Compressieverhoudingen samengestelde B201/B202
-
brinky
- Donateur

Ter info, van een 16 klepper kop mag maximaal 0,4mm worden afgevlakt. Als je dit doet wordt je verbrandingskamer 0,4 * 90 * 90 * pi/4 kleiner. Da's zo'n 2,5cc. Doe je dit op een standaard B202T16 blok 86-93 dan gaat de verbrandingskamer van 62,03 naar 59,53, waar een compressie bij hoort van 9,34:1. Ik zal die aan de lijst toevoegen.
Op verzoek van JW zal ik ook even uitrekenen hoe een B212 met B202 en B202-84 kop zich zal verhouden ook deze aan het lijstje toevoegen.
Op verzoek van JW zal ik ook even uitrekenen hoe een B212 met B202 en B202-84 kop zich zal verhouden ook deze aan het lijstje toevoegen.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

-
brinky
- Donateur

-
JanWessel
- Geregistreerd lid
-
brinky
- Donateur

-
brinky
- Donateur

-
Sapphire
- Donateur (7x)

Even ter leringh ende vermaeck, ik zou graag willen weten wat er gebeurt met de compressie als ik een standaard B202 kop monteer op een '84 i8 onderblok. Heb jij daar gegevens van? Aangezien we het tot nu toe over turbo blokken hebben... Een injectie heeft andere zuigers en een hogere compressie (ik geloof 10.5:1)
-
brinky
- Donateur

-
brinky
- Donateur

Een B201c/i blok heeft standaard 9,5:1 compressie. Wanneer je er een B202 kop op zet zal dit naar 9,8:1 gaan.
Vlees nog vis... teveel compressie voor een turbo blok... te weinig compressie om er een snel injectie blokje van te maken.
Zal in de volgende update het tabelletje ook weer aanpassen met deze toevoeging.
Vlees nog vis... teveel compressie voor een turbo blok... te weinig compressie om er een snel injectie blokje van te maken.
Zal in de volgende update het tabelletje ook weer aanpassen met deze toevoeging.
-
brinky
- Donateur

Een 2.0 kop uit 1987. Elke verbrandingskamer heeft rechts een hapje vlees nog zitten.

B202-84 kop. Boven, onder, links en rechts van de verbrandingskamer wat vlees, waardoor de verbrandingskamer aanmerkelijk kleiner is dan die van een ordinaire B202. Daardoor een aanzienlijk hogere compressie.

2.1/2.3 kop. Deze komt van een 93-er 9000 2.3. Zie dat de verbrandingskamer nog groter is dan van een ordinaire B202, waardoor lagere compressie.
-
bennie
- Geregistreerd lid
Op hoeveel compressie kom je uit als je een max gevlakte 2.1/2.3 kop hebt op een b202 van 90-?
En hoe dik is de koppakking? Wil deze toch een keer van koper hebben
. Denk dat dit zelf wel makkelijk te maken is als een een orginale pakking hebt en een beetje tijd
.
zaten trouwens wel nadelen aan volgensmij maar weet zo niet meer wat dat ook al weer was.
En hoe dik is de koppakking? Wil deze toch een keer van koper hebben
zaten trouwens wel nadelen aan volgensmij maar weet zo niet meer wat dat ook al weer was.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

-
brinky
- Donateur

Max vlakken heeft als nadeel dat je niet weer kunt. En je moet niet over de maximale waardes heen gaan, want dan kan je zuiger de kop raken. Maar Saab kennende zal daar nog wel een kleine slag om de arm in zitten.
Uitgaande dat je 2,5cc extra inhoud kwijt raakt bij maximaal vlakken ga je dan naar 9,07:1 toe. In de praktijk zal dit wel ietsje lager liggen, verwacht ik. Je komt in ieder geval weer aardig in de buurt van de standaard 9:1.
Ik ga uit van de standaard koppakkingen. Als je een dikkere koppakking monteert zal je compressieverhouding omlaag gaan.
Uitgaande dat je 2,5cc extra inhoud kwijt raakt bij maximaal vlakken ga je dan naar 9,07:1 toe. In de praktijk zal dit wel ietsje lager liggen, verwacht ik. Je komt in ieder geval weer aardig in de buurt van de standaard 9:1.
Ik ga uit van de standaard koppakkingen. Als je een dikkere koppakking monteert zal je compressieverhouding omlaag gaan.
-
kawaman
- Geregistreerd lid
jep nu zie ik het ook, stukje "vlees" ben ik vergeten.
maar al bij al... monteer je een 2.3kop om meer vermogen te kunnen maken en dat kan dan ook met ietsjes minder compressie.
dus.... om van B201 naar B202 te gaan moet je zien dat de verbrandingsruimte van je zuigers evengroot wordt. heb ik gedaan.
en dan een B202 kop erop.
als je voor de B212 of B234 kop gaat krijg je iets lagere compressie zoals je zegt.
dus mijne vriend met zijne omgebouwde motor heeft dus evenveel compressie als een T16 met een B212 cilinderkop....
gaat als een kanon. en deze setup is wel bekend. dus ... bewijst alleen dat zijn blokje goed is van compressie.
grtz
maar al bij al... monteer je een 2.3kop om meer vermogen te kunnen maken en dat kan dan ook met ietsjes minder compressie.
dus.... om van B201 naar B202 te gaan moet je zien dat de verbrandingsruimte van je zuigers evengroot wordt. heb ik gedaan.
en dan een B202 kop erop.
als je voor de B212 of B234 kop gaat krijg je iets lagere compressie zoals je zegt.
dus mijne vriend met zijne omgebouwde motor heeft dus evenveel compressie als een T16 met een B212 cilinderkop....
gaat als een kanon. en deze setup is wel bekend. dus ... bewijst alleen dat zijn blokje goed is van compressie.
grtz
-
JanWessel
- Geregistreerd lid