9-7x importeren uit de VS? Bespaar €15.000,- op de aanschaf!

2005-2012
Gebruikersavatar
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 9352
Lid geworden op: do 04 mei, 2006 22:25
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Tenfour » do 13 sep, 2007 19:25

verde900 schreef:
davidjoost schreef:Ik heb nogsteeds niet gezien welke 'invoerrechten' je nou bedoelt... :roll: Wat komt er nou naast BTW, BPM en shippingcosts nog overheen :?:

Verder kan ik me wel vinden in de constatering dat het geen gewilde auto is, maarja dat is oud nieuws toch?
Invoerrechten op goederen van buiten de EU zijn iets van 11%

Invoerrechten worden in principe geheven over de 'douanewaarde' van producten. Deze waarde wordt over het algemeen als volgt samengesteld:

- de aankoopprijs, verhoogd met
- de vrachtkosten, plus
- de verzekeringspremie tot aan de plaats waar de goederen de EU binnenkomen.

Voor auto's geldt een tarief van 10% over de waarde van het voertuig in euro's... Als je een aankoopfactuur kunt overleggen ben je in het voordeel vanwege de huidige gunstige wisselkoers :P


Groet,

Roger
Laatst gewijzigd door Tenfour op vr 29 jan, 2010 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: '63 96 Sport, '66 96 MC850, '93 900 T16, '06 9⁵ Aero, '08 9³ 2.8T V6 Aero caab

Ex: '06 9³ 2.8T V6 Aero,'05 9³ Aero caab,'02 9⁵ Aero,'01 9³ Aero caab,'99 9³ Viggen,3x'97 9k Anni,'94 900 T16,3x'93 900i,'91 900 Aero, 3x'89 900 T16 caab,2x'86 900 T16S Aero,'79 96v4,'74 95v4,'70 96v4,'65 96,'56 93A

Gebruikersavatar
wulf
Geregistreerd lid
Berichten: 857
Lid geworden op: di 10 okt, 2006 21:51
Regio: Outside Europe

Bericht door wulf » zo 16 dec, 2007 20:07

edwardkommeren schreef:Da's toch bijzaak als je toch op wilt scheppen met zo'n tractor , je trekt de knip en de rest is dan bijzaak, als je maar op valt :wink:

vind zo'n tractor echt iets voor iemand met een minderwaardigheidscomplex
Wat is dat toch met het gezeur van forum leden die de 9-7X niet interessant vinden? Als je niets nuttigs heb toe te voegen is het beter dat je niets zegt... :x Ga dan liever naar de lokale kroeg waar je kan klagen over het weer en de overheid.

Anyway...
Het kan misschien interessanter zijn om een gebruikte 9-7X te importeren. Je ziet hier een model jaar 2006 met zo'n 30K mijl/50K km voor zo rond de $24,000 wat uitkomt op €17,000.

Met de huidige dollar/euro koers is het misschien is het wel lucratief om een handeltje op te zetten. Niet alleen 9-7X maar ook 9-3 and 9-5.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door verde900 » zo 16 dec, 2007 20:50

Wulf schreef:Wat is dat toch met het gezeur van forum leden die de 9-7X niet interessant vinden? Als je niets nuttigs heb toe te voegen is het beter dat je niets zegt... :x Ga dan liever naar de lokale kroeg waar je kan klagen over het weer en de overheid..
Het is een SAAB onwaardig gedrocht, het haalt op werkelijk geen enkel front de SAAB core values en dit is een SAAB forum waarop je die mening mag en kan ventileren.
Begrijp goed dat een "halve yank" die kritiek niet vat daar alles wat zij daar met trots bouwen naar hun idee wereldwijd "gevreten" zou moeten worden, maar dat is tekenend voor Yanken in zijn algemeenheid ben ik bang.
Wulf schreef:Het kan misschien interessanter zijn om een gebruikte 9-7X te importeren. Je ziet hier een model jaar 2006 met zo'n 30K mijl/50K km voor zo rond de $24,000 wat uitkomt op €17,000.
Op gebruikte auto's die geïmporteerd worden kun je naast de BPM ook vol aan de wagen met de aankomende slurptax, dat gaat met die 9-7X (terecht) geen feest worden, je gaat het iig met € 40.000,-- aan belastingen zomaar niet meer redden tegenwoordig en dan rijdt je nog steeds in zo'n gedrocht.

