Rijtest met de Jaguar S-type R 4.2 V8 Supercharged

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6004
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Rijtest met de Jaguar S-type R 4.2 V8 Supercharged

Bericht door davidjoost » do 22 jan, 2009 0:37

Jaguar S-type R



Scherpe klauwen

Nu de nieuwe XF al weer een tijdje op de markt is, begint zijn voorganger een beetje in de vergetelheid te raken. De S-type is vergeleken met zijn opvolger nog een Jaguar volgens klassiek Britse receptuur: ronde koplampen, sierlijke welvingen en een rechtopstaand en relatief kort passagierscompartiment. Toch is het niet zo’n gestrekte auto als de XJ, hij oogt wat sierlijker en eleganter. Toen de S-type in 2002 een lichte facelift onderging, waarbij vooral het interieur enorm opknapte, werd ook een extreme versie op de markt gebracht: de S-type R. Met een 4.2 liter supercharged V8 motor goed voor 400pk, wat evenveel was als de toen al weer bijna uit productie gaande BMW M5. Het was Jaguars krachtige antwoord op de M5’s, S6-en en E55 AMG’s uit die tijd. De pers was destijds lovend over deze Britse sports saloon, met Jeremy Clarkson voorop als toegewijde prediker van het Jaguar-evangelie. Dat kwam een beetje over als chauvinisme, maar als kijker kon je alleen maar dromen over of zo’n ‘R’ nou ook écht zo goed reed. Anno 2009 blijkt deze Jaguar op de tweedehandsmarkt meer bereikbaar dan ooit voor het grote publiek. Wij laten ons graag even krabben door deze op krachtvoer gezette stoeipoes. Zijn z’n klauwen na bijna zeven jaar nog net zo scherp als toen?


Afbeelding

Lonkend asfalt

Het exemplaar wat wij vonden staat al een tijdje te koop bij een autobedrijf dat wel meer exclusieve auto’s heeft staan. We beloven de eigenaar om de kat op zachte wijze te wekken en hem niet direct op zijn staart te trappen. Dat de auto al enige tijd stil heeft gestaan, was echter niet te merken aan de motor. De achtcilinder slaat direct aan met een beschaafde grom. Stationair is er een zacht gorgelend V8 geluid te horen, welke subtiel op de achtergrond blijft. Dan verzetten we de chique, deels verchroomde, automaatpook in de ‘J-gate’ naar de ‘D’. Laten we hem eerst eens rustig warm rijden. Na nog geen kilometer te hebben gereden toont de Jaguar echter al zijn ware aard: hij is niet voor de poes. De reactie op het gaspedaal is behoorlijk gretig en omdat we de eerste kilometers rustig aan willen doen, volstaat het om slechts toefjes gas te geven. Meer heeft de V8 niet nodig om de S-type vlot vooruit te laten komen. De zestraps automaat schakelt daarbij zijdezacht en vroeg op, waarbij het toerental amper boven de 2000 omwentelingen per minuut uit komt. De motor is dan ook extreem krachtig en koppelrijk onderin, met dank aan de twee compressors. Die hebben het voordeel ten opzichte van een turbo dat ze geen turbogat kennen, maar direct al extra stuwkracht leveren. Een fijn gevoel.

Afbeelding

Langzaam voeren we het tempo op. We stoppen nog even onderweg bij een tankstation om de banden op de juiste spanning te brengen. Geen overbodige luxe in de wetenschap dat er 400pk op de achterwielen worden losgelaten. Op de snelweg blijkt de ‘R’ een zeer stille auto te zijn. Bij 120 km/uur draait de motor slechts 2100tpm in het zesde verzet. Wanneer we wat gas bijgeven acht de bak het niet eens noodzakelijk om terug te schakelen. We horen de V8-grom iets luider worden en in een lineaire duw versnelt hij moeiteloos en zien we de snelheid stijgen naar zo’n 190km/uur. Pas dan bereiken we de 3000tpm! Bij die snelheid is de auto eigenlijk nog steeds belachelijk stil, slechts de aan je voorbij schietende omgeving en het windgeruis verraden dat je een rijbewijsgevaarlijke snelheid rijdt. De wegligging is op die snelheid ‘rock-steady’ te noemen en de besturing messcherp, maar gelukkig niet zo direct dat het nerveus wordt. Er zit precies voldoende weerstand in het stuur om hem nauwkeurig de juiste richting op te dirigeren.

