99CC 1974 "Beauregarde": Het afscheid

1967-1984
Plaats reactie
Tissa
Geregistreerd lid

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Het Rijdt!!!!

Bericht door Tissa » za 04 okt, 2025 20:31

Afgelopen 2 dagen door de weeks heb ik me vooral bezig gehouden met de electronica. Voor de kerstboom verlichting achter was ik helemaal de weg kwijt. Toen ik bij hem was stelde forummer Babbel er twee vragen over:
1. Heeft hij een trekhaak?
2. Is deze aangesloten door zulke blauwe snijverbindingen?
Op beide vragen was het antwoord "ja!". Dus ik wist wat me te doen stond. Ik heb de bedrading van de trekhaak uit het circuit gesloopt en alle draden zonder verbindingen terug gezet. Ja hoor, ze deden het! De achteruitrijverlichting zat echter bij de pook zelf, de aansluitingen waren vies geworden. Deze dus schoongemaakt. Hatsa, alle lichten achter werkend!

Verder deden de ruitenwissers raar, alles nagelopen. Ze draaiden gewoon recht op de accu, maar niet vanaf de hendel. Alle contacten schoongemaakt en de bedrading nagelopen, welke helemaal klopte. Er was 1 probleem: er zat een intervalversteller in het circuit. Deze heb ik uit het circuit gehaald, maar het mocht niet baten. Hij deed nog steeds niks met de hendel. Conclusie: dit lijkt mij bij de hendel te zitten. Deze wordt dus vervangen, en dan zien we weer.

Afbeelding

Op naar de volgende: Het linkervoorlicht deed het niet. Draden gecontroleerd, maar er veranderde niks toen ik de aarde goed monteerde. Toen wilde ik even de spanning over de zekering meten. Maar toen mijn draadjes de zekering raakten, viel ie zo uit elkaar. Broos dus... Zou opgelost moeten zijn met een nieuwe zekering. 8)
Ook de defecte claxon zou opgelost moeten zijn met twee nieuwe claxons.

AfbeeldingAfbeelding

Kortom, alles kan gemaakt worden. Hij rijdt nu, nu alleen nog remmen :-P+
Deze week wel erachter gekomen dat het temperatuurpijltje op het dashboard niks meer doet, terwijl er niks aan de bedrading is veranderd. Deze zit in hetzelfde klokje als de brandstofpijl, zijn deze gekoppeld? Want dat is het enige wat er veranderd is, de tank is leeg. Ik vermoed dat het daaraan ligt, anders zou ik het niet weten.. Iemand een idee?

Bovenstaande dingen moet ik dus maken. Het lijkt allemaal vrij rechttoe rechtaan, dus ik heb goede hoop! Dan kan het interieur er weer in en dan nadert toch echt de tijd dat ik de rdw-afspraak kan maken! :O:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 04 okt, 2025 20:39

E.L.L.E.N.D.E! Een Lange Lijdensweg Echter Non-stop Doorzettingsvermogen Etalerend

Erg leuk om mee te lezen!

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » di 14 okt, 2025 21:31

We hebben weer een inhaalslag gemaakt!

Vrijdag begonnen met onderdelen monteren die ik toegestuurd had gekregen van forummer Babbel. Is vanaf dat punt vrij snel gegaan. De ruitenwissers deden het na een nieuwe zekering en hendel weer. De claxon heb ik kunnen maken. Allereerst een werkende gemonteerd. Toen deed 'ie nog niks op commando, dus even alle punten van contact een schuurbeurtje gekregen en een nieuwe schroef voor de aarde in het stuur zelf en hij deed het weer. Ook heb ik het licht werkend door een nieuwe zekering. Hij schijnt niet 100%, maar goed genoeg. Ik moet nog eens naar de massa kijken. Oh en het ruitenwisser blad vervangen, want ja, kijk zelf maar :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook even de verlichting in 't donker getest, best mooi! Alles elektronisch is dus (voldoende) werkend nu!

AfbeeldingAfbeelding

En toen was het de beurt aan het interieur! Hier heb ik lang op gewacht :wow: Hier moet ik toch de lofzang aan mijn moeder zingen. Ze heeft in de zomer hard gewerkt om overal de geur en schimmel uit te krijgen. Ze heeft ook de hoofsteunen genaaid en de wielhoes mooi hersteld met een lapje spijkerstof aan de andere kant. Op zaterdag heb ik alles, nadat het maanden heeft mogen luchten, nog eens schoongemaakt en gezorgd dat alle delen werken. (Denk aan stoelkanteling en verstelling). De matten heb ik ook in topstaat gekregen! (Zie foto's hieronder) Alles netjes klaar gezet in de schuur voor de volgende dag! :applause:

Zondag was het dan toch echt tijd! Ik ben om 9:30 begonnen, half uurtje lunch tussendoor en om 18:30 zat alles erin en elk schroefje overal op de juiste plek en schoon. Elk onderdeel heb ik nog eens goed afgenomen voor het erin ging en ook tussendoor vaak even de stofzuiger gepakt. Het blijkt dat in 1 dag alles erin te zetten is. Het was de spierpijn wel waard, moet je kijken!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Er zijn enkel een paar dingetjes waar ik tegenaan liep:
1. De chokeknop zit werkelijk verkeerd om. Het lampje hoort onder de choke zelf te zitten. Hier zit 'ie andersom, waardoor de knop niet past. Dit is vrij onhandig. Nu kan ik best rijden met een tangetje, maar het is niet de bedoeling. Iemand een oplossing?