Importauto's mogen dan goedkoper zijn ze zijn ook stukken minder waard door hun afwijkende specs en daardoor soms lastige onderdelenvoorziening, ook is er weinig aan (schade)historie terug te vinden om van (jonge en daardoor relatief dure) imports nu echt vrolijk te gaan worden
Laatst gewijzigd door verde900 op zo 16 dec, 2007 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
wouterve
Geregistreerd lid
Berichten: 1032
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 17:10
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door wouterve » zo 16 dec, 2007 21:09

verde900 schreef:Op gebruikte auto's die geïmporteerd worden kun je naast de BPM ook vol aan de wagen met de aankomende slurptax, dat gaat met die 9-7X (terecht) geen feest worden, je gaat het iig met € 40.000,-- aan belastingen zomaar niet meer redden tegenwoordig en dan rijdt je nog steeds in zo'n gedrocht
Gelukkig lijkt de slurptax vooralsnog niet van toepassing te zijn op geïmporteerde tweedehandswagens met een eerste ingebruiksname van vóór 1 feb. '08. Elders heeft iemand dat uitgebreid uitgezocht: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.p ... 868#197868
web schreef:Slurptax bij import uitgeplozen:

n.a.v. met een kluitje in het riet gestuurd worden door de belastingtelefoon in
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.p ... 864#197864
ben ik zelf maar even gaan pluizen...

www.wetten.nl ; Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992, artikel 10 lid 1 :

Code: Selecteer alles

Met betrekking tot [b]gebruikte[/b] personenauto's, gebruikte motorrijwielen of gebruikte bestelauto's wordt het bij de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto behorende bedrag aan belasting, bedoeld in artikel 9, eerste en tweede lid, na toepassing van artikel 9a, artikel 9b en artikel 9c, tweede lid berekend met inachtneming van een vermindering.
Wetsvoorstel belastingplan 2008 , van www.eerstekamer.nl geplukt:

Code: Selecteer alles

In artikel 10, eerste lid, wordt «na toepassing van artikel 9a, artikel 9b en artikel 9c, tweede lid» vervangen door: na toepassing van artikel 9a, artikel 9b, artikel 9ba en artikel 9c, tweede lid,.
Artikel 9ba, afkomstig uit Artikel XVIII, onderdeel D van bovengenoemd wetsvoorstel, omvat, je raadt het al, de slurptax :

Code: Selecteer alles

  1. Het bedrag aan belasting, bedoeld in artikel 9, eerste lid, wordt voor een personenauto verhoogd met een bedrag van € 110 per gram CO2-uitstoot per kilometer voor zover de CO2-uitstoot meer bedraagt dan 232 gram per kilometer, dan wel, ingeval van een personenauto die wordt aangedreven door een motor met een compressieontsteking, meer dan 192 gram per kilometer.
  2. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder CO2-uitstoot verstaan de CO2-uitstoot die ten grondslag ligt aan de indeling in energie-efficiëntieklasse als bedoeld in artikel 9a.
  3. Voor de toepassing van dit artikel is artikel 9a, vierde lid, van overeenkomstige toepassing.
Deze is dus van toepassing op import van gebruikte auto's.

9ba lid 3 is nvt, dat gaat over uitzonderingen die gemaakt worden voor 2/3-wielers en campers (Nee, ik ga geen Reliant Robin importeren).

Overigens wordt het basistarief benzine verlaagd van 45.2%-1540 naar 42.3%-1440, maar de toeslagen (art.9a lid 1) bij energielabels D t/m G worden verdrievoudigd. Ook valt een auto met onbekend energielabel nu per definitie in G, volgens het (per 2008 uitgebreide) art. 9a lid 2:

