(Waar een lange lijmklem al wel niet goed voor is.)
Wat is het verschil? Het gaat om hetzelfde blok. Krukas en zuigers zijn ander bij een 2.0. Dat zijn naar mijn weten de grootste verschillen tussen een 2.0 en een 2.3.9000-95 schreef: ↑ma 23 dec, 2024 11:10Een balansas delete kan goed op een 2.0 (op een 2.3 zou ik het niet zo snel doen).

je gaat toch niet met pensioen toch?nterne reorganisatie

9000-95 schreef: ↑ma 23 dec, 2024 14:47Dat zal hem vooral komen door de langere slag denk ik. Oscillerende massa zal elkaar inderdaad niet veel ontlopen tussen een 2.0 en een 2.3. Maar een slag van 90 vs 78 mm scheelt behoorlijk.
Ik heb wel eens in een 2.3 zonder balans assen mogen rijden, vond het een erg rauwe onaangename motor op toeren. Zou ik zeker niet willen voor een daily driver. Maar ook de twee liter profiteert er van, zo rustig als zo'n B204 naar de 6000 toeren gaat doen niet veel blokken hem na. Net een V6. En dat was ook de opzet van Saab.
Eigenlijk kan je voor benzinemotoren voor personenwagens de vuistregel aanhouden dat je bij meer dan een halve liter per cilinder in de problemen gaat komen met de loopcultuur. Als je tenminste 5000-6000 toeren wil kunnen halen, wat weer nodig is om voldoende topvermogen te maken.
Je ziet daarom ook bijna geen vier cilinders boven de twee liter. Of er zitten dus balans assen in. Of het zijn van die Amerikaanse gebakjes die max 4500 toeren doen en niet veel meer dan 50 pk per liter maken.

Nou serieus dat zou ik wel willenOrphy schreef: ↑di 14 okt, 2025 21:22Wellicht willen ze je het oude blok ter lering doneren en dan kun je helemaal losgaan![]()

Had ik wel leuk gevonden, echter ben ik komende week met vakantie.rademaker schreef: ↑di 14 okt, 2025 22:04Ok, kom maar gauw langs, want ik heb het hele blok gedemonteerd, dus krukas, zuigers en lagers zijn los te beoordelen. In eerste instantie geen bijzondere slijtage zichtbaar.