T7 ECU Tuning
-
Keesje
- Geregistreerd lid
-
Maarten
- Lid van verdienste
Meer blijkt niet altijd beter. Het zoeken in de uitgebreide lijst met de verschillende modes van de >'02 bins is niet altijd praktisch. Binnenkort ga ik weer terug naar een '00 bin met 33 functies. Aangezien ik de meeste parameters toch niet gebruik zou dat genoeg moeten zijn.
De AFR die in de lijst staat doet het helaas niet, dat had ik een vorige keer al getest. Er zou toch een manier moeten zijn om de verhouding tussen MAF.m_AirInlet(luchtmassa per verbranding) en Bfuel.m_FuelActual(brandstofmassa per verbranding) weer te geven. Welke van de twee brandstofgerelateerde parameters onderaan de lijst juiste gegevens op de SID brengt heb ik nog niet getest.
Een betrouwbare weergave van AFR zou erg van pas komen als er eventueel Green Giants gemonteerd gaan worden. Met de injectorconstant, Amul, BFuelCal.Map., het uitzetten van closed loop en AFR op de SID zou je een heel eind moeten komen.
In eerste instantie werd de temperatuur van de versnellingsbakolie niet correct weergegeven, maar daar blijken meerdere symbols (met bijbehorende adressen) voor te zijn. Hopelijk zit daar een werkende variant bij. Binnenkort maar weer eens een ECU flashen.
Iemand nog suggesties voor andere nuttige/leuke/interessante parameters die in de 'top 33' zouden moeten staan?
De overzichtelijke opmaak is helaas wat in de war gegooid.
De AFR die in de lijst staat doet het helaas niet, dat had ik een vorige keer al getest. Er zou toch een manier moeten zijn om de verhouding tussen MAF.m_AirInlet(luchtmassa per verbranding) en Bfuel.m_FuelActual(brandstofmassa per verbranding) weer te geven. Welke van de twee brandstofgerelateerde parameters onderaan de lijst juiste gegevens op de SID brengt heb ik nog niet getest.
Een betrouwbare weergave van AFR zou erg van pas komen als er eventueel Green Giants gemonteerd gaan worden. Met de injectorconstant, Amul, BFuelCal.Map., het uitzetten van closed loop en AFR op de SID zou je een heel eind moeten komen.
In eerste instantie werd de temperatuur van de versnellingsbakolie niet correct weergegeven, maar daar blijken meerdere symbols (met bijbehorende adressen) voor te zijn. Hopelijk zit daar een werkende variant bij. Binnenkort maar weer eens een ECU flashen.
Iemand nog suggesties voor andere nuttige/leuke/interessante parameters die in de 'top 33' zouden moeten staan?
De overzichtelijke opmaak is helaas wat in de war gegooid.
Code: Selecteer alles
name symbol address description
pk ECMStat.P_Engine 15762954 vermogen
Nm Out.M_Engine 15762816 koppel
Pdif ECMStat.P_Diff 15762936 turbodruk
Pbef In.P_AirBefThrottle 15762278 turbodruk voor gasklep
Pinl In.P_AirInlet 15762276 turbodruk inlaatspruitstuk
Pair In.P_AirAmbient 15762274 druk buitenlucht
Teng In.T_Engine 15762270 temperatuur koelvloeistof
Tair In.T_AirInlet 15762272 temperatuur inlaatlucht
Texh Exhaust.T_Calc 15759722 temperatuur uitlaatgas
Tcat ECMStat.T_Catalyst 15762956 temperatuur katalysator
Accu ActualIn.U_Batt 15762442 accuspanning
tSta ECMStat.t_Starttime 15762952 starttijd totdat motor aanslaat
AFR ECMStat.AirFuelRatio 15762950 verhouding lucht/brandstof
Amul AdpFuelProt.MulFuelAdapt 15759642 correctiefactor brandstof lange termijn
Aadd 15759646 correctiefactor brandstof korte termijn
Igna Out.fi_Ignition 15762840 ontstekingstijdstip