Afbeelding

Dan zijn beide rijstroken voor ons leeg en het pas vernieuwde asfalt voor ons lonkt. We kunnen de verleiding niet weerstaan en geven volgas. De bak schakelt razendsnel twee trappen terug en met een hoog compressorgehuil, wat als kattengejank de brullende achtcilinder overstemt, zien we het tempo met speels gemak van 190 naar 240km/uur oplopen. De duw in de rug bij die snelheid is bijna onwerkelijk, omdat het al zo hard ging. In een lange haal trekt de Jaguar door richting top. Met veel gevoel sturen we hem een lange bocht door, die je bij 120 niet eens als bocht zou hebben herkend. Het comfort blijft op de snelweg goed behouden, ondanks de stijve vering en redelijk stevige demping. Natuurlijk is het onderstel van dit exemplaar ook al het equivalent van drie keer de wereld rond geweest, maar desondanks plakt hij aan het wegdek terwijl de koets nauwelijks overhelt. De S-type R zou zich, ondanks zijn niet-Duitse afkomst, perfect thuis voelen op de Autobahn, hij is helemaal in zijn element op hogere snelheid.

Afbeelding

Zwiepende staart

Dan is het tijd om de snelweg te verlaten en eens te ervaren waar de R bij lagere snelheden toe in staat is. Hier is wel te merken dat je met een wat zwaardere auto op pad bent. Er moet een flinke massa op gang worden gebracht, wat gepaard gaat met enig geweld op de achterwielen. Vanuit stilstand komt gelukkig wel een directe reactie op het gaspedaal. Als een roofdier die zijn prooi bespringt schiet hij van zijn plaats. Voor een snelle 0-100 tijd kun je de Traction Control maar beter ingeschakeld laten, als je tenminste geen rookgordijn wilt optrekken. Met een zwiepende staart zoekt de achterkant naar grip en eenmaal gevonden, is het afwachten bij welk toerental de bak naar z’n twee schakelt. In het meest gunstigste geval is dit bij ongeveer 70km/uur en 6000tpm, maar helaas schakelde hij ook al een aantal keren te vroeg op, bij zo’n 4500tpm. Dit komt waarschijnlijk doordat je bij doorslaande wielen uit reflex het gaspedaal even wat lift om beter weg te komen, terwijl de bak daardoor denkt eerder op te moeten schakelen. Droog asfalt en goede achterbanden zijn dus wel een pre om je rechtervoet te kunnen blijven vloeren. Eenmaal in de tweede versnelling trekt de V8 snoeihard door tot in het rode toerengebied, om bij 120km/uur pas naar de derde trap over te schakelen. Bij volgas accelereren voel je de bak wel met een lichte schokje overschakelen, maar een vertraging is er bijna niet. Vrijwel zonder krachtonderbreking duwt de V8 aan een stuk door, totdat het asfalt voor je op is en je maant de stevige remmen weer aan te spreken. Gelukkig blijken ook die capabel genoeg, om de vaart er krachtig en effectief uit te halen als dat nodig is.

Afbeelding

In de dagelijkse rijpraktijk zijn het vooral de explosieve en moeiteloze tussenacceleraties die je een soevereine rijsensatie geven. Je rijdt met zo’n krachtsreserve rond dat je eigenlijk altijd je medeweggebruikers te snel af kunt zijn. De automaat voelt via je rechtervoet daarbij precies aan, wat jij van hem verlangt. Helaas biedt de bak niet de mogelijkheid om zelf te schakelen, wat een stuk veiliger zou zijn in bochten. Een plotselinge lastwisseling in een grenssituatie kan onvoorspelbare reacties uitlokken, van onder- tot overstuur. Er is wel een ‘S’-sportstand beschikbaar, maar die maakt de rijervaring met de ‘R’ wat te nerveus. De motor blijft dan onnodig lang in een te lage versnelling hangen, terwijl in de ‘D’ precies het juiste verzet wordt gekozen. Veel toeren heeft het blok niet nodig voor een snelle inhaalactie, dus in een lagere versnelling rijden is vaak overbodig, als je toch niet voluit gaat. Een handgeschakelde transmissie was voor de meest pure en sportieve rijervaring wellicht beter geweest, maar de vraag is of dat past bij een vierdeurs ‘luxury saloon’. De S-type R leent zich namelijk ook goed voor rustig en relaxed cruisen, daar past toch het beste een automaat bij.

