Waterinjectie/aquamist; de effecten en de do's en dont's

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Waterinjectie/aquamist; de effecten en de do's en dont's

Bericht door Style&Co » do 20 sep, 2007 15:24

ben benieuwd naar evaringsdeskundige en/of theoretisch onderbouwde meningen over Waterinjectie/aquamist

1. hoe werkt het precies? Het schijnt de lucht kouder te maken maar hoe precies? in de cilinder?

2. is het een alternatief voor een intercooler?

3. hoeveel vermogenswinst pak je hiermee icm een T16 motor?

4. kan het op een apc loze T16 op lpg?

5. welke merken/types zijn aan te bevelen (prijs kwaliteit... hoef geen rocketscience achtige techniek)

ben benieuwd naar de reacties!

tgremlin
Geregistreerd lid

Re: Waterinjectie/aquamist; de effecten en de do's en dont's

Bericht door tgremlin » do 20 sep, 2007 16:00

Style&Co schreef: 2. is het een alternatief voor een intercooler?
Volgens mij wordt het voornamelijk gebruikt in combinatie met een IC (inspuiting vlak voor de IC).

Je kunt trouwens ook de IC van buiten af koelen (vraag maar aan Daantje, idd die met die grote wielen :wink: ).

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » do 20 sep, 2007 17:50

water inspuiten in de luchtinlaat en de lucht naar de intercooler van buitenaf koelen zijn 2 verschillende zaken. De eerste waterinjectie was bedoeld als alternatief voor de intercooler. Die kwam later pas.
De onderhoudsgevoeligheid van het systeem (water bijvullen) bleek later de bottleneck. Leuk tot je zonder water kwam te zitten en gewoon door bleef gassen...
Tegenwoordig zie je vaker een combinatie van intercooler en waterinjectie dmv 1,2 of zelfs wel 3 injectoren. Dit gebeurd overgens nooit voor, maar altijd in of achter de intercooler, ivm te hete turbogassen net na de turbo.
Voordeel van water is idd vooral de direct koelende functie vh mengsel dat de cilinder in gaat, verkleint de kans op pingel, waardoor je in theorie dus de turbodruk weer iets zou kunnen opschroeven.
Lijkt me ooit wel een leuke gadget, zo duur is zo'n aftermarket set niet meer
LPG heeft een groter klopvastheid dus zowiezo minder kans op pingel, dus in theorie zou je dan zelfs nog meer druk kunnen verwerken :twisted: heb je al een chill-cast???
:P

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 20 sep, 2007 18:20

dasdaas schreef:water inspuiten in de luchtinlaat en de lucht naar de intercooler van buitenaf koelen zijn 2 verschillende zaken. De eerste waterinjectie was bedoeld als alternatief voor de intercooler. Die kwam later pas.
De onderhoudsgevoeligheid van het systeem (water bijvullen) bleek later de bottleneck. Leuk tot je zonder water kwam te zitten en gewoon door bleef gassen...
Tegenwoordig zie je vaker een combinatie van intercooler en waterinjectie dmv 1,2 of zelfs wel 3 injectoren. Dit gebeurd overgens nooit voor, maar altijd in of achter de intercooler, ivm te hete turbogassen net na de turbo.
Voordeel van water is idd vooral de direct koelende functie vh mengsel dat de cilinder in gaat, verkleint de kans op pingel, waardoor je in theorie dus de turbodruk weer iets zou kunnen opschroeven.
Lijkt me ooit wel een leuke gadget, zo duur is zo'n aftermarket set niet meer
LPG heeft een groter klopvastheid dus zowiezo minder kans op pingel, dus in theorie zou je dan zelfs nog meer druk kunnen verwerken :twisted: heb je al een chill-cast???
:P
ben al lekker chill van mezelf! :P Neen... heb een 5 bak met primair 7... vind ik een comfortabelere optie dan een 4 bak (hoe chill ook)

dank voor de info! zeer gedetailleerd edoch helder

toch nog ene paar vragen:

1. waar wordt de waterinjectie geplaatst eigenlijk (na de turbo is me nu duidelijk)

2, 3, 4. is zo'n aftermarket setje goed zelf te monteren, waar haal ik het en wat kost het? (heb je merk en type oid?)

5. hoeveel water moet ik aan boord hebben eigenlijk? Een liter water op 80 liter lpg ofzo?

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » do 20 sep, 2007 19:26

waar precies de nozzles (injectors) het beste geplaatst kunnen worden kan ik niet zeggen, maar het meest zie je volgens mij in de intercooler of luchtpijp naar je inlaatspruitstuk. Je zult dus ergens een gat in moeten boren waarin je de nozzle (luchtdicht) kunt vastzetten. Daarna kun je dmv een pressure guard (=de fuelcut schakelaar die je bij de c900 met apc ziet) de nozzles van stroom voorzien zodat ze bij een bepaalde turbodruk automatisch gaan inspuiten. Ik heb dezelfde toepassing gebruikt om mijn 5de injector in te schakelen, want naast extra power werkt diezelfde brandstof ook verkoelend (ding zit er toch al, dus voordeel vd 8 klepper tov de 16V)
Zolang je zonder turbodruk rijdt heb je de extra koeling niet nodig, dus je snapt dat de hoeveelheid water die je verbuikt samenhangt met je rechtervoet. Ik dacht dat het saaboriginele systeem het systeem ongeveer voor een 1000 km was voorzien van water, maar dit is zoals gezegd sterk afhankelijk van je eigen rijstijl (of style :wink: )
zou in ieder geval zorgen voor een soort van niveausensor oid, zodat je ruim op tijd rekening kan houden met je voorzorgsmaatregelen/pitstops

qua sets kan ik je niet helpen, wat heb er zelf nog geen ervaring mee
die aquamist set lijkt me wel ok

