het zal je beun maar zijn

1993-2002
Plaats reactie
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 06 jun, 2009 19:51

heey
op de klusdag wilde eddy 237 met zen auto even langs komen om een olie lek even na te zien ;helaas hij is er niet geraakt ofwel geluk dat hij niet kunnen komen is om zo nog meer problemen uit te sparen

door andere is eddy 237 bij mij aan gekomen met een wel vervelend verhaal
int kort : auto is pas hersteld van koppakking, nadien bokken slecht lopen en een olie lek

diagnose : de lek (1/2 liter per dag aan olie ) kwam vanaf de aandrijfriemen kant (je vermoed dan de krukas dichting ) bleek dat het de kettingspanner is die lekt ; raar :roll:
aandrijfriem lag erlangs omdat de auto tot achteraan onder de olie zit
de servo pomp staat los (ook daardoor kan de riem eraf )
massa draad niet aangesloten
motor timing is niet goed ( inlaat staat een tand verkeerd ,uitlaat zelfs twee tanden verkeerd )
de multi riem spanner heeft een inkeping om met een verlengstuk deze te riem te kunnen ontspannen 'dat is weggebroken '
bouten zitten op een verkeerde plaats

oorzaak : de ketting spanner heeft beschadigde schroefdraad en heeft zo de kop beschadigd dat de opening waardat deze inpast van rond naar een ei is gegaan,
de dichting die hier voor dient is plat geperst en is ook niet rond meer
de spanner heeft duidelijk sporen van een lucht sleutel !

oplossing :voorzichtig proberen een spanner te monteren met goede schroefdraad
en de andere mankementen oplossen
echter dit is mislukt de olie spoot eruit !

resultaat : terug een andere gereviseerde kop monteren

mvg werner

ps foto's volgen en ik denk dat eddy dit verhaal nog zal aanpassen

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » za 06 jun, 2009 19:54

Eigenlijk gewoon te triest voor woorden!! :cry:
Maar mooi dat jij weer iemand blijk kan maken. :wink:

0240613
Geregistreerd lid

Bericht door 0240613 » za 06 jun, 2009 20:02

wat een verhaal. Is dit serieus gedaan door een beun? Wat een prutser. Ik vraag me wel af met wat voor luchtsleutel de kettingspanner is vastgezet. Ik had bij montage ruimte voor een 1/2 inch ratel, niet voor een slagmoersleutel.

Misschien om kosten te besparen: een kop van een sloopauto i.p.v een compleet gereviseerde kop?

succes ermee

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 06 jun, 2009 21:29

heey
hier de foto's kijk maar mee
Afbeelding
je ziet dat de schroefdraad kapot is
Afbeelding
er is eerder reeds een probleem geweest dat is duidelijk ;sporen van een eerder gebroken klep
Afbeelding
de onderste spanner was het probleem en hoewel de foto mischien geen prijs gaat winnen kan je zien dat de metalen schroefdraad vermoord is in tegen stelling met de bovenste die we als eerste oplossing hadden veranderd(vraag jezelf af hoe dan de kop eruit ziet )
let ook de de vorm van de moer, de zijde waardat de dopsleutel erop gaat is gewoon rond gedraaid en dit doe je niet met de hand (sleutel 27 ) je ziet de raak vlakken gewoon blinken
de afdichtings ring rechts is zo geplet dat deze groter en platter en in een ei komen te staan is (normale aantrekking 63nm )

mvg werner

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 06 jun, 2009 21:36

0240613 schreef:Ik had bij montage ruimte voor een 1/2 inch ratel, niet voor een slagmoersleutel.
Met een ratel (of nog beter haakse sleutel) krijg ik ook een hoop kapot hoor.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 06 jun, 2009 21:59

[]oo dan laat ik bij jou ook niks maken :lol:
neen ik heb je bezig gezien in rijen alle gekheid op een stokje
je moet al wat doen om dit te kunnen zeg maar te willen afleveren
er gaat nog een hele historie aan vooraf zodat de opdracht was "zorg 1 dat hij terug rijd en 2 op een duurzame manier

ik denk dat een saab liefhebber dit gewoon niet over zen hart krijgt dit zo te maken
je gaat je auto voor de eerste maal ophalen en hij loopt vast bij het starten ; een ander krijgt hier dan de schuld van foei foei
je gaat voor de tweede maal je auto ophalen (3 weken later ) en dient 1/2liter olie per dag bij te vullen en voordat je 3000 km kan doen heb je dit
bij de diagnose aanwezig zijn en krijgt dit allemaal zien
weerom komt er een anderkop op deze maal een gereviseerde op de eerste hing de bs nog aan

je moet het maar durven

mvg werner

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » za 06 jun, 2009 22:08

Da's geen beun geweest.
Dat is het werk van een hoefsmid

AeroMan
Geregistreerd lid

Bericht door AeroMan » za 06 jun, 2009 22:09

Klopt tot in het detail wat je schrijft..

Mijn collega's van Renault deden ook soms wat in de beun, eigenlijk alle merken.. Alleen Saabs hadden ze niet in onderhoud en daar wisten ze ook weinig over.

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » zo 07 jun, 2009 0:54

Eigenlijk zou de naam en toenaam van deze beun genoemd moeten worden hier zodat Vlaamse Saabisten hun auto niet bij deze persoon laten mishandelen. Ik weet dat het niet bon ton is op het SF maar voor dit geval zou ik een uitzondering maken als ik mod was.

Ivo

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 07 jun, 2009 1:38

Ja goed idee, dan krijgen Sander en Hannes straks weer een rechtzaak aan hun broek! :roll:

@0240613: er zijn ook luchtratels trouwens (rechts), dus geen slagmoeraanzetter (links) nodig. Zo'n aluminium kop heb je zo gesloopt, ook met een luchtratel die meestal maar tot 100 Nm gaan.

Afbeelding

@werner: haha misschien had ik moeten zetten: met een haakse sleutel krijg ik alles los 8) Voor zover ik weet geen bouten die niet gelost konden worden op de sleuteldag :lol:

Eddy237
Geregistreerd lid

Bericht door Eddy237 » di 09 jun, 2009 6:19

Ik ben ontzettend blij dat Werner mij de helpende hand heeft toegestoken; ben nu zo blij als een aap met 7 .................!
Was echt ten einde raad!

Want je geeft iemand vertrouwen ( deze persoon is een erkend sleutelaar); omdat echter iedere technische kennis bij ondergetekende ontbreekt en er excuses bleven komen van deze man heb ik natuurlijk later ingegrepen dan goed was.

Resume; een hele goede les geweest en door Werner's deskundigheid nu een heerlijk lopende 9.3 tot mijn beschikking!
Hij heeft echter niet alleen gezorgd dat ik weer rondrij met een smile van oor tot oor; tijdens het herstellen bleek hij ook nog eens een erg gezellige gesprekspartner!

Laat nu het goede weer maar komen!

Groeten, Eddy237

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » di 09 jun, 2009 7:49

Met zo'n lucht ratel heeft een Erkend SAAB reparateur, ooit een keer een remzadel dol gedraaid, wel netjes op gelost.

Plaats reactie