Afbeelding

De besturing benadert ook akelig dicht de perfecte mix van voldoende feedback en een niet al te zenuwachtige respons. Bij stapvoets rijden is de besturing handzaam licht, maar naarmate de snelheid oploopt wordt de weerstand in het stuur veel zwaarder. Hierdoor kun je hem erg koersvast en gecontroleerd bochten doorjagen. Als bestuurder word je zo nauw betrokken bij het rijden, dat het lijkt alsof je met een veel kleinere en lichtere auto op pad bent. Door de communicatieve besturing voelt het bijna alsof je één bent met de auto. Waar jij gaat, gaat hij ook. Hij volgt niet, maar doet direct wat je op dat moment vraagt. Helaas hadden we niet de beschikking over een uitgestrekt en verlaten strand, waarvan de beelden van Top Gear ons nog vers op het netvlies staan. In die aflevering drifte Jeremy Clarkson de S-type R in een perfecte cirkel met een doorsnede van een metertje of honderd rond. Dat maakt achterwielaangedreven auto’s met veel vermogen natuurlijk tot een attractie, maar op de openbare weg hebben we ons toch moeten inhouden. Enige constatering die wij konden doen is dat door het hoge gewicht enige vorm van onderstuur de Jaguar ook niet vreemd is. Wie een beetje met het gaspedaal kan spelen, moet het bij hogere bochtsnelheden wel lukken om de kont om te krijgen. Het vraagt echter wel een bekwame en ervaren bestuurder, die gewend is met dergelijk krachtige auto’s op de grens te rijden. Daarbij moet het ESP natuurlijk wel uitgeschakeld worden.

Afbeelding

Britse karaktertrekjes

Helaas kwamen we er tijdens de 0-100 meting achter dat niet alleen onervarenheid, maar ook het sparen van de techniek en banden een reden kunnen zijn om het ESP aan te laten. Een Jaguar blijft toch een Britse auto met de bijbehorende ‘karaktertrekjes’, zoals een liefhebber het zou vergoelijken. Zo schakelt de versnellingsbak met het ESP uit en de bak in de ‘D’ of ‘S’ bij vol wegtrekken vanuit stilstand niet verder dan de eerste versnelling. Hierbij loopt de motor prachtig de begrenzer in, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Toen we het gas loslieten en de bak even in de ‘N’ en weer terug naar de ‘D’ zetten werden we getrakteerd op een ‘transmissie storing’ in de display van de boardcomputer. Geschrokken zetten wij de auto aan de kant en de motor uit, met een eerloze aftocht per sleepwagen al in het achterhoofd, om vervolgens bij het opnieuw starten te constateren dat het probleem weer weg was. Het gele airbaglampje van de bijrijder, boven het dashboardkastje, leek gedurende de testrit ook zijn eigen leven te leiden. Hetzelfde gold ook voor het brillenvakje aan het plafond: dat viel om de haverklap open. Het zijn van die overkomelijke zaken die waarschijnlijk makkelijk te verhelpen zijn, maar het is natuurlijk te hopen dat het bij dergelijke kleinigheden blijft. We gaan er vanuit dat de toekomstige eigenaar zich wel zal realiseren dat een dergelijke auto van dit kaliber sowieso al hogere running costs met zich meebrengt. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat het verbruik ons nog erg meeviel. Afgaande op de boardcomputer, reed de vorige eigenaar gemiddeld 1 op 8, wat erg netjes is voor een auto met dit prestatiepotentieel. Als wij niet zo beestachtig hadden doorgereden, was dit ongetwijfeld ook voor ons haalbaar geweest. De geblazen 4.2 V8 hoeft namelijk bijna niet te werken om de Jag vlot vooruit te laten komen.