Afbeelding

2. Ik heb te weinig interieur schroefjes voor de plaat voor de achterklep. Dit moeten korte zijn. Ik heb echter alleen lange. Het lukt nu om ze ermee vast te zetten, maar ik heb graag korte. Iemand die weet waar ik ze kan vinden?

Afbeelding

Toen naderde het einde snel. Ik heb gister het dashboard nog mooi schoongemaakt en de ruit geboend. Toen nog de ruitenwisser armen gespoten. Maakt het ook weer wat beter!

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Resteerden alleen de remmen nog! Die heb ik dan ook goster meteen gedaan. Ik heb de nippels open en dicht gedraaid terwijl mijn moeder op het pedaal trapte. De remcilinder deed het namelijk goed, zoals gehoopt! We waren bezig met linksvoor toen ik opeens vloeistof zag rechtsvoor. De nippel was nog compleet los :lol: Ik vond 't al raar dat reservoir vloeistof naar beneden ging bij trappen met nippels dicht :oops: Maar dat betekende dus dat die werkte! Ben toen eerst rechtsvoor gaan doen. Na een paar keer open en dicht deed hij het zowaar! Hij remde! Toen door naar rechtsachter. Ik had daar al vocht onder zien liggen, maar dacht dat het lekkend regenwater van de afgelopen nacht was. Maar nu zag ik vocht bij de nippel. Om het te checken draaide ik de nippel dicht en vroeg mn moeder op het pedaal te trappen. Ik kreeg de volle laag dot 4... Die was kapot... Was eigenlijk best een komisch moment. Wie had gedacht dat de leiding na al die jaren verroest was :-P+

Afbeelding Afbeelding

Beter dat het nu gebeurd dan op de weg in ieder geval. Vanwege de rottige plek qua bereikbaarheid zonder brug, ga ik dit niet zelf doen. Ik kan onderhand remleidingen zelf maken, maar dat laat ik zitten. Ik vind de remmen ook iets waar ik niet op moet besparen. Het is ongetwijfeld het belangrijkste onderdeel aan een auto naar mijn mening. Ik ga hier dus even een bevriende garage voor benaderen. Dan kan ik ook zelf even meekijken wat er vervangen gaat worden. Ik wil namelijk alles dat achter onderuit de auto komt vervangen, ondat die toch altijd t meest gehavend zijn. Dus daar komen twee slangen en twee leidingen nieuw en dan kan ik als het goed is zo wegrijden uit de garage. Geloof het of niet, dan kan ik naar de rdw!! :green_many:

Dit weekend heb ik dus echt een flinke sprint naar de eindstreep gemaakt en ben ik nu in voor de laatste meters. Het voelt al een klein beetje als overwinning, maar ik moet niet al te vroeg juichen (al doe ik het toch)!

Tot de volgende update :O:

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » di 14 okt, 2025 22:01

Wat heerlijk om naar te kijken en wat een sprongen maak je met het wagentje! Neem je wel even tijd om de bananen op te eten? Anders kun je ze weggooien, zonde! :D

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » di 14 okt, 2025 23:00

Diep respect voor je doorzettingsvermogen en prachtig te zien dat heel dicht bij de eindstreep bent.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » wo 15 okt, 2025 8:29

theun schreef:
di 14 okt, 2025 22:01
Wat heerlijk om naar te kijken en wat een sprongen maak je met het wagentje! Neem je wel even tijd om de bananen op te eten? Anders kun je ze weggooien, zonde! :D
Geen zorgen, die gaan wel door de yoghurt :lol:

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 15 okt, 2025 9:47

Van wat moet ik hier mee naar het rijdt! Wat zil je straks lekker rijden in dat gebakje van je! Prachtig!

Schroefjes kan je op maat maken met een flex als ze te lang zijn. Nu kan ik alleen niet zien om wat voor schroefjes het gaat.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » wo 15 okt, 2025 10:03

Sa93Ve schreef:
wo 15 okt, 2025 9:47
Nu kan ik alleen niet zien om wat voor schroefjes het gaat.
Gaat over deze:

Afbeelding

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 15 okt, 2025 10:05

En die kan je niet inkorten? Amazon heeft wereld aan dat soort bevestigingsmaterialen. Ik zou daar ook even kijken in jouw geval.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 15 okt, 2025 11:55

Ik heb er hier nog 4 (zwarte) gevonden. Gratis af te halen in Merksplas.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 15 okt, 2025 13:10

Mooi zeg, goed bezig!

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » do 16 okt, 2025 16:14

Ik ben nu vier korte schroefjes rijker door Ronnes. Bedankt!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 16 okt, 2025 16:52

albertk schreef:
di 14 okt, 2025 23:00
Diep respect voor je doorzettingsvermogen en prachtig te zien dat heel dicht bij de eindstreep bent.
Daar sluit ik mij bij aan :thumbup2:

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 16 okt, 2025 20:43

Respect man 8) ik ben ooit, ruim 30 jaar geleden, net zoals jij op de stoep, parkeerplaats en oprit begonnen. :mrgreen:

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » do 16 okt, 2025 20:50

Prachtig om te volgen en inspirerend om te lezen. Heel erg knap en respect voor je doorzettingsvermogen en alle momenten van waarschijnlijk liggend en kruipend op en onder je auto op de oprit. En altijd wel een steentje in je knie of hoekje van de bodem dat zich in je hoofd boort...haha.
Winnaar! :O:

Plaats reactie