Irritant probleem, motor valt soms plotseling uit

1993-2002
Marcel-S
Geregistreerd lid

Irritant probleem, motor valt soms plotseling uit

Bericht door Marcel-S » wo 11 feb, 2026 18:18

Beste mede-forummers,

Ik vraag jullie input in een af en toe irritant terugkerend motorprobleem die ik sinds april 2025 ervaar, namelijk dat heel soms de motor onder het rijden ermee stopt. Als je genoeg snelheid hebt, dan wil het snel terugschakelen (de motor meer toeren laten maken) meestal er wel voor zorgen dat de motor weer oppakt, maar als je langzamer rijdt en je ontkoppelt dan valt de motor gewoon uit en meestal slaat de motor pas weer aan na 1-2 startpogingen, maar soms moet je even een korte pauze (30 seconden) inlassen voordat hij weer aanslaat. Meestal is het wel zo dat na de eerste keer, dezelfde dag of de volgende dag de storing nog een paar keer tijdens het rijden terugkomt, of na een parkeerpauze de warme motor pas na een paar keer wil starten, of gelijk weer uitvalt na de start.
De storing komt meestal pas als de motor warm is, niet als die koud is.

De frequentie dat dit gebeurd is wisselend, het kan 500 tot 2.000 km of twee weken tot 2 maanden duren voordat de storing weer terug komt.
Er gaat geen Engine Check lampje aan en er zijn ook geen OBD-foutcodes te lezen.

De motor is een B205E uit 2001 en heeft 280K gelopen.
Buiten dit probleem start de motor altijd netjes, loopt mooi stationair, en pakt goed op.
Ik gebruik de auto als mijn daily en wordt meerdere keren per week gebruikt (12.000 km/jaar).

Voor jullie verdere informatie, de brandstofpomp is een jaar geleden vervangen alsmede de accu, de startmotor draait goed rond. De auto heeft verder geen electrische problemen, de enige gremlin is een onverklaarbare neiging om soms zelf te beslissen om de follow-me-home functie te activeren, maar dan gelijk de lichten voor een paar minuten aan te laten. Dit gebeurd meer in de winter tijdens nattigheid dan in de zomer.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf te sleutelen en ben niet van het zomaar vervangen van onderdelen zonder eerst goed na te denken en zaken proberen uit te sluiten. Het probleem met deze storing is dat het altijd onderweg gebeurt en nooit voor de deur, dus onmogelijk om iets rustig te checken.

Wat heb ik zelf al gedaan om deze storing proberen op te lossen?

Gasklephuis
De auto had een oorspronkelijk GKH die foutcode P0101 gaf en soms in Limp Home Mode schoot.
Ik heb in april ‘25 een ander gebruikte GKH geinstalleerd, maar die gaf foutcodes P1251 en P1260 en schoot ook in Limp Home Mode, daarna de oorspronkelijke GKH weer tijdelijk terug geplaatst en daarna in mei ‘25 vervangen door een andere gebruikte GKH die geen foutcodes geeft en ook geen Limp Home Mode. Deze is nu nog steeds gemonteerd.
Tijdens het gebruik van alle drie de GKH bleef de motor uitvallen, dus ik ga ervan uit dat de GKH niet het probleem zal zijn.

BDP-sensor
In december ‘25 de BDP-sensor vervangen door een nieuwe juiste type sensor van Bosch. De storing kwam daarna weer terug. De toerenteller komt gewoon uit de hoek als het starten niet lukt.
Ik ga er dus van uit dat de BDP-sensor ook niet het probleem zal zijn.

DI-cassettte
Vorige week heb ik mijn DI-cassette die 4 jaar oud is en 45K gelopen heeft, tijdelijk vervangen door mijn reserve DI-cassettte. Helaas geeft die cassette de foutcodes P1312/P1334/P0327 die volgens mij met een knock-sensor leesprobleem te maken hebben, dus niet verstandig om hiermee door te rijden, dus heb ik de DI-cassette weer teruggewisseld. Hierdoor heb ik helaas niet kunnen testen of het probleem ook terugkwam met een andere DI-cassette.

Tenzij iemand een goede DI-cassette voor 1-2 maanden wil uitlenen, denk ik dat mijn volgende stap zou zijn om toch maar een nieuwe DI-cassette (en bougies) te plaatsen om zo een langere tijd te kunnen testen of het probleem er nog is of niet.
Enerzijds vindt ik 4 jaar en 45 K wel kort voor een DI-cassette (niet een SEM, maar wel een officiële Orio bestelnummer 32022255 bij R&D gekocht), maar dan kan ik wel verder met dingen uitsluiten en heb ik dan ook een betere reserve DI-cassette voor in de auto te leggen.

Zijn er nog andere zaken wat de oorzaak zou kunnen zijn of dingen om te testen en uit te sluiten?
Iets met de brandstoftoevoer (vapour lock of zoiets)?
Of kan er een probleem in de ECU zitten?

