Compressieverhoudingen samengestelde B201/B202
-
brinky
- Donateur

Pieter, nogmaals, jij kijkt alleen naar de kom van de zuiger. Daarmee maak je een rekenfout, doordat je niet meeneemt wat de afstand tussen bovenkant zuiger en pasvlak blok is... terwijl je die afstand juist groter maakt door de zuiger af te draaien.
B201 blok met B212 kop is heel simpel - inhoud van de kop is precies hetzelfde... dus de compressie van het blok blijft ongewijzigd, namelijk 8,5:1. Door de zuiger af te draaien gaat de compressie alleen maar omlaag.
Ik zeg niet of dit goed of slecht is, alleen feitelijk hoe de cijfers in elkaar zitten. De auto kan best snel zijn en prima lopen... gezien de lage compressie je in staat stelt een monsterlijke turbodruk te draaien zonder pingel te krijgen.
B201 blok met B212 kop is heel simpel - inhoud van de kop is precies hetzelfde... dus de compressie van het blok blijft ongewijzigd, namelijk 8,5:1. Door de zuiger af te draaien gaat de compressie alleen maar omlaag.
Ik zeg niet of dit goed of slecht is, alleen feitelijk hoe de cijfers in elkaar zitten. De auto kan best snel zijn en prima lopen... gezien de lage compressie je in staat stelt een monsterlijke turbodruk te draaien zonder pingel te krijgen.
-
brinky
- Donateur

-
JanWessel
- Geregistreerd lid
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Mooie tabel zo, alleen vind ik de leesbaarheid t.o.v. de excel file er niet op vooruit gegaan... het raster vond ik juist prima.
Zie dat er enkele waardes zijn aangepast, de compressieverhouding van 11,55 op 1 zie ik niet meer terugkomen bijvoorbeeld. En ik vermoed dat er een foutje in staat bij maximaal gevlakt... 11.23:1 (3e rijtje) moet denk ik een B212 onderblok zijn? Want deze is qua hardware nu gelijk aan de bovenste bij maximaal gevlakt maar wel meer compressie.
Overigens zat ik te denken... een B212 blok gebruiken zou mooi zijn, maar is niet ideaal omdat naar mijn weten de zuigerveren en krukaslagers niet meer te krijgen zijn... En na de vele kilometers die die blokjes vaak hebben zijn de lagers wel fubar lijkt me. Zou ik in elk geval willen (kunnen) vervangen als je er tuning aspiraties mee hebt. Iemand die daar meer van weet, verkrijgbaarheid van deze onderdelen... En zijn B212 zuigers geschikt voor een turbo toepassing? Lijkt mij van niet zodat je aan niet-originele zuigers vastzit ivm de boring???
Zie dat er enkele waardes zijn aangepast, de compressieverhouding van 11,55 op 1 zie ik niet meer terugkomen bijvoorbeeld. En ik vermoed dat er een foutje in staat bij maximaal gevlakt... 11.23:1 (3e rijtje) moet denk ik een B212 onderblok zijn? Want deze is qua hardware nu gelijk aan de bovenste bij maximaal gevlakt maar wel meer compressie.
Overigens zat ik te denken... een B212 blok gebruiken zou mooi zijn, maar is niet ideaal omdat naar mijn weten de zuigerveren en krukaslagers niet meer te krijgen zijn... En na de vele kilometers die die blokjes vaak hebben zijn de lagers wel fubar lijkt me. Zou ik in elk geval willen (kunnen) vervangen als je er tuning aspiraties mee hebt. Iemand die daar meer van weet, verkrijgbaarheid van deze onderdelen... En zijn B212 zuigers geschikt voor een turbo toepassing? Lijkt mij van niet zodat je aan niet-originele zuigers vastzit ivm de boring???
-
Sapphire
- Donateur (7x)

