welk boek ?

1978-1993
Plaats reactie
pinguin
Geregistreerd lid

welk boek ?

Bericht door pinguin » di 03 feb, 2009 18:27

beste saab liefhebbers, ik sta op het punt een service and repair manual aan te schaffen, nu lees ik veel op het forum over de bentley, maar kom nog een aantal andere tegen b.v. van A. K. Legg, Haynes heeft iemand ervaring met beide boeken ? zoja welke is aan te raden ?
de vraagbaak heb ik al, maar daar ontbreekt toch veel informatie.
alvast dank voor jullie antwoord.

m.v.g. arjen

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 03 feb, 2009 18:32

De Bentley heeft als nadeel dat die op de amerikaanse versies geënt is, is een amerikaans boek, waar niet alles
instaat, de Haynes op de rechtsgestuurde exemplaaren geënt is, is ook een engels boek en de vraagbaak heeft
als voordeel dat die nederlandstalig is en wil je (nog) betere boeken, dan moet je eens proberen om origineel door
SAAB geleverde werkplaatshandboeken te kunnen bemachtigen. :wink:

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 03 feb, 2009 18:38

(Je had ook de zoekfunctie kunnen gebruiken, dit is al de zoveelste keer dat ik dit verhaal knip en plak.)

Er zijn al vaker topics geweest over de voor- en nadelen van de verschillende manuals. De Bentley 8V is top. In feite is het een soort uitgebreide samenvatting van de officiële fabrieksdocumentatie. De Bentley is wel gericht op de Amerikaanse uitvoeringen/specificaties.

Op de plaatjes is twee keer een roodrose Haynes te zien. Als je goed kijkt zie je verschillende kaften. Namelijk één van een Amerikaans versie en één van een Europese versie. Daar is al eens verwarring over ontstaan, maar een roodrose Haynes is dus niet per definitie een Amerikaanse!
In het kort:
Europees: 90, 99 en 900 "Owners Workshop Manual"
Amerikaans: 900 "Automotive Repair Manual"

Tenslotte is er de blauwe Haynes. Ook voor Europese modellen. Deze wordt "Service and Repair Manual" genoemd. De blauwe is nog leverbaar, de roodrose Europese Haynes is niet meer leverbaar. Een 'oude' Haynes (Owners Workshop Manual) per definitie fijner dan een 'nieuwe' Haynes (Service and Repair Manual). Voor de Saab 900, maar ook voor andere auto's, zoals bij mijn Mini. Een Bentley is goed, maar kostbaar. Mijn tip is daarom om via marktplaats e.d. op zoek te gaan naar een 'oude' roodrose Europese Haynes. De blauwe Haynes is naar mijn mening het meest lastige naslagwerk voor de beginnende klusser.

AfbeeldingAfbeelding

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » di 03 feb, 2009 18:43

hej, dankje, ik had de zoekfunctie gebruikt, echter kreeg ik een enorme lijst met berichten waar ergens over een van de boeken werd gesproken, ik zal wel iets fout hebben gedaan.... dankje voor het knippen en plakken :)

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » di 03 feb, 2009 18:49

Vergeet niet even te kijken of ze bij amazon.de nog steeds goedkoop worden aangeboden...met gratis verzenden binnen de grenzen (mocht je kennissen daar hebben wellicht interessant...). Via amazon kan je ook 2e hands exemplaren van kleinere aangesloten boekwinkels vinden die dan weer gratis worden verstuurd... (ja, vanuit engeland naar elk adres binnen duitsland dus...)

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » di 03 feb, 2009 18:57

Bentley 16V is inmiddels EUR 43 bij bol.com (binnen 5-7 werkdagen in huis):

http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/s ... index.html

Bentley 8V is EUR 51 bij Bol.com:

http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/s ... index.html

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 03 feb, 2009 20:56

Ik heb de roze haynes, bentley en de vraagbaak. Ik vind de haynes sucken en de combi bentley en vraagbaak goed. Al kan het niet tippen aan de officiele fabrieksmanuals, maar die zijn erg lastig te vinden (van een bruikbaar bouwjaar)

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » wo 04 feb, 2009 19:15

Ik heb ze ook alle drie. Vraagbaak, Haynes en Bentley (2x 8V+16V). Bentley vind ik erg duidelijk en er staat veel in. Begin eens met de aanschaf van de Bentley. Trouwens ik heb de mijne in de V.S. gekocht. Iets van 35 euro voor betaald (inclusief verzenkosten).

stefanvanes
Geregistreerd lid

Bericht door stefanvanes » zo 15 feb, 2009 15:21

Waarschijnlijk snap ik er nog niet voldoende van, welk boek kan ik nou het beste aanschaffen voor een 900 T 16S uit 1990?

groet,

Stefan

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 15 feb, 2009 16:14

Ik heb zowel de roodroze Haynes (kreeg ik in de VS bij mijn 900) alswel de blauwe Haynes. Beide zijn voor EU gebruik goed te gebruiken, alhoewel ik de Haynes voor het betere sleutelwerk niet toereikend vindt. Plaatjes zijn zeker bij de latere door de veelheid aan modelversies die meelopen niet duidelijk genoeg.

Datzelfde geldt dus voor de Vraagbaak die dezelfde structur heeft. Krijg soms het gevoel dat de vraagbaak een vertaalde Haynes is.

Bentey heb ik (nog) niet, maar heb dermate goede ervaringen met de Saab Service manuals voor mijn 99's dat ik al wel een aantal subdelen heb inmiddels voor de 900.

Het is vooral wat je uiteindelijk wil. Voor de electrische schema;s voldoen de Haynes natuurlijk prima, en ook wel voor algemene dingen. Ga je echt diep, en wil je weten hoe onderdelen zoals remmen etc in elkaar zitten dan heb je daar al snel niet genoeg aan.

Plaats reactie