- Ik hoorde de tik voor het eerst toen ik vanmiddag met koude (4 uur niet gedraaid) motor startte.
- Bij stationairtoerental hoor je hem niet, als je dan een dotje gas geeft in zijn vrij, hoor je hem gelijk
- hij lijkt uit de kop te komen, en voor zover hoorbaar vanaf de voorste helft (kant van de verdeler zegmaar)
- Bij warme motor is ie iets minder nadrukkelijk aanwezig
- Het is best een goed hoorbare tik, ik vond het een naar geluid en ik ben best wat bijgeluiden gewend
- Het is toerentalafhankelijk
- Bij zwaardere belasting (veel gas vanaf constante snelheid) wordt de tik nadrukkelijker
- De motor loopt verder goed, compleet stabiel stationair 850 rpm en trekt soepel, maar:
- de auto leek wel heel iets vermogen te missen (nauwelijks voelbaar, kan zijn dat ik het me verbeelde), en hield op een gegeven moment licht in toen ik uit een tunneltje kwam
- er branden geen nare lampjes, oliepeil is prima.
Verder relevante informatie:
- 6500 km geleden zijn de kleppen gesteld door een betrouwbare garage, alles was keurig binnen de toleranties
- de auto heeft de afgelopen 30.000 km keurig onderhoud gehad
- ik heb een nieuwe rotor, verdelerkap, bougies, luchtfilter, oliefilter en een kan olie klaarstaan voor een kleine beurt, want daar is ie net aan toe.
- 4 jaar geleden is er een gereviseerde kop op gekomen.
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar gok dat het iets met een klep te maken heeft. Is er iemand die een inschatting kan maken van (1) Wat er mis is en (2) of ik hier vrijdag gewoon mee naar mijn werk kan? Morgen hoef ik niet met de auto, kan dan op een locatie hier in de buurt werken dus ga lekker op de fiets.
Alle suggesties zijn welkom!