Voor de taalpuristen: dit is echt dramatisch

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » wo 28 nov, 2007 0:43

Ja dat weet ik.. (zelfde trukje toegepast... goed he.) :wink:

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » wo 28 nov, 2007 0:44

Goed in de gaten houden deze site. Voor je het weet staat er een 900 GT of 9000 Aero met 70.000 km op de tellert voor 2000 euro..... die lui zullen vast niet geloven dat daar liefhebbers voor zijn.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 28 nov, 2007 0:45

Jaap900i schreef:Ben hobbymatig taalpurist, maar mag ook graag wat verbasteren, opzichtige fouten maken en dan rustig afwachten of ze iemand opvallen. Teksten zoals in de aanleiding tot dit topic storen ook mij mateloos, maar ik heb het opgegeven om dat zo'n ondernemer ook te laten weten. Heb ik weleens gedaan :oops: , meestal worden ze er niet erg vrolijk van... Aan de andere kant: echt belangrijk is foutloos schrijven nu ook weer niet, als het gaat om het overbrengen van een boodschap. Kijk maar naar de volgende tekst:

"Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot dordoat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel."
Wisten jullie dat? :roll: :?: :idea:
Ja dat is al eens eerder aan de orde geweest. Ik meen door Menno/Menneaux.

Overigens ik ben het niet geheel eens met jouw opmerking dat foutloos niet belangrijk zou zijn en dat het alleen om de inhoud gaat. Het lijkt mij dat door een goede vorm/grammatica te gebruiken de inhoud duidelijker wordt. Iedereen maakt fouten maar door de ergste/grootste te vermijden voorkom je misverstanden en ook "verrommeling"" van de taal.

Jaap900i
Donateur
Donateur

Bericht door Jaap900i » wo 28 nov, 2007 0:56

Menno/Mennaux/Mennö weer... Bemoeit hij zich weleens ergens niet mee? Dat krijg je met onderwijzers... :shock: (gogo Mennoooo :!: :!: :!: )

En ja, natuurlijk (<-- ook zo'n foute start van een zin...) gebruik ik de schrijfwijze zoals hiervoor voorgesteld niet in mij zakelijke adviezen, we zijn het helemaal eens. Maar het kàn wel!

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 28 nov, 2007 0:57

Jaap900i schreef:Menno/Mennaux/Mennö weer... Bemoeit hij zich weleens ergens niet mee? Dat krijg je met onderwijzers... :shock: (gogo Mennoooo :!: :!: :!: )

En ja, natuurlijk (<-- ook zo'n foute start van een zin...) gebruik ik de schrijfwijze zoals hiervoor voorgesteld niet in mij zakelijke adviezen, we zijn het helemaal eens. Maar het kàn wel!
OK Afgesproken.

Scandibus
Geregistreerd lid

Bericht door Scandibus » wo 28 nov, 2007 1:04

De Nederlandse taal is weer een woordje rijker:
"verrommeling"!
Niegt slegt gevonden, zou'k zo zejjen! :lol: :wink:

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » wo 28 nov, 2007 9:12

APK VER LOPEN

Hihi

Tja, ach... Echt een visitekaartje van het bedrijf is het zo niet, het nodigt niet echt uit om te gaan kijken. Zo zie je maar hoe belangrijk presentatie is. Wie weet had deze meneer z'n prioriteiten tijdens z'n lagere schooltijd wel ergens anders liggen en is hij heel goed met auto's. Je weet het niet..... En ik ga het met zo'n website toch ook niet uitproberen....
Aan de andere kant is een vriendin van mij gigantisch opgelicht bij een bedrijf met hele strakke en foutloze website, het zegt niks.

Nederlands is toch ook een gekke taal soms. Schoonzus, schoonmoeder, schoonvader, maar niet schoonbroer. Dat is toch niet te begrijpen?

MacGriffin
Geregistreerd lid

Bericht door MacGriffin » wo 28 nov, 2007 11:13

De site kan beter... Ben benieuwd wat zn omzet is.

sjoerdk schreef:
WIJ ZIJN ALTIJT BERIJK BAAR OP

Het is toch werkelijk niet te geloven? :shock: Stelletje amateurs.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » wo 28 nov, 2007 11:49

RobbertS schreef:
Henk-Jan schreef:"autos" In plaats van "auto's", dat soort foutjes overkomt iedereen. Net zoals "etcetera" in plaats van "et cetera".

