Als oorzaak heb ik verschillende dingen op het oog. Allereerst komt er geluid door en langs de portieren. Verder hoor ik een zoemtoon op constante toonhoogte die uit de banden lijkt te komen. Dit komt qua toonhoogte (ca. 250 Hz) overeen met het verschijnsel tire cavity resonance, resonantie van de lucht in wiel en band die wordt aangesproken door het rijden (goed gedocumenteerd, zie bv. deze link).
Verder het normale geruis van het bandenprofiel en windgeruis. Motorgeluid is er weinig en als ik het hoor, stoort het niet.
De 4 nieuwe banden die ik heb laten monteren hebben wel voor wat verbetering gezorgd, maar de *&^%zoemtoon blijft

Wegnemen bij de oorzaak is lastig, dus richt ik me op het tegengaan van doorgeven van deze geluiden. Wat mij betreft is de plek waar de langsdraagarm van de achterwielen aan het chassis vastzit het meest verdacht, omdat deze als enige niet dubbel wordt ontkoppeld via het subframe. Plan is om de gebieden rondom de wielkasten, deuren en wat andere plekken te verzwaren met ontdreuningsplaat, eventueel aan te vullen met schuim.
Gisteravond stukje bij beetje begonnen met afdekkingen te verwijderen, eerst rondom de achterbank. Ik schrok me een ongeluk: de auto is net een steel drum!

Ik heb al 6 m2 (42 kg) ontdreuningsplaat in huis en ga me de komende tijd eens lekker uitleven. Ik zal mijn inspanningen voor het nageslacht vastleggen en jullie op de hoogte houden.
Als iemand tips heeft (ik las bv. iets van Hanm over extra tape bij de portierrubbers) dan houd ik me aanbevolen.