Afbeelding

Het interieur van de S-type is ook geheel in de stijl die je van een Engelse auto mag verwachten. Het interieur is een smaakvolle combinatie van zwart leder en mooi contrasterende rode zitvlakken en stiksels. De afwerking en het materiaalgebruik is gelukkig flink verbeterd, omdat dit een post-facelift model betreft. Verwacht echter niet de Deutsche gründlichkeit, met door lasers gecontroleerde pasnaden. Het materiaalgebruik is grotendeels soft-touch en voelt op sommige plaatsen zelfs als leder aan. Alleen in de deurpanelen is nog wat hard plastic te vinden. De vormgeving van het interieur is met de facelift in 2002 meer in lijn gebracht met dat van de XJ en X-type, met een soort luifel over de gehele breedte van het dashboard met ovalen luchtroosters die geïntegreerd in het donkere vlak hout daaronder zitten. De bedieningselementen van de climate control en het aanraakscherm van de navigatie zijn ondergebracht in een sierlijk afgerond vormgegeven middenconsole, die langs de rand eveneens van stiksels is voorzien.

Afbeelding

De raamlijn is traditiegetrouw vrij hoog, wat in combinatie met het redelijk rechtopstaande dashboard en de laag in te stellen elektrich verstelbare stoelen, je een geborgen gevoel geeft. De zitpositie van de relatief zachte zetels is goed, al kan de zijdelingse steun in de rug nog wel iets beter. Het stuurwiel is eveneens goed verstelbaar, dat gaat ook elektrisch met een pookje. Er zijn wel details in het interieur waaraan je merkt dat de auto niet meer zo modern is. Voorbeelden hiervan zijn de afwijkende kleuren groen verlichte displays van de boardcomputer en climate control, die niet overeenstemmen met het lichtgroen van de dashboardverlichting. Ondanks dat het aanraakscherm van de navigatie nog prima werkt, zie je ook aan de korreligheid van het beeldscherm dat het niet meer het meest moderne systeem is. Maar waar klagen we eigenlijk over? Het enige wat we echt missen is stoelverwarming, wat blijkbaar gek genoeg niet standaard was destijds. Verder valt de beenruimte achterin erg tegen, zeker voor een dergelijk grote auto. De inzittenden voorin zullen toch wat moeten inschikken als er twee volwassenen fatsoenlijk achterin willen zitten. Gelukkig kun zij die nog meer ruimte willen altijd nog uitwijken naar een XJR, eventueel met verlengde wielbasis.

Afbeelding

Verslonden door de R

Deze Jaguar is in de basis een zeer chique en ingetogen verschijning. Slechts de grote wielen en de honingraat grille verraden aan de kenner dat het een roofdier in schaapskleren betreft. De klauwen van deze S-type R blijken na zeven jaar nog vlijmscherp te zijn. De motor biedt een bloedstollende krachtsexplosie bij ieder toerental, in elke versnelling en raakt niet buiten adem. De R is als een kat met negen levens, die in tegenstelling tot de al gauw fout wordende ‘AMG’s’ en ‘M’s’ uit Duitsland, mooi en stijlvol blijft naarmate hij verder op leeftijd raakt. Met een gezonde dosis Britse arrogantie bijt hij van zich af en staat zijn mannetje op het gebied van rijeigenschappen en prestaties. Het is een gedurfd alternatief, dat misschien wel een van de best rijdende Britse sport saloons ooit mag heten. Wij zijn echt verslingerd geraakt aan de ‘R’ en voor nog geen 25 mille verslindt hij jou. Had Clarkson in zijn immer overdreven enthousiasme dan misschien toch gelijk?

Afbeelding



Auteur: David Joost Kamermans
Fotografie: Lukas van der Wal


Deze test werd mede mogelijk gemaakt door:

Automobielbedrijf Jorritsma & de Witte te Bolsward

Link naar advertentie...



Voor meer tests kijk je op: Autogetest.nl
2011 Saab 9-5NG 2.8T V6
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
DJP
Geregistreerd lid
Berichten: 293
Lid geworden op: di 13 jan, 2009 22:16
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door DJP » do 22 jan, 2009 1:52

Fantastische wagen!
Die van m'n vader is niet zo snel als de "R" (3.0 V6) maar ik kan me in veel punten vinden. Blijkt ook een stuk betrouwbaarder dan Audi A6'en die we hiervoor reden.
Het is echt een fantastische, onderschatte auto.

Paar foto's van afgelopen zomer, na een poetsbeurt :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
BMW Z3 1.8i Roadster

Ex:Saab 9-3 Coupé SE 2.0 Turbo HPT FSP (200pk)
Next: Saab 9-5 Aero.. na de zomer ;)

Gebruikersavatar
nics
Geregistreerd lid
Berichten: 2178
Lid geworden op: zo 14 okt, 2007 13:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door nics » do 22 jan, 2009 13:33

Goed verhaal DJ.
Wat ik verdomde leuk beginn te vinden is jullie keuze om ook eens tweedehands te rijden! ;-) Goeie zet, maakt het lekker afwisselend.

