9-5 kopen in Zweden

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Willem1
Geregistreerd lid

9-5 kopen in Zweden

Bericht door Willem1 » do 28 feb, 2008 2:20

Ik weet dat er al veel over geschreven is. Geen bevredigend antwoord kunnen vinden.

Het plan is om een 9-5 van 2005 in Zweden te kopen. Met Ryanair vlieg je voor een paar tientjes naar Stockholm. Wat heb ik nodig om dan legaal met de auto naar Nederland te rijden?

Van de verkoper heb ik begrepen dat een Duits 5-daags kenteken in Zweden niet toegestaan is.

Wie heeft hier ervaring mee??

Willem.

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » do 28 feb, 2008 9:55

Je mag in Zweden niet met een Duits tijdelijk kenteken gaan rijden, ervan uitgaand dat je Nederlander bent en in Nederland woont.

Aannemend dat je met de 9-5 naar Nederland wil gaan rijden moet je zorgen dat je (of de verkopende partij) een Zweeds export-kenteken aanvraagt. Dit kost niets, maar duurt minstens 10 dagen (reken op iets langer, ook in Zweden draaien de ambtelijke molens niet altijd even hard). De aanvraagpapieren kun je -ook in het Engels- downloaden via www.vv.se.
Vervolgens moet je zorgen dat de verzekering in orde is. Dit kan via je Nederlandse verzekeraar. Wij hebben de zaken in orde gemaakt op het originele kenteken dat de auto had, en het export-kenteken doorgebeld zodra dit bekend was. De verzekeraar kan dan een simpel briefje naar de verkoper faxen waarin deze verklaard dat de auto met het betreffende export-kenteken op jouw naam is verzekerd. Let erop dat dit goed geregeld is. Bij ons werd drie weken na thuiskomst gevraagd om dit document (dus het bewijs dat de door ons gekochte auto verzekerd was op het moment dat wij ermee door Zweden naar huis reden) te overleggen. Waarschijnlijk staan we ergens op een fotootje van de Zweedse politie/belastingdienst.
Als dit geregeld is kun je naar Nederland rijden. Eenmaal in Nederland ben je verplicht de auto bij de RDW aan te melden en APK te laten keuren. Bij de RDW wordt de auto op Nederlands kenteken gezet en zullen ze je naar de douane verwijzen voor de BPM afrekening en eventuele invoerrechten. Je moet dus fysiek met de auto naar de RDW, ook voor de keuring m.b.t. het invoeren. Dit stelt niet zoveel voor, het is alleen bedoeld om te kijken of de auto aan de Nederlandse voorschriften voldoet en of alle chassis- en andere nummers kloppen.
Een APK keuring is verplicht, maar hoef je niet bij de RDW te laten uitvoeren (hierover zijn de meningen op het forum verdeeld).
Na ongeveer 5 werkdagen krijg je dan een brief van het RDW waarin je Nederlandse kenteken staat. Vervolgens kun je bij een "kentekenplatenboer" je Nederlandse platen laten maken.

Nog een puntje van aandacht: het Zweedse Export-kenteken is na afgifte 30 dagen geldig (staat ook op het kenteken). Binnen deze termijn moet je dus de zaken in Nederland hebben geregeld.
Officiëel mag je niet met dit kenteken in Nederland rijden (behalve om naar garaga of keuringsstation te rijden). Zolang dit kenteken er dus op zit moet je even voorzichtig doen :wink:

Succes!

Ronald.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » do 28 feb, 2008 10:11

Goeie info, waarom knal je die niet even in een howto onder handleidingen? (of stond hij daar al? :oops: )

Willem1
Geregistreerd lid

Bericht door Willem1 » do 28 feb, 2008 11:43

Ronald,

Dank voor de duidelijke info. Hier kan ik wat mee.

Groet, Willem.

Ronald en Mariska
Geregistreerd lid

Bericht door Ronald en Mariska » do 28 feb, 2008 12:09

N207 schreef:Officiëel mag je niet met dit kenteken in Nederland rijden (behalve om naar garaga of keuringsstation te rijden). Zolang dit kenteken er dus op zit moet je even voorzichtig doen :wink:
Om dit te omzeilen zou je een eendagskenteken bij de RDW kunnen aanvragen. Dit kenteken is gratis en alleen geldig op de dag van de keuring. Je zou dan bij de grens even de kentekens kunnen verwisselen.