Code: Selecteer alles

Bij toepassing van het eerste lid wordt de energie-efficiëntieklasse in aanmerking genomen waartoe de personenauto behoort bij aanvang van de dag waarop aan het voertuig een kenteken wordt toegekend. Indien voor de toepassing van het eerste lid de personenauto volgens de vermelding in het kentekenregister niet behoort tot een energie-efficiëntieklasse als bedoeld in bijlage 4 bij het Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s, wordt deze geacht te behoren tot energie-efficiëntieklasse G. In afwijking in zoverre van de vorige volzin, wordt – indien de belastingplichtige daarvoor bij de aangifte kiest – de energie-efficiëntieklasse in aanmerking genomen op basis van de vermelding van de personenauto in de brandstofverbruiksgids, bedoeld in artikel 1 van het Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s – dan wel bij afwezigheid daarvan – op basis van de vermelding van in brandstofsoort, energiegebruik en in lengte en breedte best vergelijkbare personenauto in genoemde brandstofverbruiksgids.
Het "Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s" is van november 2000, de eerste brandstofverbruiksgids is samengesteld in december 2000.

Wat betreft slurptax op import bevat artikel XIX van het nu bij de eerste kamer liggende wetsvoorstel het verlossende woord:

Code: Selecteer alles

2. Artikel XVIII, onderdeel D, vindt geen toepassing ten aanzien van
personenauto’s die vóór 1 februari 2008 voor het eerst in gebruik zijn
genomen.
Het is even graven, maar dan heb je ook wat!
\:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/
Bronnen:
http://www.eerstekamer.nl/ (kamerstukken, documenten EK, dossier 31.205, "gewijzigd voorstel van wet")
http://wetten.overheid.nl/ (zoeken op 'motorrijwielen', dan vind je de wet BPM wel)
(EDIT: link naar wet BPM gecorrigeerd)

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door verde900 » zo 16 dec, 2007 21:15

Ben nieuwsgierig of dit ook daadwerkelijk zo uitgevoerd gaat worden of dat men dat nog repararen gaat, men denkt door de grote instroom van voor dagelijks gebruik ingezette klassiekers vanuit het buitenland er ook al over na om de vrijstellingen na 25 jaar op de helling te zetten.
wouterve schreef:Overigens wordt het basistarief benzine verlaagd van 45.2%-1540 naar 42.3%-1440, maar de toeslagen (art.9a lid 1) bij energielabels D t/m G worden verdrievoudigd. Ook valt een auto met onbekend energielabel nu per definitie in G, volgens het (per 2008 uitgebreide) art. 9a lid 2:
ander dingetje om rekening mee te houden, je kunt met zo'n import straks zomaar de grote steden niet meer in
Laatst gewijzigd door verde900 op zo 16 dec, 2007 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
wulf
Geregistreerd lid
Berichten: 857
Lid geworden op: di 10 okt, 2006 21:51
Regio: Outside Europe

Bericht door wulf » zo 16 dec, 2007 21:29

verde900 schreef:Het is een SAAB onwaardig gedrocht, het haalt op werkelijk geen enkel front de SAAB core values en dit is een SAAB forum waarop je die mening mag en kan ventileren.
Begrijp goed dat een "halve yank" die kritiek niet vat daar alles wat zij daar met trots bouwen naar hun idee wereldwijd "gevreten" zou moeten worden, maar dat is tekenend voor Yanken in zijn algemeenheid ben ik bang.
Zo'n soort nietszeggend, anti-amerikaans, generaliserend antwoord verwachte ik al.. :roll: Steek je hoofd maar in het zand, blijf lekker rijden in je ouwe 900 en aanvaard het feit niet dat de globale autowereld continue veranderd. Misschien wordt het tijd dat de "Saab core values" drastisch moeten worden veranderd aangezien het nog steeds niet al te best gaat met het merk.

Dat de 9-7X een Saab onwaardig gedrocht is, is jouw mening en geen feit. Als je zo fel tegen de 9-7X bent, open dan een eigen thread waar je lekker kan klagen. Ik ga ook niet naar het 900 forum en negatieve uitlatingen doen die niets met het onderwerp te maken hebben. Het onderwerp van deze thread was of het lonend is om een 9-7X te importeren, niet iets van "Wat vindt je van de 9-7X?"