Ioff IgnProt.fi_Offset 15760716 aanpassing ontsteking
mReq m_Request 15736480 gevraagde luchtmassa per verbranding
mAir MAF.m_AirInlet 15757010 bereikte luchtmassa per verbranding
rpm In.n_Engine 15762254 toerental
MiFi Missf.nrOfFilteredMisfir 15758456 imperfecte verbranding
Knk1 KnkDetAdap.KnkCnt.Cyl 15735800 pingel eerste cilinder
Knk2 15735802 pingel tweede cilinder
Knk3 15735804 pingel derde cilinder
Knk4 15735806 pingel vierde cilinder
Mlow TorqueProt.M_LowLim 15757236 laagste koppelbegrenzer
TTCM In.T_TCMOil 15762364 temperatuur automatische versnellingsbak
DTI Out.M_DTI 15762820 door bestuurder gevraagd koppel
Gear In.X_ActualGear 15762250 2=R 3=N 5=1 6=2 7=3 8=4 11=3lockup 12=4lockup
Actu Actual.IN_TCMOil 15762494 temperatuur automatische versnellingsbak
Perf Performance.Mode 15761962 0=zuinig 1=normaal 2=sport
Ign. Ign.ActiveMap 15760706 ontstekingsmap S=start N=normaal I=stationair G=gas 0=geen onsteking
AirD ECMStat.ST_ActiveAirDem 15762918 DRIVE MASTER = 1x
10 = PedalMap
11 = Cruise Control
12 = Idle Control
TORQUE MASTER = 2x
20 = Max Engine Torque
21 = Traction Control
22 = Manual Gearbox Limit
23 = Automatic Gearbox Lim
24 = Stall Limit (Automatic)
25 = Special Mode
26 = Reverse Limit (Automatic)
27 = Misfire Diagnose Limit
28 = Brake Management
29 = Diff Prot (Automatic)
80 = Engine temp limit
61 = Engine Tipin Limitation
62 = Engine Tipout Limitation
LIMIT WHEEL = 3x
30 = Not used
31 = Max Vehicle Speed
MIN LIMIT ENGINE = 4x
40 = LDA Request
41 = Min Load
MAX LIMIT ENGINE = 5x
50 = Knock Airmass Limit
51 = Max Engine Speed
52 = Max Air for Lambda 1
53 = Max Turbo Speed
54 = Crankcase vent error
55 = Faulty APC
EMISSION LIMITATION = 6x
SAFETY LIMITATION = 7x
70 Safety Switch
n_Fu n_FuelCalc 15760100
Bfue BfuelProt.t_InjActual 15759836 injectieduur
Bfue BfuelProt.m_FuelActual 15759830 brandstofmassa in 0,01mg/verbranding
Bfue Bfuel.m_FuelActual 15759814 brandstofmassa in 0,01mg/verbranding-
Vyv
- Moderator + Donateur

Je kan toch een van de modi compleet aanpassen naar wens? Bijvoorbeeld die van traction control, en misschien een paar van de eerste 20 vaste parameters mocht je niet toekomen met 1 modus. De SID onthoudt de modus waarin hij stond bij een volgende activering. Dan heb je toch nog het volledige scala aan parameters.
PS. live SID activeren gaat altijd goed bij jou? Die van mij wil wel eens weigeren. En dan na een paar keer proberen gaat tie wel of een paar minuten wachten.
PS. live SID activeren gaat altijd goed bij jou? Die van mij wil wel eens weigeren. En dan na een paar keer proberen gaat tie wel of een paar minuten wachten.
-
Maarten
- Lid van verdienste
Live SID werkt elke keer als ik + en - tegelijkertijd indruk. Nog geen problemen mee gehad.
Bedankt Vyv, de oplossing voor het gerommel met de verschillende modi lag zo voor de hand dat ik het niet eens zag.
Inmiddels in de modus Generic de belangrijkste parameters gezet. Mode staat nu op plaats 33 zodat ik eventueel via de modi ook nog kan switchen naar een extra informatie.
Zojuist weer wat settings geprobeerd, met wisselend resultaat:
Of je de temperatuur van de automaat nu via In.T_TCMOil of via Actual.IN_TCMOil naar boven probeert te halen, het resultaat blijft een constante -40 op het display.
BfuelProt.t_InjActual geeft helaas geen info over de injectieduur.
