T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 22 nov, 2008 12:02

@Thierry: Heb de CANUSB uit Engeland laten komen, was toen een beetje voordeliger dan in Nederland. Heb (nog) niet samengewerkt met Maarten. Ik heb eerst een originele SAAB tune van 190pk geflashed (9-5 B205E 98-00 Green Inj 190HP EU EA1YZA9C.47B.bin) naar alle tevredenheid, en deze heb ik nu lichtjes gemod en "ge-opend". Het filmpje van de SID is niet van mij maar mijn SID doet nu hetzelfde.

@Ted raket. In niet alle OBD stekkers ligt CAN bedrading, de mijne heeft het niet. Ik weet niet hoe BSR de ECU's flasht. Het kan haast niet via CAN gaan, maar een ander protocol.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » za 22 nov, 2008 14:19

Viv,

Dat zou dan inhouden dat sommige 9-5's niet gePPCt kunnen worden.
Volgens Tomi heeft de PPC een can controller.
After opening the enclosure there's a relatively simple circuit board with ICs, resistors, capacitors and a few connectors. The main processor is a Microchip PIC18F458-I/PT. There's also a USB-to-parallel bridge, FT245BL, from FTDI. The 19 pin SOIC chip on the right is a stand-alone CAN controller, Microchip MCP2515. Below the FDTI chip is a Microchip 93C46BI Serial EEPROM. Now here's what's inside in pictures
De SAE definieert de pinout van de connector als volgt:

1 -
2 Bus positive Line of SAE-J1850
3 -
4 Chassis ground
5 Signal ground
6 CAN high (ISO 15765-4 and SAE-J2234)
7 K line of ISO 9141-2 and ISO 14230-4
8 -
9 -
10 Bus negative Line of SAE-J1850
11 -
12 -
13 -
14 CAN low (ISO 15765-4 and SAE-J2234)
15 L line of ISO 9141-2 and ISO 14230-4
16 Batterijspanning
Ik ben ondertussen bezig uit te zoeken of er ergens een schema is van de diagnose aansluiting.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » za 22 nov, 2008 14:40

Volgens BSR duurt het inlezen 50 minuten en duurt wel lang mischien dat ze toch een van volgende protocollen gebruiken:
ISO 9141-2. This protocol has a data rate of 10.4 kbaud, and is similar to RS-232. ISO 9141-2 is primarily used in Chrysler, European, and Asian vehicles.
pin 7: K-line
pin 15: L-line (optional)
UART signaling (though not RS-232 voltage levels)
K-line idles high
High voltage is Vbatt
Message length is restricted to 12 bytes, including CRC
ISO 14230 KWP2000 (Keyword Protocol 2000)
pin 7: K-line
pin 15: L-line (optional)
Physical layer identical to ISO 9141-2
Data rate 1.2 to 10.4 kbaud
Message may contain up to 255 bytes in the data field

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » zo 23 nov, 2008 12:15

Inmiddels antwoorden op mijn eigen vragen gevonden. T7suite en T7tool is specifiek geschreven voor de canusb. Een andere interface zoals elm327 wordt gewoonweg niet ondersteund. In T7tool zit wel een elm327 optie, maar die werkt niet. De elm327 ondersteund wel de k-line protocollen. In de Wis staat aangegeven dat alleen pin 4,5,7,8 en 16 zijn aangesloten. Wat ik nog verder ben tegengekomen is dat wanneer het flashen niet lukt er nog niets aan de hand is zolang de spanning op de ecu blijft staan. Wanneer de ecu opgestart wordt dan wordt het programma ingelezen van het flash geheugen en weggeschreven naar het ram. Het programma draait in het ram geheugen zolang de spanning er op staat. Wanneer er nu geflashd wordt en dit mislukt is het flah geheugen leeg of onvolledig gevuld. Bij de volgende opstart wordt er of niets of iets onvolledigs naar het ram geheugen gekopieerd en werkt de ecu niet meer inclusief de canbus communicatie.

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

canusb

Bericht door Den Silver Kulen » zo 23 nov, 2008 13:45

klinkt eng, is daar niks tegen te doen anders dan een nieuwe ecu aanschaffen?

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » zo 23 nov, 2008 23:56

Eh nee dat valt wel mee in dat geval moet je 'm flashen met behulp van de bdm interface, dat is alleen wat meer gedoe. Wat ik eigenlijk wou zeggen is zolang je de spanning maar op de ecu laat staan kun je net zo vaak proberen om 'm te flashen tot het lukt.

BeTon
Geregistreerd lid

Bericht door BeTon » vr 28 nov, 2008 10:03

Misschien een domme vraag, maar kan ik met het volgende apparaatje ook de ECU flashen? Of is het alleen voor diagnostics?

http://www.obd-2.de/eShop/index.php?mai ... ducts_id=2

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 01 dec, 2008 13:15

BeTon schreef:Misschien een domme vraag, maar kan ik met het volgende apparaatje ook de ECU flashen? Of is het alleen voor diagnostics?

http://www.obd-2.de/eShop/index.php?mai ... ducts_id=2
Op dit moment is het alleen mogelijk om de T7 ECU te flashen via BDM of via de CAN USB adapter...

T5 gaat alleen via BDM en de ECU moet dus uit de auto.

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

ecu bdm

Bericht door Den Silver Kulen » ma 01 dec, 2008 13:38

Zoals Dilemma al zei, maar de ecu uit de auto is niet veel werk alleen beetje voorzichtig zijn dat je niks breekt.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 17 dec, 2008 14:02

Vanavond nog maar eens een verse ECU inbouwen en dan zaterdag op de testbank in Goes. Eens zien of ik de buurt van de 200pk zit.

Keesje
Geregistreerd lid

ECU T7 tuning

Bericht door Keesje » wo 17 dec, 2008 15:36

Geweldig topic, hier haal je zo'n beetje alles uit wat je nodig hebt!

Het wordt wel heel aantrekkelijk om een can-usb adapter aan te schaffen.
Moet je perse die van Lawicel hebben of kan het met elke, want er zullen er wel meer op de markt zijn?

En wat
Wat is een gangbare prijs voor een T7 ECU mensen?

Mijn handen jeuken!

Groeten
Kees

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 17 dec, 2008 15:39

T7Suite werkt alleen met Lawicel. Enne zoveel andere CAN to USB zijn er niet hoor...

Prijs is een beetje afhankelijk van vraag en aanbod, ik denk dat je wel een ECU kan scoren rond de 120 euro.

Keesje
Geregistreerd lid

Bericht door Keesje » wo 17 dec, 2008 17:37

Vyv schreef:T7Suite werkt alleen met Lawicel. Enne zoveel andere CAN to USB zijn er niet hoor...

Prijs is een beetje afhankelijk van vraag en aanbod, ik denk dat je wel een ECU kan scoren rond de 120 euro.
OK bedankt Vyv! ik ben benieuwd naar jouw resultaten

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

vyv

Bericht door Den Silver Kulen » wo 17 dec, 2008 20:48

Vyv, jij was toch iets met Juice aan het doen of zit ik er weer helemaal naas. Want die lijkt toch ook aardig in de buurt te komen van die Jet waar de overheid maar geen ja tegen durft te zeggen (problemen met het logootje op de neus van de jet misschien??). Ik hoor dat hij schat rond 270pk te zitten? Dan heb je, lijkt me, zowat een asfaltlegger als aanhangwagen nodig...

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » wo 17 dec, 2008 22:29

Vyv schreef:T7Suite werkt alleen met Lawicel. Enne zoveel andere CAN to USB zijn er niet hoor...

Zoiets:?
klik

Plaats reactie