Ik ben hier niet om ruzie te maken, ik wilde alleen een opmerking maken over het feit dat die anti 9-7X opmerkingen niets aan informatie toe voegen. We weten zo langzamerhand wel dat niet iedereen een 390pk 6.0 liter 9-7X Aero zo'n goed idee vindt.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door verde900 » zo 16 dec, 2007 21:37

Wulf schreef:Dat de 9-7X een Saab onwaardig gedrocht is, is jouw mening en geen feit..
Zal mijn "mening" onderbouwen voor je, cumulatief 57 verkochte exemplaren in 2007 (waaronder alle dealerdemo's) geven de grote acceptatiegraad op basis van harde feiten redelijk aan, zo'n marktaandeel is eigenlijk verwaarlooosbaar.
Wulf schreef:Het onderwerp van deze thread was of het lonend is om een 9-7X te importeren, niet iets van "Wat vindt je van de 9-7X?"
Wat denk je zelf na deze aantallen? SAAB import ziet er zelf al geen markt meer voor
Wulf schreef:Zo'n soort nietszeggend, anti-amerikaans, generaliserend antwoord verwachte ik al.. :roll: Steek je hoofd maar in het zand, blijf lekker rijden in je ouwe 900 en aanvaard het feit niet dat de globale autowereld continue veranderd. Misschien wordt het tijd dat de "Saab core values" drastisch moeten worden veranderd aangezien het nog steeds niet al te best gaat met het merk.
De laatste keer dat ik keek ging het met geen enkele Amerikaanse autofabrikant echt goed, de ene heeft nog grotere verliezen dan de andere, die lijken mede daardoor toch echt de laatsten om een zuiver beeld te hebben van wat core values ueberhaupt zijn.
Laatst gewijzigd door verde900 op zo 16 dec, 2007 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
wulf
Geregistreerd lid
Berichten: 857
Lid geworden op: di 10 okt, 2006 21:51
Regio: Outside Europe

Bericht door wulf » zo 16 dec, 2007 21:59

De 9-7X was nooit bedoeld voor de Europese markt. Hier in de VS zijn de verkoop aantallen voor de 9-7X (4.665 voor 2007) hoger dan voor de 9-5 (3.974 in 2007).

Ik ben het helemaal met je eens dat de 9-7X (en ook 9-2X) volkomen verschillend is met alle andere huidige en vroegere Saabs. Ook is het een feit dat het waarschijnlijk niet de beste keus is voor de Nederlandse wegen en auto gebruik. Maar het is (nog steeds?) een vrij land dus je moet kunnen kopen wat je wilt.

De VS mag wel niet je favoriete land zijn maar het is en blijft een van de belangrijkste markten voor Saab. De 9-7X brengt geld binnen voor Saab, trekt een nieuw soort klanten aan en krijgt de nodige publiciteit in de pers. Zowel jij en ik weten dat Saab elke hulp kan gebruiken, toch?

Maar laten we er hier niet mee verder gaan. Misschien is het interessant om in het algemene Saab forum over dit onderwerp te praten.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door verde900 » zo 16 dec, 2007 22:07

Wulf schreef:De 9-7X was nooit bedoeld voor de Europese markt. Hier in de VS zijn de verkoop aantallen voor de 9-7X (4.665 voor 2007) hoger dan voor de 9-5 (3.974 in 2007).?
Zonder op iemands ziel te willen gaan staan, zijn Amerikanen tegenwoordig ook maar iets geïnteresseerd in milieu en milieuvervuiling door o.a. SUV's?
Wulf schreef:Ik ben het helemaal met je eens dat de 9-7X (en ook 9-2X) volkomen verschillend is met alle andere huidige en vroegere Saabs. Ook is het een feit dat het waarschijnlijk niet de beste keus is voor de Nederlandse wegen en auto gebruik. Maar het is (nog steeds?) een vrij land dus je moet kunnen kopen wat je wilt.?
Ikzelf vind de 9-2X veel meer in de lijn van SAAB's heritage liggen.
Het is me al vaker opgevallen, Amerikanen hebben het graag over "vrijheid" en een "vrij land", interessant.....
Wulf schreef:De VS mag wel niet je favoriete land zijn maar het is en blijft een van de belangrijkste markten voor Saab. De 9-7X brengt geld binnen voor Saab, trekt een nieuw soort klanten aan en krijgt de nodige publiciteit in de pers. Zowel jij en ik weten dat Saab elke hulp kan gebruiken, toch?
Dat is natuurlijk zo, alleen is SAAB ooit een speler op die markt geworden door die specifieke core values.
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Plaats reactie