Dumpvalve Forge FMDV004

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
Coenwagner
Geregistreerd lid
Berichten: 2241
Lid geworden op: wo 17 jan, 2007 16:55
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Coenwagner » do 30 okt, 2008 19:19

Vinden jullie deze dumpvalve ECHT zo luid :?

Ik heb andere ervaringen er mee
De poets Guru van het forum© :wink:
Heeft Uw SAAB een poetsbeurt nodig,stuur een pb!

Zonder Föhn geen gedreun :!: TURBO time :!:
Ik: SAAB 9-5 Sedan Aero 2004 handbak FULL options Maptun Bio Ethanol Stage 4 315Pk & 450Nm

Gebruikersavatar
eddracket
Geregistreerd lid
Berichten: 1100
Lid geworden op: za 02 jun, 2007 21:24
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Bericht door eddracket » do 30 okt, 2008 20:07

Ik piek op 0.8 dus een veertje dat wat sneller afblaast, zorgt misschien voor een nog iets hardere sound. De veertjes kosten 20€ voor 4 dus dat is niet al te doen.
Greetz

Gebruikersavatar
NK900se
Geregistreerd lid
Berichten: 542
Lid geworden op: di 07 okt, 2008 21:13
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door NK900se » vr 31 okt, 2008 15:05

Bij hoeveel toeren maakt hij bij jullie het bekende psssh geluid, ik moet namelijk redelijk veel gas geven wil ik het afblaasgeluid horen (zeker 4000 toeren). Kan ik dit dmv een andere veer vervroegen? En zo ja, waar zijn deze veertjes te koop?

Gebruikersavatar
Erik
Lid van verdienste
Berichten: 4703
Lid geworden op: di 21 okt, 2003 14:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Erik » vr 31 okt, 2008 15:12

Ik denk niet dat de veer bepalend is voor het geluid, maar om de druk tegen te houden zolang dit nodig is.

Gebruikersavatar
NK900se
Geregistreerd lid
Berichten: 542
Lid geworden op: di 07 okt, 2008 21:13
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door NK900se » vr 31 okt, 2008 15:23

Dat bedoel ik dus, ik wil dat hij wat eerder het bekende geluid maakt. Bij speektuning vertelden ze mij dat ik een gele veer nodig zou hebben voor mijn auto, maar ik heb even gekeken en er steekt een sterkere blauwe veer in. Dus als ik deze dan vervang voor een gele, welke slapper is, zou hij toch eerder moeten afblazen?

Gebruikersavatar
Erik
Lid van verdienste
Berichten: 4703
Lid geworden op: di 21 okt, 2003 14:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Erik » vr 31 okt, 2008 16:13

Ja, dat zal best kloppen, maar of het geluid daar harder van wordt weet ik niet. Proberen dus.

Gebruikersavatar
NK900se
Geregistreerd lid
Berichten: 542
Lid geworden op: di 07 okt, 2008 21:13
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door NK900se » vr 31 okt, 2008 16:16

Zal eens zo'n setje op de kop tikken om te kijken of ik hem wat eerder af kan laten blazen, hij doet het wel hard genoeg in ieder geval.

Gebruikersavatar
eddracket
Geregistreerd lid
Berichten: 1100
Lid geworden op: za 02 jun, 2007 21:24
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Bericht door eddracket » vr 31 okt, 2008 18:05

Ik ga ook zo'n setje aanschaffen, bij mij blaast hij af bij volle gas vanaf 3500 toeren. Natuurlijk rijd ik hierop, dus het verbruik stijgt nu wel aanzienlijk, maar ja het moet maar niet zo goed klinken. Ik laat de bevindingen zeker weten.

Greetz.

Gebruikersavatar
NK900se
Geregistreerd lid
Berichten: 542
Lid geworden op: di 07 okt, 2008 21:13
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door NK900se » vr 31 okt, 2008 18:14

eddracket schreef:Ik ga ook zo'n setje aanschaffen, bij mij blaast hij af bij volle gas vanaf 3500 toeren. Natuurlijk rijd ik hierop, dus het verbruik stijgt nu wel aanzienlijk, maar ja het moet maar niet zo goed klinken. Ik laat de bevindingen zeker weten.

