Het is gelukt: zelf van zwarte een rode APC maken

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: Het is gelukt: zelf van zwarte een rode APC maken

Bericht door SpeekTuning » do 23 jun, 2005 22:09

900 t8 schreef:Ja ok maar als ik me waste gate afstel gaat me bassis druk ook omhoog toch? :roll:

Ik heb ook op 900earo.com gezeten en daar heb je een mod voor je apc. Dat je wel je bassis druk houd (ja iets meer 0.5bar) maar wel door kan pieken naar 1.5 bar maar er moet meer benzine bij en dat is het probleem :!: hoe krijg ik dan meer benzine. :idea:

Brandstofdruk :?: :?: :?:
Maar welke brandstofdruk regelaar moet ik dan hebben :?:
Moet ik ook een brandstof pomp hebben met meer opbrengst :?:
of moet ik andere injectoren met meer opbrengst hebben ik weet het niet. :?
Ik kan wel sleutelen ik trek dat hele blok zo uit elkaar easy .:D
Maar tunen is echt een vak apart :( (ik ben nog maar 24. Deze auto en zijn brandstofsysteem was er al toen ik nog moest leren knikkeren. :) )
K-Jetronic is echt voor mijn tijd.
Ik heb binnen kort een 8v kop.Laat ik helemaal reviseren en me inlaad en uitlaad kanalen behandelen. :arrow: ( die ga ik zelf doen)

En jongens laten we eerlijk zijn brandstof lucht verhouding is echt meestelijk belangrijk. Tenzij je een achter tuin vol hebt met t8 blokken
Kan iemand mij vertellen wat te doen :oops: :( :( :oops: :cry:
Brandstofdruk verhogen op een t8 heb ik nooit gedaan, wel heb ik eens iemand een extra injector zien monteren, of de koudstart injector in laten schakelen bij een bepaalde druk of toerental.

Tunen is inderdaad een vak apart, daar heb je zeerzeker gelijk in. Leeftijd speelt hier echter geen rol denk ik. Zelf ben ik nog maar 26 hoor!
Die K-jetronic is ook van voor mijn tijd. HEb er uiteraard wel eentje gereden, en heb er nu eentje als erbij, maar het echte tunen hiermee heb ik nooit gedaan. Op zich zijn er genoeg mogelijkheden om een 8 klepper te tunen, maar de meeste mensen zullen er sneller voor kiezen om een 16v in te bouwen. Bij een 16v kom je al aan bij meer electronica en zelfs in de buurt van echte kenvelden :D . En dat.....dat is nu mijn hobby. Vandaar dat ik in mijn NG900 ook een zelf programmeerbare ecu ga monteren. Maar nu ga ik off topic volgens mij.

Pas je wel op met de dremel? :wink:

groeten Sander

ps air/fuel ratio......weet iemand van jullie wat ideaal is voor het meeste koppel??? niet 1:14,7

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » do 23 jun, 2005 22:15

Vijfde injector (doorgaans gemonteerd aan de buitenzijde van de bocht in het pijpje van intercooler plus gasklephuis), aangestuurd door een elektronische schakeling die 'mapping' van de ingespoten (extra) brandstof t.o.v. toerental en belasting (turbodruk) toelaat. (Micro Dynamics PIC 5, ERL (Aquamist) MF-2, Perfect Power SMT-6 o.i.d.). Eén en ander afstellen op rollentestbank.

Ik vermoed trouwens dat bijvoorbeeld de eigenaar van de Dynojet rollentestbank in Goes wel wat trucjes met de K-Jet zelf kan uithalen. Zolang het gaat om 'kleinere' aanpassingen (APC in combinatie met luchtfilter, uitlaat e.d.) kom je doorgaans met slechts wat afstelwerk of de rollentestbank weg. De brandstofverdeler van de non-kat versie (met zes 'uitgangen' aan de bovenzijde waarvan er twee in het gietstuk dicht zijn gelaten) biedt wat dat betreft wat meer speelruimte dan de kleinere unit (met de vier uitgangen in een vierkant opgesteld, gelijk aan de 900i) van de katalysatorversie.

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » vr 24 jun, 2005 18:17

Ik heb al een verdeler met zes uitgangen waar van er twee zijn dicht gelaten.
Is dat dan niet standaart bij een t8 :?: :roll:

Maar als ik me koud start injector aan massa varbind bij vollast zal dat toch wel enig effect moeten hebben(ff checken wat zijn opbrenst is) als ik me aps kast gemod heb. :twisted:

Morgen ga ik me eind demper ver vangen met een mooie 62 mm buis.
Me midden demper is er al tussen uit en het mooiste is het maakt niet eens extra geluid. Ja een heel klein beetje gedonder bij afremmen op de moter.

Als nog meer mensen goeie tips hebben over apctjes en brandstof inspuiting hoor ik het heel graag :D alvast bedankt :D

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 24 jun, 2005 20:54

900 t8 schreef:
Als nog meer mensen goeie tips hebben over apctjes en brandstof inspuiting hoor ik het heel graag :D alvast bedankt :D

Ik zal niet hoger gaan als 1.0 bar bij een t8 tezij je een fmic hebt hogere brandstofdruk (3 bar) ect ect.

