Rallysport

1967-1980
Plaats reactie
brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 23 feb, 2009 12:32

Heb je een paar voorbeelden? Mijn interesse is afhankelijk van vorm en prijs.

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » ma 23 feb, 2009 13:17

Zie: http://www.handashop.nl/kompassen.htm

Afbeelding

Ik heb de eerste, een eenvoudig electronisch kompas met verlichting. Duidelijk afleesbaar en middels een tomtom houder op de voorruit gemonteerd. Een goed kompas moet gecalibreerd worden, maar blijft erg gevoelig voor metalen invloeden in de auto. Bij de 900 Classic was het grappig om te zien dat wanneer je de radio ingeschakeld, de kompas 30 graden afwijking krijgt. Calibreer dus je kompas in de auto met je Rallye configuratie (lampen aan, radio uit, tripmaster gemonteerd, etc...)

Bij het Rallyerijden gaat het natuurlijk om een beetje richtingsgevoel te krijgen. 100% kun je niet rijden, want dan moet je de jaarlijkse variatie meenemen in de berekening ter correctie van het kaartmateriaal.
Er zijn ook auto's die rijden met een vliegtuigbolkompas. Deze wil ik afraden, omdat deze na-ijlen na scherpe bochten. Hiermee kun je enkel op rechte stukken navigeren.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » ma 23 feb, 2009 13:18

Valt een elektronisch niet af, ivm de regels

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » ma 23 feb, 2009 13:24

Nee, zie het reglement van bijvoorbeeld KLK1 gisteren (punt 1.6).
Met een kompas kun je niet intern of extern communiceren, of een afstand meten. :wink:

ad
Geregistreerd lid

Bericht door ad » vr 27 feb, 2009 16:48

Valt een elektronisch niet af, ivm de regels

Er zijn twee electronische "instrumenten" die je officieel in de rallysport mag gebruiken. Dus Fiva goedgekeurd. Dat is een electronische stopwatch en een electronisch kompas. Het voordeel van een electronisch kompas is dat het veel sneller reageert dan een vloeistof kompas. Een hele goede, maar zeer slecht leverbaar, is de "Wayfinder 2020". Kost ongeveer 150,-- euro.
Zowel Belmog als de Handashop hebben goede en goedkopere alternatieven. Je moet ze wel regelmatig "ijken'. Maar dat gaat zeer simpel. Even een rondje om een rotonde en het spul is weer "up to date".

ad

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » vr 13 mar, 2009 12:55

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » vr 13 mar, 2009 13:55

vraagprijs €32,000,- :shock:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Description:
Up-to-date FIA papers. FIA Class: CT 24. Period: H1 - 1972 to 1975.
Totally restored. Never accidented. Also registered for the street within EU.
Full rally equipment. Recently rebuilt motor and gearbox by ex-factory racing mechanic. All factory modifications as raced by factory i.e. chassis strengthening, ribbed casting gearbox 6.35 (not aluminium!), - differential limited slip, etc. and more. All improvements known (still within legality) has been made - radiator Saab 99 (does not get hot!), factory rally exhaust: extractor, double port, asbestos covered - gives 5-10 hp more!, dbl Webers with “Swan neck” inlets, 93.6 pistons, rear axle is Saab 95. FIA papers show 1840cc.
It is quicker than the cars the factory used to race has 165 Hp and running perfectly. Catalyser can be in or out.
Sold with 4 studded tires (almost new) and 4 winter rally tires, all on wheels.
This car has everything of the best, including many parts which are impossible to obtain now.
Selling because of illness.
The car is offered for EURO 32000 or USD 43000 or to highest bidder.
wedden!

ad
Geregistreerd lid

Bericht door ad » vr 13 mar, 2009 22:04

vraagprijs €32,000,-

Wat zou er af gaan met inruil van een goede , gebruikte niet afgeragde, best aardige 96 ( in wat mindere rally uitvoering dan deze)?

ad

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » vr 13 mar, 2009 22:57

ad schreef:
Wat zou er af gaan met inruil van een goede , gebruikte niet afgeragde, best aardige 96 ( in wat mindere rally uitvoering dan deze)?
Ik denk dat je er nog heel wat af kan krijgen zonder wat in te ruilen.
Met dit soort auto's, zelf gebouwd en geen ex-fabrieks wagen, is het eigenlijk hetzelfde als met een normale restauratie van je saab 96. Je krijgt bij verkoop waarschijnlijk nooit het geld voor wat je erin hebt gestopt.

Overigens denk ik dat je bij zelfbouw voor ca € 20.000 al heel dicht in de buurt komt van deze saab.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 13 mar, 2009 23:18

Dan ben je met die groene in de "gespot-buitenland" afdeling toch een stuk voordeliger uit, al zitten hier natuurlijk wel een aantal zeldzame onderdelen op waarvan ik me even niet zo snel voor de geest kan halen of die groene die ook heeft.

Alex

ad
Geregistreerd lid

Bericht door ad » za 14 mar, 2009 16:56

Overigens denk ik dat je bij zelfbouw voor ca € 20.000 al heel dicht in de buurt komt van deze saab

Alleen voor een getuned (165 pk)1850 motortje ben je al zo'n 10.000 euro kwijt. rally versnellingsbak minimaal 5000,-- ( als je hem daarvoor krijgt) Dan heb je nog 5000,-- eurootjes over. Dat ga je echt niet redden. Ik schat dat je minimaal 30.000 tot 35.000 euro moet investeren wil je een beetje in de buurt komen van de Saabs die uit het Saab rally department rolden.

ad

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » zo 15 mar, 2009 11:24

ad schreef:
Overigens denk ik dat je bij zelfbouw voor ca € 20.000 al heel dicht in de buurt komt van deze saab

Alleen voor een getuned (165 pk)1850 motortje ben je al zo'n 10.000 euro kwijt. rally versnellingsbak minimaal 5000,-- ( als je hem daarvoor krijgt) Dan heb je nog 5000,-- eurootjes over. Dat ga je echt niet redden. Ik schat dat je minimaal 30.000 tot 35.000 euro moet investeren wil je een beetje in de buurt komen van de Saabs die uit het Saab rally department rolden.
Ik had het over dicht in de buurt komen van de auto uit de advertentie. Dan moet dat toch lukken?
exact nabouwen zoals de fabriekswagens is sowieso niet economisch verantwoord. Overigens maakt het nogal een verschil of je de fabriekswagens uit 1976 of in 1968 na zou willen maken

ad
Geregistreerd lid

Bericht door ad » wo 18 mar, 2009 13:27

exact nabouwen zoals de fabriekswagens is sowieso niet economisch verantwoord.
Het blijft geld steken in "oud ijzer".
Alles wat je meer dan 10.000 euro investeert in een 96 is sowieso niet economisch verantwoord. Maar is dat niet met elke "hobby"?

ad

72sonett3
Geregistreerd lid

Rias Baixas

Bericht door 72sonett3 » vr 24 apr, 2009 0:20

Hierbij een paar foto's van de ex NL Sonett II in de Rías Baixas rally in Galicië, Spanje;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 24 apr, 2009 1:14

Goeie foto's zeg. Heb je die ook op groter formaat Martin?

Plaats reactie