Een APK-keuring is inderdaad niet verplicht. Wij hebben dit wel gedaan, dus ik weet niet precies hoe het werkt als je het niet doet. Volgens mij worden dan alleen de papieren gecontroleerd en wordt de auto verder niet gekeurd. Ik denk dat je wel binnen een bepaalde termijn je auto APK moet laten keuren omdat je anders met een ongekeurde auto rondrijdt. Bij de RDW voeren ze geen reparaties uit, dus als de auto niet aan de APK-eisen voldoet, wordt deze afgekeurd. Het wordt dan ook voornamelijk gedaan bij oudere auto's. De auto wordt dan APK gekeurd bij een garage waar ze eventueel direct reparaties kunnen uitvoeren.

Wij hebben onze auto uit België gehaald. Ik heb van tevoren de RDW gebeld en gevraagd welke papieren ik nodig had. Ik vond ze erg behulpzaam: ik werd doorverbonden met een keurmeester die mij duidelijk heeft uitgelegd welke papieren ik nodig had. In ieder geval is het "Certificate of Conformity" erg handig. Mij is verteld dat dat niet nódig is, maar als dat certificaat er niet is, kunnen ze niet alle gegevens invoeren. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat het trekgewicht niet duidelijk is en dit wordt dan dus niet vermeld op het Nederlandse kentekenbewijs. Met als resultaat dat de auto niets mag trekken.

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » do 28 feb, 2008 13:00

Omdat je een vrij nieuwe 9-5 importeert, zou ik het risico wel durven nemen om hem ook direct bij de RDW te laten keuren voor de APK. Dan heb je het hele "circus" in één keer achter de rug.

Wat betreft het export-kenteken of het aanvragen van een ééndagskenteken hebben wij gewoon een week of anderhalf (totdat we de NL kentekenplaten hadden) met het export-kenteken rondgereden. Ik weet niet hoe het in Apeldoorn is, maar in het Groene Hart zijn we niet aangehouden bij controles. Als dit wel mocht gebeuren kun je altijd zeggen dat je op weg bent naar een garage. Je trekt waarschijnlijk wel de aandacht met Zweedse export-platen: die zijn rood met witte letters :D

Zoals "Ronald en Mariska" ook al opmerkt: van te voren inlichtingen inwinnen bij RDW en Douane is erg handig. Ook wij werden daar erg vriendelijk en goed geholpen.

ingka
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ingka » do 28 feb, 2008 21:28

Met Ryanair vlieg je voor een paar tientjes naar Stockholm
of dichter bij (afhankelijk van je woonplaats), vanaf Dusseldorf (weeze airport, vlak over de grens bij Nijmegen), naar Smaland Växjö aiport. Regelmatig 1 sek. aanbiedingen (wat dan vervolgens ca. 50 euri incl. faires wordt)

Mijn ervaring is dat 9-5's in zuid zweden (m.n. in omgeving Lund) soms erg voordelig uitvallen, omdat er een aantal grote verhuur/lease maatschappijen hier hun auto's op de markt zetten. Ook verkort je de terug rij afstand met ca. 500 km, vanuit hier rijd je in ca 9-10 uur naar Amersfoort incl. ferry/brug.

ik heb onderin van linkjes gezet waar je misschien wat aan hebt.
In ieder geval is het "Certificate of Conformity" erg handig.
die zat er bij mij gewoon bij de autopapieren, weet niet of dat standaard gedaan wordt.

http://www.kronobergsbil.se (Saab dealer in kronobergs län)

http://www.carlqvistbil.se/ (handelaar, ruime sortering, goede reputatie locaal)

http://www.blocket.se (kies Skåne of Kronobergs Län)

http://www.bilpartner.se/public/enter.php (Saab dealer voor Skåne)

edwardk
Geregistreerd lid

Re: 9-5 kopen in Zweden

Bericht door edwardk » do 28 feb, 2008 22:08

Willem1 schreef:
Van de verkoper heb ik begrepen dat een Duits 5-daags kenteken in Zweden niet toegestaan is.

Willem.
Als Nederlander kan je in Dld zo-wie-zo GEEN 5-daags kenteken bemachtigen zonder er daar ergens ingeschreven te staan.

ingka
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ingka » do 28 feb, 2008 23:25

Als Nederlander kan je in Dld zo-wie-zo GEEN 5-daags kenteken bemachtigen
wel als je in duitsland een auto koopt die je exporteert. Zo heeft mijn broer al 2 auto's in Duitsland gekocht.
http://www.autohus.de verzorgt het zelfs voor je als je de auto koopt.

Je kan natuurlijk niet een auto in Zweden kopen en die vervolgens op een Duits exportkenteken zetten. De auto heeft tenslotte nog nooit een Duits kenteken gehad en zal dus eerst daar ingevoerd moeten worden.

Plaats reactie