-
brinky
- Donateur

-
brinky
- Donateur

krukaslagers van een b212 zijn hetzelfde... immers slag is van de drijfstangen is ook hetzelfde. Zuigerveren staan nog wel op de website van speedparts te koop.Sapphire schreef:Overigens zat ik te denken... een B212 blok gebruiken zou mooi zijn, maar is niet ideaal omdat naar mijn weten de zuigerveren en krukaslagers niet meer te krijgen zijn... En na de vele kilometers die die blokjes vaak hebben zijn de lagers wel fubar lijkt me. Zou ik in elk geval willen (kunnen) vervangen als je er tuning aspiraties mee hebt. Iemand die daar meer van weet, verkrijgbaarheid van deze onderdelen... En zijn B212 zuigers geschikt voor een turbo toepassing? Lijkt mij van niet zodat je aan niet-originele zuigers vastzit ivm de boring???
Of de B212 zuiger geschikt zijn voor een toepassing met turbo... dat is vooral afhankelijk van de compressieverhouding. Die mag niet te hoog zijn bij een turboblokje, omdat dan pingel een einde maakt aan het turboplezier.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
-
jansen
- Donateur (7x)

-
karel koekjes
- Geregistreerd lid
Er zijn naast de bodem van de zuiger nog meer verschillen tussen turbo en non turbo.
De zuigers van een turbo 16 hebben het pistonpengat excentrisch geboord in de zuiger. Dit om pingelen tegen te gaan. BDP verloopt hierdoor ook iets soepeler.
Normale 2.0 (en 2.1) zuigers hebben dit niet,het pistonpengat zit centrisch.
Zodoende hebben de turbo's meer last van kantelende zuigers als ze oud worden.
Slijtage zal ook wel met de belasting te maken hebben.
Een 2.1 kan omgebouwd naar turbo,er rijdt er eentje rond in Zweden,dit is een vriendje van 900 aero.com.
Volle turbodruk lijkt me dan wel een beetje trickey.
De zuigers van een turbo 16 hebben het pistonpengat excentrisch geboord in de zuiger. Dit om pingelen tegen te gaan. BDP verloopt hierdoor ook iets soepeler.
Normale 2.0 (en 2.1) zuigers hebben dit niet,het pistonpengat zit centrisch.
Zodoende hebben de turbo's meer last van kantelende zuigers als ze oud worden.
Slijtage zal ook wel met de belasting te maken hebben.
Een 2.1 kan omgebouwd naar turbo,er rijdt er eentje rond in Zweden,dit is een vriendje van 900 aero.com.
Volle turbodruk lijkt me dan wel een beetje trickey.
-
kawaman
- Geregistreerd lid
ik wil geen kritiek geven ofzo...
maar ik heb prefect een 16V onderblok na gemaakt met 8V zuigers.
ik heb niet de volledige zuiger afgedraaid e
alleen de uitholling ... zuigers komen even dicht bij de cilinderkop, koppakking is even dik.
en UITholling in de zuigers heeft hetzelfde Volume.
dus ik heb een 16V onderblok. met een B212 cilinderkop.
dus ik heb dan ook een 16V compressie verhouding die naar u berekeningen ietjes zak door de B212 kop ipv de B202 kop.
maar dat is nu net wat ik wil.
grtz
maar ik heb prefect een 16V onderblok na gemaakt met 8V zuigers.
ik heb niet de volledige zuiger afgedraaid e
alleen de uitholling ... zuigers komen even dicht bij de cilinderkop, koppakking is even dik.
en UITholling in de zuigers heeft hetzelfde Volume.
dus ik heb een 16V onderblok. met een B212 cilinderkop.
dus ik heb dan ook een 16V compressie verhouding die naar u berekeningen ietjes zak door de B212 kop ipv de B202 kop.
maar dat is nu net wat ik wil.
grtz
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Uitgaande van het feit dat de B201 en de B212-kop beide 48 cc bevatten, was het in het geheel niet nodig geweest om de zuigers af te draaien, Pieter... Immers, de compressie was dan gelijk gebleven aan dat van een B201-turboblok met APC. Door de zuigers af te draaien heb je de compressie juist omlaag gebracht, in plaats van omhoog richting 1:9, wat standaard B202-turbo hoort te zijn.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

