T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » zo 19 okt, 2008 20:15

Vyv schreef:Ik denk dat ik ook een T5 connector te pakken heb. Hij kwam wel uit een 9-3, wellicht een vroege?

Maar het avontuur is jammer genoeg voortijdig gestopt :cry:

Eerst dacht ik dat het aan mijn Vista laptop lag. Dus ik heb het ook geprobeerd op een oude XP machine die op zolder stond. Beide geen succes.

Wat heb ik gedaan:
Actions > Flash binary file to ECU

In eerste instantie gebeurd er 10 sec niks. Krijgt de melding dat T7Suite niet meer reageert. Toch gaat de rode led van de CAN-USB dongle een paar seconden branden en wordt T7Suite weer actief. Maar verders gebeurd er niks.

Nog een keer Actions > Flash binary file to ECU, nu krijg ik de mogelijkheid om een bin te selecteren die voor het flashen gebruikt dient te worden. Ik selecteer een bin file en krijg volgende pop-up:

Afbeelding

Het tellerke blijft op 0,0 staan. Er gaan geen ledjes branden op de CAN-USB dongle (geen communicatie?). Na minuten wachten blijft de teller op nul. Als ik cancel kies in het pop-up scherm, dan blijven de ECU interaction items ghosted (grijs).

T7Suite moet opnieuw gestart worden om bovenstaande acties te kunnen herhalen. Zonder succes uiteindelijk :cry:

PS.
Uitlezen van de ECU lukt ook niet meer. Heb ik de ECU om zeep geholpen?

Nog een paar minor bugs in software, misschien interessant voor Dilemma:
* De tooltip teksten in het settings menu maken nog vermelding van T5Suite.
* De verschillende pop-up´s zijn erg dominant, ook als je overschakelt naar andere software blijft de pop-up on top. (MDI parent goed zetten?)
wat is het effect van het ontbreken van de pin19 op de communicatie? Misschien dat dit ervoor gezorgd heeft dat de noncommunicatie plaats vindt? Leest Dilemma mee?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 19 okt, 2008 20:33

Vyv heeft het ontbreken van pin 19 in de 70 polige connector omzeild door de draden rechtstreeks op de ECU aan te sluiten. Het zijn de blauwe en bruine draad op de foto van de immobilizercode op de vorige pagina.
De connector willen we alleen gebruiken om niet elke keer alle draadjes los aan te moeten sluiten. Met de connector klik je in een keer alles meteen vast. Het is een hulpmiddel voor luie forummers. :wink:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 19 okt, 2008 21:41

Correct Maarten.

Heb nog eens geprobeerd om de ECU te lezen, maar nu via SaabOpenProg. http://pikkupossu.1g.fi/tomi/projects/t ... ionic.html
Wel even de meest recente versie van de volgende bestanden opzoeken in de install folders van de CANUSB drivers
  • canusbdrv.lib
    ftd2xx.lib
    lawicel_can.h
En in de install folder van SaabOpenProg gooien.

Als ik de CANUSB adaptor niet aansluit krijg ik volgende melding:

Code: Selecteer alles

SaabOpenProg v0.88 - Read/Program Saab Trionic 7 ECU with Lawicel CANUSB
by Tomi Liljemark 2007-10-22

Opening CAN channel to Saab I-Bus (47,619 kBit/s)...Failed to open device
Als ik de CANUSB adaptor wel aansluit krijg ik volgende melding:

Code: Selecteer alles

SaabOpenProg v0.88 - Read/Program Saab Trionic 7 ECU with Lawicel CANUSB
by Tomi Liljemark 2007-10-22

Opening CAN channel to Saab I-Bus (47,619 kBit/s)...ok
Opening CAN channel to Saab P-Bus (500 kBit/s)...ok
Error: could not receive any messages from either I-Bus or P-Bus!

CAN channel closed.
Geen ledjes te zien op de CANUSB adaptor :blue_susp:

Waarschijnlijk is de volgende stap connectie maken via de interne BDM aansluiting in de ECU?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 19 okt, 2008 22:11

En nog een poging om in de ECU te komen maar nu met de volgende tool: T7Tool 1.0.0.17
http://www.xendus.se/index.php?Itemid=4 ... om_content

Als ik op de tab T7 ECU op de Open button click zie ik eerst de melding "Connecting" en daarna "Unable to open". Het rode ledje van de CAN-USB dongle licht 1 seconde op.

That's all folks... Ik denk dat het mij niet gaat lukken via de CAN methode.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 20 okt, 2008 8:57

Da's een beetje raar eigenlijk. Je kunt wel downloaden maar niet flashen. Stug. Heb je intussen de ECU van de connector af gehad?