Ja, Brits blijft Brits
(Sticker achterop mijn Triumph 2.5 PI Estate: All parts falling off this car are of the finest British workmanship ;-)

Mijn Mamma had in haar laatste auto rijdagen een S-type V8 prive. Met stembestuurde airco etc. Was lollig om in een zin iets op te nemen met temperature en een getal. Mum weer op tilt omdat het wat warm werd in de auto.

Ookal is de S-type wellicht wat oudbollig qua design, ik heb er goede herinneringen aan. Build quality in de eerste series was niet al te best. Maar een heerlijke motorway cruiser, uitermate geschikt om mee naar de pub te tuffen voor een Sunday afternoon lunch in the beergarden.
1992 900 caab
1991 900i 2.1 met het stuur aan de verkeerde kant.

Gebruikersavatar
DaVinz
Geregistreerd lid
Berichten: 12238
Lid geworden op: wo 22 jun, 2005 19:43
Regio: United Kingdom - Verenigd Koninkrijk

Bericht door DaVinz » do 22 jan, 2009 14:27

mooie wagen hoor... en mooie foto's ! goed bezig DJ 8)
9-3 Vector cabrio ‘09 RHD | 900NG SE T '97| 900 16T cabrio '86| 900 Turbo LUX '83| Sonett III '73
RIP: 9³ LPT '01| 9-5 2.0t Estate '00| 900NG '98| 900'87| 900 i'87| 900 i'85| 99 GL '83 (mam)| 99 Turbo '80|

Gebruikersavatar
sjoerdk
Geregistreerd lid
Berichten: 18772
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 15:04
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door sjoerdk » do 22 jan, 2009 14:52

Nee, wel druk met leren, moet zo naar school. :wink: Ik had de test al eerder gelezen, fraai stuk! Mooie foto's ook van een schitterende auto, enige tijd geleden is er een zilvergrijs exemplaar bij Dealerauto.nl verkocht voor slechts €17.500, bouwjaar 2003 met iets meer dan 2 ton ervaring.

Gebruikersavatar
WMB
Geregistreerd lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: za 17 dec, 2005 15:43
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door WMB » do 22 jan, 2009 20:57

Mbt de foto's: alles in kleur of alles in zwart-wit is wat consistenter, rustiger. Bij deze wolf zou ik alles in zwart-wit doen!

Mbt de tekst: je hebt twee zinnen achter elkaar staan die beginnen met 'Het interieur'.
Vroegah: 9-5 Vector 3.0 TiD Estate & 9-3 SE 2.2 TiD| Nu: 535i...

Gebruikersavatar
gj900
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 17572
Lid geworden op: vr 22 okt, 2004 15:23
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gj900 » do 22 jan, 2009 21:22

davidjoost schreef:Het exemplaar wat wij vonden staat al een tijdje te koop bij een autobedrijf dat wel meer exclusieve auto’s heeft staan.
Dat verbaast mij niets...
verkopende partij schreef:€ 23.950 (geen garantie. Inruil bespreekbaar.) Verkoop in opdracht!
Voor dat bedrag en zonder garantie.... dan blijft zo'n incourante S-Type langer staan.
nics schreef:Goed verhaal DJ.
Wat ik verdomde leuk beginn te vinden is jullie keuze om ook eens tweedehands te rijden! ;-) Goeie zet, maakt het lekker afwisselend.
Wat te denken van een rijtest van een fraaie 900 classic coupé/cabrio? OK, de uitkomst staat natuurlijk van te voren al vast (uitsluitend lovende woorden en superlatieven), maar zie al uit naar het fotomateriaal :wink: :lol:
900S Aero 1992 - Le-Mans
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo

