het zo dat na het updaten van de software ik van de foutmelding af was kortom RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR, maar WAAAAAAAAAAAAAAAR ik had zelf een afspraak staan om het te vervangen. Vanwege het uitblijven van de melding heb ik het uitgesteld.
Kosten: nieuw contact slot kost € 95 ex btw en dit is maximaal een uurwerk inpricipe is dit 30 minuten werk maar, je weet de saabdealer over het algemeen oplichter zijn en gewoon een uur rekenen. Uurtarief Saab is nu dacht ik € 88 ex btw.
In ergste geval als het niet de contact slot is, moet je de stuurcomputer unit vervangen, en daar wordt je niet vrolijk van. De kosten bedragen € 800 ex btw, het is chasiss gebonden en mag niet omgeruild worden. Dus moet je wat reparatie doen eerst, uitlezen, software update, contast slot vervangen en het ergste stuurcomputer unit.
Succes
Kosten: nieuw contact slot kost € 95 ex btw en dit is maximaal een uurwerk inpricipe is dit 30 minuten werk maar, je weet de saabdealer over het algemeen oplichter zijn en gewoon een uur rekenen. Uurtarief Saab is nu dacht ik € 88 ex btw.
In ergste geval als het niet de contact slot is, moet je de stuurcomputer unit vervangen, en daar wordt je niet vrolijk van. De kosten bedragen € 800 ex btw, het is chasiss gebonden en mag niet omgeruild worden. Dus moet je wat reparatie doen eerst, uitlezen, software update, contast slot vervangen en het ergste stuurcomputer unit.
Succes
-
Hans Hoek
- Geregistreerd lid
steering lock mal function
Afgelopen week naar dealer geweest , daar is contact slot vervangen en nieuwe software ingelezen . Alles lijkt wer ok , kosten 206,-. Lijkt tov van vorige berichten toch wat meetevallen. Ik kon na telefoontje ook direct terecht bij dealer om even problemen in te lezen voor de eventuele reparatie, dus ben zelf wel tevreden.
-
joris20
- Geregistreerd lid
-
Hans Hoek
- Geregistreerd lid
Het is een SAAB 93 1.8T met een G3 gasinstallatie.
Nu toch een probleem erbij gekregen, want nu blijkt dat de auto alleen op benzine rijdt, ledjes van tankinhoud branden wel maar gas cq benzine ledje branden niet. Nu hoop ik dat er een zekering door is, wat gebeurt kan zijn na reparatie van het contact slot, en heb zelf maar even in auto gereden na reparatie en ben weggeweest voor werk, afgelopen woensdag viel het me wel direct op na thuiskomst gezien het benzine niveau.Hoop dus dat het meevalt.
M.vr.gr. H.Hoek
Nu toch een probleem erbij gekregen, want nu blijkt dat de auto alleen op benzine rijdt, ledjes van tankinhoud branden wel maar gas cq benzine ledje branden niet. Nu hoop ik dat er een zekering door is, wat gebeurt kan zijn na reparatie van het contact slot, en heb zelf maar even in auto gereden na reparatie en ben weggeweest voor werk, afgelopen woensdag viel het me wel direct op na thuiskomst gezien het benzine niveau.Hoop dus dat het meevalt.
M.vr.gr. H.Hoek
-
joris20
- Geregistreerd lid
-
joris20
- Geregistreerd lid
-
9-3ARC
- Geregistreerd lid
Bij ons in België 48euro/uur EX.BTW Ik denk dat het stuurslot niet te vervangen is zonder het terug aan te melden aan de computer in de garage.
Ik rij al een jaar rond met die foutmelding van mijn stuurslot. Mijn wagen heeft er meer last van in de zomer dan in de winter. Ik druk gewoon op clear en zolang ik er mijn sleutel in en uit krijg laat ik het niet vervangen. Ik heb er de laatste tijd al genoeg kosten aan mijn wagen gehad
Ik rij al een jaar rond met die foutmelding van mijn stuurslot. Mijn wagen heeft er meer last van in de zomer dan in de winter. Ik druk gewoon op clear en zolang ik er mijn sleutel in en uit krijg laat ik het niet vervangen. Ik heb er de laatste tijd al genoeg kosten aan mijn wagen gehad
-
joris20
- Geregistreerd lid
-
DVR001
- Geregistreerd lid
Re: Stuurlock mail function, make a safe stop, contact a Saa
Heb nu ook die foutcode, had me ergens geparkeerd en wil terug vertrekken en krijg de sleutel niet omgedraaid en geeft de foutcode "steering lock mail function" nu heb ik de batterij even ontkoppeld en nu werkt het terug maar zodra de sleutel uit het contactslot wordt verwijderd dan heb ik hetzelfde probleem. Nu in de garage zeggen ze dat het stuurslot moet vervangen worden en dit kost rond €600... ik word er niet goed van...
Wel raar van die foutcode want heb eigenlijk nog nooit het stuurslot gebruikt sinds ik hem heb.
Is het effectief het stuurslot of heeft het te maken met het contactslot?