En een klopledje installeren, dan kun je zien waneer de APC klop (pingel) registreerd :wink:.

Heb je de kat er al tussenuit gesloopt?

Gr, Bennie

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » vr 24 jun, 2005 22:46

Mijn oude red box blijkt doorgerbrand (gekocht)
Heb net een group9 box gekocht, schijnt flink wat vermogen te leveren dus ook ik mag aan het klopledje.
Iemand ervaring met group9 spul kan ook een nokkenas kopen uit een getunde T8 n.a.w. ook van Group9.

(Jij had toch ergens een post gedaan bennie?)
Helaas T8 dus moet op zoek naar extra koeling en brandstof denk ik.
Groet

John

Gelukkig de katloze versie, nu nog de extra injectortruc uitvogelen, 9000 turbo en apexi dumpvalve er inschroeven en een grotere intercooler.
Tja zat te doen komende tijd.

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » za 25 jun, 2005 13:00

Bennie ik heb een t8 uit het jaar januari 86 zit geen kat onder.Heb hem net 3 maanden.
Ik vind hem wel snel zit in no time op de 200.
Ik kan met mijn t8 een toyota mr2 bij houden (niet de allernieuwste versie type 2)
Van uit de 2de versnelling tot aan de 4. :D (ja sprintje van uit de 1 naar 2 is niet voor een 900 bak weggelegd)

Mijn turbo druk meter gaat net iets in het rood en zakt dan langzaam terug tussen orange en rood pas in echt hoge toeren zakt hij een beetje.
Dus ik heb al het vermoeden dat het een en ander is gedaan aan mijn t8 apc of aan andere dingen ik weet het niet.
weet niet eens wat er allemaal tekrijgen is voor een t8. :wink:

Maar bennie vertel eens wat raad jij mij aan kwa brandstof druk of kwa apc mods :D :?:

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 26 jun, 2005 20:48

900 t8 schreef:

Maar bennie vertel eens wat raad jij mij aan kwa brandstof druk of kwa apc mods :D :?:
Van brandstofsysteem van een t8 heb ik geen verstand, van APC daarintegen wel het een en ander :wink: .

Je kan beginnen met een goede turbometer aan te schaffen en in te bouwen. ( is erg handig om precies te weten hoeveel druk je hebt bij volle belasting en hogen in de toeren)
Dan kan je de basis boost opschroefen tot ongeveer 0.45 bar. (bij een hogere basisboost komt de APC er vloeiender en sneller in)
Als het nodig is de P pot een klein beetje opdraaien, ongeveer 30 graden. (voorzichtig met de P pot deze is erg gevoelig!)
De F pot ook een beetje opdraaien als het nodig is, ongeveer 60 graden.
Een pingelledje is ook erg handig :wink: .
Ga niet hoger als 1 bar tezij je genoeg brandstof druk hebt!

Dit zijn zoal de dingen die niet te erg in de euries gaan lopen, je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt 8) .

3 jt
FMIC
aangepaste cinderkop
inlaat spruitstuk
uitlaatspruitstuk
groter turbo
van 8v naar 16v :shock:
water injectie
brandstofsysteem aanpassen

Gr, Bennie

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 27 jun, 2005 4:19

bennie schreef: brandsysteem aanpassen

Gr, Bennie
:lol:

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » ma 27 jun, 2005 17:53

:lol:[/quote]

:-P+

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 27 jun, 2005 18:00

marky schreef:
bennie schreef: brandsysteem aanpassen

Gr, Bennie
:lol:

Is al aangepast op verzoek van Marky AfbeeldingAfbeelding Afbeelding :wink:

Gr, Bennie

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » vr 01 jul, 2005 17:58

he Benny ,is er nu al een goede betrouwbare mod voor een rode??? :twisted:

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 01 jul, 2005 20:07

MISTY schreef:he Benny ,is er nu al een goede betrouwbare mod voor een rode??? :twisted:
Niet doen!

Koop gewoon een t8 box en draai de P en F pot op en voila!!
1.1 bar en haast geen terug loop van de druk (0.2 bar), druk moet altijd iets terug lopen omdat hoger in de toeren de motor sneller pingelt.

Gr, Bennie

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » zo 03 jul, 2005 13:14

Dus heb ik voor niks een orginele REDBOX overgenomen??? :roll:

Btw;welke blackbox moet ik hbb??? ,hiermee bedoel ik bouwjaar of ander type. 8) 8)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 06 jul, 2005 0:35

een bosch fuel press. regulator gaat tot 2.5 (lucas tot 3.0 volgens Bennie). Ik zat wat te surfen en kwam oa de stelling tegen dat er op een non-turbo (=injectie) een fpr zit die ook veel hoger gaat (tot 3.0 bar). Klopt dit?
Dat zou betekenen dat je van een 8v/16v injectie blok de fpr kan halen en op een bosch gestuurde turboblok kan overplaatsen.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 06 jul, 2005 7:04

JA dat klopt. is ook een veel uitgevoerde modificatie bij mijn weten. Echter op de 8 kleppers zit deze FPR niet. Die hebben er geen.

Plaats reactie