9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6004
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Bericht door davidjoost » do 22 jan, 2009 21:27

nics schreef:Goed verhaal DJ.
Wat ik verdomde leuk beginn te vinden is jullie keuze om ook eens tweedehands te rijden! ;-) Goeie zet, maakt het lekker afwisselend.
Wat te denken van een rijtest van een fraaie 900 classic coupé/cabrio? OK, de uitkomst staat natuurlijk van te voren al vast (uitsluitend lovende woorden en superlatieven), maar zie al uit naar het fotomateriaal :wink: :lol:
Begrijp ik dat jij je cabrio graag voor een rijtest ter beschikking wil stellen aan mij en mijn fotograaf? :wink:
2011 Saab 9-5NG 2.8T V6
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
gj900
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 17572
Lid geworden op: vr 22 okt, 2004 15:23
Regio: Deutschland - Duitsland

Bericht door gj900 » do 22 jan, 2009 21:52

Hmmm... dat had ik natuurlijk kunnen verwachten :lol: Laat ik daar maar eens een nachtje over gaan slapen :wink:
900S Aero 1992 - Le-Mans
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo

9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)

Gebruikersavatar
nics
Geregistreerd lid
Berichten: 2178
Lid geworden op: zo 14 okt, 2007 13:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door nics » vr 23 jan, 2009 10:28

och DJ, je mag best een test doen van een Slightly faded old lady in pea soup green ;-)
1992 900 caab
1991 900i 2.1 met het stuur aan de verkeerde kant.

Gebruikersavatar
Den Silver Kulen
Geregistreerd lid
Berichten: 1191
Lid geworden op: zo 20 apr, 2008 8:47
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

gj900

Bericht door Den Silver Kulen » vr 23 jan, 2009 20:53

Nachtje is om gj900, wat is hierop uw antwoord? :D
"Den Svarta Draken" (Mk I black estate, 225pk)
"Den Bevingade Vila" (Mk I steelgrey aero estate, 275 sPeeK's, 430Nm getuned)

Gebruikersavatar
Reub
Geregistreerd lid
Berichten: 13919
Lid geworden op: vr 11 mei, 2007 23:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: gj900

Bericht door Reub » za 24 jan, 2009 8:41

Thierry schreef:Nachtje is om gj900, wat is hierop uw antwoord? :D
Sterker nog: er zijn er nu al twee om.

Maar DJ: leuk stuk en gefotografeerd op een stijlvolle lokatie. Inderdaad zou, zeker bij een 2e hands roofkat, zwart/wit het heel goed doen.

Mooi om te lezen dat de essentiële onderdelen nog erg naar behoren functioneren: blok, bak, aandrijflijn, remmen, besturing, allemaal (nog) prima in orde.
En een korreltje meer of minder op de satnav: ach, ik heb een 9-3 van 10 jaar oud, dus dan weet je wel wat je niet meer hoeft te verwachten van de SID 8)
Vandaag begint de toekomst!

VM spoke on 01-26-2010: "There's a great challenge ahead of us".

19 december 2011 proved he'd been wrong, sadly but true

Gebruikersavatar
Neuftyneuf
Geregistreerd lid
Berichten: 30
Lid geworden op: do 20 feb, 2014 17:51
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Rijtest met de Jaguar S-type R 4.2 V8 Supercharged

Bericht door Neuftyneuf » vr 15 mar, 2019 13:02

Tsja..... Na vele veilige en plezierige SAAB kilometers ben ik na een "miskoop" 9-3NG ( 77-LT-ZN ) toch aan de JAG.... En wat een genot zo'n V8 ;-) Met inmiddels 10dkm achter de kiezen, gemiddeld verbruik 10,8 l op 100km. En op deze leeftijd natuurlijk af en toe wat kleine dingetjes, maarja Youngtimer op de zaak. Totale reparatiekosten (inclusief de bak spoelen bij RA) komen op nog geen € 500,-, kortom GEWELDIG. Blijf nog kijken voor een mooie GRIFFIN, maar zolang is dit zeker geen straf!
Afbeelding
10-2018 JAGUAR S-Type 4.0 V8 Executive
7-2018 10-2018 SAAB 9-3 NG 2.0T (dead)
2014-2018 SAAB 9-3 (14-DH-VT) (1999)
2017 - heden FIAT Panda 1.100 IE ABARTH (141a)
1995-1996 Lancia Thema IE (20-DN-XP)
1992-1995 SAAB 900i (RF-22-NT)
!988-1992 SAAB 99 (KH-37-TZ)

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Rijtest met de Jaguar S-type R 4.2 V8 Supercharged

Bericht door Orphy » vr 15 mar, 2019 23:22

@DJP, heeft die Jaguar van je vader nou gewoon een handbak???
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Plaats reactie