Is de terminator weerstand geplaatst?

Met T7Tool zou het sowieso moeten gaan, dat is een tool die al geruime tijd bestaat. Ik zou het voor nu dus even in de setup zoeken.
De minor bugs zal ik even oplossen natuurlijk.

Heb je zeker weten de laatste versie? (1.1.5)

Was even een weekendje weg, vandaar de wat trage response ;)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 20 okt, 2008 9:06

Kan ook niet meer downloaden.

Heb al veel combi's geprobeerd, eerst voeding dan canusb dan in pluggen in de usbpoort. Eerst canusb, dan voeding, dan usb inpluggen, etc, etc...
Is er best practice voor de volgorde van aansluiten/opstarten?

Heb geen terminator weerstand geplaatst. Waar zou die moeten zitten ?

Heb zeker versie 1.1.5.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 20 okt, 2008 9:42

[]Terminator zou aan de CANUSB kan moeten zitten. Sommige mensen plaatsen 'm niet en zeggen dat het bij hun ook werkt, maar ik ben er niet voor om 'm weg te laten, zeker niet bij T7.
Terminator zou zo dicht mogelijk bij de CAN USB adapter moeten zitten.
Als je de adapter IN de auto gebruikt wordt het wat anders denk ik, omdat je dan al op een afgesloten bus zit.
Ikzelf heb de terminator IN de Can adapter gesoldeerd, maar dat kan bij mij denk ik alleen omdat de hele CAN bus bij T5 niet aangesloten is, ook niet in de auto.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 20 okt, 2008 9:48

Hoe groot moet de weerstand zijn? Ik heb ergens op ecuproject gevonden dat het 120 Ohm is.

Heb je een foto of schematische voorstelling van hoe het eruit moet komen te zien? Kan me momenteel geen goede voorstelling van maken hoe het moet.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 20 okt, 2008 11:23

[]Foto heb ik nu niet helaas...
Het is inderdaad een 120 Ohm weerstandje die tussen CANL en CANH lijnen gezet moet worden, fysiek gezien zo dicht mogelijk bij de CAN USB adapter.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 20 okt, 2008 12:40

Is dit wat jij bedoelt?

Afbeelding

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 20 okt, 2008 15:37

100%

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 20 okt, 2008 15:40

Oke, dat wordt dan weer solderen vanavond. R120 heb ik net gescoord.
Jij hebt de CAN-USB dongle open gemaakt en de weerstand over pootje 2 en 7 geplaatst? Dichterbij kan fysisch iig niet.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 20 okt, 2008 16:39

Vyv schreef:Oke, dat wordt dan weer solderen vanavond. R120 heb ik net gescoord.
Jij hebt de CAN-USB dongle open gemaakt en de weerstand over pootje 2 en 7 geplaatst? Dichterbij kan fysisch iig niet.
Klopt. Dat houdt wel in dat je 'm in-car niet meer kunt gebruiken (althans, dan loop je het risico dat het niet meer werkt) omdat de canbus in een T7 auto wel degelijk aangesloten is natuurlijk en al correct is afgesloten. Een extra terminator plaatsen kan dan onbedoelde gevolgen hebben ;)

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » ma 20 okt, 2008 20:24

Wat is de reden dat hij zo dicht mogelijk bij de USB-CAN moet zitten? ,weerstand is weerstand ,maakt imo geen verschil waar je hem plaatst in het circuit :?
Of zit er een inwendige weerstand in de bedrading tussen de twee delen?

Succes ,ik hoop dat het lukt

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 20 okt, 2008 20:25

Heb de 120 Ohm weerstand geplaatst in de dongle maar geen succes. Met geen van de 3 programma's (T7Suite, T7Tool, SaabOpenProg) lukt het me om de ECU in- of uit te lezen.

Alles is opnieuw doorgemeten en nagekeken, plusjes zitten goed, minnetjes zitten goed. Spanning is gemeten tot op de voetjes en is goed.

CAN_H en CAN_L zitten goed. Ook als ik ze omwissel is er geen verschil.

Heb vanmiddag op Ebay de BDM interface alvast maar besteld en mijn hoop is nu daarop gevestigd. Is het echt nodig om een WIN98 PC in te richten, of zou het ook lukken met een XP machine?

EDIT:
@EdjeK: Volgens mij is het ook niet zo belangrijk waar je de weerstand plaatst maar het is wel een mooie oplossing. Daar zit tie goed beschermd.

Plaats reactie