Wel raar van die foutcode want heb eigenlijk nog nooit het stuurslot gebruikt sinds ik hem heb.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Software updaten kan een oplossing zijn, de oorzaak kan in het contactslot liggen (goed mogelijk omdat je die niet rond kunt draaien). Ik zou hem uit laten lezen bij een Saab-dealer of iemand met een Tech II (niet bij een garage die deze apparatuur niet heeft) om te kijken of er nog meer storingscodes zijn. De storing die je ziet in de display kan een andere storing als oorzaak hebben.DVR001 schreef:Heb nu ook die foutcode, had me ergens geparkeerd en wil terug vertrekken en krijg de sleutel niet omgedraaid en geeft de foutcode "steering lock mail function" nu heb ik de batterij even ontkoppeld en nu werkt het terug maar zodra de sleutel uit het contactslot wordt verwijderd dan heb ik hetzelfde probleem. Nu in de garage zeggen ze dat het stuurslot moet vervangen worden en dit kost rond €600... ik word er niet goed van...
Het stuurslot gebruik je altijd, ook al ben je je daar niet van bewust. De auto gaat automatisch op stuurslot als je de sleutel uit het contact haalt (en er van af als je de sleutel er weer in steekt)
-
DVR001
- Geregistreerd lid
De software is up te date, en de foutcode hebben ze eruit gehaald maar het komt steeds terug als ik de sleutel uit het contactslot neem.
waarom lukt dit dan wel als ik de batterij even afkoppel, dan kan ik het contact terug omdraaien?
In de garage vragen ze hiervoor 218,43 excl 21% BTW + 1 uur werk
bij rendcarparts.nl kost dit 163,35€ (incl. BTW)
Kan ik het contactslot zelf vervangen? Of moet deze aangemeld worden met de tech2 comp?
waarom lukt dit dan wel als ik de batterij even afkoppel, dan kan ik het contact terug omdraaien?
In de garage vragen ze hiervoor 218,43 excl 21% BTW + 1 uur werk
bij rendcarparts.nl kost dit 163,35€ (incl. BTW)
Kan ik het contactslot zelf vervangen? Of moet deze aangemeld worden met de tech2 comp?
-
Remco0208
- Geregistreerd lid
Hallo allen,
Alvorens flink geld uit te gaan geven aan allerhande zaken zou ik onderstaande even lezen en toch even kijken of dit een oplossing is. Ik heb vorig jaar oktober deze melding ook gehad en de oplossing kostte me 0 Euro!!!
Zoals gezegd had ik de melding in het SID "Steering Lock Malfunction, make safe stop and contact SAAB dealer".
Eenmaal thuis gekomen bleek dat het stuurslot en de welbekende klik van het stuur wanneer je de sleutel in en uit het contact doet het niet meer doet. De sleutel en het contactslot functioneerde wel en de auto startte ook gewoon normaal.
Ik heb zelf een OpCom (china clone van 20 euro) om mijn Saab uit te lezen ik kreeg ik de volgende storingscodes:
B1440-71
B3948-0F
Hierop WIS opgestart waaruit bleek dat de ISM (contactslot) een elektrische storing had of in de bedrading een storing zou zitten. Kwam ik op Saabcentral bij een interessant handleiding waarop mooi omschreven staat hoe je je ISM zelf kunt reinigen. Ik heb mijn ISM conform deze handleiding gedemonteerd, gereinigd en foutcodes ge-reset. Was in totaal 1,5 uur kwijt.
Na 8 maanden geen meldingen meer gehad en alles functioneert nog steeds zoals het hoort. Inleren van het gedemonteerde en opnieuw gemonteerde slot was niet nodig. Dit is ook niet bij een vervangend slot nodig. Enkel bij een vervangende sleutel!
Link naar de handleiding hoe je zelf je contactslot kan reinigen (met foto's) http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=219388
Sukses!
Alvorens flink geld uit te gaan geven aan allerhande zaken zou ik onderstaande even lezen en toch even kijken of dit een oplossing is. Ik heb vorig jaar oktober deze melding ook gehad en de oplossing kostte me 0 Euro!!!
Eenmaal thuis gekomen bleek dat het stuurslot en de welbekende klik van het stuur wanneer je de sleutel in en uit het contact doet het niet meer doet. De sleutel en het contactslot functioneerde wel en de auto startte ook gewoon normaal.
Ik heb zelf een OpCom (china clone van 20 euro) om mijn Saab uit te lezen ik kreeg ik de volgende storingscodes:
B1440-71
B3948-0F
Hierop WIS opgestart waaruit bleek dat de ISM (contactslot) een elektrische storing had of in de bedrading een storing zou zitten. Kwam ik op Saabcentral bij een interessant handleiding waarop mooi omschreven staat hoe je je ISM zelf kunt reinigen. Ik heb mijn ISM conform deze handleiding gedemonteerd, gereinigd en foutcodes ge-reset. Was in totaal 1,5 uur kwijt.
Na 8 maanden geen meldingen meer gehad en alles functioneert nog steeds zoals het hoort. Inleren van het gedemonteerde en opnieuw gemonteerde slot was niet nodig. Dit is ook niet bij een vervangend slot nodig. Enkel bij een vervangende sleutel!
Link naar de handleiding hoe je zelf je contactslot kan reinigen (met foto's) http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=219388
Sukses!