-
kawaman
- Geregistreerd lid
nu moet ge is horen wat ge zegt....JanWessel schreef:Uitgaande van het feit dat de B201 en de B212-kop beide 48 cc bevatten, was het in het geheel niet nodig geweest om de zuigers af te draaien, Pieter... Immers, de compressie was dan gelijk gebleven aan dat van een B201-turboblok met APC. Door de zuigers af te draaien heb je de compressie juist omlaag gebracht, in plaats van omhoog richting 1:9, wat standaard B202-turbo hoort te zijn.
kop is hetzelfde zegde .... wel ?
dan moeten de zuigers toch ook hetzelfde zijn om dezelfde compressie te hebben.
de kuil in de B202 zuigers zijn groter dan die in de B201 zuigers.
ik heb de kuil in de B201 zuigers even groot gemaakt dan de B202 zuigers.
ik ben vertrokken van de laatste B201 blokken deze hadden een hogere compressie dan de oude. 9:1
en als ik een B202 kop wou monteren moest ik de kuilen inde zuigers even groot maken dan die van een 16V om nog altijd 9:1 te hebben.
dat was het plan.
dan zijn we naar een B212 kop gegaan.
nu verbrandings ruimte in een8V zuiger =
35*35*3.14 x 2.65mm = 10.198 cc
bij een 16V zuiger :
32*32*3.14 x 3.85 = 12.385 cc
ik heb mijne zuiger kuil dieper gedraaid dat deze hetzelfde werd dan die van de 16V....
zuigers zijn even lang. komen even dicht bij de cilinderkop. comperessie zit ergens rond de 8,6 : 1. kan iets minder zijn ook. heb geen zin meer om er nog naar te rekenen.
bij 1.2bar en vooronsteking van 24graden.
heb met nog geen enkele classic mee gereden die sneller is tot nu toe zonder 3" uitlaat. (deze rijdt met originele uitlaat.)
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Leuke rekensom, maar volgens mij klopt je redenering niet, Pieter.
B201 onderblok heeft standaard een compressie van 1:8,5. Zijn we het over eens. B201 kop en B212 hebben dezelfde inhoud: 48cc. Zijn we het ook over eens?
Dus als je de kop wisselt, blijft de compressie gelijk: 1:8,5.
Als je de compressie naar het niveau wil hebben van een B202, - wat 1:9 is - dan moet de verbrandingsruimte kleiner worden, en dat bereik je niet door materiaal bij de zuiger weg te nemen, wel?
Bij het afdraaien van de zuiger (of die een grotere kuil heeft of niet) neem je materiaal weg en vergroot je de verbrandingsruimte.
Wat JW in zijn berekeningen aantoont, is dat het niet louter het kuiltje in de zuigers is, maar waarschijnlijk ook de mate van squish (afstand tussen top zuiger en pasvlak koppakking) en dat zelfs tienden van millimeters verschil al iets uitmaken voor de compressieverhoudingen. Het feit dat jij de kromming in de kuil van de zuiger niet mee hebt genomen in je berekening, zorgt waarschijnlijk al voor een significant verschil. Een halve cc ben je zo kwijt daar.
Ter referentie: met een grof gestelde boring van 90mm bevat 1mm zuigerhoogte 6,3cc. Een tiende mm bevat dus meer dan een halve cc.
B201 onderblok heeft standaard een compressie van 1:8,5. Zijn we het over eens. B201 kop en B212 hebben dezelfde inhoud: 48cc. Zijn we het ook over eens?
Dus als je de kop wisselt, blijft de compressie gelijk: 1:8,5.
Als je de compressie naar het niveau wil hebben van een B202, - wat 1:9 is - dan moet de verbrandingsruimte kleiner worden, en dat bereik je niet door materiaal bij de zuiger weg te nemen, wel?
Bij het afdraaien van de zuiger (of die een grotere kuil heeft of niet) neem je materiaal weg en vergroot je de verbrandingsruimte.
Wat JW in zijn berekeningen aantoont, is dat het niet louter het kuiltje in de zuigers is, maar waarschijnlijk ook de mate van squish (afstand tussen top zuiger en pasvlak koppakking) en dat zelfs tienden van millimeters verschil al iets uitmaken voor de compressieverhoudingen. Het feit dat jij de kromming in de kuil van de zuiger niet mee hebt genomen in je berekening, zorgt waarschijnlijk al voor een significant verschil. Een halve cc ben je zo kwijt daar.
Ter referentie: met een grof gestelde boring van 90mm bevat 1mm zuigerhoogte 6,3cc. Een tiende mm bevat dus meer dan een halve cc.