Raadsel: tik die er gisteren nog niet was

1985-1987
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Raadsel: tik die er gisteren nog niet was

Bericht door Tjøørd » wo 02 dec, 2009 20:08

Sinds vanmiddag zit er ineens een vreemde tik in het blok van mijn 90, die er vanochtend nog niet was. Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te omschrijven, 't is een wat vage klacht natuurlijk.

- Ik hoorde de tik voor het eerst toen ik vanmiddag met koude (4 uur niet gedraaid) motor startte.
- Bij stationairtoerental hoor je hem niet, als je dan een dotje gas geeft in zijn vrij, hoor je hem gelijk
- hij lijkt uit de kop te komen, en voor zover hoorbaar vanaf de voorste helft (kant van de verdeler zegmaar)
- Bij warme motor is ie iets minder nadrukkelijk aanwezig
- Het is best een goed hoorbare tik, ik vond het een naar geluid en ik ben best wat bijgeluiden gewend :lol:
- Het is toerentalafhankelijk
- Bij zwaardere belasting (veel gas vanaf constante snelheid) wordt de tik nadrukkelijker
- De motor loopt verder goed, compleet stabiel stationair 850 rpm en trekt soepel, maar:
- de auto leek wel heel iets vermogen te missen (nauwelijks voelbaar, kan zijn dat ik het me verbeelde), en hield op een gegeven moment licht in toen ik uit een tunneltje kwam
- er branden geen nare lampjes, oliepeil is prima.

Verder relevante informatie:
- 6500 km geleden zijn de kleppen gesteld door een betrouwbare garage, alles was keurig binnen de toleranties
- de auto heeft de afgelopen 30.000 km keurig onderhoud gehad
- ik heb een nieuwe rotor, verdelerkap, bougies, luchtfilter, oliefilter en een kan olie klaarstaan voor een kleine beurt, want daar is ie net aan toe.
- 4 jaar geleden is er een gereviseerde kop op gekomen.

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar gok dat het iets met een klep te maken heeft. Is er iemand die een inschatting kan maken van (1) Wat er mis is en (2) of ik hier vrijdag gewoon mee naar mijn werk kan? Morgen hoef ik niet met de auto, kan dan op een locatie hier in de buurt werken dus ga lekker op de fiets.

Alle suggesties zijn welkom!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 02 dec, 2009 22:24

Wat ik vooral kan doen is je veel wijsheid wensen, die wat dit betreft even van andere forummers moet komen. Ik ken nl. dit geluid niet.

Ik zou er niet meer onnodig mee rijden voor ik wist wat er mee aan de hand was.

succes met diagnose en wat er daarna moet gebeuren.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 02 dec, 2009 22:28

Tsja een beetje basis-sleutelen lukt me wel, een kleine beurt is geen enkel probleem maar ik heb zo'n vermoeden dat een oliewissel me niet gaat redden :)

Ik weet wél dat dit geluid er vanochtend niet was, en dat het te serieus klinkt om zomaar mee door te rijden. Maar ik zou graag wat bevestiging of geruststelling krijgen voordat ik aan dure reparaties begin, nodig of onnodig.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 02 dec, 2009 22:45

Ik gok dat er een klep krom is of verbrand. Niet mee rijden want als het een kromme klep is zit er strak een gat in je zuiger. Compressie meten lijkt me het eerste dag je nu moet doen, ontsteking buiten spel zetten en de compressiemeter per cilinder aansluiten (bougie er uit, nadien er weer in). Mis je op 1 cilinder duidelijk compressie dan zou het heel goed een defecte klep kunnen zijn. Compressieverlies kan ook komen door bijv. een vastzittende zuigerveer, maar dat klinkt naar mijn weten ook niet als een tik. E.e.a. zou ontstaan kunnen zijn door een te arm mengsel, maar nu loop ik wel erg ver op de zaken vooruit.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 02 dec, 2009 22:56

Ik heb er ook even over nagedacht, en idd een kromme klep overwogen. Moet deze diagnose echter verworpen. Tjeerd geeft niet aan dat de wagen op 3 poten loopt. Dan is er dus op 4 cilinders nog compressie en de klep nog OK.

