Dat dashboard is echt fantastisch. Heb je daar toen je het maakte tekeningen van gemaakt misschien?Ronnes schreef: ↑do 27 nov, 2025 10:01viewtopic.php?f=11&t=68999![]()
(Jammer dat photobucket een watermerk over de foto's heeft geplaatst.)
Nieuwe start 96V4 1969
-
francofiel
- Donateur

Re: Nieuwe start 96V4 1969
-
v4 hans
- Donateur (4x)

ja zeker, een één op één schets die ik op het dashboard heb geplakt. Die heb ik nog bewaard.francofiel schreef: ↑zo 30 nov, 2025 18:38Dat dashboard is echt fantastisch. Heb je daar toen je het maakte tekeningen van gemaakt misschien?
met deze schets kon ik mooi zien of alle meters ook goed zichtbaar zijn tijdens het rijden (achter het stuur).
hier een foto van de schets. Als je hem in PDF wilt (ivm de schaal of zo) dan even een PB.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Help, ik weet het even niet meer.
na mijn carburateur gedemonteerd te hebben, schoongemaakt, gecontroleerd heb ik alles weer in elkaar gezet en gemonteerd.
maar ik blijf maar valse lucht aanzuigen.
Wat doe ik verkeerd?
ik heb een kitlaagje gelegd op het inlaatspruitstuk, zie foto;

daarna de pakking, daarna weer een kitlaagje, daarna de tussenplaat (met de vlakke onderkant), daarna eer een kitlaagje op de tussenplaat:

daarna de isolator, en dan zonder kit de carburateur erop.
ik krijg hem gestart, vrij vlot met de choke er vol op. Stationeer hou ik hem niet draaiend. Als ik met remmenreiniger rond de onderkant van de carburateur sproei dan begint hij toeren te maken. Heb ik nu de pakkingen niet goed of niet goed genoeg, of krijg ik valse lucht via de gasklepstangboringen?
na mijn carburateur gedemonteerd te hebben, schoongemaakt, gecontroleerd heb ik alles weer in elkaar gezet en gemonteerd.
maar ik blijf maar valse lucht aanzuigen.
ik heb een kitlaagje gelegd op het inlaatspruitstuk, zie foto;
daarna de pakking, daarna weer een kitlaagje, daarna de tussenplaat (met de vlakke onderkant), daarna eer een kitlaagje op de tussenplaat:
daarna de isolator, en dan zonder kit de carburateur erop.
ik krijg hem gestart, vrij vlot met de choke er vol op. Stationeer hou ik hem niet draaiend. Als ik met remmenreiniger rond de onderkant van de carburateur sproei dan begint hij toeren te maken. Heb ik nu de pakkingen niet goed of niet goed genoeg, of krijg ik valse lucht via de gasklepstangboringen?
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Ja, soms wordt je dr moedeloos van.
Onderkant carburateur / tussenplaat zijn niet krom.
Wat is je dikte van de pakking? Ik gebruik altijd redelijke dikke.
Geen valse lucht via rembekrachtiger?
Onderkant carburateur / tussenplaat zijn niet krom.
Wat is je dikte van de pakking? Ik gebruik altijd redelijke dikke.
Geen valse lucht via rembekrachtiger?
-
v4 hans
- Donateur (4x)

mijn Saabje loopt weer.
Na heel wat gedoe.
Nu nog even fijn tunen, maar het begin is al veelbelovend.
stationeer staat hij nog wat te rijk. (het komt nu uit ergens tussen de 9,5 en 10,5) Dat wil ik graag rond de 14 hebben. Daarvoor heb ik een kleinere stationeer sproeier in bestelling.
Na heel wat gedoe.
Nu nog even fijn tunen, maar het begin is al veelbelovend.
stationeer staat hij nog wat te rijk. (het komt nu uit ergens tussen de 9,5 en 10,5) Dat wil ik graag rond de 14 hebben. Daarvoor heb ik een kleinere stationeer sproeier in bestelling.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

hoe krijg ik die youtube filmpjes geplaatst?
-
redmervand
- Donateur (6x)

