web schreef:Slurptax bij import uitgeplozen:
n.a.v. met een kluitje in het riet gestuurd worden door de belastingtelefoon in
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.p ... 864#197864
ben ik zelf maar even gaan pluizen...
www.wetten.nl ; Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992, artikel 10 lid 1 :
Code: Selecteer alles
Met betrekking tot [b]gebruikte[/b] personenauto's, gebruikte motorrijwielen of gebruikte bestelauto's wordt het bij de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto behorende bedrag aan belasting, bedoeld in artikel 9, eerste en tweede lid, na toepassing van artikel 9a, artikel 9b en artikel 9c, tweede lid berekend met inachtneming van een vermindering.
Wetsvoorstel belastingplan 2008 , van
www.eerstekamer.nl geplukt:
Code: Selecteer alles
In artikel 10, eerste lid, wordt «na toepassing van artikel 9a, artikel 9b en artikel 9c, tweede lid» vervangen door: na toepassing van artikel 9a, artikel 9b, artikel 9ba en artikel 9c, tweede lid,.
Artikel 9ba, afkomstig uit Artikel XVIII, onderdeel D van bovengenoemd wetsvoorstel, omvat, je raadt het al, de slurptax :
Code: Selecteer alles
1. Het bedrag aan belasting, bedoeld in artikel 9, eerste lid, wordt voor een personenauto verhoogd met een bedrag van € 110 per gram CO2-uitstoot per kilometer voor zover de CO2-uitstoot meer bedraagt dan 232 gram per kilometer, dan wel, ingeval van een personenauto die wordt aangedreven door een motor met een compressieontsteking, meer dan 192 gram per kilometer.
2. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder CO2-uitstoot verstaan de CO2-uitstoot die ten grondslag ligt aan de indeling in energie-efficiëntieklasse als bedoeld in artikel 9a.
3. Voor de toepassing van dit artikel is artikel 9a, vierde lid, van overeenkomstige toepassing.
Deze is dus van toepassing op import van gebruikte auto's.
9ba lid 3 is nvt, dat gaat over uitzonderingen die gemaakt worden voor 2/3-wielers en campers (Nee, ik ga geen Reliant Robin importeren).
Overigens wordt het basistarief benzine verlaagd van 45.2%-1540 naar 42.3%-1440, maar de toeslagen (art.9a lid 1) bij energielabels D t/m G worden verdrievoudigd. Ook valt een auto met onbekend energielabel nu per definitie in G, volgens het (per 2008 uitgebreide) art. 9a lid 2:
Code: Selecteer alles
Bij toepassing van het eerste lid wordt de energie-efficiëntieklasse in aanmerking genomen waartoe de personenauto behoort bij aanvang van de dag waarop aan het voertuig een kenteken wordt toegekend. Indien voor de toepassing van het eerste lid de personenauto volgens de vermelding in het kentekenregister niet behoort tot een energie-efficiëntieklasse als bedoeld in bijlage 4 bij het Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s, wordt deze geacht te behoren tot energie-efficiëntieklasse G. In afwijking in zoverre van de vorige volzin, wordt – indien de belastingplichtige daarvoor bij de aangifte kiest – de energie-efficiëntieklasse in aanmerking genomen op basis van de vermelding van de personenauto in de brandstofverbruiksgids, bedoeld in artikel 1 van het Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s – dan wel bij afwezigheid daarvan – op basis van de vermelding van in brandstofsoort, energiegebruik en in lengte en breedte best vergelijkbare personenauto in genoemde brandstofverbruiksgids.
Het "Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s" is van november 2000, de eerste brandstofverbruiksgids is samengesteld in december 2000.
Wat betreft slurptax op import bevat artikel XIX van het nu bij de eerste kamer liggende wetsvoorstel het verlossende woord:
Code: Selecteer alles
2. Artikel XVIII, onderdeel D, vindt geen toepassing ten aanzien van
personenauto’s die vóór 1 februari 2008 voor het eerst in gebruik zijn
genomen.
Het is even graven, maar dan heb je ook wat!
\:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/
Bronnen:
http://www.eerstekamer.nl/ (kamerstukken, documenten EK, dossier 31.205, "gewijzigd voorstel van wet")
http://wetten.overheid.nl/ (zoeken op 'motorrijwielen', dan vind je de wet BPM wel)
(EDIT: link naar wet BPM gecorrigeerd)