Veel doemscenario's... klepgeleider, klepveer, zuigerveer, drijfstanglager (waardoor de zuiger tegen de kop kleppert).

Maar laten we eerst ff wat simpels checken. Bij cil 4 zit je brandstofpomp aan de nokkenas met een staafje. Als daar wat mis is (staafje uit de nokkenas gelopen) hoor je ook wel geratel. En je rijdt zeker op LPG? Dan merk je niet dat er iets mis is met je brandstofpomp.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 02 dec, 2009 23:00

brinky schreef:Ik heb er ook even over nagedacht, en idd een kromme klep overwogen. Moet deze diagnose echter verworpen. Tjeerd geeft niet aan dat de wagen op 3 poten loopt. Dan is er dus op 4 cilinders nog compressie en de klep nog OK.
Hij mist wel wat vermogen zegt-ie, dus lijkt me toch een mogelijkheid dat er compressieverlies is... ?

Benzinestangetje is idd een goeie.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 02 dec, 2009 23:02

Tjeerd, loopt je wagen op 3 of op 4 poten? Als je niet weet wat dat betekent, schudt de motor meer dan anders? Moeilijker in toeren te laten stijgen? Uitlaatgeluid anders?

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 02 dec, 2009 23:13

Nee hij loopt 100% zeker op 4 cilinders, soms bij koude start de eerste paar seconden kort op 3 maar verder, ook nu met de tik, keurig op 4.

Ik rij inderdaad altijd op LPG. Verbruik is stabiel 1:8, dat is niet echt arm toch? Het vermogensverlies is zeer beperkt, ik denk het te merken maar kan ook verbeelding zijn. Wel hield de auto even kort in toen ik wat meer gas gaf om uit een tunneltje te rijden.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 02 dec, 2009 23:15

Weet je de brandstofpomp te vinden? Voorzijde blok, bestuurderszijde, 2 benzine slangen eraan. Luister eens heel goed of die het geluid maakt.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 02 dec, 2009 23:20

Geen probleem, die ga ik wel vinden! Dank voor het meedenken beiden, wordt zeer gewaardeerd :)

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » do 03 dec, 2009 10:31

Vanochtend heb ik de auto nog eens gestart, met compleet koude motor na een nacht buiten staan.
- Hij startte gelijk, liep ook direct op 4 pitten
- De tik leek nog harder dan gisteren
- Ik heb niet het idee dat ie bij de benzinepomp vandaan kwam, maar vond dat moeilijk in te schatten

Ik heb er een korte geluidsopname van gemaakt, probeer dat zo even te plaatsen. Het geluid is behoorlijk waarheidsgetrouw, het lijkt wel een trekker :roll: Opname is gemaakt met de kap open, ca 50cm boven het blok met mijn telefoon.

Omzetten van m4a naar mp3/wav lukt me even niet, maar voor wie het ziet zitten om een .m4a-file af te spelen (met VLC en iTunes schijnt het te kunnen): dit is de opname. Het is wel duidelijk welke tik ik bedoel denk ik :evil:

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » do 03 dec, 2009 18:55

Nu ook als MP3: de opname

Is dit de benzinepomp of iets ernstigers?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 03 dec, 2009 18:57

Moeilijk te horen... maar is het wel een tik? Klinkt ook wel een beetje als het uitlaatspruitstuk die z'n pakking ertussenuit heeft geblazen, of is gebarsten.

Woont er niet iemand in de buurt die iets meer sleutelervaring heeft?

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » do 03 dec, 2009 19:00

Dat zou ik zelf kunnen testen met een velletje papier oid toch? Kijken of ie wappert? Wel het proberen waard, ga ik zo gelijk even doen. In mijn beleving is het meer een tik, maar 't is het testen zeker waard :)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 03 dec, 2009 19:04

Ja, 't is zo lastig te beoordelen aan een mp3-tje... niet een forummer in de buurt? Heiloo wonen er 2 - misschien een idee.

Plaats reactie