T7 ECU Tuning
-
Vyv
- Moderator + Donateur

@Thierry: Heb de CANUSB uit Engeland laten komen, was toen een beetje voordeliger dan in Nederland. Heb (nog) niet samengewerkt met Maarten. Ik heb eerst een originele SAAB tune van 190pk geflashed (9-5 B205E 98-00 Green Inj 190HP EU EA1YZA9C.47B.bin) naar alle tevredenheid, en deze heb ik nu lichtjes gemod en "ge-opend". Het filmpje van de SID is niet van mij maar mijn SID doet nu hetzelfde.
@Ted raket. In niet alle OBD stekkers ligt CAN bedrading, de mijne heeft het niet. Ik weet niet hoe BSR de ECU's flasht. Het kan haast niet via CAN gaan, maar een ander protocol.
@Ted raket. In niet alle OBD stekkers ligt CAN bedrading, de mijne heeft het niet. Ik weet niet hoe BSR de ECU's flasht. Het kan haast niet via CAN gaan, maar een ander protocol.
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
Viv,
Dat zou dan inhouden dat sommige 9-5's niet gePPCt kunnen worden.
Volgens Tomi heeft de PPC een can controller.
Dat zou dan inhouden dat sommige 9-5's niet gePPCt kunnen worden.
Volgens Tomi heeft de PPC een can controller.
After opening the enclosure there's a relatively simple circuit board with ICs, resistors, capacitors and a few connectors. The main processor is a Microchip PIC18F458-I/PT. There's also a USB-to-parallel bridge, FT245BL, from FTDI. The 19 pin SOIC chip on the right is a stand-alone CAN controller, Microchip MCP2515. Below the FDTI chip is a Microchip 93C46BI Serial EEPROM. Now here's what's inside in pictures
Ik ben ondertussen bezig uit te zoeken of er ergens een schema is van de diagnose aansluiting.De SAE definieert de pinout van de connector als volgt:
1 -
2 Bus positive Line of SAE-J1850
3 -
4 Chassis ground
5 Signal ground
6 CAN high (ISO 15765-4 and SAE-J2234)
7 K line of ISO 9141-2 and ISO 14230-4
8 -
9 -
10 Bus negative Line of SAE-J1850
11 -
12 -
13 -
14 CAN low (ISO 15765-4 and SAE-J2234)
15 L line of ISO 9141-2 and ISO 14230-4
16 Batterijspanning
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
Volgens BSR duurt het inlezen 50 minuten en duurt wel lang mischien dat ze toch een van volgende protocollen gebruiken:
ISO 9141-2. This protocol has a data rate of 10.4 kbaud, and is similar to RS-232. ISO 9141-2 is primarily used in Chrysler, European, and Asian vehicles.
pin 7: K-line
pin 15: L-line (optional)
UART signaling (though not RS-232 voltage levels)
K-line idles high
High voltage is Vbatt
Message length is restricted to 12 bytes, including CRC
ISO 14230 KWP2000 (Keyword Protocol 2000)
pin 7: K-line
pin 15: L-line (optional)
Physical layer identical to ISO 9141-2
Data rate 1.2 to 10.4 kbaud
Message may contain up to 255 bytes in the data field
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
Inmiddels antwoorden op mijn eigen vragen gevonden. T7suite en T7tool is specifiek geschreven voor de canusb. Een andere interface zoals elm327 wordt gewoonweg niet ondersteund. In T7tool zit wel een elm327 optie, maar die werkt niet. De elm327 ondersteund wel de k-line protocollen. In de Wis staat aangegeven dat alleen pin 4,5,7,8 en 16 zijn aangesloten. Wat ik nog verder ben tegengekomen is dat wanneer het flashen niet lukt er nog niets aan de hand is zolang de spanning op de ecu blijft staan. Wanneer de ecu opgestart wordt dan wordt het programma ingelezen van het flash geheugen en weggeschreven naar het ram. Het programma draait in het ram geheugen zolang de spanning er op staat. Wanneer er nu geflashd wordt en dit mislukt is het flah geheugen leeg of onvolledig gevuld. Bij de volgende opstart wordt er of niets of iets onvolledigs naar het ram geheugen gekopieerd en werkt de ecu niet meer inclusief de canbus communicatie.
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
-
BeTon
- Geregistreerd lid
Misschien een domme vraag, maar kan ik met het volgende apparaatje ook de ECU flashen? Of is het alleen voor diagnostics?
http://www.obd-2.de/eShop/index.php?mai ... ducts_id=2
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Op dit moment is het alleen mogelijk om de T7 ECU te flashen via BDM of via de CAN USB adapter...BeTon schreef:Misschien een domme vraag, maar kan ik met het volgende apparaatje ook de ECU flashen? Of is het alleen voor diagnostics?
T5 gaat alleen via BDM en de ECU moet dus uit de auto.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

-
Keesje
- Geregistreerd lid
ECU T7 tuning
Geweldig topic, hier haal je zo'n beetje alles uit wat je nodig hebt!
Het wordt wel heel aantrekkelijk om een can-usb adapter aan te schaffen.
Moet je perse die van Lawicel hebben of kan het met elke, want er zullen er wel meer op de markt zijn?
En wat
Wat is een gangbare prijs voor een T7 ECU mensen?
Mijn handen jeuken!
Groeten
Kees
Het wordt wel heel aantrekkelijk om een can-usb adapter aan te schaffen.
Moet je perse die van Lawicel hebben of kan het met elke, want er zullen er wel meer op de markt zijn?
En wat
Wat is een gangbare prijs voor een T7 ECU mensen?
Mijn handen jeuken!
Groeten
Kees
-
Vyv
- Moderator + Donateur

-
Keesje
- Geregistreerd lid
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
vyv
Vyv, jij was toch iets met Juice aan het doen of zit ik er weer helemaal naas. Want die lijkt toch ook aardig in de buurt te komen van die Jet waar de overheid maar geen ja tegen durft te zeggen (problemen met het logootje op de neus van de jet misschien??). Ik hoor dat hij schat rond 270pk te zitten? Dan heb je, lijkt me, zowat een asfaltlegger als aanhangwagen nodig...