@ Sjoerd; Voor "en" mag je ook geen komma plaatsen, niet?
:oops: :oops: Je hebt gelijk. Dat was er doorheen geslipt.
Overigens het is wel opvallend hoe slordig men (let wel: ik ook) in het algemeen omgaat met taal op internet.
Begin er niet over.
Ik vind het erg dat sommige jongeren nooit correct Nederlands zullen kunnen schrijven.

Als je snel wilt zijn (op MSN bijvoorbeeld) en eigenlijk spreektaal najaagd, dan is het allemaal wel met de mantel der (taal)liefde te bedekken, maar zelfs hier op het forum erger ik mij meermaals groen/blauw/purper aan die taalverloedering :? .
En dan zwijgen we nog maar over het Engels dat voortdurend overal opduikt en vaak totaal overbodig is ('je kan toch niet denyen dat er plenty gevallen bekend zijn').

Ik ga erover ophouden :oops: .

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » wo 28 nov, 2007 11:49

...

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » wo 28 nov, 2007 11:52

Margreet schreef:APK VER LOPEN

Hihi

Tja, ach... Echt een visitekaartje van het bedrijf is het zo niet, het nodigt niet echt uit om te gaan kijken. Zo zie je maar hoe belangrijk presentatie is. Wie weet had deze meneer z'n prioriteiten tijdens z'n lagere schooltijd wel ergens anders liggen en is hij heel goed met auto's. Je weet het niet..... En ik ga het met zo'n website toch ook niet uitproberen....
Aan de andere kant is een vriendin van mij gigantisch opgelicht bij een bedrijf met hele strakke en foutloze website, het zegt niks.

Nederlands is toch ook een gekke taal soms. Schoonzus, schoonmoeder, schoonvader, maar niet schoonbroer. Dat is toch niet te begrijpen?
Da's toch duidelijk?
Om APK te krijgen, is het ver lopen :wink: .

Waarom zou 'schoonbroer' fout zijn?
Ok, in Nederland wordt dan 'zwager' gebruikt, maar in België gebruikt niemand dat woord.

Des al niet te min :wink: , ga ik er nu echt over op houden :wink: .

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » wo 28 nov, 2007 11:57

Ik zeg niet dat het fout is (en iedereen begrijpt wat je bedoelt ;) ) maar het is in Nederland wel ongebruikelijk om "schoonbroer" te gebruiken. Toch typisch.

En nou wil ik niet vervelend doen, maar als je iets na jaagt, dan doe je dat met een t ;)

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » wo 28 nov, 2007 11:59

Margreet schreef:Ik zeg niet dat het fout is (en iedereen begrijpt wat je bedoelt ;) ) maar het is in Nederland wel ongebruikelijk om "schoonbroer" te gebruiken. Toch typisch.

En nou wil ik niet vervelend doen, maar als je iets na jaagt, dan doe je dat met een t ;)
:oops:

Jaap900i
Donateur
Donateur

Bericht door Jaap900i » wo 28 nov, 2007 12:07

...en 'na jaagt' is een vervoeging van het werkwoord 'najagen', die als 'najaagt' dient te worden geschreven. En zo kunnen we elkaar nog een paar pagina's bezighouden, tenzij we nu een tiental foutloze berichten posten. Dan kan er daarna een slotje op. :roll: De autoboer die dit topic veroorzaakte gaat zijn taalgebruik er toch niet door verbeteren....

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » wo 28 nov, 2007 12:22

"Ik jaag X na" of "Ik najaag X"

"Je jaagt X na" of "Je najaagt X"

De tweede optie klinkt echt voor geen meter, maar als jij zegt dat het correct is... Zo'n purist ben ik niet en die details ken ik niet. Het zal wel, geloof je onmiddellijk. (met dubbel d en dubbel l)
Ik beheers de regels rond d's en t's en verder doe ik maar zo'n beetje wat me logisch in de oren klinkt. Zal er ook wel eens iets doorheen glippen, jammer dan.

Plaats reactie