Greetz.
Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
racingboy
Geregistreerd lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 23:13
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Dumpvalve Forge FMDV004

Bericht door racingboy » zo 01 jul, 2018 8:46

Ik heb er eentje gemonteerd om de 900s, maar toen ik de motor startte, dan ging deze reeds open. Niet goed dus en er terug af. Ik zal waarschijnlijk op zoek dienen te gaan naar andere veer voor erin. Iemand die me kan melden welke veer ik nodig heb?
Thx
Voorheen: 1990-2002 900I '89 16v
2002-2008 9000 Anni 2.0 eco.'98
2008-2014 9-5 estate 2.2 TID. '02
2014-2017 9-3 estate 1.9 TID '09
nu DS3 Performance
M’n zoon: 900S classic cabrio '92 + 9-3 CV ‘04

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Dumpvalve Forge FMDV004

Bericht door Krizzie » ma 02 jul, 2018 11:32

Een sterke, ik kreeg hem zelfs met de sterkste veer en spacer-ring niet gesloten..

Nu een GFB DV+ erop en die is veel beter af te stellen (geen veren gewissel, maar een stelschroefje)
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Dumpvalve Forge FMDV004

Bericht door Foll » vr 06 jul, 2018 9:10

Veer zegt niet alles. Vooral een verhaal van druk boven en onder de zuiger. Als je een atmosferische dumpvalve op een 900 Classic wil moet je een dual piston hebben. Deze staat bij stationair en deellast dicht (ook al zuigt de dunne vacuumslang de 1e zuiger omhoog als er geen boost is). Heb deze zelf op een 900 Classic met Lucas injectie. Ook op k-Jetronic werkt dit. Zit gewoon standaard veertje in dus blaast meteen (hard) af als er met een beetje drukverschil gas los gelaten wordt, hoef er niet voor door te trekken. Moet ook, dan werkt de dumpvalve altijd en behaal je het effect waar die voor bedoeld is :P .
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
racingboy
Geregistreerd lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 23:13
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Dumpvalve Forge FMDV004

Bericht door racingboy » vr 06 jul, 2018 11:05

Bedankt voor de reactie Foll. Denk dat het niet zal lukken met welke we nu hebben. Kan jij ons vertellen welke we nodig hebben en waar te bestellen?
Degene welke we nu hebben is een enkele, zo'n grijze( staat Maptune op). En deze zou het volgens R&D doen, maar niet dus.
Alvast bedankt.
Voorheen: 1990-2002 900I '89 16v
2002-2008 9000 Anni 2.0 eco.'98
2008-2014 9-5 estate 2.2 TID. '02
2014-2017 9-3 estate 1.9 TID '09
nu DS3 Performance
M’n zoon: 900S classic cabrio '92 + 9-3 CV ‘04

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Dumpvalve Forge FMDV004

Bericht door Motolab » vr 06 jul, 2018 23:39

Nou .... "We"?? Racibgboy je Hebt gereageerd op een 10jr oud topic... Denk dat de "anderen" allang wat verder zijn, of geen Saab meer hebben, oid.. :wink:
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
racingboy
Geregistreerd lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 23:13
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Dumpvalve Forge FMDV004

Bericht door racingboy » za 07 jul, 2018 7:34

@ motolab, ja "we" , 't is de wagen van m'n zoon en een gemeenschappelijke hobby. En het betreft een wagen van 25 jaar jong.
Voorheen: 1990-2002 900I '89 16v
2002-2008 9000 Anni 2.0 eco.'98
2008-2014 9-5 estate 2.2 TID. '02
2014-2017 9-3 estate 1.9 TID '09
nu DS3 Performance
M’n zoon: 900S classic cabrio '92 + 9-3 CV ‘04

Plaats reactie