9-7x V8 kan dus óók op lpg!

2005-2012
Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Locatie: Tilburg

Bericht door nelfrikandel » do 24 mei, 2007 12:02

De northstar V8 van Cadillac schijnt wel op G3 te kunnen...
Er stond er hier een van 1999 bij de U.V.T, en een kleine check van het kenteken leverde onderstaand resultaat op...

Kenteken XT-FP-97
Voertuigsoort Personenauto
Merk CADILLAC
Handelsbenaming 4-DOOR SEDAN SEVILLE STS
Kleur(en) Grijs
Brandstof LPG (Liquified Petrol Gas)
G3 Installatie Ja
Aantal cilinders 8

De schakelaar op de console leek mij van een VIalle installatie...
Wellicht is er dan toch G3 mogelijk voor de 9-7x, ik weet niet in hoeverre de V8 in de 9-7x vergelijkbaar is met de cadillac northstar 32v V8 motor...

@DJ: Als je je dealer nog eens spreekt moet je toch eens proberen uit te vissen of die 9-7x G3 certificaat had of niet... Ben nu wel nieuwsgierig...

Gebruikersavatar
taaffert
Geregistreerd lid
Berichten: 15370
Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 20:21
Locatie: 020 Binnen de Ring

Bericht door taaffert » do 24 mei, 2007 12:05

Het blok van de 9-7x heeft als basis de corvette motor. En 16 kleppen. Ik ben niet op de hoogte van Cadillac ontwkkelingen mbt de Northstar motor, maar als ik mij niet vergis is dat een door Cadillac zelf ontwikkelde motor.
'92 900 S 5drs Saabientje (sold!)
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Locatie: Tilburg

Bericht door nelfrikandel » do 24 mei, 2007 12:19

Inderdaad volledig veschillende motoren.

kleppen per cilinder
Cadillac 4 versus Saab 2
cilinderinhoud
Cadillac 4565 cm3 versus Saab 5328 cm3
boring x slag
Cadillac 93,0 x 84,0 mm versus Saab 96,0 x 92,0 mm
compressieverh.
10,3:1 versus Saab 9,9:1
max. vermogen
Cadillac 224 kW (305 pk) @6000tpm versus Saab 220 kW (300 pk) @5200tpm

max. koppel
Cadillac 400 Nm @4400tpm versus Saab 447 Nm @4000tpm
brandstofsysteem
Cadillac multipoint injectie versus Saab multipoint injectie
klepbediening
Cadillac dohc versus Saab ohc

Gek eigenlijk. De filosofie van GM van uitwisselbaarheid en badge engineering ten spijt laten ze cadillac wel eigen geavanceerde V8 motoren ontwikkelen, en gooien ze in de SAAB, die toch hetzelfde segment moet bedienen een ouwe kolenkachel...

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17194
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56

Bericht door jelger » do 24 mei, 2007 12:22

dat komt omdat ie op de productielijn staat waar de andere cheapo kolenkachels ingelegd worden... (namelijk Trailblazer, Rainier)
https://www.flickr.com/photos/saab99/albums
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Locatie: Tilburg

Bericht door nelfrikandel » do 24 mei, 2007 12:31

De 9-7x 6 cylinder (dat is een 6 in lijn overigens zie ik net) staat wel op de gasFX site. Ik weet alleen niet of dat automatisch betekent dat hij ook G3 gecertificeerd is, maar het lijkt me wel eigenlijk...

Edit: De detailberekening op de gasFX site geeft als waarde voor wegenbelasting 1420 per jaar voor noord brabant, dat komt (bijna) overeen met het tarief van een auto van 1851 tot 1950Kg met G3. Ik concludeer hieruit dat er wél een G3 installatie voor de 9-7x 4.2 is...
Laatst gewijzigd door nelfrikandel op do 24 mei, 2007 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
taaffert
Geregistreerd lid
Berichten: 15370
Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 20:21
Locatie: 020 Binnen de Ring

Bericht door taaffert » do 24 mei, 2007 12:33

Klopt, dat is inderdaad G3
'92 900 S 5drs Saabientje (sold!)
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Locatie: Tilburg

Bericht door nelfrikandel » do 24 mei, 2007 12:37

Gèrs...

Dan blijft deze ongenuanceerde statement van mijn zijde dus van kracht...
nelfrikandel schreef:Kijk, afgezien dat dat wel wel vet off topic is is het wel interessant... Dat goodfornothing useless badge engineering wanproduct heeft dan tenminste nog een positieve feature... Hij kan g3 rijden. Misschien maakt dat toch nog enigsins iets goed van dat flutproject...

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13686
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Locatie: Södra Holland/Skåne-SE
Contacteer:

Bericht door verde900 » do 24 mei, 2007 14:07

nelfrikandel schreef:Gèrs...

Dan blijft deze ongenuanceerde statement van mijn zijde dus van kracht...
nelfrikandel schreef:Kijk, afgezien dat dat wel wel vet off topic is is het wel interessant... Dat goodfornothing useless badge engineering wanproduct heeft dan tenminste nog een positieve feature... Hij kan g3 rijden. Misschien maakt dat toch nog enigsins iets goed van dat flutproject...
Ging de topic eerst niet over een 5.3V8 op G3? dat die 6 cilinder op gas kan is genoegzaam bekend vanaf de SAAB NL site.
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
taaffert
Geregistreerd lid
Berichten: 15370
Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 20:21
Locatie: 020 Binnen de Ring

Bericht door taaffert » do 24 mei, 2007 14:11

verde900 schreef:Ging de topic eerst niet over een 5.3V8 op G3? dat die 6 cilinder op gas kan is genoegzaam bekend vanaf de SAAB NL site.
Kniesoor die daar op let ;)
'92 900 S 5drs Saabientje (sold!)
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Locatie: Tilburg

Bericht door nelfrikandel » do 24 mei, 2007 14:18

verde900 schreef:Ging de topic eerst niet over een 5.3V8 op G3? dat die 6 cilinder op gas kan is genoegzaam bekend vanaf de SAAB NL site.
Damn right, maar ergens in het verhaal is ook de 6 cylinder in het verhaal betrokken, en bestond nog steeds het misverstand dat deze niet op G3 zou kunnen... Dat wilde ik maar even aanvoeren, want misverstanden zijn er al genoeg op deze wereld
jwaterink schreef:Vortec 4.2 V6 heeft geen G3 goedkeuring. Hetzelfde blok zit in onze TrailBlazer uit dec2002.