Alle tips zijn welkom.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Irritant probleem, motor valt soms plotseling uit

Bericht door 9323 » wo 11 feb, 2026 18:24

Hoi,

Icm het follow me home-gebeuren denk ik ook aan het contactblokje. Maar als eerste stap een gegarandeerd goede di proberen lijkt me een goed plan.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » wo 11 feb, 2026 18:40

Dag,
Begon het probleem met de vervanging van de brandstofpomp?
Anders daar naar kijken. Was het een complete nieuwe unit of is alleen de pomp zelf vervangen?

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » wo 11 feb, 2026 19:44

Door toe toevoeging over je lichten, denk ik ook aan het contactblokje. Merk je verder nog dingen aan je radio, de SID, komt de ring van je contactslot goed omhoog als je de sleutel eruit haalt?

Ik heb helaas alleen een rode DI liggen, die past niet op jouw B205.

wolfje66
Geregistreerd lid

Bericht door wolfje66 » wo 11 feb, 2026 20:11

Motorkabelboom?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 11 feb, 2026 21:17

Wel een leuk lastig probleem -voor de meelezer-.
Heb een aantal jaren geleden eens een vergelijkbaar probleem op kunnen lossen door de
massa kabel tussen bak en carros te vervangen en te ontroesten.
Die persoon was al 100-n euro s aan garagekosten kwijt totdat ie bij ons kwam,
Hij kon niet geloven dat dat het was al die tijd (wij ook niet trouwens).
1voudig dhz klusje en ff zo n kartelring gebruiken indien.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 11 feb, 2026 21:49

Ah dat is ook een goede ja. Je zou met name de massakabel op het thermostaathuisje eens moeten checken. Als die niet goed vast zit krijg je ook dit soort rare verschijnselen.

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » wo 11 feb, 2026 22:17

gj.stegeman schreef:
wo 11 feb, 2026 18:40
Dag,
Begon het probleem met de vervanging van de brandstofpomp?
Anders daar naar kijken. Was het een complete nieuwe unit of is alleen de pomp zelf vervangen?

Nog even terugkijkend (viewtopic.php?f=7&t=92628&p=2006273#p2006273) bleek dat al weer 2 jaar geleden te zijn, time flies.... Het motorprobleem kwam pas een jaar na het vervangen van de hele unit.

Alle anderen, bedankt voor jullie advies betreffende massakabels en contactblokje. Daar had ik nog niet aan gedacht, dus daar kan ik ook mee aan de slag.

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » za 28 feb, 2026 22:12

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag een NOS SEM DI-cassette en NGK BCPR6ES-11 bougies geplaatst.

Afbeelding

En de 4 jaar oude huidige DI-cassette gaat op de reservebank.

Een nieuwe aardingskabel en een (2de hands) contactblokje zijn ook binnen, maar daar ga ik mee aan de slag als ik meer tijd heb en het beter weer is.
In de WIS zie ik dat voor het vervangen van het contactblokje je aardig aan de demontage moet.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 01 mar, 2026 9:20

je weet dat die die cassette een tijdje rechtop moet staan voordat je hem gaat gebruiken?
Ik zou het stap voor stap doen dan weet je tenminste wat de oplossing is geweest, suc6

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » zo 01 mar, 2026 11:27

Ja. dat weet ik, hij stond al een week rechtop te wachten.

Zelfs mijn reserve cassette hangt altijd paraat in de auto :D

Afbeelding

Betreffende de stap voor stap methode, we gaan begin Juni een rondje Bodenmeer, Wallis en Champagnestreek met de cabrio doen, dus heb aan mijn vrouw beloofd dat de storing voor die tijd weg zou zijn, dus door tijdsdruk dit twee-sporen beleid.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 01 mar, 2026 11:53

Toch zet ik mijn geld op de massaverbindingen!

SEM is orgineel he? Ook als er geen SAAB Original sticker op zit. Die zou wel eens niet van SEM kunnen zijn. Weet niet precies waar Orio/Hedin is gaan shoppen na SEM. Volgens mij weet @reiernumans dat wel.

Niet weggooien in ieder geval. Sterker nog. Ik zou aanraden om als de storing tijdens jullie uitstapje wegblijft en je de massapunten wel al goed hebt aangepakt. Tijdens solo-ritjes de DI weer terug te plaatsen om te bepalen of het massa-herstel inderdaad het probleem is geweest.

Perfecte manier van DI paraat houden trouwens!

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » zo 01 mar, 2026 12:04

De SEM heb ik in mijdrecht gekocht, volgens hun hebben ze recent een partij gekocht die van een partij nog nooit gelopen motoren uit 2008 af kwamen, klopt in ieder geval met de productiegegevens 0842 van de sticker.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 01 mar, 2026 12:25

Wat ik de laatste tijd vaker tegen kom, is een geroeste aarde aansluiting linksachter koffervloer net onder je linker achterlicht, daardoor kan je een moeizame elektrische antenne krijgen en je cabriodak zit daar ook op maar wat belangrijker is ook je brandstofpomp krijgt daar z,n aarde.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 01 mar, 2026 13:44

Klopt, beduchte plek idd en kan de meest rare storingen veroorzaken.

Plaats reactie