Met een hoop geprobeer en aanpassen van de link, een YT Short is wat meer gedoe dan een regulier YT filmpje
-
v4 hans
- Donateur (4x)

bedankt, inderdaad. Ik dacht dat het eerder bijna vanzelf ging.redmervand schreef: ↑ma 15 dec, 2025 22:44Met een hoop geprobeer en aanpassen van de link, een YT Short is wat meer gedoe dan een regulier YT filmpje
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Wat was nu de oplossing?
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Verschillende oorzaken en door mijn gepruts is het nog verergerd.
- rubbertje gescheurd die op mijn mengselschroef zit. Ik had een type zonder de veer. Hierdoor waarschijnlijk valse lucht.
- onderkant van de carb. niet meer vlak. Oorspronkelijk geen probleem, maar vermoedelijk wel na demontage. Hierdoor valse lucht.
- de vlotter sloot de brandstof te laat af. (Verkeerd vlotter niveau) Ik ben nog aan het uitzoeken of dat ook met het wisselen van de emulsie tubes te maken heeft. Hierdoor liep het te vol en zocht de brandstof andere wegen naar de venturi. Veel te rijk was het gevolg.
- membraam acceleratiepomp vergaan. (Geen idee wat het effect is geweest, maar bij demontage komt er canvas in zicht wat eigenlijk in het rubber opgesloten moet zitten.
- rubbertje gescheurd die op mijn mengselschroef zit. Ik had een type zonder de veer. Hierdoor waarschijnlijk valse lucht.
- onderkant van de carb. niet meer vlak. Oorspronkelijk geen probleem, maar vermoedelijk wel na demontage. Hierdoor valse lucht.
- de vlotter sloot de brandstof te laat af. (Verkeerd vlotter niveau) Ik ben nog aan het uitzoeken of dat ook met het wisselen van de emulsie tubes te maken heeft. Hierdoor liep het te vol en zocht de brandstof andere wegen naar de venturi. Veel te rijk was het gevolg.
- membraam acceleratiepomp vergaan. (Geen idee wat het effect is geweest, maar bij demontage komt er canvas in zicht wat eigenlijk in het rubber opgesloten moet zitten.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

vandaag verder geklust en geprobeerd de sproeier bezetting goed te zetten.
Ik heb hiervoor eerst de tweede trap buiten werking gezet. Met behulp van een ijzerdraadje:

Ik heb hiervoor eerst de tweede trap buiten werking gezet. Met behulp van een ijzerdraadje:
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Daarna een stuk of 5 testritjes gedaan met telkens een andere sproeier of aircorrector met als basis en F5 Emulsietube.
Ik ben heel tevreden met het resultaat. Hij pakt mooi op vanuit stationeer, geen noemenswaardige hikken.
Alleen met deze eerste trap haal ik al vlot de 100 km/h. Mijn AFM geeft bij gasgeven/versnellen een mooi 12+ aan. en bij cruisen rond de 100 km/h rond de 14. Ik wilde niet te arm gaan zitten. Dit alles met een geblokkeerde tweede trap. Dit betekend ook dat ik bij gewoon, normaal rijden en normaal verkeer, de tweede trap feitelijk niet gebruik.
Nadat ik tevreden was met de eerste trap, heb ik het ijzerdraad verwijderd en ben gaan testen met de tweede trap. Daar ben ik nog niet helemaal klaar mee.
Bij volgas en tot ca. 3500/4000 toeren zit mijn AFM rond de 12,8, daarna loopt het op naar de 15 bij 5000 toeren. Aan meer toeren wil ik eigenlijk mijn blokje niet blootstellen. Maar 15 is te arm. Ik ga proberen om een kleinere aircorrector te monteren. Die zou bovenin het toerengebied het zuurstof moeten knijpen.
Ik ben heel tevreden met het resultaat. Hij pakt mooi op vanuit stationeer, geen noemenswaardige hikken.
Alleen met deze eerste trap haal ik al vlot de 100 km/h. Mijn AFM geeft bij gasgeven/versnellen een mooi 12+ aan. en bij cruisen rond de 100 km/h rond de 14. Ik wilde niet te arm gaan zitten. Dit alles met een geblokkeerde tweede trap. Dit betekend ook dat ik bij gewoon, normaal rijden en normaal verkeer, de tweede trap feitelijk niet gebruik.
Nadat ik tevreden was met de eerste trap, heb ik het ijzerdraad verwijderd en ben gaan testen met de tweede trap. Daar ben ik nog niet helemaal klaar mee.
Bij volgas en tot ca. 3500/4000 toeren zit mijn AFM rond de 12,8, daarna loopt het op naar de 15 bij 5000 toeren. Aan meer toeren wil ik eigenlijk mijn blokje niet blootstellen. Maar 15 is te arm. Ik ga proberen om een kleinere aircorrector te monteren. Die zou bovenin het toerengebied het zuurstof moeten knijpen.