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 8517
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Bericht door jwaterink » do 24 mei, 2007 14:28

Dat klopt die reactie kwam van mij. Onze TrailBlazer heeft een Vialle LPi installatie en geen g3 goedkeuring.

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Locatie: Tilburg

Bericht door nelfrikandel » do 24 mei, 2007 15:35

jwaterink schreef:Dat klopt die reactie kwam van mij. Onze TrailBlazer heeft een Vialle LPi installatie en geen g3 goedkeuring.
Wie weet loont het de moeite om hem om te bouwen...

Ik heb het bij een beoogde 9000 eens uitgezocht, dat kwam op ongeveer 800€. De gascomputer moest eruit en opgestuurd worden, daar kwam een andere firmware in, dan weer monteren en klaar. Verder waren er geen aanpassingen nodig aan injectoren, leidingen of tank. Met het gewicht van een trailblazer heb je dat er wellicht in een paar jaar weer uit in wegenbelasting...
verde900 schreef:Ging de topic eerst niet over een 5.3V8 op G3?
Als je écht op de vierkante milimeter wilt plassen: Het ging over de 5.3V8 op LPG, G3 kwam ook pas later ter sprake... :wink:

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Locatie: Tilburg

Alle Saab-modellen nu leverbaar met LPG

Bericht door nelfrikandel » zo 27 mei, 2007 9:17

GM Media online schreef:2006-08-08

Saab 9-7X nu ook verkrijgbaar met gasinstallatie

Met de introductie van een LPG-installatie voor de 9-7X zijn nu alle modellen van Saab desgewenst leverbaar in LPG-uitvoering. Het door Vialle en BK-gas ontwikkelde GasFX-concept voor Saab staat garant voor de topprestaties die van een Saab verwacht mogen worden. Hiermee biedt Saab een aantrekkelijk alternatief voor iedereen die graag wil overstappen op LPG, maar qua rijkwaliteit niets wil inleveren.
De Saab 9-7X is leverbaar met een LPi-installatie met een 61-litertank. De 9-3 Sport Sedan en Sport Estate (1.8i, 1.8t en 2.0t), de 9-3 Cabriolet (1.8t en 2.0t), de 9-5 Sport Sedan en Sport Estate (2.0t, 2.3t en 2.3 Turbo) gingen de 9-7X al voor. Zowel handgeschakeld als met een automatische transmissie zijn nu alle varianten verkrijgbaar in een LPG-uitvoering. In alle gevallen uiteraard met behoud van de fabrieksgarantie.
De hoogwaardige, betrouwbare gasinstallaties zijn door Saab ontwikkeld in samenwerking met LPG-specialisten BK-gas en Vialle binnen het GasFX-concept.


Grote keuzemogelijkheden

Door de sterk gestegen brandstofprijzen is de vraag naar LPG enorm toegenomen. Met het voor LPG-gebruik geschikt maken van zijn auto’s vergroot Saab de keuzemogelijkheden. Inmiddels wordt al ruim 15% van alle nieuwe Saabs in Nederland afgeleverd met een LPG-installatie.


Verstandige investering

De meerprijs voor een Saab met LPG-installatie is bij alle varianten hetzelfde: 2.615 euro (incl. BTW). En binnen het GasFX-concept ontvangt de berijder 5 eurocent korting per liter LPG (tot een maximum van 200 euro). Een slimme investering, die met de huidige én verwachte hoge brandstofprijzen zo is terugverdiend.




CONTACTEN:

Saab Nederland
Ir. D.S. Tuijnmanweg 1
4131 PN Vianen
Tel: 0347-358323
9000 2.0i Burgundy '95 => 415.000Km
9-5 2.0t Estate Vector AUT5 G3 '03 => 675.000Km

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13686
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Locatie: Södra Holland/Skåne-SE
Contacteer:

Bericht door verde900 » zo 27 mei, 2007 9:29

Gezien het gegeven dat SAAB NL de 9-7X ueberhaupt niet meer noemt op zijn site als leverbaar model zal deze ook niet echt een rol van betekenis meer spelen...

@nelfrikandel, ik kende dat specifieke stukje ook maar dan alleen in relatie tot de 6 cilinder.
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid
Berichten: 9157
Lid geworden op: za 20 mar, 2004 15:56
Locatie: Tilburg

Bericht door nelfrikandel » zo 27 mei, 2007 9:38

Is oud stukje, en ik zie nergens expliciet geschreven dat er ook een installatie voor de V8 is... Het komt ook van de GM site, niet van SAAB.

Ik struikelde per google over dit stukje, en had niks beters te doen en heb het ff ge CTRL+c CTRL+v'd

De site www.saab97x.nl geeft overigens ook niet thuis... Zou het project al afgeschreven zijn?? Ik geloof dat alleen de nederlandse en Belgische importeurs erin getuind zijn, als ik de oude persberichten zo lees...
9000 2.0i Burgundy '95 => 415.000Km
9-5 2.0t Estate Vector AUT5 G3 '03 => 675.000Km

Plaats reactie