De brandstofmassa per verbranding wordt zowel via BfuelProt.m_FuelActual als via Bfuel.m_FuelActual weergegeven. Dilemma, is er een mogelijkheid om één van deze twee aan MAF.m_AirInlet (mAir) te koppelen en zo AFR op het display te krijgen?
ECMStat.ST_ActiveAirDem werkt ook. Hiermee kan je zien welke map het vermogen bepaalt. Een leuk hulpmiddel als je merkt dat de motor niet meer het volle vermogen levert.
Bedankt Vyv, de oplossing voor het gerommel met de verschillende modi lag zo voor de hand dat ik het niet eens zag.
Zojuist weer wat settings geprobeerd, met wisselend resultaat:
Of je de temperatuur van de automaat nu via In.T_TCMOil of via Actual.IN_TCMOil naar boven probeert te halen, het resultaat blijft een constante -40 op het display.
BfuelProt.t_InjActual geeft helaas geen info over de injectieduur.
De brandstofmassa per verbranding wordt zowel via BfuelProt.m_FuelActual als via Bfuel.m_FuelActual weergegeven. Dilemma, is er een mogelijkheid om één van deze twee aan MAF.m_AirInlet (mAir) te koppelen en zo AFR op het display te krijgen?
ECMStat.ST_ActiveAirDem werkt ook. Hiermee kan je zien welke map het vermogen bepaalt. Een leuk hulpmiddel als je merkt dat de motor niet meer het volle vermogen levert.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
-
Maarten
- Lid van verdienste
-
a85
- Geregistreerd lid
Gisteren avond voor het eerst een T7 ecu geflashed met een BDM. Ging net zo makkelijk als met een T5 ecu.
Alleen jammer dat je de start onderbreking niet kan uitschakkelen om te testen. Dus hopelijk klopt mijn immo code.
Moet wel zeggen dat er weinig over een viggen te vinden is, gebruik de 9-5 aero topics op ecuproject voor informatie. Kan best zijn dat er toch wat duidelijke verschillen zijn die mij nu nog niet duidelijk zijn.
Vanavond ga ik de nieuwe ecu inbouwen, op moment doe ik het vooral om de extra sid info.
Alleen jammer dat je de start onderbreking niet kan uitschakkelen om te testen. Dus hopelijk klopt mijn immo code.
Moet wel zeggen dat er weinig over een viggen te vinden is, gebruik de 9-5 aero topics op ecuproject voor informatie. Kan best zijn dat er toch wat duidelijke verschillen zijn die mij nu nog niet duidelijk zijn.
Vanavond ga ik de nieuwe ecu inbouwen, op moment doe ik het vooral om de extra sid info.
-
kawaman
- Geregistreerd lid
-
a85
- Geregistreerd lid
-
Vyv
- Moderator + Donateur

-
a85
- Geregistreerd lid
Wil eerst een werkende tweede ecu voordat ik ga solderen aan mijn originele ecu. Risico vermindering.
Maar de viggen software aanpassen staat op het programma.
Andere optie is dat ik de viggen software download.
Zal misschien toch aan de originele ecu moeten zitten als de auto toch een andere immo code heeft, hoop het niet.
Maar de viggen software aanpassen staat op het programma.
Andere optie is dat ik de viggen software download.
Zal misschien toch aan de originele ecu moeten zitten als de auto toch een andere immo code heeft, hoop het niet.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Verstandig dat je een 2e werkende ECU achter de hand houdt.
Maar je originele ECU is dus niet echt origineel meer? Is al eens eens een stage overheen geflashed / ruil ECU geplaatst ? Dan kan je wel zijn dat de immo code op de ECU niet de juiste is
Regel: Altijd de immo code op de ECU doorstrepen als tie niet overeenkomt met de software. Bespaart weer moeite voor de persoon na jou.
Maar je originele ECU is dus niet echt origineel meer? Is al eens eens een stage overheen geflashed / ruil ECU geplaatst ? Dan kan je wel zijn dat de immo code op de ECU niet de juiste is
Regel: Altijd de immo code op de ECU doorstrepen als tie niet overeenkomt met de software. Bespaart weer moeite voor de persoon na jou.
-
a85
- Geregistreerd lid