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » do 20 sep, 2007 19:29

En als je dan toch een gat in je bank rekening wil slaan, bestel je hem bij
Abbott ofwel via J&D klik

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » do 20 sep, 2007 19:49

dasdaas, heldere uiteenzetting. Ik had ergens gelezen dat er een injector vlak voor de intercooler werd gebruikt, maar dat kan een of ander experiment geweest zijn. Tzt duik ik er zelf nog wel verder in want water-injectie stond ook al op mijn verlanglijstje voor de T8 :wink:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 20 sep, 2007 20:17

SpeekTuning/Speedparts levert ook wel de befaamde Aquamist set. Bovendien heeft Speedparts hier wel meer ervaring mee, aangezien het in de stage 1 set zit voor een 79-81 900 T8.

http://www.speektuning.nl/shop/product_ ... ucts_id=37

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » do 20 sep, 2007 20:23

brinky schreef:SpeekTuning/Speedparts levert ook wel de befaamde Aquamist set. Bovendien heeft Speedparts hier wel meer ervaring mee, aangezien het in de stage 1 set zit voor een 79-81 900 T8.

http://www.speektuning.nl/shop/product_ ... ucts_id=37
Hmmmm.... moet ik maar eens naar die stage 1 set gaan kijken :wink:

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » do 20 sep, 2007 20:51

hoor het graag als sander zelf echt ervaring heeft met de set... zou wel eens willen weten wie hij het dan heeft geleverd hier in NL

dusse... Sander?

stel je verder van de verschillen tussen de vers. sets niet al te veel voor, de hardware erachter is behoorlijk eenvoudig.. misschien dat je een oude werkende benzineinjector nog wel zou kunnen gebruiken?

ruik ik hier een knutselprojectje?? :lol:

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » do 20 sep, 2007 20:56

Ik heb zo'n setje nog liggen van Abbott. Afkomstig van de 9000 Aero van Marc. Mischien dat hij iets meer kan vertellen over het gebruik etc. Ik heb nog geen tijd en zin gehad om de Abbott kit in te bouwen. Zou ook eigenlijk niet weten hoe en waar.

Grt,
Bram

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » do 20 sep, 2007 21:22

Water met alcohol injectie (niet voor de beerchug: maar de alcohol voorkomt bevriezing in de winter) verlaagt temperatuur inlaatlucht en dus de thermische belasting op de motor. Alcohol op gedestileerd water 1:1
Met gewoon kraanwater krijg je op den duur ketelsteen in je cylinders :wink:

Door lagere temp wordt meer zuurstof ingenomen per slag, heb je minder gauw pingel en dus meer vermogen en/of kun je rijden met lager octaangetaal.

Motoren met ECU + pingeldectectie zullen ook de ontsteking dan gaan vervroegen waardoor je meer power per verbranding uit dezelfde hoeveelheid ingespoten benzine haalt !

Het water moet fijn verneveld ingespoten worden en tijd te krijgen om te verdampen want dan wordt de meeste warmte onttrokken.
Dus direct na de intercooler, zo ver mogelijk voor de inlaat.
Inspuiten voor de turbo is gevaarlijk, geeft cavitatie op je turboschoepen en condens in de IC.

Hoeveel water ? for max. power zegt ment ca 15 % van de hoeveelheid ingespoten benzine.
http://www.fortunecity.com/silverstone/ ... elitur.htm

Zelf samenstellen kan ook :
http://members.aol.com/raydorman/index.htm

De meeste systeem sprayen pas water als de turbodruk boven een ingestelde waarde komt.

Maar continue geregelde waterinjectie kan ook brandstof verbruik verlagen, mits het motormanagement hierop juist reageert door de ontsteking te vervroegen.
Een van de weinige systemen die tijdens praktijktesten brandstof bespaarde was het WAAG system !
http://www.consumerenergycenter.org/myt ... aving.html

In Zweden heeft men ook op een Saab trionic blok geexperimenteerd hiermee.
http://www.fs.isy.liu.se/~larer/Projects/main.html
en blz 95 tot 102 van
http://www.vehicular.isy.liu.se/Publica ... 580_LE.pdf

Brandstof besparing vanaf 2% bij lage belasting tot 9% bij vollast !

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 20 sep, 2007 23:48

goede info; dank!

ik mis een aspect... hoeveel vermogenswinst gaat het opleveren... lees in de linkjes her en der 10 pk, niet meer? Dit is zonder de turbodruk op te schroeven (mét dan gaat t harder natuurlijk)

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » vr 21 sep, 2007 7:11

Style&Co schreef:lees in de linkjes her en der 10 pk, niet meer?
10 pk vermogenswinst met een relatief simpele aanpassing noem ik substantieel. Veel andere aanpassingen zoals bijvoorbeeld een spagetti-spruitstuk leveren minder winst op.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 21 sep, 2007 10:49

Ik heb ooit gelezen dat de vermogenswinst ook komt door expansie van de waternevel. In de verbrandingsruimte zal de waternevel overgaan in waterdamp (van vloeibaar naar gas) en daardoor expanderen. Als dit gebeurt tijdens de arbeidslag zal de druk op de zuiger toenemen, dus meer vermogen :D

Of dit waar is en hoeveel invloed het heeft: geen idee......

Als de waternevel verdampt in het inlaatkanaal (zoals Troll fan omschrijft) dan zal dat extra volume innemen. Dus minder lucht (wel kouder), en meer waterdamp.

Of is het dan?: waterdamp = H2O => Meer O2 in de cilinder => meer benzine mogelijk => meer boem....

Plaats reactie